Ves al contingut. | Salta a la navegació

Sou a: Inici / ca / Newsletters / Butlletí del Consell General / BCG 23/2016, 14 abril 2016

BCG 23/2016, 14 abril 2016

Facebook icon Twitter icon Forward icon

BCG 23/2016

 


Butlletí
del
Consell General
Núm. 23/2016

Casa de la Vall, 14 d’abril del 2016

SUMARI

 


4- IMPULS I CONTROL DE L'ACCIÓ POLÍTICA DEL GOVERN
4.4.1 Preguntes
Publicació de les preguntes amb resposta escrita del Govern presentades pel M. I. Sr. Carles Naudi d’Areny-Plandolit Balsells, conseller general del Grup Parlamentari Liberal, per escrit de data 12 d’abril del 2016, relatives a la instal•lació de 3 grups semafòrics i 2 càmeres de control de tipus "semàfor vermell" a Santa Coloma, (Reg. Núm. 0505). 


4.4.2 Respostes escrites
Publicació de la resposta del Govern a la pregunta formulada per la M. I. Sra. Carine Montaner Raynaud, consellera general del Grup Parlamentari Liberal, relativa a la conformitat de l’Agència Mundial d’Antidopatge (AMA) al projecte de llei de creació de l’Agència Antidopatge andorrana. 

Publicació de la resposta del Govern a les preguntes formulades per la M. I. Sra. Rosa Gili Casals, consellera general del Grup Parlamentari Mixt, relatives als deutes de la CASS. 

Publicació de la resposta del Govern a la pregunta formulada pel M. I. Sr. Jordi Gallardo Fernàndez, conseller general del Grup Parlamentari Liberal, relativa a l’emissió de deute públic del Principat d’Andorra. 

 

 

 


4- IMPULS I CONTROL DE L'ACCIÓ POLÍTICA DEL GOVERN
4.4.1 Preguntes

Edicte
La Sindicatura, en reunió tinguda el dia 14 d’abril del 2016, ha examinat les preguntes amb resposta escrita del Govern presentades pel M. I. Sr. Carles Naudi d’Areny-Plandolit Balsells, conseller general del Grup Parlamentari Liberal, per escrit de data 12 d’abril del 2016, relatives a la instal•lació de 3 grups semafòrics i 2 càmeres de control de tipus "semàfor vermell" a Santa Coloma i d’acord amb els articles 18 i 129 del Reglament del Consell General ha acordat admetre-les a tràmit i ordenar la seva publicació, (Reg. Núm. 0505).

Tot el que es fa públic per a general coneixement i efectes.

Casa de la Vall, 14 d’abril del 2016
Vicenç Mateu Zamora
Síndic General

A la Sindicatura
El sotasignat, Carles Naudi d’Areny-Plandolit Balsells, conseller general del Grup Parlamentari Liberal, d’acord amb el que disposen els articles 129 i següents del Reglament del Consell General, formulo les preguntes següents al M. I. Govern a fi de què se’m contestin de forma escrita en el més breu termini.
Antecedents:
A finals de l’any 2013 es va prendre la determinació d’instal•lar a l’Avinguda Santa Coloma una foto semàfor per reduir els incidents i accidents i garantir així una millor seguretat vial. En concret, al BOPA número 53 de l’any 2013 es publicava l’edicte del 30-10-2013 pel qual es convocava un concurs amb modalitat de contractació urgent per al subministrament i la instal•lació de 3 grups semafòrics i 2 càmeres de control del tipus “semàfor vermell”.
Es demana:
Té el Govern dades del nombre de sinistres anuals abans i després de la instal•lació dels semàfors a Santa Coloma?
Quin va ser el cost total de la compra, instal•lació, posada en funcionament dels equips mencionats? Quin és el seu cost de manteniment?
Des de quina data estan en funcionament?
Han deixat de funcionar durant algun període?
Quantes sancions s’han imposat a conductors que s’han saltat aquests semàfors?
Quantes retirades s’han produït arrel de saltar-se el semàfor en vermell?

