LVIII Assemblea Plenària de la Conferència dels òrgans parlamentaris especialitzats en els afers de la UE dels parlaments dels Estats membres de la Unió Europea (COSAC)
Els Srs. Carles Naudi, vicepresident de la CLPE (GPL) i Pere López, membre de la CLPE (GPM-PS) assisteixen aquests dies, en tant que observadors, a la LVIII Assemblea Plenària de la COSAC que té lloc a Tallin (Estònia).
La COSAC és la conferència parlamentària més antiga reconeguda en els tractats de la Unió Europea (UE), que agrupa tant representants dels parlaments nacionals membres de la UE com representants del Parlament Europeu, i on a més de ser convidats els parlaments dels països candidats a adherir-se a la UE, poden ser convidats a participar, a iniciativa de la presidència de la UE de torn, altres parlaments nacionals tercers en qualitat d’observadors, especialistes o invitats especials.
Aquesta és la quarta vegada que el Consell General participa com a observador en aquesta Conferència, un fòrum parlamentari que, des de 1989, treballa per reforçar la legitimitat democràtica en el si de la UE, promoure un paper actiu dels parlaments nacionals en els processos de presa de decisions de la UE, i fomentar la cooperació entre els parlaments nacionals i el Parlament Europeu.
Durant la conferència s’estan debatent al plenari diversos temes d’actualitat constituïts en sessions de treball que són les següents:
- Sessió I: El futur de la Unió Europea.
La UE ha recentment confrontat nombrosos reptes com el Brexit, la crisi migratòria, la lluita contra el terrorisme i la defensa dels valors sobre els quals va ser fundada, com la solidaritat, la democràcia, la igualtat, l'estat de dret, el respecte dels drets humans, la llibertat i la justícia social. Aquests reptes han suposat la necessitat de posar en marxa les reformes necessàries per a que les institucions de la UE treballin per a l’optimització de l’espai europeu i del mercat únic. Així mateix, la sortida del Regne Unit de la Unió Europea ha provocat diverses inquietuds pel que fa a la seva relació amb la UE i a l’evolució de l’economia d’aquest país. La Comissió europea, el Consell europeu i el Parlament europeu tindran un paper destacable per assegurar un acord just i favorable tant pel Regne Unit com per la UE. La col·laboració entre aquestes tres institucions ha de vetllar a que els principis de transparència i de control parlamentari siguin respectats durant el període de transició, sobretot prioritzant la protecció dels ciutadans.
- Sessió II: Apropar la UE als seus ciutadans - quines són les millors pràctiques dels parlaments nacionals?
La UE és sovint acusada d’opacitat, de complexitat i de no saber comunicar-se clarament amb els seus ciutadans. Són doncs els parlaments nacionals, vist la seva proximitat amb els ciutadans, qui es troben en una situació privilegiada per apropar-se a aquests i fer que les polítiques de la UE siguin més transparents i més responsables. La UE ha posat en marxa diversos dispositius i plataformes amb la finalitat d'incrementar la participació dels ciutadans en la vida política de la UE. No obstant això, alguns ciutadans encara són indiferents i desconfien de la UE. Per aquests fets esdevé evident que la participació dels parlaments nacionals en els afers europeus incrementa progressivament la representació dels ciutadans en la Unió Europea i per tant la seva contribució en el projecte europeu.
- Sessió III: Mercat únic numèric - les evolucions actuals dels serveis electrònics.
Les tecnologies numèriques generen innovacions i nous productes, serveis i models econòmics, així com nous modes d'intercanvi entre els ciutadans i els governs. Pels ciutadans i les empreses, les noves tecnologies representen no només un enorme potencial en termes de guany de temps i de reducció dels costos gràcies a la utilització dels procediments administratius del sector públic en línia, però igualment la possibilitat de col·laborar activament amb els representants polítics a través de la UE que preconitza que tots els procediments duts a terme pels governs, que impliquen la lliure circulació de les persones, dels capitals, de les mercaderies i dels serveis sobre el mercat únic, haurien de ser susceptibles d'estar gestionats de manera numèrica.
- Sessió IV: Situació actual - construir una unió de la seguretat efectiva i durable.
La Unió Europea ha pres diverses mesures per restringir l'acció dels terroristes, per millorar l'intercanvi d'informacions entre els Estats membres, per protegir els ciutadans europeus i per millorar la gestió de les fronteres. Cal doncs assegurar la interoperabilitat dels sistemes d'informació, prevenir l’extremisme violent i la radicalització dels joves, limitar les fonts de finançament dels terroristes i millorar la ciberseguretat. És necessari desenvolupar i adoptar les polítiques i els instruments necessaris per confrontar la ràpida evolució de les amenaces i dels reptes en matèria de seguretat.
- Sessió V: Dimensió exterior de la migració - la prevenció i la lluita contra la migració clandestina.
La Unió Europea treballa per elaborar una política de retorn i de readmissió dels immigrants més humana, justa i eficaç que abordi les migracions de manera a preveure un cert nombre d'accions apuntant específicament a protegir les víctimes i a criminalitzar el tràfic de persones. Els sistemes de migració, d’asil i de gestió de les fronteres han estat sotmesos a importants pressions degut a l’increment de la migració clandestina. El desmantellament de les xarxes de passatge dels clandestins i de contraban és un element essencial per a reduir la migració clandestina.
Per a més informació, consulteu l’enllaç següent: