Ves al contingut. | Salta a la navegació

Sou a: Inici / ca / Activitat parlamentària / Iniciatives legislatives / Proposicions de llei / VII Legislatura 2015-2019 / Proposició de llei qualificada de mesures de conflicte col·lectiu

Proposició de llei qualificada de mesures de conflicte col·lectiu

Aprovat per majoria en la sessió ordinària del Consell General del dia 6 de desembre del 2018
17/10/2017
BCG 73/2017 de 17/10/2017
PDF document icon Prop llei col·lectiu.pdf — PDF document, 91 KB (94145 bytes)
  • M. I. Sr. Ladislau Baró Solà, president del Grup Parlamentari Demòcrata
08/11/2017, a les 17:30
BCG 84/2017 de 09/11/2017
23/11/2017

Presa en consideració en la sessió ordinària del Consell General del dia 23 de novembre de 2017

23 vots a favor i 3 abstencions


15/12/2017, a les 17:30
  • 12/03/2018, a les 17.30 h: a demanda del Sr. Pere López, president del GPM
  • 06/04/2018, a les 13.30 h: a demanda de la Sra. Rosa Gili, consellera general del GPM, dels Srs. Josep Pintat, Carles Naudi, Joan Carles Camp, Josep Majoral i Carine Montaner, consellers generals del GPM i de la Sra. Judith Pallarés, consellera general del GPL
  • 27/04/2018, a les 13.30 h: a demanda del Sr. Josep Majoral, conseller general del GPM i de la Sra. Rosa Gili, consellera general del GPM
  • 22/05/2018, a les 13.30 h: a demanda de la Sra. Rosa Gili, consellera general del GPM, de la Sra. Carine Montaner, consellera general del GPM i de la Sra. Judith Pallarés, consellera general del GPL.
  • 12/06/2018, a les 13.30 h: a demanda de la Sra. Sílvia E. Bonet, consellera general del GPM i del Sr. Josep Majoral, conseller general del GPM.ii
  • 26/06/2018, a les 17.30 h: a demanda del Sr. Gerard Alís, conseller general del GPM i de la Sra. Carine Montaner, consellera general del GPM.
  • 11/09/2018, a les 17.30 h: a demanda del Sr. Gerard Alís, conseller general del GPM. 
  • 02/10/2018, a les 17.30 h: a demanda de la Sra. Judith Pallarés, consellera general del GPL. 
  • 11/10/2018, a les 17.30 h: a demanda de la Sra. Maria Martisella, consellera general del GPD.
  • 18/10/2018, a les 17.30 h: a demanda de la Sra. Maria Martisella, consellera general del GPD.
  • 25/10/2018, a les 17.30 h: a demanda de la Sra. Sílvia E. Bonet, consellera general del GPM.
  • 31/10/2018, a les 17.30 h: a demanda de la Sra. Sílvia E. Bonet, consellera general del GPM.
  • 3 esmenes del Grup Parlamentari Mixt (SDP)
  • 5 esmenes del Grup Parlamentari Demòcrata
  • 31 esmenes del Grup Parlamentari Mixt (PS)
  • 6 esmenes del Grup Parlamentari Mixt (UL/CGILM)
  • 6 esmenes del Grup Parlamentari Liberal
  • 7 esmenes del Grup Parlamentari Mixt (Sílvia E. Bonet)
Comissió Legislativa d'Afers Socials i Igualtat

A la M.I. Sindicatura

La sotasignada, Rosa Gili Casals, consellera general socialdemòcrata del Grup Parlamentari Mixt, d’acord amb el que disposa l’article 100 de Reglament del Consell General, mitjançant aquest escrit presento les reserves d’esmena següent a la Proposició de llei qualificada de mesures de conflicte col·lectiu, publicada al Butlletí del Consell General núm. 73/2017 de data 17 d’octubre del 2017.

Reserva d’esmena 1

Reserva de l’esmena 4 de l’informe del ponent (Grup Parlamentari Mixt – PS 2), que proposa modificar l’article 2 de la Proposició de llei, amb el redactat següent:

“Article 2. Àmbit d’aplicació

1. No es pot fer ús del procediment de conflicte col·lectiu per modificar allò pactat en un acord o un conveni col·lectiu que estigui vigent.

