La Sessió de Tardor de l’OSCEPA posa en relleu el paper dels petits estats en l'enfortiment de la cooperació multilateral
La 24a Sessió de Tardor de l'Assemblea Parlamentària de l'Organització per a la Seguretat i la Cooperació a Europa (OSCEPA) s'ha inaugurat, aquest dimecres a la tarda, a Andorra la Vella amb crides a reforçar el multilateralisme, el respecte al dret internacional i el diàleg per abordar els reptes de seguretat a la regió de l'OSCE.
En la sessió inaugural, prèvia a dues jornades intenses de treball de les delegacions provinents de més de 50 països, han intervingut el president de l’OSCEPA, Pere Joan Pons, el secretari general de l’OSCE, Feridun H. Sinirlioğlu, i el síndic general, Carles Ensenyat, en representació del Consell General com a organitzador de la Sessió de Tardor.
El síndic general destaca la importància dels petits estats
Precisament, el síndic general en el seu discurs ha donat la benvinguda als parlamentaris al Principat d’Andorra i ha destacat la contribució que els petits estats poden fer a la cooperació internacional. “Vull destacar el paper dels petits estats dins l'àmbit de l'OSCE. Ni la dimensió territorial ni la població haurien de determinar el pes d'una veu o la capacitat de contribuir al bé comú”, ha destacat Ensenyat. A més, ha remarcat que “els petits estats poden actuar com a ponts per al diàleg i defensar un multilateralisme en què cada país compta. La força d'una comunitat internacional no es mesura només pels seus recursos o el seu poder, sinó també pel seu compromís amb els principis que ha acordat respectar”.
El president de l’OSCEPA fa una crida a reforçar el multilateralisme
Per la seva banda, el president de l’OSCEPA, Pere Joan Pons, ha destacat que la capacitat continuada dels Estats participants per seure al voltant de la mateixa taula i dialogar continua sent una font d'esperança, alhora que ha subratllat que el diàleg ha de conduir a resultats concrets.
“El diàleg no pot convertir-se en una paraula buida. Ha de servir per prevenir conflictes, per defensar els nostres principis i, sobretot, per millorar la vida de les persones”, ha subratllat Pons. A més ha incidit en el fet que “la resposta a aquesta crisi no pot ser menys multilateralisme. Ha de ser-ne més. No pot ser menys dret internacional. Ha de ser un respecte més ferm cap a aquest. I no pot ser menys diàleg. El diàleg no és debilitat. És el primer instrument de pau”.
A més, Pons ha reiterat el suport de l'OSCEPA a la sobirania, la independència i la integritat territorial d'Ucraïna, i ha subratllat que l'objectiu ha de continuar sent una pau justa i duradora basada en el dret internacional i en la qual Ucraïna tingui veu. En referència a la data del 7 d'octubre, també ha recordat i condemnat els atacs de Hamàs i la presa d'ostatges, alhora que ha destacat que la protecció de la població civil no admet excepcions, que els civils palestins també han de ser protegits i que s'ha de respectar el dret internacional.
Pons també ha destacat l'observació electoral com un instrument clau de l'OSCE per reforçar la democràcia i ha demanat garantir que l'Organització disposi dels recursos i del lideratge polític necessaris per respondre als reptes emergents. "Cinquanta anys després de Hèlsinki, no n'hi ha prou amb recordar els principis. Els hem de fer viure", ha dit.
El secretari general de l’OSCE subratlla la importància de la diplomàcia
Finalment, Feridun H. Sinirlioğlu, secretari general de l’OSCE, ha subratllat la importància de mantenir el compromís diplomàtic en un moment de tensions elevades i riscos creixents a tot Europa: “Reunir-nos avui a Andorra ens recorda la promesa perdurable de l'OSCE: que tots els països de la nostra regió, independentment de la seva mida, tenen un paper en la seguretat d'Europa. I tenen veu pròpia. Aquesta és l'essència del principi de consens i del diàleg inclusiu, que constitueixen la base de l'OSCE”.
Reunions del síndic amb el president de l’OSCEPA i el secretari general de l’OSCE
Prèviament a l’inici de la 24a Sessió de Tardor, el síndic general ha rebut a Casa de la Vall a primera hora del matí al president de l’OSCEPA, Pere Joan Pons, i al secretari general de l’organització, Roberto Montella; i posteriorment al secretari general de l’OSCE, Feridun H. Sinirlioğlu. Durant les trobades, s’ha ressaltat la importància de fòrums com l’OSCE i l’OSCEPA per reforçar el multilateralisme, la contribució d'Andorra a la cooperació multilateral i la importància de la diplomàcia parlamentària i del diàleg per afrontar els reptes comuns.
Trobades bilaterals de la delegació andorrana amb França i Portugal
De forma paral·lela, aquest matí la delegació andorrana encapçalada per Meritxell López i formada per Carles Naudi d’Areny-Plandolit i Noemí Amador, han celebrat dues trobades bilaterals amb França i Portugal. López ha remarcat la importància d’aprofitar les ocasions com la Sessió de Tardor per dur a terme reunions amb delegacions properes o amb qui es puguin tenir qüestions d’interès mutu.
En aquest sentit, la reunió amb França ha servit per refermar els lligams ja existents, i tractar aspectes conjunts que ja s’estan treballant al grup d’amistat entre ambdós parlaments. D’altra banda, la delegació ha aprofitat la trobada amb Portugal per incentivar a revifar les relacions entre ambdues institucions, tenint en compte l’elevada presència de portuguesos a Andorra i les connexions històriques entre els dos països.
Recull fotogràfic - Sessió inaugural [Flickr]
