Ves al contingut. | Salta a la navegació

Sou a: Inici / ca / Newsletters / Butlletí del Consell General / BCG 74/2018, 21 agost 2018

BCG 74/2018, 21 agost 2018

Facebook icon Twitter icon Forward icon

BCG 74/2018

 

 

Butlletí
del
Consell General

Núm. 74/2018

Casa de la Vall, 21 d’agost del 2018

SUMARI

 

2- PROCEDIMENT LEGISLATIU COMÚ

2.1 Projectes de llei

Admissió a tràmit i publicació del Projecte de llei de modificació de la Llei 17/2008, del 3 d’octubre, de la seguretat social, i obertura del termini de presentació d’esmenes.  

Admissió a tràmit i publicació del Projecte de llei de modificació de la Llei 17/2008, del 3 d’octubre, de la seguretat social, i obertura del termini de presentació d’esmenes.  

4- IMPULS I CONTROL DE L'ACCIÓ POLÍTICA DEL GOVERN

4.4.1 Preguntes

Publicació de les preguntes amb resposta escrita del Govern presentades pel M. I. Sr. Josep Pintat Forné, president del Grup Parlamentari Mixt, per escrit de data 30 de juliol del 2018, relatives al Projecte de llei de la funció pública, (Reg. Núm. 1085).                       

Publicació de les preguntes amb resposta escrita del Govern presentades pel M. I. Sr. Josep Pintat Forné, president del Grup Parlamentari Mixt, per escrit de data 30 de juliol del 2018, relatives al Projecte de llei de la funció pública i amb la voluntat de contractar pel cap baix, 35 agents de l'Administració de caràcter eventual, (Reg. Núm. 1086).            

Publicació de les preguntes amb resposta escrita del Govern presentades per la M. I. Sra. Rosa Gili Casals, consellera general del Grup Parlamentari Mixt, per escrit de data 17 d’agost del 2018, relatives al funcionament actual del Servei d’Atenció Domiciliària, (Reg. Núm. 1105).         

 

 

 

2- PROCEDIMENT LEGISLATIU COMÚ

2.1 Projectes de llei

Edicte

La Sindicatura, en reunió tinguda el dia 21 d’agost del 2018, ha examinat el document que li ha tramès el M. I. Sr. Cap de Govern, registrat en data 3 d’agost del 2018, sota el títol Projecte de llei de modificació de la Llei 17/2008, del 3 d’octubre, de la seguretat social i, exercint les competències que li atribueix el Reglament del Consell General en els articles que es citaran, ha acordat:

1- D’acord amb l’article 18.1.d), admetre a tràmit aquest escrit, sota la qualificació de Projecte de llei i procedir a la seva tramitació com a tal.

2- Atribuir a la disposició final segona, que incideix en determinades disposicions de la Llei 15/2003, del 18 de desembre, qualificada de protecció de dades personals, el caràcter de qualificat.

3- D’acord amb l’article 92.2, ordenar la seva publicació i obrir un període de quinze dies per a la presentació d’esmenes. Aquest termini finalitza el dia 21 de setembre del 2018, a les 17.30h.

Tot el que es fa públic per a general coneixement i efectes.

Casa dela Vall, 21 d’agost del 2018

Vicenç Mateu Zamora                                                       
Síndic General

 

Projecte de llei de modificació de la Llei 17/2008, del 3 d’octubre, de la seguretat social

Exposició de motius

En la sessió del debat d’orientació política del Govern del 5 de maig del 2016, el Consell General va aprovar una resolució mitjançant la qual s’encomanava al Govern que estudiés la possibilitat d’establir la cotització de les persones que exerceixen una activitat per compte propi en funció dels seus ingressos o en funció del sou mitjà del sector, prenent en compte la sostenibilitat del sistema.

D’acord amb aquest mandat, aquesta Llei modifica el règim de cotització de les persones que treballen per compte propi referenciant-lo segons un doble paràmetre, indicatiu de la seva capacitat econòmica: els beneficis que obtenen per exercir la seva activitat empresarial o professional i la xifra de negocis vinculada a aquesta activitat. Aquest doble indicador, que ja s’emprava en virtut de la disposició addicional quinzena de la Llei 17/2008, del 3 d’octubre, de la seguretat social, es considera el més adequat per assolir la finalitat perseguida, que és poder diferenciar distintes bases de cotització en funció de la capacitat econòmica d’aquestes persones assegurades directes. Alhora, ambdós paràmetres són conceptes que ja es troben definits en el nostre ordenament jurídic i són objecte de declaració a l’Administració pels mateixos subjectes afectats, la qual cosa permet una facilitat en l’aplicació i una eficiència del control administratiu més grans.

D’altra banda, la modificació que es promou mitjançant aquesta Llei atén una altra de les condicions expressades en la resolució del Consell General esmentada anteriorment, que consisteix que el nou règim de cotització no perjudiqui la sostenibilitat del sistema de la seguretat social.

A més, aquesta Llei es completa amb algunes disposicions que corregeixen algunes disfuncions que s’han constatat com a conseqüència de l’aplicació de la Llei 17/2008, del 3 d’octubre, de la seguretat social, amb les seves modificacions successives, i que l’experiència pràctica ha aconsellat d’esmenar. Es tracta, entre altres, de regular el subministrament d’informació amb el Govern per assegurar el control administratiu d’acord amb el nou règim de cotització; de precisar que són a càrrec del pressupost de l’Administració general les prestacions de reembossament de fins al 100% per a les persones amb recursos econòmics insuficients, entre d’altres; de substituir les persones que exerceixen una activitat per compte propi per la Caixa Andorrana de Seguretat Social a l’efecte de pagar una part substancial de la cotització de les prestacions d’invalidesa derivades d’accident no laboral o malaltia comuna; d’ampliar els supòsits que permeten generar el dret a la pensió de viduïtat, i de crear un nou règim especial per a les persones menors de 35 anys que exerceixen una activitat econòmica per compte propi dins dels dotze primers mesos d’activitat.

Amb aquesta finalitat, aquesta Llei es divideix en deu articles, que modifiquen l’apartat 3 de l’article 80, la lletra e de l’apartat 3 de l’article 86, l’article 101, l’apartat 4 de l’article 105, l’apartat 2 de l’article 121 i l’apartat 1 de l’article 180 de la Llei 17/2008, del 3 d’octubre, de la seguretat social, i que addicionen a aquesta Llei un nou apartat 6 a l’article 96, un nou apartat 4 a l’article 118, una nova lletra k a l’article 219 i un nou article 223 quinquies. D’altra banda, aquesta Llei es clou amb tres disposicions transitòries que estableixen les normes de dret transitori sobre la pensió de viduïtat i sobre les persones que ja es beneficiaven d’una base de cotització reduïda, una disposició derogatòria i cinc disposicions finals, relatives a la possibilitat que la Caixa Andorrana de Seguretat Social pugui promoure l’ampliació de crèdits pressupostaris, a l’intercanvi d’informació necessari, a l’elaboració del text consolidat de la Llei de la seguretat social, i a la qualificació i l’entrada en vigor d’aquesta Llei.

Article 1. Modificació de l’apartat 3 de l’article 80 de la Llei de la seguretat social

Es modifica l’apartat 3 de l’article 80 de la Llei 17/2008, del 3 d’octubre, de la seguretat social, el qual queda redactat com segueix:

“Article 80. Altres mesures aplicables

[...]

3. El Govern i la Caixa Andorrana de Seguretat Social s’intercanvien totes les informacions i les dades que estimin necessàries o convenients per exercir de forma eficaç les seves competències respectives, i per accelerar la instrucció d’expedients i l’atorgament de prestacions, amb el límit del respecte a la legislació sobre la protecció de dades de caràcter personal.