A Casa de la Vall el 12 d’abril de 2016

Carles Naudi d’Areny-Plandolit Balsells
Conseller general


4.4.2 Respostes escrites
Edicte
El síndic general, d'acord amb les previsions de l’article 90 del Reglament del Consell General,
Disposa
Publicar la resposta del Govern a la pregunta formulada per la M. I. Sra. Carine Montaner Raynaud, consellera general del Grup Parlamentari Liberal, relativa a la conformitat de l’Agència Mundial d’Antidopatge (AMA) al projecte de llei de creació de l’Agència Antidopatge andorrana, publicada en el Butlletí del Consell General núm. 67/2015, de data 30 de desembre.

Tot el que es fa públic per a general coneixement i efectes.

Casa de la Vall, 14 d’abril del 2016
Vicenç Mateu Zamora
Síndic General

El dia 18 de novembre passat, el Consell de Fundació de l’Agència Mundial Antidopatge (AMA) va emetre un comunicat sobre l’enduriment de la valoració de conformitat de l’AMA en relació amb els diversos signataris. En aquest comunicat, sis signataris van ser declarats no conformes, amb efectes immediats, a les exigències del CODI Mundial Antidopatge. El text del comunicat de l’AMA diu textualment: “es jutja que les regles de l’Organització Nacional Antidopatge (ONAD) d’Andorra i d’Israel no són conformes al CODI 2015”.
Així doncs, tant l’enunciat de la seva pregunta com el que va comunicar a través de les xarxes socials (Twitter i Facebook), com també els escrits en mitjans de comunicació, no s’ajusten a la realitat. I procedeixo a detallar per què.
Andorra no surt a cap llista negra dels països que no compleixen les normes internacionals d’antidopatge com vostè manté. La Comissió Estatal Antidopatge va ser declarada en situació de no conformitat perquè les seves regles no eren conformes al nou CODI. Així doncs, seguint les recomanacions del grup d’avaluació que vam convidar el mes de setembre passat, hem elaborat una llei que regula l’àmbit del dopatge a Andorra i que té, com ja li he comunicat diverses vegades, l’aval de l’AMA. Des del principi, i tant en les diverses compareixences de premsa del 20 de novembre, com en les compareixences en Comissió Legislativa d’Educació, Recerca, Cultura i Esports, ja hem explicat el que ara li repeteixo.
La Secretaria d’Estat d’Esports està en contacte, des del mes de maig del 2015, amb l’AMA i el Consell d’Europa per donar resposta a les necessitat d’adaptació al CODI. Així doncs, la invitació als membres del Consell d’Europa a fer una visita d’avaluació al nostre país va ser un primer pas concret que va mostrar la nostra voluntat de col·laboració.
El dia 20 de novembre del 2015, la mateixa persona que signa la pregunta va escriure, parlant d’aquesta visita, i cito textualment: “Ens van avisar i insistir que s’havia de fer una llei bàsica d’antidopatge amb els criteris imposats per l’AMA i que aquesta llei no tenia cap complexitat.... I que si Andorra no començava a fer aquesta feina de seguida, hi hauria conseqüències.”.
Per tant, seguint la recomanació que va sortir d’aquesta reunió, la Secretaria d’Estat d’Esports va iniciar el treball necessari per proposar una llei antidopatge que facilités la sortida d’aquesta situació de no conformitat per part de la Comissió Estatal Antidopatge.
Tot i tenir la conformitat de l’AMA sobre el text i tractant-se d’una llei (com vostè diu) bàsica amb els criteris imposats per l’AMA i sense cap complexitat, l’esmena a la totalitat presentada pel seu partit va fer que no es pogués aprovar fins al 4 de febrer del 2016 i que l’entrada en vigor es posposés més d’un mes, mentre es mantenia la Comissió Estatal Antidopatge en situació de no conformitat.
Paral·lelament, s’han desenvolupat normes antidopatge de la mateixa Agència que són pràcticament la transposició del CODI mundial i que han de ser adoptades per l’Agència Andorrana Antidopatge. I el seu reglament de règim intern que també té la validació de l'AMA. L’AMAT contactarà un grup d’experts independents que faran la recomanació al Consell de Fundació de declarar-nos en situació de conformitat.