2. 1. El procediment de conflicte col·lectiu no és aplicable quan els assalariats exerceixin el dret de vaga. Tanmateix, un cop declarada la vaga, els assalariats poden desistir-ne i sotmetre’s al procediment del conflicte col·lectiu.”

Reserva d’esmena 2

Reserva de l’esmena 7 de l’informe del ponent (Grup Parlamentari Mixt – PS 3), que proposa modificar l’apartat 1 de l’article 6 de la Proposició de llei, amb el redactat següent:

“Article 6. Arbitratge

1. Si les parts no arriben a un acord, en el termini màxim de tres dies hàbils s’han de es poden sotmetre a un procediment arbitral que finalitzi amb un laude de compliment obligatori, per mitjà de l’àrbitre o els àrbitres designats conjuntament, o per l’àrbitre o els àrbitres que el ministeri competent en matèria de treball nomeni en el cas de manca d’acord de les parts per designar-lo. L’àrbitre o els àrbitres designats pel ministeri competent en matèria de treball han d’acomplir els requisits d’imparcialitat exigibles.”

Reserva d’esmena 3

Reserva de l’esmena 8 de l’informe del ponent (Grup Parlamentari Mixt – PS 4), que proposa modificar l’apartat 2 de l’article 6 de la Proposició de llei, amb el redactat següent:

“Article 6. Arbitratge

[...]

2. Només es poden sotmetre a un procediment arbitral els conflictes col·lectius que pretenguin la modificació de les condicions de treball existents. Quan la controvèrsia es plantegi entorn a la interpretació d’una norma legal o d’un acord o un conveni col·lectiu vigent, el ministeri competent en matèria de treball ha d’emplaçar les parts per tal que traslladin les actuacions a l’òrgan jurisdiccional competent.”

Reserva d’esmena 4

Reserva de l’esmena 12 de l’informe del ponent (Grup Parlamentari Mixt – PS 5), que proposa modificar l’apartat 3 de l’article 8 de la Proposició de llei, amb el redactat següent:

“Article 8. Contingut

[...]

3. La renúncia individual del dret de vaga per part de l’assalariat és nul·la. Tanmateix, es poden pactar clàusules mitjançant un conveni col·lectiu en virtut de les quals les parts es comprometen a no fer vaga durant el seu període de vigència, sempre que el conveni col·lectiu millori, en el seu conjunt, les condicions laborals vigents amb anterioritat.

Reserva d’esmena 5

Reserva de l’esmena 13 de l’informe del ponent (Grup Parlamentari Mixt – PS 6), que proposa modificar l’article 9 de la Proposició de llei, amb el redactat següent:

“Article 9. Àmbit d’aplicació

1. El dret de vaga només es pot exercir quan constitueixi una mesura reivindicativa de caràcter laboral que afecti el col·lectiu d’assalariats que la convoca i hi participa.

2. Resten prohibides:

a) Les vagues de caràcter estrictament polític i les de solidaritat, llevat que afectin l’interès professional dels assalariats que les promouen o segueixen. Tenen la consideració de vagues de caràcter estrictament polític les que pretenguin subvertir l’ordre constitucional o obstaculitzar el lliure desenvolupament de l’activitat legislativa, executiva o judicial. Tenen la consideració de vagues de solidaritat les que es convoquen en defensa dels interessos d’altres assalariats amb els que no tenen cap convergència d’interessos laborals.

b) Les vagues que pretenguin l’alteració d’allò pactat en un acord o un conveni col·lectiu vigent, o allò establert en un laude de compliment obligatori, llevat que la motivació de la vaga ragui en la interpretació o el compliment de l’acord o el conveni col·lectiu, o del laude, o en l’alteració de l’acord o el conveni col·lectiu com a conseqüència d’un canvi substancial de les circumstàncies que així ho justifiqui.

3. Tenen la consideració d’abusives les vagues que ocasionin un dany greu, intencionat i desproporcionat a l’empresa o les empreses concernides. Es presumeix que constitueixen un abús del dret de vaga, llevat de prova en contrari, les vagues rotatòries, les de zel o reglament, i, en general, qualsevol forma d’alteració col·lectiva en el règim del treball que sigui diferent de la vaga.