En particular, els ministeris competents del Govern comuniquen a la Caixa Andorrana de Seguretat Social la informació relacionada amb l’alta, la variació de dades i la baixa de les persones titulars d’una autorització de professió titulada, d’un comerç o indústria, d’una explotació agrícola o ramadera o d’un contracte de parceria, i dels administradors de societats mercantils. D’altra banda, el departament del Govern competent en matèria de tributs subministra a la Caixa Andorrana de Seguretat Social la informació per determinar i verificar la cotització de les persones que exerceixen una activitat per compte propi.

[...].”

Article 2. Modificació de la lletra e de l’apartat 3 de l’article 86 de la Llei de la seguretat social

Es modifica la lletra e de l’apartat 3 de l’article 86 de la Llei 17/2008, del 3 d’octubre, de la seguretat social, el qual va ser modificat per l’article 18 de la Llei 18/2014, del 24 de juliol, de modificació de la Llei 17/2008, del 3 d’octubre, de la seguretat social, i que queda redactada com segueix:

“Article 86. Fonts de finançament

[...]

3. El pressupost de l’Administració general finança les despeses següents del sistema de seguretat social:

[...]

e) La part corresponent a la concessió de la prestació de reembossament de fins al 100% de les tarifes de responsabilitat per a les persones a què fa referència l’article 139, apartats 6 i 7.”

Article 3. Addició d’un nou apartat 6 a l’article 96 de la Llei de la seguretat social

S’afegeix un nou apartat 6 a l’article 96 de la Llei 17/2008, del 3 d’octubre, de la seguretat social, el qual queda redactat com segueix:

“Article 96. Liquidació de les quotes

[...]

6. Les persones que exerceixen una activitat econòmica per compte propi poden regularitzar les cotitzacions efectuades des de l’inici de l’any natural a través d’una declaració extraordinària, que, si s’efectua no més tard del 30 de juny de l’any en curs, no genera recàrrecs.”

Article 4. Modificació de l’article 101 de la Llei de la seguretat social

Es modifica l’article 101 de la Llei 17/2008, del 3 d’octubre, de la seguretat social, el qual va ser modificat per l’apartat 2 de la disposició final sisena de la Llei 2/2016, del 10 de març, del pressupost per a l’exercici del 2016, i que queda redactat com segueix:

“Article 101. Cotització de les persones que exerceixen una activitat econòmica per compte propi

1. Les cotitzacions de les persones que exerceixen una activitat per compte propi les satisfà directament la persona interessada.

2. La base de cotització es calcula aplicant, al salari global mensual mitjà cotitzat pel conjunt de les persones assalariades a la Caixa Andorrana de Seguretat Social de l’any natural immediatament anterior, els percentatges següents:

a) Un 25%, si la persona que exerceix una activitat econòmica per compte propi:

i) Té el càrrec d’administrador de societats, i no ha obtingut una remuneració per aquesta activitat tal com la defineix l’article 19 o ha generat una renda neta d’activitats econòmiques en l’exercici econòmic anterior inferior a 6.000 euros, i la xifra de negoci de la societat que administra és, en l’exercici econòmic anterior, inferior a 300.000 euros si la societat exerceix una activitat professional o empresarial o a 600.000 euros per a la resta de negocis.

ii) És titular d’una autorització de professió titulada, d’un comerç o indústria o d’una explotació agrícola o ramadera, i presenta en l’exercici econòmic anterior una renda neta d’activitats econòmiques inferior a 6.000 euros, així com una xifra de negoci inferior a 150.000 euros si exerceix una activitat professional o empresarial o a 300.000 euros per a la resta de negocis, i, alhora, és una persona assalariada per a la qual es cotitza almenys el salari mínim o és una persona beneficiària d’una pensió de jubilació de la Caixa Andorrana de Seguretat Social o d’un altre organisme de seguretat social que pertany a un país que tingui subscrit un conveni amb el Principat d’Andorra.

b) Un 50%, si la persona que exerceix una activitat econòmica per compte propi:

i) Es troba en els dotze primers mesos a comptar de la data d’inici de l’activitat que dona lloc a la inscripció en el col·lectiu de persones que fan una activitat per compte propi. S’entén com a data d’inici de l’activitat d’un administrador de societats la inscripció de la constitució de la societat prop del Registre de Societats del Govern.

ii) És titular d’una autorització de professió titulada, d’un comerç o indústria o d’una explotació agrícola o ramadera, i ha generat en l’exercici econòmic anterior una renda neta d’activitats econòmiques igual o superior a 6.000 euros i inferior a 12.000 euros, així com una xifra de negoci inferior a 150.000 euros si exerceix una activitat professional o empresarial o a 300.000 euros per a la resta de negocis.

iii) És administrador de societats i ha generat en l’exercici econòmic anterior una renda neta d’activitats econòmiques igual o superior a 6.000 euros i inferior a 12.000 euros, i la xifra de negoci de la societat que administra és, en l’exercici econòmic anterior, inferior a 300.000 euros si la societat exerceix una activitat professional o empresarial o a 600.000 euros per a la resta de negocis.

c) Un 62,5%, si la persona que exerceix una activitat econòmica per compte propi:

i) És titular d’una autorització de professió titulada, d’un comerç o indústria o d’una explotació agrícola o ramadera, i ha generat en l’exercici econòmic anterior una renda neta d’activitats econòmiques igual o superior a 12.000 euros i inferior a 18.000 euros, així com una xifra de negoci inferior a 150.000 euros si exerceix una activitat professional o empresarial o a 300.000 euros per a la resta de negocis.

ii) És administrador de societats i ha generat en l’exercici econòmic anterior una renda neta d’activitats econòmiques igual o superior a 12.000 euros i inferior a 18.000 euros, i la xifra de negoci de la societat que administra és, en l’exercici econòmic anterior, inferior a 300.000 euros si la societat exerceix una activitat professional o empresarial o a 600.000 euros per a la resta de negocis.

d) Un 75%, si la persona que exerceix una activitat econòmica per compte propi:

i) És titular d’una autorització de professió titulada, d’un comerç o indústria o d’una explotació agrícola o ramadera, i ha generat en l’exercici econòmic anterior una renda neta d’activitats econòmiques igual o superior a 18.000 euros i inferior a 24.000 euros, així com una xifra de negoci inferior a 150.000 euros si exerceix una activitat professional o empresarial o a 300.000 euros per a la resta de negocis.

ii) És administrador de societats i ha generat en l’exercici econòmic anterior una renda neta d’activitats econòmiques igual o superior a 18.000 euros i inferior a 24.000 euros, i la xifra de negoci de la societat que administra és, en l’exercici econòmic anterior, inferior a 300.000 euros si la societat exerceix una activitat professional o empresarial o a 600.000 euros per a la resta de negocis.

e) Un 125%, si la persona que exerceix una activitat econòmica per compte propi:

i) És titular d’una autorització de professió titulada, d’un comerç o indústria o d’una explotació agrícola o ramadera, i ha generat en l’exercici econòmic anterior una renda neta d’activitats econòmiques superior a 40.000 euros, o una xifra de negoci superior a 200.000 euros en cas d’activitat professional o empresarial o superior a 400.000 euros per a la resta de negocis.

ii) És administrador d’una societat i ha generat en l’exercici econòmic anterior una renda neta d’activitats econòmiques superior a 40.000 euros o la xifra de negoci de la societat que administra és, en l’exercici econòmic anterior, superior a 400.000 euros si la societat realitza una activitat professional o empresarial o a 800.000 euros per a la resta de negocis.

f) I un 137,5%, si la persona que exerceix una activitat econòmica per compte propi:

i) És titular d’una autorització de professió titulada, d’un comerç o indústria o d’una explotació agrària o ramadera, i ha generat en l’exercici econòmic anterior una renda neta d’activitats econòmiques superior a 50.000 euros, i una xifra de negoci superior a 200.000 euros en cas d’activitat professional o empresarial o superior a 400.000 euros per a la resta de negocis.

ii) És administrador d’una societat i ha generat en l’exercici econòmic anterior una renda neta d’activitats econòmiques superior a 50.000 euros, i la xifra de negoci de la societat que administra és, en l’exercici econòmic anterior, superior a 400.000 euros si la societat exerceix una activitat professional o empresarial o superior a 800.000 euros per la resta de negocis.