 

Edicte
El síndic general, d'acord amb les previsions de l’article 90 del Reglament del Consell General,

Disposa

Publicar la resposta del Govern a les preguntes formulades per la M. I. Sra. Rosa Gili Casals, consellera general del Grup Parlamentari Mixt, relatives als deutes de la CASS, publicades en el Butlletí del Consell General núm. 7/2016, de data 29 de gener.

Tot el que es fa públic per a general coneixement i efectes.

Casa de la Vall, 14 d’abril del 2016
Vicenç Mateu Zamora
Síndic General

Resposta a la pregunta parlamentària en relació als deutes pendents de la CASS


1- Quins són els criteris (temporals i altres) que segueix la CASS per avisar els seus administrats de l’incompliment d’alguna de les disposicions de la llei o dels seus reglaments.
La CASS té coneixement de l’incompliment d’alguna de les disposicions de la llei o dels seus reglaments per part dels empresaris, de les persones que realitzen una activitat per compte propi, dels prestadors de serveis de salut, o dels beneficiaris d’una prestació a través de les denúncies presentades per part d’una persona interessada, o bé, a resultat de l’activitat de control de les àrees competents en compliment de la legislació en matèria de seguretat social (articles 78 i 79 del text consolidat de la Llei 17/2008, del 3 d’octubre de la seguretat (LSS).
En tenir coneixement de les vulneracions a la normativa de seguretat social, l’àrea competent pot obrir un període d’informació prèvia per conèixer les circumstàncies concretes del cas.
La decisió d’iniciar el procediment administratiu, sigui sancionador o no, es notifica a l’interessat, d’acord amb l’article 250 i següents del text consolidat de la LSS, atorgant un termini de deu dies hàbils a la persona assegurada per al•legar tot allò que sigui procedent en defensa dels seus interessos i aportar la documentació que estimin convenient.
Transcorregut aquest termini si la persona interessada ha presentat o no les seves al•legacions, s’eleva l’expedient a la direcció general de la Caixa Andorrana de Seguretat Social que ha de resoldre l’expedient tant pel que fa a considerar acreditada la comissió de la infracció i la imposició de les sancions principals i accessòries (si és un expedient sancionador), o bé sobre la decisió de reclamació (si és un expedient no sancionador).
Contra aquesta decisió, la persona interessada pot presentar recurs davant del Consell d’Administració de la CASS, en el termini d’un mes natural, i contra la decisió del consell davant de la Jurisdicció Administrativa i Fiscal, de conformitat amb els articles 255 i 257 de la LSS.


