Ple del Consell General de l’11 de desembre del 2025
Casa de la Vall, 11 de desembre del 2025
El Consell General ha celebrat aquest dijous una sessió que ha comptat amb vuit punts a l’ordre del dia que s’han tractat al llarg del matí:
- Desestimada la presa en consideració de la Proposició de llei qualificada de modificació de la Llei 9/2005, del 21 de febrer, qualificada del Codi Penal, presentada pel Grup Parlamentari de Concòrdia amb 10 vots a favor (GP de Concòrdia, GP Socialdemòcrata i GP d’Andorra Endavant), 17 en contra (GP Demòcrata i GP Ciutadans Compromesos) i cap abstenció. Aquesta proposició de llei plantejava tres canvis estructurals a la Llei: una redefinició del consentiment sexual; un reforç a la protecció dels menors d’edat, augmentant l’edat de consentiment dels 14 als 16 anys i una adequació dels delictes de prostitució, reforçant la persecució del proxenetisme i de l’explotació sexual de menors.
- En segon lloc, s’ha aprovat per assentiment el Projecte de llei de modificació de la Llei 19/2016, del 30 de novembre, d’intercanvi automàtic d’informació en matèria fiscal. Aquesta Llei modifica els articles 1, 3, 9, 10, l’annex i la disposició final primera de la Llei 19/2016, del 30 de novembre, d’intercanvi automàtic d’informació en matèria fiscal, i inclou un annex addicional. Els canvis amplien el camp d’aplicació del Common Reporting Standard (CRS) per assegurar que cobreix els productes monetaris electrònics i els actius digitals, a més de reforçar els mecanismes i requisits de due diligence.
- D’altra banda, s’ha desestimat la Proposta d'acord instant el Govern a realitzar un informe sobre la viabilitat d'implementació d'uns nous règims d'autònoms. Aquesta proposta pretenia establir les bases d’uns nous règims d’Autònoms, estructurat per franges d’edat i capacitat econòmica, amb l’objectiu de fomentar la iniciativa empresarial, garantir la protecció social i afavorir l’equilibri entre justícia contributiva i promoció econòmica.
- El Projecte de llei del Pla d'Estadística 2026-2029 s’ha aprovat amb 27 vots a favor, comptant amb la unanimitat de tots els grups parlamentaris. El nou Pla d’estadística incorpora totes les adaptacions i millores que al llarg dels quatre programes anyals anteriors han anat aportant els organismes del Sistema estadístic. En total, contindrà 231 activitats estadístiques, amb vuit activitats estadístiques noves, així com la incorporació de noves variables a les ja existents per tal d’anar ampliant i detallant la informació.
- També per assentiment s’ha aprovat la Proposta d’aprovació de la ratificació del Conveni entre el Principat d’Andorra i la República d’Estònia per eliminar la doble imposició en matèria d’impostos sobre la renda i sobre el patrimoni i per prevenir l’evasió i l’elusió fiscals. Actualment, Andorra ha signat 22 CDI amb els principals estats veïns, així com altres estats de l’esfera europea, amb l’objectiu de facilitar la negociació d’acords bilaterals per evitar la doble imposició.
- Pel que fa a l’esmena a la totalitat presentada pel grup parlamentari Socialdemòcrata al Projecte de llei de continuïtat i consolidació de les mesures per al creixement sostenible, s’ha desestimat amb 3 vots a favor (GP Socialdemòcrata), 20 en contra (GP Demòcrata, GP d’Andorra Endavant i GP Ciutadans Compromesos), i 4 abstencions (GP de Concòrdia). Per tant, el text continua amb la seva tramitació parlamentària.
- Finalment, s’ha aprovat per assentiment el Projecte de llei del contracte d’assegurança i reassegurança del Principat d’Andorra, que té l’objectiu d’ajustar el règim d’assegurança als models de dret comparat més propers, adaptant-lo a les necessitats i particularitats d’Andorra. D’aquesta manera, es vol garantir una protecció adequada dels drets dels prenedors i assegurats.
Torneu a veure el vídeo de la sessió.