La resta de persones que exerceixen una activitat econòmica per compte propi cotitzen sobre el 100% del salari mensual global mitjà cotitzat de l’any anterior.

L’administrador de societats no es pot beneficiar de cap base reduïda de cotització quan a banda d’aquesta funció exerceix activitats pròpies del negoci de la societat que administra.

3. La renda neta d’activitats econòmiques es defineix en la llei reguladora de l’impost sobre la renda de les persones físiques. La xifra de negoci és la suma de les rendes íntegres d’activitats econòmiques del titular de l’activitat per compte propi d’acord amb la mateixa Llei, i s’addicionen a la renda neta d’activitats econòmiques del titular les retribucions a favor de les altres persones que treballin amb el titular de l’activitat i hi convisquin, sense que hi hagi una relació laboral, i que s’hagin deduït com a despeses.

En el supòsit d’administradors de diverses societats, es pren com a xifra de negoci la suma de la de totes les societats que administrin. Si algunes d’aquestes societats exerceixen activitats professionals o empresarials i d’altres no, per determinar la base de cotització es pren la referència prevista a l’apartat 2 anterior per a les societats que exerceixen una activitat professional o empresarial.

Les activitats incloses en els negocis relacionats amb serveis professionals i empresarials es defineixen per reglament.

4. Les persones que fan més d’una activitat per compte propi només es poden acollir al supòsit que regula el número i de la lletra b de l’apartat 2 anterior si totes les activitats compleixen els seus requisits.

5. La Caixa Andorrana de Seguretat Social liquida la cotització de les persones que exerceixen una activitat per compte propi mensualment i pel mateix import de la darrera declaració presentada.

A manca de declaració es liquida sobre la base del 100% del salari mensual global mitjà, sense perjudici de la meritació dels recàrrecs i interessos que corresponguin.

Correspon a l’assegurat per compte propi modificar la declaració quan sigui aplicable una base de cotització diferent. Sense perjudici de les responsabilitats de l’assegurat que escaiguin, la Caixa Andorrana de Seguretat Social modifica l’import de cotització si té coneixement que la declaració és incorrecta, amb efectes a partir del dia 1 de gener de l’any corrent. Aquesta modificació genera recàrrecs i interessos pels mesos declarats en els quals la base de cotització havia de ser superior.

6. Les persones que desitgin acollir-se a les bases de cotització regulades a les lletres a, b, c i d de l’apartat 2 anterior, han de presentar una sol·licitud mitjançant els formularis facilitats per la Caixa Andorrana de Seguretat Social. En qualsevol cas, les persones que exerceixen una activitat per compte propi i que hagin de cotitzar efectuen la declaració de cotització mitjançant els formularis facilitats per la Caixa Andorrana de Seguretat Social.

7. El percentatge de cotització és del 10%.

8. Qualsevol modificació de les bases o del percentatge de cotització a la branca general o de les quantitats indicades en euros es pot portar a terme per la llei del pressupost per a cada exercici econòmic.”

Article 5. Modificació de l’apartat 4 de l’article 105 de la Llei de la seguretat social

Es modifica l’apartat 4 de l’article 105 de la Llei 17/2008, del 3 d’octubre, de la seguretat social, el qual queda redactat com segueix:

“Article 105. Cotització de les persones beneficiàries d’una prestació econòmica a les branques general i de jubilació

[...]

4. En el cas de les prestacions lliurades a les persones que exerceixen una activitat per compte propi, l’obligat a pagar la cotització durant la percepció de la prestació continua sent la persona que exerceix una activitat per compte propi, a excepció de les prestacions d’invalidesa derivades d’accident no laboral o malaltia comuna, en què la Caixa Andorrana de Seguretat Social substitueix la persona que exerceix una activitat per compte propi i paga per assimilació el percentatge de la part empresarial previst per a les persones assalariades.

El pagament es fa mitjançant el descompte de la prestació de la quantitat obligada a cotitzar.”

Article 6. Addició d’un nou apartat 4 a l’article 118 de la Llei de la seguretat social

S’afegeix un nou apartat 4 a l’article 118 de la Llei 17/2008, del 3 d’octubre, de la seguretat social, el qual va ser modificat per l’article 36 de la Llei 18/2014, del 24 de juliol, de modificació de la Llei 17/2008, del 3 d’octubre, de la seguretat social, i que queda redactat com segueix:

“Article 118. Prestacions per a les persones que exerceixen una activitat per compte propi

[...]

4. Les persones que cotitzen d’acord amb les bases previstes a la lletra a de l’apartat 2 de l’article 101 no tenen dret a les prestacions econòmiques de la branca general.”

Article 7. Modificació de l’apartat 2 de l’article 121 de la Llei de la seguretat social

Es modifica l’apartat 2 de l’article 121 de la Llei 17/2008, del 3 d’octubre, de la seguretat social, el qual va ser modificat per l’article 37 de la Llei 18/2014, del 24 de juliol, de modificació de la Llei 17/2008, del 3 d’octubre, de la seguretat social, i que queda redactat com segueix:

“Article 121. Càlcul de les prestacions

[...]

2. La base de càlcul de les prestacions per a una persona que exerceix una activitat econòmica per compte propi correspon a la mitjana mensual de la base de cotització de l’any immediatament anterior al fet causant. Tanmateix, no s’integren en aquesta base de càlcul els complements de cotització derivats de declaracions efectuades per un import inferior al que corresponia, respecte de les prestacions  econòmiques per incapacitat temporal abonades amb anterioritat al complement de cotització.

[...].”

Article 8. Modificació de l’apartat 1 de l’article 180 de la Llei de la seguretat social

Es modifica l’apartat 1 de l’article 180 de la Llei 17/2008, del 3 d’octubre, de la seguretat social, el qual va ser modificat per l’article 9 de la Llei 25/2011, del 29 de desembre, de modificació de la Llei 17/2008, del 3 d’octubre, de la seguretat social, i que queda redactat com segueix:

“Article 180. Generació del dret

1. Perquè sigui efectiu el dret a la pensió de viduïtat, la persona assegurada difunta per motiu de malaltia comuna o accident no laboral ha d’haver cotitzat almenys trenta-sis mensualitats en els últims quaranta-vuit mesos, tant a la branca general com a la branca jubilació, si tenia menys de trenta anys en el moment de la defunció; o haver cotitzat seixanta mensualitats en els últims setanta-dos mesos, tant a la branca general com a la branca jubilació, si tenia trenta o més anys en el moment de la defunció. En qualsevol cas, si la persona assegurada difunta ha cotitzat quinze anys, tant a la branca general com a la branca jubilació, genera el dret a pensió de viduïtat. També computen com a períodes efectius de cotització aquells en què la persona assegurada difunta hagi estat inscrita com a demandant d’ocupació en el Servei d’Ocupació.

[...].”

Article 9. Addició d’un nou apartat k a l’article 219 de la Llei de la seguretat social

S’afegeix un nou apartat k a l’article 219 de la Llei 17/2008, del 3 d’octubre, de la seguretat social, el qual queda redactat com segueix:

“Article 219. Tipus

[...]

k) Les persones menors de 35 anys que exerceixen una activitat econòmica per compte propi dins els dotze primers mesos d’activitat.

Article 10. Addició d’un nou article 223 quinquies a la Llei de la seguretat social

S’afegeix un nou article 223 quinquies a la Llei 17/2008, del 3 d’octubre, de la seguretat social, el qual queda redactat com segueix:

“Article 223 quinquiesPersones menors de 35 anys que exerceixen una activitat econòmica per compte propi dins dels dotze primers mesos d’activitat

1. Es troben incloses dins d’aquest règim especial les persones que exerceixen una activitat econòmica per compte propi segons estableix la lletra a de l’article 19, que es troben dins els dotze primers mesos d’activitat, que són menors de 35 anys i que voluntàriament volen pertànyer a aquest col·lectiu. L’acreditació d’aquests requisits es fixa per reglament.