2- De quina manera s’informa als usuaris de la seva irregularitat amb la normativa. Al cap de quant temps.
Quan la CASS té coneixement de les irregularitats amb la normativa de seguretat social informa a la persona assegurada en funció del procediment establert:
- Per la manca de pagament de cotitzacions presentades i no pagades i de recàrrecs, l’article 96 del text consolidat de la Llei 17/2008, del 3 d’octubre, de la seguretat social, preveu que el full de cotització s’ha de presentar i pagar en el termini de 15 dies naturals.
- De no fer el pagament, al cap de 20 dies es genera una carta automàtica d’avís de reclamació de pagament del full mensual de cotització i/o de recàrrecs a l’empresari o a la persona que realitza una activitat per compte propi, que s’envia per correu electrònic o al seu defecte per correu.
- Si l’empresa no ha pagat la cotització, als 45 dies posteriors als 15 dies naturals següents al període de liquidació, es tramet al personal assalariat una carta informant sobre la manca de pagament de les cotitzacions.
- Posteriorment s’envia a l’empresa una carta de reclamació del deute de cotització i/o de recàrrecs i s’inicia el procediment de constrenyiment amb la recaptació executiva del deute. De no fer el pagament en el termini d’un mes es procedeix a fer els embargaments dels béns i drets corresponents d’acord amb el procediment establert a l’article 108 de la Llei 17/2008.
Pel que fa als expedients sancionadors o no, la CASS inicia el procediment administratiu de reclamació en tenir coneixement de la denúncia o de la irregularitat constatada, seguint el procediment previst per la legislació vigent, i dins dels terminis de prescripció previstos:
L’article 109 preveu que “Les cotitzacions prescriuen al cap de cinc anys comptats des del darrer dia del termini indicat a l’article 96.2. La prescripció de la cotització comporta la dels recàrrecs i la de qualsevol altre accessori que porti causa de la cotització prescrita.”
L’article 247 de la LSS preveu que les sancions imposades per infraccions lleus prescriuen al cap de dos anys, les imposades per infraccions greus, al cap de tres anys, i les imposades per infraccions molt greus, al cap de cinc anys.
3- En relació a les persones que realitzen o realitzaven una activitat per compte propi, quantes tenen deutes pendents amb la CASS degut a les disposicions instaurades per la llei 17/2008.
L’1 de novembre del 2009 va entrar en vigor la Llei 17/2008, del 3 d’octubre, de la seguretat social que preveu que les persones que exerceixen una professió liberal, els titulars d’un comerç, indústria o d’una explotació agrícola i els administradors de societats, si compleixen els requisits previstos per la Llei, han de figurar afiliats en el col•lectiu de persones que realitzen una activitat per compte propi (article 19). Prèviament a l’1 de novembre del 2009, aquestes persones tenien la facultat d’assegurar-se a la CASS.
La disposició transitòria quarta de la Llei va acordar un termini de tres anys per les persones que no estaven obligades a estar afiliades al sistema de seguretat social abans de l’entrada en vigor de la Llei, per regular la seva situació i adaptar-se al que disposa aquesta Llei. Aquesta moratòria va ser ampliada fins al 30 de juny del 2013 per la Llei 17/2012, del 8 d’octubre.
D’acord amb els fitxers de la CASS, a partir de l’1 de novembre 2009 i fins el 30 de novembre de 2015 hi ha registrats 1.349 comptes propis amb deutes.
Actualment 446 comptes propis han signat compromisos de pagament de cotitzacions amb la CASS.
4- Des de quant temps és disconforme la seva situació.
Amb l’entrada en vigor de la llei 17/2008, l’1 de novembre de 2009, les persones que realitzen una activitat per compte propi d’acord amb l’article 19 de la llei, han de cotitzar. S’estableix una excepció per aquelles persones a qui els hi és d’aplicació la disposició transitòria quarta. En aquest darrer cas, és a partir de l’1 de juliol de 2013, on existeix l’obligatorietat de cotitzar.
