Ves al contingut. | Salta a la navegació

Sou a: Inici / ca / Newsletters / Butlletí del Consell General / BCG 78/2017, 26 octubre 2017

BCG 78/2017, 26 octubre 2017

Facebook icon Twitter icon Forward icon

BCG 78/2017

 

Butlletí
del
Consell General

Núm. 78/2017

Casa de la Vall, 26 d’octubre del 2017

SUMARI

 

5- ALTRA INFORMACIÓ

5.3 Altres

Admissió a tràmit i publicació del Marc pressupostari de l’Administració general de l’Estat per al temps corresponent al mandat 2016-2019, actualitzat en data 11 d’octubre del 2017, i obertura del termini de presentació d’esmenes.

 

 

 

5- ALTRA INFORMACIÓ

5.3 Altres

Edicte

La Sindicatura, en reunió tinguda el dia 26 d’octubre del 2017, ha examinat els documents que li ha tramès el M. I. Sr. Cap de Govern registrats en dates 19 i 25 d’octubre del 2017, sota el títol Marc pressupostari de l’Administració general de l’Estat per al temps corresponent al mandat 2016-2019, actualitzat en data 11 d’octubre del 2017 i, exercint les competències que li atribueix el Reglament del Consell General en els articles que es citaran, ha acordat:

1. D’acord amb l’article 18.1.d) i la suplència del Reglament publicada per edicte de data 7 de juny de 1994, admetre a tràmit aquests escrits i procedir a la seva tramitació d’acord amb el procediment legislatiu comú.

2. D’acord amb l’article 92.2, ordenar la seva publicació i obrir un període de quinze dies per a la presentació d’esmenes, que només podran ésser de devolució. Aquest termini finalitza el dia 17 de novembre del 2017, a les 17.30h.

Tot el que es fa públic per a general coneixement i efectes.

Casa de la Vall, 26 d’octubre del 2017

Vicenç Mateu Zamora                                                       
Síndic General

 

Marc Pressupostari de l’Administració general de l’Estat per al temps corresponent al mandat 2016-2019, actualitzat en data 11 d’octubre del 2017

I. Introducció

El marc pressupostari del Govern per al període que va de l’exercici 2016 a l’exercici 2019, ambdós inclosos, que suporta el programa de govern del mandat legislatiu que al seu torn és fruit dels objectius estratègics per al mandat, va ser aprovat pel Consell General en la sessió del 4 de febrer del 2016, amb la publicació corresponent al Butlletí Oficial del Principat d’Andorra (BOPA núm. 12, del 17 de febrer del 2016).

Com que el marc pressupostari és un document dinàmic pel fet que es defineix per un període de quatre anys, és necessari que es vagi actualitzant a mesura que es disposa de dades més recents de les bases de càlcul, tal com preveu l’article 11.2 de la Llei 32/2014, del 27 de novembre, de sostenibilitat de les finances públiques i d’estabilitat pressupostària i fiscal.

Per aquest motiu, el 10 de gener del 2017, el Consell General va aprovar una primera actualització d’aquest marc pressupostari, i en concret el document anomenat “Marc pressupostari de l’Administració general de l’Estat per al temps corresponent al mandat 2016-2019, actualitzat en data 26 d’octubre del 2016”, amb la publicació corresponent al Butlletí Oficial del Principat d’Andorra (BOPA núm. 7, del 17 de febrer del 2016).

Enguany, mitjançant aquest informe el Govern actualitza de nou aquest marc per al període corresponent al mandat 2016-2019, d’acord amb les previsions del producte interior brut expressat en termes nominals per al període corresponent al mandat 2016-2019.

Es fa avinent que el marc pressupostari actualitzat reprèn els objectius de sostenibilitat financera i d’estabilitat pressupostària i fiscal aprovats per als exercicis 2016 i 2017; i amb caràcter merament informatiu, i com a eina de seguiment i de gestió per part del Govern, conté els objectius per als exercicis 2016 i 2017 que resulten d’haver actualitzat les bases de càlcul amb les dades més recents.