2. Les persones a què fa referència l’apartat 1 anterior han de sol·licitar la seva afiliació a la seguretat social i acreditar la seva condició d’acord amb el sistema regulat als articles 25 i següents, i en el reglament que els desenvolupi.

3. Les persones a què fa referència l’apartat 1 anterior han de comunicar l’inici o el cessament d’aquesta situació per ser donades d’alta o de baixa, respectivament, en aquest règim especial, d’acord amb el sistema regulat als articles 33 i següents.

4. La inclusió en aquest règim especial dona dret exclusivament a gaudir de les prestacions de reembossament segons el règim regulat als articles 132 i següents, llevat de les prestacions de reembossament de fins al 100% de les tarifes de responsabilitat per recursos econòmics insuficients.

5. L’obligació de cotitzar només correspon a la branca general i el percentatge és d’un 10%, que ha d’assumir la persona assegurada.

6. La base de cotització correspon al 55% del salari mínim mensual oficial.

7. La cotització consisteix a aplicar a la base de cotització el percentatge corresponent. En el cas de fer activitats assalariades remunerades per sota del salari mínim oficial mensual i no treballar de forma regular, les persones a què fa referència l’apartat 1 anterior han de cotitzar també en el règim general, si bé no es pot aplicar el complement de cotització previst a l’article 99.

8. El pagament es fa mitjançant l’ingrés de la quantitat que s’ha de cotitzar obligatòriament. La Caixa Andorrana de Seguretat Social autoritza liquidacions de la cotització per períodes superiors al mes, en les condicions que es fixin reglamentàriament.

9. Els períodes cotitzats exclusivament en aquest règim especial no computen per tenir dret a les prestacions econòmiques descrites a l’article 8, ni generen dret a la pensió de reversió.

10. Les persones a què fa referència l’apartat 1 anterior no poden tenir al seu càrrec assegurats indirectes, encara que també cotitzin al règim general.

11. Les prestacions de reembossament es cobreixen d’acord amb el que disposa l’article 120, i sempre que les persones a què fa referència l’apartat 1 anterior estiguin al corrent del pagament de les seves cotitzacions.”

Disposició transitòria primera. Termini per reconèixer la pensió de viduïtat

En cas que es compleixin, en el moment del fet causant, els requisits que estableixen l’article 180, tal com ha estat modificat per l’article 8 d’aquesta Llei, i l’article 183 de la Llei de la seguretat social, les persones vídues disposen d’un termini d’un any a comptar de la data de l’entrada en vigor d’aquesta Llei per sol·licitar l’aplicació de les disposicions que s’hi contenen si els són més favorables. El reconeixement de la prestació corresponent pren efectes a comptar de la data de la sol·licitud corresponent.

Disposició transitòria segona. Pensió de viduïtat per a les persones convivents

En el cas de les defuncions que han tingut lloc abans de l’entrada en vigor de la Llei 4/2005, del 21 de febrer, qualificada de les unions estables de parella, la persona que convivia amb la seva parella sense tenir regularitzada aquesta situació pot sol·licitar la pensió de viduïtat prevista per la normativa vigent a la data del fet causant, si ho sol·licita en el termini d’un any a comptar de l’entrada en vigor d’aquesta Llei i si, al mateix temps, es compleixen les condicions següents:

a) Que els dos membres de la parella no tinguessin cap altre vincle matrimonial a la data del fet causant.

b) Que els dos membres de la parella tinguin almenys un fill en comú.

c) Que la persona sol·licitant continuï mantenint el mateix estat civil.

d) Que es compleixin els requisits establerts per la normativa vigent a la data del fet causant.

e) Que s’acrediti un període mínim de convivència de dos anys.

El reconeixement d’aquesta prestació pren efectes a comptar de la data de la sol·licitud corresponent.

Disposició transitòria tercera. Reduccions de cotització amb la normativa anterior

Les persones assegurades que exerceixin una activitat per compte propi i tinguin reconeguda una reducció de la seva cotització d’acord amb la legislació anterior, mantindran la reducció fins que es completi el període durant el qual els ha estat concedida.

Disposició derogatòria única

Es deroga la disposició addicional quinzena de la Llei 17/2008, del 3 d’octubre, de la seguretat social, la qual va ser introduïda per l’article 14 de la Llei 25/2011, del 29 de desembre, de modificació de la Llei 17/2008, del 3 d’octubre, de la seguretat social, i modificada per l’article 6 de la Llei 9/2013, del 23 de maig, de modificació de les lleis 25/2011, del 29 de desembre, i 17/2008, del 3 d’octubre, de la seguretat social.

Disposició final primera. Ampliació de crèdits pressupostaris

Es faculta la Caixa Andorrana de Seguretat Social perquè pugui ampliar els crèdits pressupostaris per dotar-se dels mitjans humans i materials que siguin necessaris per aplicar les disposicions d’aquesta Llei.

Disposició final segona. Intercanvi d’informació

1. El ministeri competent en matèria d’economia ha de traslladar a la Caixa Andorrana de Seguretat Social les dades necessàries per identificar les persones que exerceixen una activitat per compte propi i que constin prop dels registres administratius que són competència seva, en el termini màxim de tres mesos a comptar de l’entrada en vigor d’aquesta Llei.

2. El departament competent en matèria de tributs del Govern ha de traslladar a la Caixa Andorrana de Seguretat Social les dades necessàries per determinar les bases de cotització de les persones que exerceixen una activitat per compte propi que resultin de les seves declaracions fiscals, en el termini màxim de tres mesos a comptar de l’entrada en vigor d’aquesta Llei.

Disposició final tercera. Qualificació de la Llei

La disposició final segona d’aquesta Llei, que incideix en determinades disposicions de la Llei 15/2003, del 18 de desembre, qualificada de protecció de dades personals, té caràcter de llei qualificada. La resta de les disposicions d’aquesta Llei tenen caràcter de llei ordinària.

Disposició final quarta. Textos consolidats

S’encomana al Govern que en el termini màxim de tres mesos des de l’entrada en vigor d’aquesta Llei publiqui al Butlletí Oficial del Principat d’Andorra el text consolidat de la Llei 17/2008, del 3 d’octubre, de la seguretat social, que inclogui les modificacions introduïdes fins ara en aquesta Llei.

Disposició final cinquena. Entrada en vigor

Aquesta Llei entrarà en vigor el primer dia del mes següent un cop hagi transcorregut el termini de sis mesos des que hagi estat publicada al Butlletí Oficial del Principat d’Andorra, llevat dels articles 1 i 8, de les disposicions transitòries primera i segona, i de les disposicions finals, que entraran en vigor l’endemà de la publicació esmentada, i de l’article 2, que entrarà en vigor quan s’aprovi la modificació del reglament que desenvolupa la matèria que s’hi regula. Durant el període de vacatio legis, la Caixa Andorrana de Seguretat Social ha de posar a disposició dels assegurats el formulari de declaració de cotitzacions per a les persones que exerceixen una activitat per compte propi.

Xavier Espot Zamora                                                        
Ministre d’Afers Socials, Justícia i Interior

 

Edicte

La Sindicatura, en reunió tinguda el dia 21 d’agost del 2018, ha examinat el document que li ha tramès el M. I. Sr. Cap de Govern, registrat en data 3 d’agost del 2018, sota el títol Projecte de llei de modificació de la Llei 17/2008, del 3 d’octubre, de la seguretat social i, exercint les competències que li atribueix el Reglament del Consell General en els articles que es citaran, ha acordat:

1- D’acord amb l’article 18.1.d), admetre a tràmit aquest escrit, sota la qualificació de Projecte de llei i procedir a la seva tramitació com a tal.