D’acord amb les afiliacions efectuades de persones que realitzen una activitat per compte propi, la major part dels expedients van ser efectuats a resultes de les actuacions de l’Àrea de Control Administratiu. Tanmateix el fet de no poder consultar les dades de manera automàtica entre els registres de professions liberals, d’explotacions agrícoles i ramaderes, de comerç i de societat ha dificultat tenir coneixement de la informació per reclamar les cotitzacions degudes.
Dels 1.349 comptes propis amb deutes, 578 tenen deutes meritats entre el mes de novembre 2009 i el mes de juny 2013. A partir de juliol 2013, s’han d’afegir 771 nous comptes propis deutors.
5- Quins mecanismes utilitzen les institucions públiques per comunicar l’obertura i el tancament d’empreses les unes amb les altres (Govern, Comuns, CASS...). Si existeixen, des de quan.
Per donar compliment a la llei, i d’acord amb les facultats d’intercanvi d’informacions i dades previstes pels articles 79 i 80.3 de la LSS, per cartes de data 2 de febrer del 2010, la CASS va sol•licitar a la Ministra de Salut, Benestar i Treball i al Ministre d’Economia i Finances de “poder tenir accés a les dades dels fitxers de Govern relatives a les persones físiques o jurídiques legalment autoritzades a exercir una activitat al Principat (comerços, societats, persones titulars d’una explotació agrícola o ramadera...) . Aquesta col•laboració és imprescindible per poder donar compliment a la Llei 17/2008, del 3 d’octubre, de la seguretat social.”, però no es va obtenir cap resposta.
Aquesta petició va ser reiterada per cartes del 30 de novembre del 2012 a la Ministra de Salut, Benestar i Treball, i al Ministre de Finances i de Funció Pública. La CASS, aleshores, va poder utilitzar l’extranet del registre de comerç, que tot i les seves limitacions (consulta pel nom del comerç o de la societat i no pel nom del titular), ha permès identificar una gran part de les persones que no havien dut a terme la corresponent inscripció.
Actualment, el decret del 27/05/2015 pel qual s’aprova el Reglament d’inscripció d’empreses, afiliació i variació de dades a la seguretat social regula a l’article 49 la tramesa d’informació de diferents Registres del Govern i consulta de dades:
“ 1- El Registre de Comerç i Indústria comunica mensualment a la Caixa Andorrana de Seguretat Social totes les inscripcions d’alta de modificació de la titularitat i de baixa o cancel.lació de negocis i indústria que hagi realitzat durant el mes anterior, amb modificació de les persones titulars.
2- El Registre de Societats Mercantils comunica mensualment a la Caixa Andorrana de Seguretat Social tots els acords socials de nomenament i cessament d’administradors de societats que hagi inscrit durant el mes anterior ; també comunica les inscripcions de cancel•lació de societats que hagi practicat.
3- El Registre de Professionals Titulats comunica mensualment a la Caixa Andorrana de Seguretat Social totes les inscripcions d’alta de canvi de titularitat d’explotacions agrícoles de les quals s’extregui producció destinada a la comercialització que hagi realitzat durant el mes anterior.
4- El Registre d’Explotacions Agràries comunica mensualment a la Caixa Andorrana de Seguretat Social totes les inscripcions d’alta, de baixa i canvi de titularitat d’explotacions agrícoles de les quals s’extregui producció destinada a la comercialització que hagi realitzat durant el mes anterior.
5- A més a més, la Caixa Andorrana de Seguretat Social pot consultar telemàticament les dades que figuren en els registres esmentats en els apartats 1 a 4, per controlar el compliment de les obligacions en matèria de seguretat social per part de les persones obligades.”
En l’actualitat, la CASS rep mensualment les inscripcions, variacions i baixes del departament d’agricultura i del departament de treball. Pel que fa al registre de comerç i de societats s’està treballant per poder consultar automàticament les dades del registre de comerç i de societats a través del número d’afiliat.