Aquest marc pressupostari actualitzat en data 11 d’octubre del 2017 respecta i compleix el límit d’endeutament, de despesa màxima permesa, de variació de despesa corrent o de funcionament, així com de limitació del pes de la imposició directa sobre el total d’impostos directes i indirectes de l’Administració general establerts en la Llei 32/2014, del 27 de novembre, de sostenibilitat de les finances públiques i d’estabilitat pressupostària i fiscal, en els termes que determina la disposició transitòria tercera de la mateixa Llei. En concret:

◦ Limitació d’endeutament (art. 12) a què el Govern pot arribar (40% del PIB).

◦ Despesa màxima permesa (en endavant, DMP), article 15.

◦ Regla de la despesa corrent: una vegada complert el límit de la DMP, les despeses corrents del pressupost per a l’exercici 2018, en relació amb el pressupost inicial del 2017, no poden superar la taxa de referència del creixement del PIB nominal.

◦ Compte de compensació com a fons estructural per garantir possibles despeses extraordinàries per causes de força major, equivalent al 0,1% del total de la despesa. El Govern no ha considerat despesa, i per tant no ha inclòs en aquest càlcul, els passius financers de refinançament del deute.

◦ Pes de la tributació directa que no superi el 40% del total dels ingressos directes i indirectes menys la taxa al consum i els impostos especials (IIEE).

El marc pressupostari general de l’Administració general de l’Estat actualitzat en data 11 d’octubre del 2017 consisteix en una projecció pressupostària per als anys del mandat (2016-2019), en què s’emmarcaran els pressupostos anuals de la legislatura.

Aquest marc pressupostari inclou:

a) Els objectius de sostenibilitat financera, d’estabilitat pressupostària i fiscal, establerts en la Llei 32/2014, del 27 de novembre, de sostenibilitat de les finances públiques i d’estabilitat pressupostària i fiscal.

b) Les projeccions de les principals partides d’ingressos i despeses, tenint en compte tant la seva evolució tendencial com l’impacte de les mesures previstes per al període considerat.

c) Les previsions econòmiques generals en el context de les quals s’aplicarà el marc pressupostari, durant el període de mandat.

II. Objectius de sostenibilitat financera, d’estabilitat pressupostària i fiscal

Límit d’endeutament

D’acord amb l’article 12, punts 1 i 4, i amb la disposició transitòria tercera de la Llei 32/2014, del 27 de novembre, de sostenibilitat de les finances públiques i d’estabilitat pressupostària i fiscal, al final del primer mandat en què sigui aplicable aquesta Llei –és a dir, l’any 2019– el deute públic del Principat i de l’Administració general no podrà ser superior al 55% i al 40% del producte interior brut (PIB) expressat en termes nominals i calculat a aquests efectes d’acord amb la metodologia vigent en la data d’entrada en vigor d’aquesta Llei.

Tot i que aquest límit d’endeutament és d’obligat compliment al final del marc pressupostari que comprèn el període que va de l’any 2016 al 2019, ambdós inclosos, el pressupost de l’Estat per a l’exercici 2018 i el marc pressupostari actualitzat corresponent tenen com a objectiu prioritari continuar mantenint el percentatge d’endeutament respecte al producte interior brut (PIB), expressat en termes nominals, per sota del límit del 40%.

El límit del deute de l’Administració general de l’Estat per a cadascun dels exercicis del marc pressupostari 2016-2019 actualitzat s’indica a continuació –vegeu l’annex núm. 1, també– i s’estima tenint en comptes les consideracions següents:

1. Per calcular el límit del deute de l’Administració general de l’Estat per a l’exercici 2017, el Govern pren la dada oficial del PIB nominal de l’exercici 2016[1], de 2.584,1 milions d’euros, i l’actualitza amb una taxa de referència estimada del creixement del producte interior brut (PIB) nominal per a l’exercici 2017 del 2,2%, atès que el PIB de l’exercici 2017 encara no pot estar disponible.

2. Per calcular aquesta ràtio per a l’exercici 2018, el Govern pren la dada estimada del PIB de l’exercici 2017 i l’actualitza amb una taxa de referència del creixement del producte interior brut (PIB) nominal estimada per a l’exercici 2018 del 2%.