2- D’acord amb l’article 92.2, ordenar la seva publicació i obrir un període de quinze dies per a la presentació d’esmenes. Aquest termini finalitza el dia 21 de setembre del 2018, a les 17.30h.

Tot el que es fa públic per a general coneixement i efectes.

Casa dela Vall, 21 d’agost del 2018

Vicenç Mateu Zamora                                                       
Síndic General

Projecte de llei de modificació de la Llei 17/2008, del 3 d’octubre, de la seguretat social

Exposició de motius

L’aplicació de la Llei 17/2008, del 3 d’octubre, de la seguretat social, ha posat de manifest la necessitat d’adaptar aquesta norma a la conjuntura socioeconòmica actual en el marc de la reforma del sistema de seguretat social del Principat, que haurà de permetre seguir garantint l’assistència sanitària i les prestacions socials d’una forma sostenible.

Entre les mesures adoptades per garantir el dret de tots els ciutadans a gaudir del nivell més alt possible de salut física i mental, i vetllar per la qualitat, seguretat i eficiència dels serveis de salut, destaca la regulació de l’accés a l’assistència sanitària pública, que té per objecte millorar la sostenibilitat i l’eficiència del sistema prioritzant l’accés a través d’una via preferent que garanteixi la qualitat del sistema i faciliti la implantació de protocols i guies clíniques basats en l’evidència científica, que hauran de permetre millorar la protecció sanitària i alhora assolir els objectius de racionalització de la despesa. Per tal de garantir una efectivitat més gran d’aquest sistema, es considera necessari crear mecanismes d’incentivació de la via que es considera més adient per aconseguir les finalitats d’eficiència i sostenibilitat. 

D’altra banda, el sistema sanitari del Principat ha reconegut tradicionalment la llibertat d’elecció del pacient, i l’entén com una eina que garanteix la llibertat individual i que genera confiança i satisfacció en l’usuari.

Les mesures de reforma que es contenen en aquesta Llei s’adrecen, doncs, a incentivar el sistema d’accés a l’assistència sanitària pública definit pel Reglament de l’accés a l’assistència sanitària pública com a preferent, preservant i, fins i tot, creant mecanismes que permetin reforçar la llibertat d’elecció del pacient i l’oferta de prestacions disponibles, per tal de garantir una sanitat pública de qualitat, eficient i sostenible.

Amb aquest objectiu, es modifica el percentatge de reemborsament de les prestacions efectuades o prescrites per prestadors de serveis de salut que no tenen un conveni amb la Caixa Andorrana de Seguretat Social o que no s’hi han adherit i els percentatges de participació de les persones beneficiàries quan aquestes persones no hagin accedit a la via preferent o no l’hagin seguit. Addicionalment, s’estableix el percentatge de reemborsament dels actes de reeducació i readaptació funcional.

La lliure elecció del pacient es reforça amb la introducció del concepte de prestació equivalent, que té per objecte permetre la integració de nous tractaments i noves tecnologies dins de l’oferta de prestacions públiques, amb unes condicions de reemborsament específiques i al marge del règim del tercer pagador, i s’amplia així el ventall de prestacions a l’abast de l’usuari. De la mateixa manera, es modifiquen els termes de col·laboració entre la Caixa Andorrana de Seguretat Social i els prestadors de serveis reconeixent als professionals la possibilitat d’aplicar increments sobre les condicions tarifàries fixades en el conveni sota el control dels seus respectius col·legis professionals i sempre que les persones beneficiàries no hagin accedit a la via preferent o no l’hagin seguit. D’aquesta manera es pretén promoure un increment dels professionals amb conveni que permeti oferir als usuaris una tria més gran dins del sistema sanitari públic, sense deixar de banda l’incentiu de la via que s’estableix com a preferent per considerar-se la més adequada per aconseguir les finalitats d’eficiència i sostenibilitat.

La modificació de la Llei també introdueix mesures en la normativa per millorar la seguretat jurídica dels empresaris, fixant un límit quantitatiu al rescabalament en cas d’accident de treball o malaltia professional i millorant la definició dels seus supòsits d’aplicació.

També es preveuen mecanismes per millorar l’eficiència i el funcionament general del sistema a través de: (i) la potenciació de l’ús de mitjans electrònics, informàtics o telemàtics per facilitar les comunicacions entre la Caixa Andorrana de Seguretat Social i els usuaris i alhora facilitar la tramitació electrònica de les prestacions, garantint en tot cas la confidencialitat i la protecció de les dades personals; (ii) la creació d’obligacions d’informació per part de l’Administració pública, l’Administració de justícia i els assegurats a la Caixa Andorrana de Seguretat Social; i (iii) la modificació del procediment de resolució de recursos administratius mèdics, que haurà de preveure l’emissió d’un tercer informe per part del Servei de Medicina Legal i Forense que serà vinculant per al Consell d’Administració de la Caixa Andorrana de Seguretat Social, i es proporcionaran així les màximes garanties d’imparcialitat i d’agilitat per als assegurats.

Totes aquestes modificacions vetllen per un sistema de seguretat social de qualitat, eficient i sostenible, i amb aquesta finalitat s’aprova la Llei de modificació de la Llei 17/2008, del 3 d’octubre, de la seguretat social.

Així doncs, d’acord amb l’exposat, es promou aquesta Llei, que es divideix en dotze articles que modifiquen els articles 38, 90.7, 91.1, 91.3, 134, 138, 139, 139 bis, 141, 256 i 257 de la vigent llei de la seguretat social, i s’afegeix l’apartat 5 a l’article 98. Finalment s’estableix una disposició final primera que encomana al govern la publicació del text consolidat de la Llei 17/2008, del 3 d’octubre, de la seguretat social.

Article 1

Es modifica l’article 38 de la llei 17/2008, del 3 d’octubre, de la seguretat social, el qual queda redactat en els termes següents:

“Article 38. Utilització de mitjans electrònics, informàtics o telemàtics

1. Tots els tràmits prop de la CASS poden formalitzar-se subministrant els documents i les dades corresponents per mitjans o procediments electrònics, informàtics o telemàtics.

2. La CASS també pot usar els mitjans o procediments electrònics o telemàtics a efectes de comunicacions i notificacions d’acord amb la legislació aplicable en matèria de notificació d’actes administratius per mitjans electrònics.

3. Les dades dels afiliats queden emparades per la legislació sobre protecció de dades de caràcter personal d’Andorra. La CASS assegura, i se’n responsabilitza, que aquestes dades romanen protegides de qualsevol ús fraudulent. Igualment estableix les mesures tècniques i d’organització necessàries per garantir la confidencialitat i la seguretat de les dades personals que siguin objecte de tractament.

4. La CASS assigna a cada persona afiliada una targeta sanitària personal i intransferible que permet la identificació de la persona, la tramitació electrònica de prestacions de la branca general i la comunicació electrònica de dades necessàries per a la verificació del compliment dels requisits legals i la convenció dels prestadors de salut.”

Article 2

Es modifica l’article 90.7 de la llei 17/2008, del 3 d’octubre, de la seguretat social, el qual queda redactat en els termes següents:

“Article 90.7. Rescabalament per part d’una tercera persona responsable

L’Administració pública, definida pel Codi de l’Administració, l’Administració de justícia i els particulars han de lliurar a la CASS les dades relatives als accidents i/o incidents amb lesions amb un tercer responsable per permetre a la CASS conèixer i quantificar el dret a rescabalament per part d’una tercera persona responsable.”