Reserva d’esmena 6

Reserva de l’esmena 17 de l’informe del ponent (Grup Parlamentari Mixt – PS 7), que proposa modificar l’apartat 1 de l’article 11 de la Proposició de llei, amb el redactat següent:

“Article 11. Aprovació

1. Quan la convocatòria de la vaga sigui feta pels assalariats de l’empresa o del centre de treball d’una empresa, s’ha d’aprovar en assemblea mitjançant una votació secreta, per majoria simple dels assalariats de l’empresa o del centre de treball.

Reserva d’esmena 7

Reserva de l’esmena 18 de l’informe del ponent (Grup Parlamentari Mixt – PS 8), que proposa modificar l’article 11 de la Proposició de llei, amb el redactat següent:

“Article 11. Aprovació

[...]

2. Quan la convocatòria de la vaga sigui feta pels representants dels assalariats en l’empresa, o per les organitzacions sindicals representatives o més representatives en els àmbits sectorial i intersectorial, respectivament, s’ha d’aprovar en una reunió conjunta dels representants dels assalariats o de les organitzacions esmentats, per majoria simple dels representants presents, i és necessari un quòrum mínim d’assistència del 50% d’aquests representants.

2. Els representants dels assalariats en l’empresa, les organitzacions sindicals representatives o més representatives en els àmbits sectorial i intersectorial tenen potestat per convocar una vaga.”

Reserva d’esmena 8

Reserva de l’esmena 21 de l’informe del ponent (Grup Parlamentari Mixt – PS 9), que proposa modificar l’apartat 1 de l’article 12 de la Proposició de llei, amb el redactat següent:

“Article 12. Notificació

1. Un cop aprovada la convocatòria de la vaga, els assalariats o els representants dels assalariats o de les organitzacions sindicals representatives o més representatives ho han de notificar a l’empresari o els empresaris concernits i al Departament de Treball, amb una antelació mínima de cinc vint-i-quatre hores hàbils respecte a la data de l’inici de la vaga.”

Reserva d’esmena 9

Reserva de l’esmena 22 de l’informe del ponent (Grup Parlamentari Mixt – PS 10), que proposa modificar l’apartat 2 de l’article 12 de la Proposició de llei, amb el redactat següent:

“Article 12. Notificació

[...]

2. Si la vaga afecta empreses públiques o empreses privades que realitzen un servei públic o faciliten béns o serveis de primera necessitat, la convocatòria s’ha de notificar amb una antelació mínima de vuit cinc dies hàbils respecte a la data de l’inici de la vaga.”

Reserva d’esmena 10

Reserva de l’esmena 25 de l’informe del ponent (Grup Parlamentari Mixt – PS 11), que proposa modificar l’article 14 de la Proposició de llei, amb el redactat següent:

“Article 14. Funcions del comitè de vaga

1. El comitè de vaga resta obligat a garantir, mentre duri la vaga, la prestació dels serveis necessaris per a la seguretat i la integritat de les persones i dels béns, i per al manteniment dels locals, la maquinària, les instal·lacions i les mercaderies de l’empresa o les empreses concernides. També ha d’assegurar l’execució efectiva de tota actuació dirigida a acomplir els serveis i els treballs de manteniment, a fer possible la represa normal de les activitats de l’empresa o les empreses quan finalitzi la vaga, i a garantir el dret al treball de les persones que hagin optat per continuar treballant durant la vaga.

2. El comitè de vaga també participa en totes les actuacions sindicals, administratives o judicials que es duguin a terme per resoldre el conflicte que ha provocat la vaga.”

Reserva d’esmena 11

Reserva de l’esmena 27 de l’informe del ponent (Grup Parlamentari Mixt – PS 12), que proposa modificar l’article 15 de la Proposició de llei.

“Article 15. Serveis i treballs de manteniment

1. Correspon a l’empresari o els empresaris concernits i al comitè de vaga designar de forma pactada les funcions que s’han d’assegurar i els assalariats que han de garantir la realització dels serveis i els treballs de manteniment necessaris per a la represa normal de les activitats quan finalitzi la vaga.