Criteris

Límit de l’endeutament any N-1 = 40% PIB nominal any N-1 –dada estimada–.

Límit de l’endeutament any N = 40% PIB nominal any N –dada estimada–.

La previsió de les taxes de referència del creixement del producte interior brut (PIB) nominal dels exercicis que van del 2017 al 2019 s’indica al quadre següent.

 

 

D’acord amb el que s’ha exposat, per a l’exercici 2018 el deute públic del Principat, que inclou l’endeutament de l’Administració general de l’Estat i dels comuns, no podrà ser superior a l’import estimat de 1.481.571.288 euros. I el límit del deute de l’Administració general no podrà ser superior a l’import estimat de 1.077.506.391 euros.

Despesa màxima permesa

L’article 15, punt 1, de la Llei 32/2014, del 27 de novembre, de sostenibilitat de les finances públiques i d’estabilitat pressupostària i fiscal, diu literalment:

“L’Administració general podrà incórrer en una despesa màxima permesa (sense incloure-hi la variació d’actius i passius financers) que serà el resultat de multiplicar els ingressos pressupostats de l’exercici (sense incloure-hi la variació d’actius i passius financers) per un coeficient tendencial de sostenibilitat, que es calcularà dividint la mitjana del producte interior brut expressat en termes nominals dels tres exercicis immediatament anteriors entre el producte interior brut expressat en termes nominals de l’exercici immediatament anterior i s’hi afegirà un saldo positiu equivalent a l’u per cent (1%) del producte interior brut expressat en termes nominals de l’exercici immediatament anterior, d’acord amb el que està establert en la fórmula següent [...]”

La despesa màxima per a l’Administració general s’ha calculat d’acord amb la fórmula següent que introdueix el mateix article: 

Despesa permesa =   x    + 

Els ingressos pressupostats de l’any N són els ingressos pressupostats de l’exercici 2018.

El PIB nominal MM 3 correspon a la mitjana del producte interior brut expressat en termes nominals dels exercicis 2017 (any N-1), 2016 (any N-2) i 2015 (any N-3), que són els immediatament anteriors a l’exercici 2018 (any N).

A l’annex núm. 2 d’aquest document es detalla el càlcul de la despesa màxima permesa per a cadascun dels exercicis del marc pressupostari actualitzat de l’Administració general de l’Estat per al temps corresponent al mandat 2016-2019.

D’acord amb les projeccions i els càlculs realitzats a l’annex núm. 2, per a l’Administració general de l’Estat, la despesa màxima per als exercicis del marc pressupostari que van del 2016 al 2019, ambdós inclosos, es quantifica en els imports següents (en euros):

El marc pressupostari actualitzat de l’Administració general de l’Estat compleix el límit de la despesa màxima, atès que l’any 2019, de fi del mandat, la despesa (sense actius ni passius financers) se situa per sota d’aquest límit.

Regla de la despesa corrent o de funcionament

L’article 16, punt 1, de la Llei 32/2014, del 27 de novembre, de sostenibilitat de les finances públiques i d’estabilitat pressupostària i fiscal diu literalment:

“Regla de la despesa corrent o de funcionament

1. La variació del resultat de sumar la despesa de personal i la despesa de béns corrents i serveis, així com les transferències corrents, pressupostada tant per l’Administració general com pels comuns, no podrà superar la taxa de referència del creixement del producte interior brut nacional anual.”

Els criteris d’aplicació d’aquesta regla són els següents:

1. La variació de la despesa corrent (despesa de personal, despesa de béns corrents i serveis, i transferències corrents) es calcula en relació amb la despesa corrent del pressupost inicial vigent (any N-1), que és l’immediatament anterior al que es pressuposta (any N).

2. Per a l’exercici 2018, la taxa de referència del creixement del producte interior brut nacional anual correspon a la variació de les dades estimades del producte interior brut expressat en termes nominals dels exercicis 2018 (any N) i 2017 (any N-1).