Article 3

Es modifica l’article 91.1 de la llei 17/2008, del 3 d’octubre, de la seguretat social, el qual queda redactat en els termes següents:

“Article 91.1. Rescabalament en cas d’accident de treball o malaltia professional

Sense perjudici de l’article anterior, quan la causa de l’accident de treball o de la malaltia professional es consideri una falta inexcusable de l’empresari, la CASS pot exigir-li el pagament de la totalitat de les despeses ocasionades per l’atenció sanitària íntegra de la persona assegurada que ha comportat aquest accident o aquesta malaltia professional, així com de la resta de prestacions que hagi de satisfer per aquest concepte, sense perjudici d’altres compensacions econòmiques a les quals pugui tenir dret la persona assegurada, amb el límit màxim de 30 vegades el salari mínim.” 

Article 4

Es modifica l’article 91.3 de la llei 17/2008, del 3 d’octubre, de la seguretat social, el qual queda redactat en els termes següents:

“Article 91.3. Rescabalament en cas d’accident de treball o malaltia professional

S’entén per “falta inexcusable” la falta comesa per l’empresari per imprudència o negligència sense tenir en compte les regles elementals de seguretat establertes en la normativa vigent. S’entén igualment per “falta inexcusable” la comissió d’una falta greu o molt greu d’acord amb la normativa de seguretat i salut en el treball, així com la comissió d’una imprudència o negligència que comporti la declaració de responsabilitat de l’empresa per part dels tribunals.”

Article 5

S’afegeix un nou apartat a l’article 98 de la llei 17/2008, del 3 d’octubre, de la seguretat social, el qual queda redactat en els termes següents:

 “Article 98.5. Base de cotització de les persones assalariades

En el cas de resolucions judicials fermes relatives a un acomiadament fet de forma indeguda, un acomiadament improcedent, un acomiadament injustificat o un desistiment justificat de la persona assalariada, l’Administració de justícia i la persona assegurada han de lliurar a la CASS una còpia de la resolució esmentada.”

Article 6

Es modifica l’article 134 de la llei 17/2008, del 3 d’octubre, de la seguretat social, el qual queda redactat en els termes següents:

“Article 134. Nomenclatura

1. Les prestacions de reembossament queden definides per un sistema de nomenclatura i d’acord amb la cartera de serveis i de productes de salut fixada pel Govern, que s’ha de publicar al Butlletí Oficial del Principat d’Andorra.

2. La nomenclatura fa referència:

a) als actes, els serveis, els processos i els productes de salut coberts;

b) als prestadors autoritzats a efectuar el servei amb càrrec a la Caixa Andorrana de Seguretat Social;

c) a les condicions de prestació;

d) a la compatibilitat o incompatibilitat amb altres actes;

e) a les tarifes de responsabilitat;

f) a les prestacions equivalents.

3. El Govern aprova aquest sistema de nomenclatura per reglament, després de l’informe preceptiu però no vinculant del Consell d’Administració de la Caixa Andorrana de Seguretat Social.”

Article 7

Es modifica l’article 138 de la llei 17/2008, del 3 d’octubre, de la seguretat social, el qual queda redactat en els termes següents:

“Article 138. Col·laboració entre la Caixa Andorrana de Seguretat Social i els prestadors de serveis de salut

1. La col·laboració entre la Caixa Andorrana de Seguretat Social i els prestadors de serveis de salut establerts a Andorra s’estableix mitjançant convenis d’acord amb el que segueix:

a) La Caixa Andorrana de Seguretat Social, per establir convenis amb els prestadors de salut, els negocia amb els col·legis professionals directament afectats i, una vegada conclosos, els prestadors de serveis de salut s’hi poden adherir. L’adhesió pot comportar condicions específiques per a determinats especialistes segons la particularitat del servei ofert.

En el cas que la Caixa Andorrana de Seguretat Social i un col·legi professional directament afectat no arribin a concloure cap conveni, la Caixa Andorrana de Seguretat Social pot establir un conveni individualitzat amb els prestadors de serveis de salut.

Aquestes regles també s’apliquen en cas de modificació d’un conveni.

b) El conveni ha de definir les relacions de la Caixa Andorrana de Seguretat Social amb les persones i entitats prestadores de serveis, així com l’obligació d’aquestes persones i entitats de prestar els serveis en les condicions que estableix la normativa vigent en cada moment i d’aplicar una nomenclatura i unes condicions tarifàries determinades, sense perjudici dels increments sobre aquestes últimes que es puguin aplicar, d’acord amb les tarifes fixades pels col·legis professionals, quan no s’accedeixi, o no se segueixi, a la via que s’estableixi com a preferent per reglament.

c) Per signar un conveni els professionals de la salut han d’estar degudament acreditats pel ministeri responsable de la salut d’acord amb els criteris que s’estableixin per reglament.

d) Els convenis inclouen objectius de qualitat assistencial, així com de racionalització de la despesa, d’acord amb la política sanitària i pressupostària del Govern.

e) La col·laboració entre un prestador sanitari i la Caixa Andorrana de Seguretat Social pot incloure tots o una part dels serveis oferts pel prestador en unes condicions tarifàries fixades en el conveni, sense perjudici dels increments sobre aquestes tarifes que es puguin practicar quan no se segueixi la via que s’estableixi com a preferent per reglament.

f) En els convenis han de constar els motius de rescissió d’acord amb el que estableixen aquesta Llei i el seu desenvolupament reglamentari.

2. La col·laboració entre la Caixa Andorrana de Seguretat Social i els prestadors i altres entitats de serveis de salut i establiments sanitaris establerts a l’estranger es regula d’acord amb els convenis específics signats i seguint els criteris de planificació sanitària que estableix el Govern”

Article 8

Es modifica l’article 139 de la llei 17/2008, del 3 d’octubre, de la seguretat social, el qual queda redactat en els termes següents:

“Article 139. Reemborsament de les prestacions

1. La CASS, d’acord amb els articles 132 i següents, reembossa, totalment o parcialment, les tarifes de responsabilitat corresponents a les prestacions incloses en la nomenclatura quan siguin efectuades, prescrites i dispensades per prestadors de serveis de salut que hagin signat el conveni amb la CASS o s’hi hagin adherit, tant si són nacionals com estrangers.

2. La CASS reembossa el 20% de les tarifes de responsabilitat de les prestacions incloses en la nomenclatura quan siguin efectuades o prescrites per prestadors de serveis de salut que no tenen un conveni amb la Caixa Andorrana de Seguretat Social o que no s’hi han adherit. Aquest percentatge es pot modificar per la Llei del pressupost.

3. Si la prestació l’ha efectuat un prestador de serveis de salut no convencionat en condicions d’urgència justificada, en una àrea geogràfica en la qual no hi ha cap prestador convencionat, el reembossament de la prestació es realitza en les mateixes condicions que si es tractés d’un prestador establert a Andorra que tingui signat un conveni amb la CASS. Aquest supòsit es regula per reglament.

4. Les despeses derivades de prestacions sanitàries es poden abonar a l’assegurat directe o al prestador.

5. S’abona el 100% de les tarifes de responsabilitat, sempre d’acord amb la nomenclatura  vigent, i sempre que l’assegurat accedeixi al sistema sanitari i segueixi la via que s’estableixi com a preferent per reglament, de les despeses derivades de les prestacions efectuades o prescrites com a conseqüència d’un accident laboral o d’una malaltia professional.

6. També tenen dret a un reembossament del 100% de les tarifes de responsabilitat, i sempre que l’assegurat accedeixi al sistema sanitari i segueixi la via que s’estableixi com a preferent per reglament, les persones següents:

a) Les persones discapacitades que rebin una pensió de solidaritat i les persones que, com a conseqüència d’una invalidesa, resten incapacitades per exercir qualsevol activitat professional.

b) Les persones amb recursos econòmics insuficients, d’acord amb els requisits establerts per reglament.

c) Els orfes fins als 18 anys, o fins als 25 anys en el cas que cursin estudis en un establiment d’ensenyança reconegut.

d) Les persones que resten sota la tutela del Govern.

e) Les persones víctimes del tràfic d’éssers humans a les quals s’hagi concedit el període de reflexió i de recuperació a l’empara de l’article 115 bis de la Llei 9/2012, del 31 de maig, de modificació de la Llei qualificada d’immigració, i, si escau, els seus fills menors d’edat, durant tot el període esmentat.

