Ves al contingut. | Salta a la navegació

Sou a: Inici / ca / Newsletters / Butlletí del Consell General / BCG 34/2018, 26 abril 2018

BCG 34/2018, 26 abril 2018

Facebook icon Twitter icon Forward icon

BCG 34/2018

 

 

Butlletí
del
Consell General

Núm. 34/2018

Casa de la Vall, 26 d’abril del 2018

SUMARI

 

2- PROCEDIMENT LEGISLATIU COMÚ

2.1 Projectes de llei

Pròrroga al termini per a la presentació d’esmenes al Projecte de llei d’ordenament del sistema educatiu andorrà.     

Tramesa del Projecte de llei de la Universitat d’Andorra, així com les esmenes a l’articulat que han estat presentades a la Comissió Legislativa d’Educació, Recerca, Cultura i Esports.  

Tramesa del Projecte de llei de l’ensenyament superior, així com les esmenes a l’articulat que han estat presentades a la Comissió Legislativa d’Educació, Recerca, Cultura i Esports. 

4- IMPULS I CONTROL DE L'ACCIÓ POLÍTICA DEL GOVERN

4.4.2 Respostes escrites

Publicació de la resposta del Govern a les preguntes formulades pel M. I. Sr. Gerard Alís Eroles, conseller general del Grup Parlamentari Mixt, relatives als motius que impedeixen enguany celebrar el programa “Vacances en pau”.    

 

 

 

 

 

2- PROCEDIMENT LEGISLATIU COMÚ

2.1 Projectes de llei

Edicte

La Sindicatura, en reunió tinguda el dia 26 d’abril del 2018, exercint les atribucions que li confereix l’article 80 del Reglament del Consell General, ha acordat a demanda del M. I. Sr. Pere López Agràs, conseller general del Grup Parlamentari Mixt, prorrogar el termini per a la presentació d’esmenes al Projecte de llei d’ordenament del sistema educatiu andorrà. El nou termini finalitza el dia 4 de maig del 2018, a les 17.30h.

Tot el que es fa públic per a general coneixement i efectes.

Casa de la Vall, 26 d’abril del 2018

Vicenç Mateu Zamora                                                       
Síndic General

 

Edicte

El síndic general, vist l’acord de la Junta de Presidents de Grup Parlamentari del dia 16 de gener del 2018, determinant la comissió competent per a conèixer del Projecte de llei de la Universitat d’Andorra,

Disposa

D’acord amb el que preveu l’article 45 del Reglament del Consell General, trametre l’esmentat Projecte de llei, així com les esmenes a l’articulat que han estat presentades a la Comissió Legislativa d’Educació, Recerca, Cultura i Esports.

Tot el que es fa públic per a general coneixement i efectes.

Casa de la Vall, 26 d’abril del 2018

Vicenç Mateu Zamora                                                       
Síndic General

 

Edicte

El síndic general, vist l’acord de la Junta de Presidents de Grup Parlamentari del dia 16 de gener del 2018, determinant la comissió competent per a conèixer del Projecte de llei de l’ensenyament superior,

Disposa

D’acord amb el que preveu l’article 45 del Reglament del Consell General, trametre l’esmentat Projecte de llei, així com les esmenes a l’articulat que han estat presentades a la Comissió Legislativa d’Educació, Recerca, Cultura i Esports.

Tot el que es fa públic per a general coneixement i efectes.

Casa de la Vall, 26 d’abril del 2018

Vicenç Mateu Zamora                                                       
Síndic General

 

4- IMPULS I CONTROL DE L'ACCIÓ POLÍTICA DEL GOVERN

4.4.2 Respostes escrites

Edicte

El síndic general, d’acord amb les previsions de l’article 90 del Reglament del Consell General,

Disposa

Publicar la resposta del Govern a les preguntes formulades pel M. I. Sr. Gerard Alís Eroles, conseller general del Grup Parlamentari Mixt, relatives als motius que impedeixen enguany celebrar el programa “Vacances en pau”, publicades en el Butlletí del Consell General número 13/2018, de data 7 de març.

Tot el que es fa públic per a general coneixement i efectes.

Casa de la Vall, 24 d’abril del 2018

Vicenç Mateu Zamora                                                       
Síndic General

El programa “Vacaciones en Paz” és un programa humanitari gestionat per Espanya mitjançant una resolució anual de la “Secretaría General de Inmigración y Emigración” del Ministeri de Treball i Seguretat Social que autoritza la residència temporal de menors i monitors d’origen Sahrauí a Espanya per a que puguin ser acollits per part de famílies espanyoles (vegeu resolució en annex).

La resolució descriu el procediment al que s’han d’acollir les famílies per autoritzar la residència temporal dels nens i monitors a Espanya mitjançant la tramitació d’un visat de residència temporal que atorga el Consolat General d’Espanya a Alger.

Aquest document de residència temporal és espanyol i només té validesa a Espanya.

Des del 2007, amb la col·laboració constant d’Espanya i en particular del Consolat general espanyol a Alger i del Consolat general espanyol a Andorra, un grup de nens, cada any menys nombrós (20 nens el 2007 i 7 nens el 2017) arribava fins a Andorra acollits per famílies andorranes per una estància d’aproximadament dos mesos (juliol-agost).