De l’aplicació dels criteris esmentats es conclou que la taxa de referència del creixement del PIB nominal es fixa en 2,0% a l’efecte d’aplicar la regla de la despesa corrent.

D’acord amb les dades de l’annex núm. 2, transcrites a continuació com a percentatges resultants del càlcul, la variació de la despesa corrent se situa, en els exercicis 2018 i 2019, per sobre i per sota, respectivament, de la taxa de referència del creixement del PIB nominal del marc pressupostari.

El marc pressupostari de l’Administració general de l’Estat compleix aquesta regla de la despesa corrent quan la despesa (sense actius ni passius) de l’Administració general compleix el límit de la despesa màxima permesa l’any 2019, que és el de fi de mandat.

Limitació del pes de la imposició directa sobre el total d’impostos directes i indirectes de l’Administració general

L’article 20, punt 1, de la Llei 32/2014, del 27 de novembre, de sostenibilitat de les finances públiques i d’estabilitat pressupostària i fiscal, diu literalment:

“1. El pes de la tributació directa sobre el total d’impostos directes i indirectes de l’Administració general no podrà ser superior al quaranta per cent, que es calcularà en base a la ràtio de ‘total d’impostos directes dividit entre el total d’impostos directes més els impostos indirectes excloent-ne el capítol d’impostos especials i el capítol sobre tràfic exterior de l’Administració general’.”

A l’annex núm. 2 d’aquest document es constata el compliment en cadascun dels exercicis del marc pressupostari actualitzat de l’Administració general de l’Estat (2016-2019) per al temps corresponent al mandat.

III. Projeccions de les principals partides d’ingressos i despeses

Les projeccions de les principals partides d’ingressos i despeses per a l’exercici 2018 s’han efectuat a partir d’una previsió de l’estat de despeses i d’ingressos per a l’exercici 2017. La previsió de la liquidació de l’exercici 2017 s’ha realitzat, al seu torn, d’acord amb una projecció de la liquidació en data 30 de setembre del 2017.

Les projeccions s’han efectuat tenint en compte tant la seva evolució tendencial com l’impacte de les mesures previstes en el període considerat, de manera que el pressupost per a l’exercici 2019 compleix rigorosament tots i cadascun dels límits que estableix la Llei 32/2014, del 27 de novembre, de sostenibilitat de les finances públiques i d’estabilitat pressupostària i fiscal, tal com determina la disposició transitòria tercera de la mateixa Llei.

Els pressupostos dels anys 2016, 2017, 2018 i 2019 del marc pressupostari compleixen, tots i cadascun, el límit d’endeutament i la limitació del pes de la imposició directa sobre el total d’impostos directes i indirectes, respectivament. I vetllen en la mesura que és possible pel compliment del límit de la despesa permesa i de la regla de la despesa corrent, que són dos mesures que necessiten aquest període de transició que la mateixa Llei 32/2014 fixa, en la disposició transitòria tercera, per poder-se assolir o consolidar al final del mandat (exercici 2019).

Les hipòtesis de càlcul per fer les projeccions són les següents:

Ingressos

  • Increment dels capítols 1, “Impostos directes”; 2, “Impostos indirectes”, i 3, “Taxes i altres ingressos”, de l’estat d’ingressos de l’exercici 2019 d’acord amb la taxa de referència prevista del creixement del PIB nominal. L’increment d’aquests ingressos per a l’exercici 2019 s’aplica respecte a les dades estimades del 2018.
  • Quant al concepte “530 Distribució de resultats”, a partir de l’exercici 2017, inclòs, pel que fa a Andorra Telecom es manté el criteri de repartir el 100% del seu resultat. Per a l’exercici 2018 s’ha previst una distribució basada en la previsió d’ingressos de la societat pública, i s’ha estimat una davallada dels beneficis en relació amb l’import previst per a l’exercici 2017, fruit del previsible descens dels ingressos provinents de la itinerància (roaming).

Despeses

  • Variació dels capítols de despeses corrents següents en els percentatges que s’indiquen a continuació. La variació d’aquestes despeses per a cadascun dels exercicis, 2018 i 2019, s’aplica respecte a les dades del pressupost inicial del 2017 i a les dades estimades per al 2018, respectivament.