7. El Govern, després de l’informe del Consell d’Administració de la CASS, pot establir reglamentàriament altres supòsits en què determinats col·lectius tenen dret a un reembossament de fins a un 100% de les tarifes de responsabilitat.

8. La resta de prestacions s’abonen en funció de la participació de la persona beneficiària que s’estableix en l’article 139 bis.”

Article 9

Es modifica l’article 139 bis de la llei 17/2008, del 3 d’octubre, de la seguretat social, el qual queda redactat en els termes següents:

“Article 139 bis. Participació de la persona beneficiària

1. La participació de la persona beneficiària en les tarifes de responsabilitat dels actes, productes i processos inclosos en la nomenclatura pot representar una quantitat fixa o bé un valor proporcional de les tarifes. En aquest darrer cas, la persona beneficiària hi participa en els percentatges següents:

a) Fins a un 10% de les tarifes de responsabilitat per despeses derivades de l’atenció hospitalària.

b) Fins a un 25% de les tarifes de responsabilitat per despeses derivades d’altres actes, productes o processos d’atenció sanitària, excepte les derivades dels actes de reeducació i readaptació funcional, que tenen un percentatge de participació del 35%; sempre, però, que la persona accedeixi al sistema sanitari i segueixi la via que s’estableixi com a preferent per reglament. Si la persona no accedeix a la via preferent o no la segueix, fins a un 67% de les tarifes de responsabilitat per la visita mèdica, i fins a un 40% pels altres actes inclosos en la nomenclatura, efectuats i prescrits, així com pels productes i processos inclosos en la nomenclatura.

2. La participació de la persona beneficiària en les diferents tarifes dels actes, productes i processos inclosos en la nomenclatura es pot modificar per la Llei del pressupost amb un informe previ del Consell d’Administració de la CASS.

3. Per la Llei del pressupost també es poden fixar límits màxims a la participació en la despesa en atenció hospitalària i en els altres actes, productes i serveis sanitaris de les persones beneficiàries que presentin recursos reduïts o patologies cròniques.”

Article 10

Es modifica l’article 141 de la llei 17/2008, del 3 d’octubre, de la seguretat social, el qual queda redactat en els termes següents:

“Article 141. Règim d’atorgament de les prestacions

1. S’entén per “tercer pagador” el règim en el qual la Caixa Andorrana de Seguretat Social abona directament al prestador de serveis les despeses que són a càrrec de la seguretat social.

2. La Caixa Andorrana de Seguretat Social reembossa en règim de tercer pagador, en les condicions que es fixin reglamentàriament, les despeses derivades de les prestacions següents, a excepció de les classificades com a prestacions equivalents en la nomenclatura:

a) les prestacions que tenen dret al reembossament del 100% de les tarifes de responsabilitat detallades a l’article 139;

b) les prestacions hospitalàries;

c) les prestacions en les quals la participació de la persona beneficiària estigui limitada a un import màxim anual, d’acord amb l’article 139 bis, apartat 3;

d) les prestacions en les quals la persona beneficiària participa amb un import fix o per a les quals la tarifa s’indexa al nombre d’actes facturats.

3. Per reglament es poden establir altres casos en què les prestacions es reembossen en règim de tercer pagador.

4. En els supòsits en què no sigui aplicable el règim de tercer pagador, la persona assegurada paga directament als prestadors i posteriorment demana el reemborsament a la Caixa Andorrana de Seguretat Social.”

Article 11

Es modifica l’article 256 de la llei 17/2008, del 3 d’octubre, de la seguretat social, el qual queda redactat en els termes següents:

“Article 256. Silenci administratiu

1. Transcorregut un termini de dos mesos des de la interposició del recurs administratiu contra una decisió o resolució dictada en el marc d’un expedient sancionador o no sancionador sense que s’hagi notificat la resolució corresponent, el recurs es considera desestimat, llevat de les resolucions que tinguin per objecte el compliment dels requisits i les condicions establerts per aquesta Llei i els reglaments que la desenvolupen per tenir dret a les prestacions de la seguretat social, cas en el qual el recurs s’entendrà resolt favorablement.

La resolució presumpta per silenci queda interrompuda en el supòsit de suspensió previst per l’article 257.”

Article 12

Es modifica l’article 257 de la llei 17/2008, del 3 d’octubre, de la seguretat social, el qual queda redactat en els termes següents:

“Article 257. Resolucions del Consell d’Administració

1. Contra les resolucions expresses o tàcites del Consell d’Administració es pot interposar recurs en el termini d’un mes davant la jurisdicció administrativa, d’acord amb el procediment vigent.

2. En els recursos administratius que tinguin per objecte la valoració de l’estat de salut de la persona assegurada, el Consell d’Administració, abans de resoldre, pot demanar un informe mèdic que sigui elaborat per un facultatiu especialista sense cap vinculació amb les parts. Aquest informe serà preceptiu quan el sol·liciti la persona assegurada en el seu recurs. Les despeses d’emissió del dit informe mèdic són a càrrec de la CASS, llevat que el demani la persona recurrent; en aquest cas, aquesta persona n’ha de satisfer una tercera part del cost.

3. En el cas que l’informe del facultatiu especialista sense cap vinculació amb les parts no sigui coincident amb l’emès per la Comissió de Valoració Mèdica de la CASS, la CASS pot demanar un tercer informe mèdic, que ha de ser elaborat per un tribunal mèdic compost per un metge de la CASS, el facultatiu especialista sense cap vinculació amb les parts que ha elaborat l’informe mèdic de l’apartat 2 d’aquest article i un metge especialista en valoració del dany corporal, independent i nomenat pel Servei de Medicina Legal i Forense. Les despeses d’emissió del dit informe mèdic són a càrrec de la CASS. L’informe del Tribunal Mèdic és vinculant per al Consell d’Administració únicament pel que fa a les qüestions mèdiques, i el Consell d’Administració pot resoldre en un altre sentit per raó de l’incompliment dels requisits administratius previstos per la normativa de seguretat social.

4. La petició de qualsevol dels informes mèdics previstos en aquest article suspèn el termini de resolució del recurs.”

Disposició final primera. Publicació del text consolidat

S’encomana al Govern que, en el termini màxim de sis mesos des de l’entrada en vigor d’aquesta Llei, publiqui al Butlletí Oficial del Principat d’Andorra el text consolidat de la Llei 17/2008, del 3 d’octubre, de modificació de la Llei de la seguretat social, que inclogui les modificacions introduïdes fins a l’actualitat en aquesta Llei.

Carles Àlvarez Marfany                                                    
Ministre de Salut

 

4- IMPULS I CONTROL DE L'ACCIÓ POLÍTICA DEL GOVERN

4.4.1 Preguntes

Edicte

La Sindicatura, en reunió tinguda el dia 21 d’agost del 2018, ha examinat les preguntes amb resposta escrita del Govern presentades pel M. I. Sr. Josep Pintat Forné, president del Grup Parlamentari Mixt, per escrit de data 30 de juliol del 2018, relatives al Projecte de llei de la funció pública i d’acord amb els articles 18 i 129 del Reglament del Consell General ha acordat admetre-les a tràmit i ordenar la seva publicació, (Reg. Núm. 1085).

Tot el que es fa públic per a general coneixement i efectes.

Casa de la Vall, 21 d’agost del 2018

Vicenç Mateu Zamora                                                       
Síndic General

A la Sindicatura

Josep Pintat Forné, Conseller General d’Unió Laurediana + Independents de La Massana del Grup Parlamentari Mixt, d’acord amb el que disposen els articles 129 i següents del Reglament del Consell General, passo a formular les preguntes següents perquè, en el millor termini, el Govern presenti, per escrit, les respostes corresponents, atenent el fet que actualment es troba a tràmit parlamentari el projecte de llei de la funció pública.