2. En cas que aquesta designació pactada no sigui possible quan manquin dos dies hàbils per a l’inici de la vaga, correspon a l’empresari o els empresaris concernits la designació de les funcions i els assalariats assenyalats a l’apartat anterior.

3. Aquesta designació pot ser impugnada pel comitè de vaga davant el ministeri competent en matèria de treball, que ha de dictar una resolució motivada en un termini d’un dia hàbil. Aquesta resolució és susceptible de recurs, en els termes que estableix el Codi de l’Administració, però la interposició de recurs no en suspèn l’execució immediata.

4. 2. Sempre que sigui possible, els Els serveis i els treballs de manteniment han de ser desenvolupats per assalariats que optin per exercir el seu dret de treballar durant la vaga.”

Reserva d’esmena 12

Reserva de l’esmena 30 de l’informe del ponent (Grup Parlamentari Mixt – PS 14), que proposa modificar l’apartat 2 de l’article 18 de la Proposició de llei, amb el redactat següent:

“Article 18. Protecció

[...]

2. Únicament és possible la substitució dels assalariats que, tenint l’obligació de realitzar els serveis o els treballs de manteniment acordats que garanteixin la represa normal de l’activitat un cop acabada la vaga, no els realitzin.

Reserva d’esmena 13

Reserva de l’esmena 31 de l’informe del ponent (Grup Parlamentari Mixt – PS 15), que proposa eliminar l’article 19 de la Proposició de llei.

Article 19. Arbitratge

1. En el supòsit que una vaga es perllongui durant un període de temps que posi en perill l’economia del país o la viabilitat futura de l’empresa o de les empreses concernides, el Govern, mitjançant una resolució motivada, pot acordar l’establiment d’un arbitratge que finalitzi amb un laude de compliment obligatori per resoldre el conflicte que ha provocat la vaga.

2. L’àrbitre o els àrbitres designats pel Govern han d’acomplir els requisits d’imparcialitat exigibles.

3. El procediment arbitral es regeix per les normes de l’article 6, apartats 3, 4 i 5.

Reserva d’esmena 14

Reserva de l’esmena 32 de l’informe del ponent (Grup Parlamentari Mixt – PS 16), que proposa modificar l’article 20 de la Proposició de llei.

“Article 20. Mediació

Sense perjudici del que estableix l’article anterior, el El ministeri competent en matèria de treball pot nomenar un representant per tal que pugui proposar l’adopció de les disposicions necessàries per assegurar els serveis i els treballs de manteniment, i també el respecte dels drets i els deures dels assalariats i els empresaris.”

Reserva d’esmena 15

Reserva de l’esmena 35 de l’informe del ponent (Grup Parlamentari Mixt – PS 17), que proposa modificar l’article 21 de la Proposició de llei, amb el redactat següent:

“Article 21. Garantia del funcionament dels serveis essencials

1. Als efectes d’aquesta Llei, es consideren serveis essencials, amb independència del règim públic o privat amb què es prestin, els serveis el manteniment dels quals sigui necessari per garantir el contingut essencial dels drets a la vida, a la integritat física i la protecció de la salut, a la llibertat i la seguretat, a la comunicació, a l’educació i a la tutela judicial efectiva, i la lliure circulació i la llibertat d’informació.

2. Si la vaga afecta empreses institucions públiques o empreses privades que realitzen un servei públic o que faciliten serveis o béns de primera necessitat en els àmbits de la sanitat i la higiene pública; la seguretat pública i la protecció civil; el pagament de les prestacions públiques i socials; els serveis socials; la protecció del medi ambient; els serveis funeraris; l’ordenació del tràfic i els transports públics terrestres de viatges, regulars i col·lectius; el transport i la distribució de mercaderies; els serveis públics de comunicació; els serveis informatius de la ràdio i la televisió; els subministraments d’energia elèctrica, aigua, gas i combustibles per a l’ús domèstic, de locomoció o per a altres activitats compreses en aquest apartat; l’educació obligatòria en tots els seus nivells reconeguts oficialment; l’Administració de justícia pel que fa a l’assenyalament de judicis i actuacions que concerneixen la llibertat o la seguretat de les persones; les institucions penitenciàries, les duanes i l’execució per part de les administracions públiques d’altres activitats no assenyalades en aquest apartat però la prestació de les quals sigui indispensable i inajornable per atendre els ciutadans, el Govern ha d’adoptar els acords necessaris per conciliar en cada cas l’exercici del dret de vaga amb la garantia del funcionament essencial dels serveis.