Andorra la Vella, 19 de febrer del 2016

Edicte
El síndic general, d'acord amb les previsions de l’article 90 del Reglament del Consell General,

Disposa
Publicar la resposta del Govern a la pregunta formulada pel M. I. Sr. Jordi Gallardo Fernàndez, conseller general del Grup Parlamentari Liberal, relativa a l’emissió de deute públic del Principat d’Andorra, publicada en el Butlletí del Consell General núm. 10/2016, de data 17 de febrer.

Tot el que es fa públic per a general coneixement i efectes.

Casa de la Vall, 14 d’abril del 2016
Vicenç Mateu Zamora
Síndic General

Ministeri de Finances
Resposta escrita del Govern a la pregunta
(Reg. núm. 0194/16)

Resposta escrita, amb referència Reg. núm. 194/16, a la pregunta presentada pel M. I. Sr. Jordi Gallardo Fernández, conseller general del Grup Parlamentari Liberal, sobre l’emissió de deute públic del Principat d’Andorra, i en concret a les qüestions següents que figuren en el cos de la mateixa pregunta, literalment:


“Es demana:
Pot informar Govern si s’ha procedit a la renovació de l’emissió del mencionat deute públic?
En cas afirmatiu, en quines condicions? A concretar:
- Interès anual
- Venciment de l’emprèstit
- Pagament dels interessos
- Data de liquidació dels interessos.
En el cas que les condicions hagin canviat en relació a les emissions del 2005, 2009 i 2013, pot Govern informar dels motius que ha motivat aquests canvis?
Pot informar Govern en quina sessió de Consell de Ministres es va aprovar la renovació del mencionat deute?
En cas que s’hagi renovat, pot informar Govern per quins motius no s’ha publicat al BOPA a data d’avui la possible renovació?
En cas que no s’hagi renovat, pot explicar Govern els motius pels quals no s’ha procedit a la seva renovació?”
Resposta
En resposta a la seva pregunta, l’informo que el Govern en la sessió del 23 de desembre del 2015 va acordar formalitzar un préstec pont sindicat per refinançar l’emprèstit denominat “Deute públic del Principat d’Andorra, emissió del 31 de desembre del 2013”. Les condicions d’aquest préstec pont van ser les següents:
- Import: 260.000.000 euros
- Interès anual: Euríbor 1 any + 0%. Sense cap comissió
- Venciment de l’emprèstit: 30 de març del 2016
- Pagament dels interessos: al venciment
- Data de liquidació dels interessos: al venciment
Pel que fa al tipus d’interès d’aquesta operació pont, era equivalent al que tenien els emprèstits dels anys 2005, 2009 i 2013.
D’acord amb el Decret del 9 de desembre del 2009 d’aprovació del Decret de modificació del Decret de reglamentació de la Llei de regulació del coeficient d’inversions obligatòries, del 22 d’agost de 1994, el Govern va acordar de qualificar aquest préstec d’homologable a fons públics, a l’efecte del compliment del coeficient d’inversions obligatòries, tal com figura a la disposició addicional del Decret del 23 de març del 2016.
En la mateixa sessió del dia 23 de desembre del 2015, el Govern va acordar instrumentalitzar, abans del venciment del préstec pont, l’emprèstit de 260 milions d’euros mitjançant una emissió de títols valors a l’empara d’un nou programa d’emissió de deute públic, o bé l’extensió del programa ja existent, segons es considerés més adient. Aquest acord s’emmarca i dóna seguiment al procés encetat el mes de desembre del 2013 de dotar les emissions de deute públic d’unes característiques que les facin homologables i elegibles tant per part d’inversors nacionals com internacionals, amb la finalitat de continuar adaptant als estàndards internacionals les fonts de finançament de l’Estat.
Fruit de l’acord de Govern del 23 de desembre del 2015, el Govern en la sessió del 23 de març del 2016 va aprovar el Decret del 23 de març del 2016 d’aprovació d’un tercer suplement del fullet base i d’una nova emissió de deute públic del Principat d’Andorra per un import de dos-cents seixanta milions d’euros (260.000.000 €) en la modalitat de bons, a l’empara del programa d’emissió de deute públic del Principat d’Andorra del 4 de desembre del 2013, actualitzat i complementat. Vegeu el Decret esmentat a l’annex.
Aquesta emissió està subscrita íntegrament pels bancs d’Andorra i és homologable pel compliment del coeficient d’inversions obligatòries.
Els termes i les condicions que regeixen l’emissió Bons del Principat d’Andorra, emissió del 23 de març del 2016, són els que figuren a l’article 3 del Decret. En concret, i d’acord amb l’apartat d de l’article 3 del Decret, les condicions finals de l’emissió figuren a l’annex 2 del mateix Decret, i són les següents, principalment:
- Categoria de l’instrument: bo
- Preu d’emissió: 260.000.000 euros
- Data d’emissió: 23 de març del 2016
- Data de subscripció: 30 de març del 2016
- Data de venciment: 30 de març del 2017
- Tipus d’interès fix: 0%, sense cap comissió
- Data de pagament d’interès: 30 de març del 2017
Amb la inclusió d’aquesta emissió dins el programa d’emissions de deute públic, totes les emissions promogudes pel Govern d’Andorra estan fetes dins els estàndards internacionals i disposen d’un codi d’identificació (ISIN) assignat per Euroclear.

Andorra la Vella, 11 d’abril del 2016

Jordi Cinca Mateos
Ministre de Finances



 



Butlletí del Consell General
Dipòsit legal: And. 262/94
ISSN 1024-9044