- Quin nombre de funcionaris, agents de l’administració de caràcter indefinit i agents de l’administració de caràcter eventual hi havia el 4 d’abril del 2011, de forma detallada i per a cada departament a càrrec del Pressupost General de l’Estat.

- Quantes altes i baixes de funcionaris, agents de l’administració de caràcter indefinit i agents de l’administració de caràcter eventual hi ha hagut des del 4 d’abril del 2011 fins a la data d’avui, establert de forma detallada i per a cada departament a càrrec del Pressupost General de l’Estat.

- Quina és la previsió de contractació de funcionaris, agents de l’administració de caràcter indefinit i agents de l’administració de caràcter eventual des del dia 1 de gener del 2018 fins al proper dia 31 de desembre del 2018, establert de forma detallada i per a cada departament a càrrec del Pressupost General de l’Estat, considerant que fins a la data d’avui, hem pogut comptabilitzar la publicació d’edictes, al Butlletí Oficial del Principat d’Andorra, per la contractació d’unes 112 persones aproximadament.

En els termes precedents queden formulades les preguntes al Govern que hauran de ser respostes per escrit en el termini establert pel Reglament del Consell General.

Consell General, 30 de juliol del 2018

Josep Pintat Forné                                                             
Conseller general Unió Laurediana                            
Grup Parlamentari Mixt

 

Edicte

La Sindicatura, en reunió tinguda el dia 21 d’agost del 2018, ha examinat les preguntes amb resposta escrita del Govern presentades pel M. I. Sr. Josep Pintat Forné, president del Grup Parlamentari Mixt, per escrit de data 30 de juliol del 2018, relatives al Projecte de llei de la funció pública i amb la voluntat de contractar pel cap baix, 35 agents de l'Administració de caràcter eventual i d’acord amb els articles 18 i 129 del Reglament del Consell General ha acordat admetre-les a tràmit i ordenar la seva publicació, (Reg. Núm. 1086).

Tot el que es fa públic per a general coneixement i efectes.

Casa de la Vall, 21 d’agost del 2018

Vicenç Mateu Zamora                                                       
Síndic General

A la Sindicatura

Josep Pintat Forné, Conseller General d’Unió Laurediana + Independents de La Massana del Grup Parlamentari Mixt, d’acord amb el que disposen els articles 129 i següents del Reglament del Consell General, passo a formular les preguntes següents perquè, en el millor termini, el Govern presenti, per escrit, les respostes corresponents, atenent el fet que actualment es troba a tràmit parlamentari el projecte de llei de la funció pública, i considerant que d’ençà el dia 1 de gener del 2018, podem comptar aproximadament la voluntat de contractar, pel cap baix uns 35 agents de l’administració de caràcter eventual.

1.- Vist l’edicte publicat al butlletí Oficial del Principat d’Andorra de data 15 de març del 2018, en el que s’estableix que el Govern, en la sessió del dia 7 de març del 2018, va acordar la contractació de diversos agents de l’administració de caràcter eventual per ocupar diverses places durant els mesos d’abril a octubre d’eventuals de refugis adscrits al Departament de Medi Ambient i Sostenibilitat del Ministeri de Medi Ambient, Agricultura i Sostenibilitat, podria el Govern indicar-nos quin nombre exacte d’agents de l’administració de caràcter eventual s’han contractat? S’adjunta l’edicte de referència.

2.- Vist l’edicte publicat al butlletí Oficial del Principat d’Andorra de data 2 de maig del 2018, en el que s’estableix que el Govern, en la sessió del dia 25 d’abril del 2018, va acordar la contractació d’agents de l’administració de caràcter eventual, durant els mesos de juny a octubre, per ocupar diverses places en el lloc de treball de guia cultural adscrit al Departament de Promoció Cultural del Ministeri de Cultura, Joventut i Esports, podria el Govern indicar-nos quin nombre exacte d’agents de l’administració de caràcter eventual s’han contractat? S’adjunta l’edicte de referència.

3.- Vist l’edicte publicat al butlletí Oficial del Principat d’Andorra de data 30 de maig del 2018, en el que s’estableix que el Govern, en la sessió del dia 25 d’abril del 2018, va acordar la contractació d’agents de l’administració de caràcter eventual, durant els mesos de juny a octubre, per cobrir places com a tècnic de suport, adscrit al Departament de Promoció Cultural del Ministeri de Cultura, Joventut i Esports, ocupant el lloc de treball de guia cultural, podria el Govern indicar-nos quin nombre exacte d’agents de l’administració de caràcter eventual s’han contractat? S’adjunta l’edicte de referència.

4.- Vist l’edicte publicat al butlletí Oficial del Principat d’Andorra de data 30 de maig del 2018, en el que s’estableix que el Govern, en la sessió del dia 16 de maig del 2018, va acordar la contractació d’agents de l’administració de caràcter eventual, durant els mesos d’estiu, 50 mensualitats, per cobrir diverses places com a tècnic de suport, adscrit al Departament de Promoció Cultural del Ministeri de Cultura, Joventut i Esports, ocupant el lloc de treball de guia cultural, podria el Govern indicar-nos quin nombre exacte d’agents de l’administració de caràcter eventual s’han contractat? S’adjunta l’edicte de referència.

En els termes precedents queden formulades les preguntes al Govern que hauran de ser respostes per escrit en el termini establert pel Reglament del Consell General.

Consell General, 30 del juliol del 2018

Josep Pintat Forné                                                             
Conseller general Unió Laurediana                            
Grup Parlamentari Mixt

 

Annex  

 

 

 

Edicte

La Sindicatura, en reunió tinguda el dia 21 d’agost del 2018, ha examinat les preguntes amb resposta escrita del Govern presentades per la M. I. Sra. Rosa Gili Casals, consellera general del Grup Parlamentari Mixt, per escrit de data 17 d’agost del 2018, relatives al funcionament actual del Servei d’Atenció Domiciliària i d’acord amb els articles 18 i 129 del Reglament del Consell General ha acordat admetre-les a tràmit i ordenar la seva publicació, (Reg. Núm. 1105).

Tot el que es fa públic per a general coneixement i efectes.

Casa de la Vall, 21 d’agost del 2018

Vicenç Mateu Zamora                                                       
Síndic General

Molt il·lustre Senyor,

La sotasignada, Rosa Gili Casals, consellera general socialdemòcrata del Grup Parlamentari Mixt, d’acord amb el que disposen els articles 129 i següents del Reglament del Consell General, formulo les preguntes següents perquè, en el millor termini, el Govern presenti, per escrit, les respostes corresponents.

Preguntes que es formulen en relació al funcionament actual del Servei d’Atenció Domiciliària

Es demana:

- Quants usuaris hi ha actualment al Servei d’Atenció Sanitària (SAD)? Desglossar per parròquies i per hores d’atenció requerides (donar el nombre d’hores i especificar si són hores diürnes o nocturnes, durant la setmana o bé durant el cap de setmana).

- Quins requisits es demanen als potencials usuaris per poder gaudir del SAD?

- S’ofereix el servei a totes les persones que ho sol·liciten i que compleixen els requisits? Hi ha llista d’espera?

- De quina manera es decideix la dedicació horària que s’ofereix a cada usuari? Segons la seva demanda? Segons la seva necessitat? És el mateix forfet horari per tots?

- De quants treballadors disposa el Govern per a oferir el servei del SAD? Estan aquests a jornada completa, parcial? Quin tipus de relació laboral tenen aquests amb l’administració (funcionaris, agents de l’administració, eventuals, altres)?

Preguntes que hauran de ser respostes, per escrit, en el termini establert reglamentàriament.

Consell General, 17 d’agost del 2018

Rosa Gili Casals                                                                   
Consellera general socialdemòcrata                           
del Grup Parlamentari Mixt

 

 

 

 

 

 

 

Butlletí del Consell General

Dipòsit legal: And. 262/94
ISSN 1024-9044