3. L’acord del Govern ha de ser motivat, ha de respectar el principi de proporcionalitat en la imposició de restriccions al dret de vaga, d’acord amb l’extensió de la vaga, la duració prevista i les necessitats existents, i, excepte en situacions d’urgència, requereix la consulta prèvia de l’empresari o els empresaris concernits i del comitè de vaga. Aquest acord és susceptible de recurs, en els termes que estableix el Codi de l’Administració, però la interposició de recurs no en suspèn l’execució immediata.”

Reserva d’esmena 16

Reserva de l’esmena 39 de l’informe del ponent (Grup Parlamentari Mixt – PS 20), que proposa suprimir l’apartat 4 de l’article 23 de la Proposició de llei:

“Article 23. Efectes

[...]

3. Mentre dura la vaga, l’assalariat que hi participa no té dret a la prestació econòmica de la seguretat social per baixa mèdica si la data d’inici d’aquesta situació es produeix en el període comprès entre l'inici i el final de la vaga, llevat del cas d’accident de treball.

Reserva d’esmena 17

Reserva de l’esmena 40 de l’informe del ponent (Grup Parlamentari Mixt – PS 21), que proposa suprimir l’apartat 5 de l’article 23 de la Proposició de llei:

“Article 23. Efectes

[...]

5. Els incompliments comesos en les tasques d’informació o en el desenvolupament de la vaga poden donar lloc a les responsabilitats civils, penals i administratives establertes en l’ordenament jurídic.

Reserva d’esmena 18

Reserva de l’esmena 42 de l’informe del ponent (Grup Parlamentari Mixt – PS 22), que proposa modificar l’apartat 1 de l’article 25 de la Proposició de llei, amb el redactat següent:

“Article 25. Àmbit d’aplicació

1. El dret de tancament patronal només es pot exercir en cas de vaga o de qualsevol forma irregular de conflicte col·lectiu, quan concorri algun dels supòsits següents:

a) L’existència d’un perill evident per a la seguretat o la integritat de les persones o dels béns i, en concret, dels locals, la maquinària, les instal·lacions i les mercaderies de l’empresa o les empreses concernides.

b) L’ocupació il·legal del centre de treball o el perill evident que es produeixi.

c) Que el volum d’inassistència d’assalariats no faci possible la prestació dels serveis o els treballs de manteniment necessaris per a la represa normal de les activitats quan finalitzi la vaga, o que l’existència d’irregularitats en la prestació del treball impedeixin de manera evident el funcionament normal de l’empresa.

Reserva d’esmena 19

Reserva de l’esmena 43 de l’informe del ponent (Grup Parlamentari Mixt – PS 23), que proposa modificar l’apartat 1 de l’article 28 de la Proposició de llei, amb el redactat següent:

“Article 28. Autorització

1. Si el ministeri competent en matèria de treball considera que no es donen les causes que justifiquen el tancament patronal, ho comunica per escrit a l’empresari o els empresaris concernits mitjançant una resolució motivada, en el termini màxim d’un dia hàbil des de la recepció de la comunicació assenyalada a l’article anterior.

El ministeri competent en matèria de treball ha d’autoritzar el tancament patronal. Ho fa per escrit comunicant-ho a l’empresari o els empresaris concernits mitjançant una resolució motivada, en el termini màxim d’un dia hàbil des de la recepció de la comunicació assenyalada a l’article anterior.”

Reserva d’esmena 20

Reserva de l’esmena 44 de l’informe del ponent (Grup Parlamentari Mixt – PS 24), que proposa suprimir l’apartat 3 de l’article 28 de la Proposició de llei, amb el redactat següent:

“Article 28. Autorització

[...]