- Despeses de personal, un 1,76% el 2018 i un 0,85% el 2019.

- Consum de béns corrents i de serveis, un 8,35% el 2018 i un -1,86% el 2019.

- Transferències corrents, un 2,89% el 2018 i un -0,47% el 2019.

  • Variació del capítol de despeses financeres dels exercicis 2018 i 2019 en un -12,13%, un 1,79%, aplicat sobre l’import del pressupost inicial de l’exercici 2017 i sobre l’import previst en l’exercici 2018, respectivament. Les despeses financeres previstes per a l’exercici 2018 s’han calculat segons el cost financer dels contractes vigents de l’endeutament juntament amb les previsions de l’índex de referència Euríbor.
  • La despesa de capital estimada en cadascun dels exercicis correspon al 2,25%, pel que fa al 2018, i a l’1,90%, quant al 2019, del PIB nominal previst en els exercicis respectius.
  • La despesa estimada per a l’exercici 2018 en el concepte “462 Corporacions locals”, que correspon a l’import de les transferències als comuns, s’ha fixat en una quantitat de 55 milions d’euros igual a la que determina el Projecte de llei qualificada de transferències als comuns actualment a tràmit parlamentari. Per a l’exercici 2019 s’ha considerat el mateix import que el 2018.

IV. Previsions econòmiques generals en el context de les quals s’aplicarà el marc pressupostari durant el període de mandat

Les previsions econòmiques generals en el context de les quals s’aplicarà el marc pressupostari durant el període de mandat es refereixen a l’evolució del tipus Euríbor del Banc Central Europeu, l’evolució del PIB de la zona euro i l’evolució del preu del petroli, segons les previsions del Fons Monetari Internacional, de la Comissió Europea i de l’Organització per a la Cooperació i el Desenvolupament (OCDE).

En el context del Principat, les previsions econòmiques es basen en el producte interior brut expressat en termes nominals de l’exercici 2016, que correspon a la sèrie temporal del període que va de l’01/01/2000 al 31/12/2016 (font: Departament d’Estadística, data de publicació: 31/05/2017), d’acord amb la metodologia que es troba descrita en la Nota metodològica del PIB publicada l’1 d’agost del 2013 i el 31 de maig del 2017.

Les previsions de la taxa de referència del creixement del producte interior brut (PIB) nominal dels exercicis 2017, 2018 i 2019 prenen com a referència les estimacions del PIB de la zona euro efectuades pels organismes indicats més amunt fins a l’any 2020 i sempre se situen en un percentatge prudent, lleugerament per sota, atenent la vulnerabilitat de l’economia del país. 

Andorra la Vella, 11 d’octubre del 2017

Jordi Cinca Mateos                                                            
Ministre de Finances

 

 

La Intervenció General ha supervisat el marc pressupostari de l’Administració de l’Estat per al temps corresponent al mandat 2016-2019, actualitzat en data 11 d’octubre del 2017, en virtut de l’article 22, punt 2, apartat b de la Llei 32/2014, del 27 de novembre, de sostenibilitat de les finances públiques i d’estabilitat pressupostària i fiscal, i hi dona la seva conformitat, en els termes que determina la disposició transitòria tercera de la mateixa Llei.

Andorra la Vella, 11 d’octubre del 2017

Meritxell Bonell Tuset                                                      
Interventora general

 

 

 


[1] Dada publicada el 31 de maig del 2017. Correspon a la sèrie temporal del període que va de l’01/01/2000 al 31/12/2016 (font: Departament d’Estadística). La metodologia emprada per estimar el PIB 2016 està descrita en la Nota metodològica del PIB publicada l’01/08/2013 i el 31 de maig del 2017 (http://www.estadistica.ad/ serveiestudis/noticies/noticia2786cat.pdf; http://www.estadistica.ad/serveiestudis/noticies/noticia3615cat.pdf).

 


 

 

 

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

 

 

 

 

Butlletí del Consell General

Dipòsit legal: And. 262/94
ISSN 1024-9044