No obstant això, des del 2007 la situació internacional ha anat canviant considerablement. Les normatives comunitàries en matèria d’atorgament de visats s’han endurit i els procediments de vigilància de les fronteres extracomunitàries són més exigents.

El 2016, quan el Govern d’Andorra va sol·licitar com cada any la col·laboració d’Espanya per fer possible l’arribada a Andorra de nens i monitors d’origen Sahrauí, la Direcció General d’Assumptes d’Estrangeria va informar que la legislació de la Unió Europea no els permetia expedir visats de curta durada sobre passaports col·lectius. Es varen veure obligats a expedir visats de llarga durada regulats per la normativa interna espanyola i en conseqüència, només vàlids per residir temporalment a Espanya. El Govern espanyol va explicar que no era possible incloure aquests nens al Programa ja que la solució que havien adoptat es limitava al territori espanyol. Es va donar l’opció però que les famílies andorranes es poguessin acollir al programa espanyol, amb el benentès que aquest es limita al territori espanyol.

La forta insistència del Ministeri d’Afers Exteriors andorrà i la col·laboració in extremis d’Espanya  va permetre allargar el programa a Andorra de manera excepcional dos anys més (2016 i 2017) tanmateix amb moltes dificultats.

Pel que fa el 2016, desprès de múltiples reunions amb diferents interlocutors del Govern d’Espanya, finalment es va adoptar una solució ad-hoc que consistia en inscriure els infants destinats a Andorra a una subdelegació territorial catalana i després fer-los viatjar a Andorra. Totes les parts (Espanya, ADSAPS, Govern d’Andorra) van acceptar en última instància aquesta solució a contracor i manifestant que es tractava d’una excepció per permetre als infants venir a Andorra però que no es podia tornar a repetir.

Davant d’aquesta situació i per anticipar les dificultats el Govern d’Andorra va començar a treballar inicis del 2017 en un projecte de Memoràndum d’Entesa (MOU) que es va proposar a Espanya a l’abril del 2017. En aquest projecte de MOU, Andorra es comprometia, entre d’altres, a seguir el mateix procediment i a aportar les mateixes garanties pel que fa a les famílies que el que fixava la resolució anual del Ministeri de Treball i Seguretat Social que emmarca el programa “Vacaciones en Paz”.

El maig del 2017, en una trobada mantinguda entre l’Ambaixada d’Andorra a Madrid i el sots-director General d’Afers d’Estrangeria espanyol es va comunicar que un MOU no era una solució aplicable i que la Resolució anual del Programa no es podia fer extensiva a Andorra.

El 2017 va ser el darrer any en què Espanya va col·laborar de manera excepcional en l’expedició dels visats corresponents, i va comunicar que a partir d’ara només podrien expedir visats sobre passaports individuals.

Per tant, tal com la ministra d’Afers Exteriors d’Andorra va comunicar a la presidenta de l’ADSAPS durant una reunió el 23 d’octubre del 2017, el Programa “Vacaciones en Paz” no es podrà fer extensiu a Andorra si els infants, d’acord amb les indicacions d’Espanya, no són portadors d’un passaport individual amb el visat corresponent atorgat per Espanya. Sobre aquest particular, el Ministeri d’Afers Exteriors s’ha posat en contacte amb l’Oficina de la Comunitat Sahrauí a Espanya (Madrid) per sol·licitar si hi ha hauria la possibilitat que els infants que es desplacen a Andorra puguin obtenir passaports individuals ja que en la seva pàgina web es descriu tot el procediment per l’obtenció de passaports algerians. Es va comunicar a la Sra. Jira Buhali, delegada del Frente Polisario a Espanya que possiblement l’ADSAPS es posaria en contacte amb ells sobre aquest tema. Així mateix es va recomanar a la presidenta d’explorar aquesta via.

En resposta a un correu electrònic de la presidenta de l’ADSAPS dirigit al Ministeri d’Afers Exteriors el passat 28 de febrer del 2018 en el què aquesta adjunta una llista de noms corresponents a menors d’origen sahrauí i on indica el destí -Andorra- la ministra va enviar-li una carta el 26 de març del 2018 on li reitera els punts mencionats més a munt. A més, se li indica que no podran entrar en territori andorrà menors sense la documentació legal requerida. Aquesta carta se li avança per correu electrònic el 27 de març del 2018.

El Ministeri d’Afers Exteriors voldria incidir en la seva preocupació, davant de diverses declaracions als mitjans de comunicació realitzades per la presidenta de l’ADSAPS que l’Associació pogués fer cas omís de les recomanacions i voler fer entrar els menors sahrauís a Andorra.

Finalment, el Ministeri d’Afers Exteriors preocupat per la situació que viu el Sàhara Occidental, ofereix la possibilitat de sol·licitar una subvenció de programa o projecte de cooperació internacional per finançar un projecte in situ als camps de les poblacions sahrauís.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Butlletí del Consell General

Dipòsit legal: And. 262/94
ISSN 1024-9044