3. En cas contrari, s’entén que el tancament patronal roman autoritzat pel ministeri competent en matèria de treball.

Reserva d’esmena 21

Reserva de l’esmena 45 de l’informe del ponent (Grup Parlamentari Mixt – PS 25), que proposa modificar l’article 29 de la Proposició de llei, amb el redactat següent:

“Article 29. Finalització

El tancament patronal finalitza:

a) Per iniciativa pròpia de l'empresa o les empreses concernides.

b) A instància dels assalariats, els representants dels assalariats o les organitzacions sindicals representatives o més representatives, quan garanteixin fefaentment que han deixat de concórrer les causes que han motivat el tancament patronal.

c) Per resolució motivada del ministeri competent en matèria de treball, d’acord amb el que estableix l’article anterior. seguint el procediment descrit en l’apartat 1 de l’article anterior.”

Reserva d’esmena 22

Reserva de l’esmena 48 de l’informe del ponent (Grup Parlamentari Mixt – PS 28), que proposa eliminar l’apartat 3 de l’article 30 de la Proposició de llei, amb el redactat següent:

“Article 30. Efectes

[...]

3. Mentre dura el tancament patronal, l’assalariat no té dret a la prestació econòmica de la seguretat social per baixa mèdica si la data d’inici d’aquesta situació es produeix en el període comprès entre l’inici i el final del tancament, llevat del cas d’accident de treball.”

Reserva d’esmena 23

Reserva de l’esmena 49 de l’informe del ponent (Grup Parlamentari Mixt – PS 29), que proposa eliminar l’apartat 4 de l’article 30 de la Proposició de llei, amb el redactat següent:

“Article 30. Efectes

[...]

4. L’empresari està obligat a retribuir els havers laborals i les cotitzacions socials meritats pels assalariats durant el tancament patronal en els supòsits següents:

a) Quan el ministeri competent en matèria de treball resolgui que no s’han donat les causes que justifiquen el tancament patronal i aquesta resolució esdevingui ferma.

b) Quan l’empresa no notifiqui el tancament patronal en els termes i els terminis establerts a l’article 27.

Consell General, 28 de novembre del 2018

Rosa Gili Casals

01/03/2019
BCG 118/2018 de 29/11/2018
Carine Montaner Raynaud
PDF document icon Informe ponència conflicte col·lectiu.pdf — PDF document, 250 KB (256392 bytes)
PDF document icon Informe comissió conflicte col·lectiu.pdf — PDF document, 237 KB (243398 bytes)
06/12/2018

RE 1 Desestimada per majoria 2 vots a favor i 25 vots en contra 
RE 2 Desestimada per majoria 2 vots a favor, 23 vots en contra i 2 abstencions
RE 3 Desestimada per majoria 2 vots a favor i 25 vots en contra 
RE 4 Desestimada per majoria 2 vots a favor i 25 vots en contra 
RE 5 Desestimada per majoria 2 vots a favor i 25 vots en contra 
Rosa Gili RE 6 Desestimada per majoria 2 vots a favor i 25 vots en contra 
RE 7 Desestimada per majoria 2 vots a favor i 25 vots en contra 
RE 8 Desestimada per majoria 2 vots a favor i 25 vots en contra 
RE 9 Desestimada per majoria 2 vots a favor i 25 vots en contra 
RE 10 Desestimada per majoria 2 vots a favor i 25 vots en contra 
RE 11 Desestimada per majoria 3 vots a favor i 24 vots en contra
RE 12 Desestimada per majoria 2 vots a favor i 24 vots en contra 
RE 13 Desestimada per majoria 2 vots a favor i 25 vots en contra 
RE 14 Desestimada per majoria 2 vots a favor i 25 vots en contra 
RE 16 Desestimada per majoria 2 vots a favor, 24 vots en contra i 1 abstenció
RE 17 Desestimada per majoria 2 vots a favor, 21 vots en contra i 4 abstencions
RE 18 Desestimada per majoria 2 vots a favor i 25 vots en contra 
RE 15 Desestimada per majoria 2 vots a favor, 21 vots en contra i 4 abstencions
RE 19 Desestimada per majoria 2 vots a favor, 21 vots en contra i 4 abstencions
RE 20 Desestimada per majoria 2 vots a favor, 21 vots en contra i 4 abstencions
RE 21 Desestimada per majoria 2 vots a favor, 21 vots en contra i 4 abstencions
RE 22 Desestimada per majoria 2 vots a favor, 24 vots en contra i 1 abstenció
RE 23 Desestimada per majoria 2 vots a favor i 25 vots en contra