Ves al contingut. | Salta a la navegació

Sou a: Inici / ca / Newsletters / Butlletí del Consell General / BCG 76/2016, 8 novembre 2016

BCG 76/2016, 8 novembre 2016

Facebook icon Twitter icon Forward icon

BCG 76/2016

 

 

Butlletí
del
Consell General

Núm. 76/2016

Casa de la Vall, 8 de novembre del 2016

SUMARI

 

3- PROCEDIMENTS ESPECIALS

3.1 Llei del Pressupost General

Admissió a tràmit i publicació del Projecte de llei del pressupost per a l'exercici 2017, així com del Projecte de pressupost del Tribunal Constitucional, del Consell Superior de la Justícia i del Projecte de pressupost del Consell General per al 2017, i obertura del termini de presentació d'esmenes.                

4- IMPULS I CONTROL DE L'ACCIÓ POLÍTICA DEL GOVERN

4.4.1 Preguntes

Publicació de les preguntes amb resposta escrita del Govern presentades pel M. I. Sr. Carles Naudi d’Areny-Plandolit Balsells, conseller general del Grup Parlamentari Liberal, per escrit de data 2 de novembre del 2016, relatives a l’adquisició d’armilles antibala i altres adquisicions, (Reg. Núm. 1466).                                              

 

 

 

 

3- PROCEDIMENTS ESPECIALS

3.1 Llei del Pressupost General

Edicte

La Sindicatura, en reunió tinguda el dia 7 de novembre del 2016, ha examinat el conjunt de la documentació que li ha tramès el M. I. Sr. Jordi Cinca Mateos, ministre de Finances per delegació del cap de Govern, registrada en data 31 d’octubre, sota el títol Projecte de llei del pressupost per a l’exercici 2017 i, exercint les competències que li atribueix el Reglament del Consell General en els articles que es citaran, ha acordat:

1. D’acord amb l’article 18.1.d), admetre a tràmit aquest escrit, sota la qualificació de Projecte de llei del pressupost general i procedir a la seva tramitació com a tal, juntament amb el Projecte de pressupost del Tribunal Constitucional, del Consell Superior de la Justícia i del Projecte de pressupost del Consell General per al 2017.

2. Atribuir a l’apartat 2 de l’article 1 del Projecte de llei el caràcter de qualificat.

3. D’acord amb l’article 92.2, ordenar la seva publicació i obrir un període de quinze dies per a la presentació d’esmenes. Aquest termini finalitza el dia 29 de novembre del 2016, a les 17.30h.

Tot el que es fa públic per a general coneixement i efectes.

Casa de la Vall, 7 de novembre del 2016

Vicenç Mateu Zamora                                                       
Síndic General

Projecte de llei del pressupost per a l’exercici del 2017

Exposició de motius

El marc normatiu del pressupost general de l’Estat per a l’exercici 2017 es fonamenta en la Constitució del Principat d'Andorra, del 28 d’abril del 1993; el Decret legislatiu del 20-05-2015 de publicació del text refós de la Llei general de les finances públiques, del 19 de desembre del 1996, i la Llei 32/2014, del 27 de novembre, de sostenibilitat de les finances públiques i d’estabilitat pressupostària i fiscal.

La Llei del pressupost general regula les obligacions que, com a màxim, poden reconèixer durant l’exercici 2017 l’Administració general, les entitats parapúbliques o de dret públic i les societats públiques participades per l’Administració general, i els drets que es preveuen liquidar durant el mateix exercici, d’acord amb els principis pressupostaris que estableix la Llei general de les finances públiques i d’acord amb el marc pressupostari o, el que és el mateix, la projecció pressupostària per als anys de mandat en què s’emmarquen els pressupostos anuals de la legislatura.

En concret, la Llei inclou un contingut necessari constituït per la determinació de la previsió d’ingressos per a l’exercici 2017 i les obligacions que, com a màxim, poden reconèixer durant l’exercici 2017 l’Administració general i les seves entitats dependents o vinculades. I també, les regles o els criteris d’execució del pressupost general per a l’exercici 2017, per mitjà de l’articulat i les disposicions de la Llei, que es limita a les matèries o qüestions que tenen relació directa amb les previsions d’ingressos, les habilitacions de despesa i els criteris de política econòmica general.

Si bé la Llei del pressupost anual es pot qualificar com una norma essencialment temporal, es fa necessari incloure-hi, mitjançant disposicions finals, modificacions amb caràcter permanent de normes legals que regulen aspectes relacionats amb les finances públiques, la funció pública i l’activitat econòmica del sector públic. Les disposicions finals de modificació de normes vigents són per vetllar per l’equilibri en l’execució del marc pressupostari i per vetllar per la utilització dels recursos disponibles d’acord amb el principi de bona gestió (economia, eficiència i eficàcia) a l’efecte de garantir el compliment de les obligacions establertes en la Llei 32/2014, del 27 de novembre, de sostenibilitat de les finances públiques i d’estabilitat pressupostària i fiscal.

El marc pressupostari del Govern per al període que va de l’exercici 2016 a l’exercici 2019, ambdós inclosos, suporta el programa de govern del mandat legislatiu que al seu torn és fruit dels objectius estratègics per al mandat. Aquest marc pressupostari respecta i compleix el límit d’endeutament, de despesa màxima permesa, de variació de despesa corrent o de funcionament, així com de limitació del pes de la imposició directa sobre el total d’impostos directes i indirectes de l’Administració general establerts en la Llei 32/2014, d’acord amb la disposició transitòria tercera de la mateixa Llei.

Es fa palès que el marc pressupostari és un document dinàmic que, en definir-se per un període de quatre anys, és necessari que es vagi actualitzant d’acord i a mesura que es disposa de dades més recents de les bases de càlcul. En aquest sentit, el Govern ha tingut en compte les previsions del producte interior brut expressat en termes nominals per posar al dia el seu marc per al període corresponent al mandat 2016-2019, el qual inclou el pressupost per a l’exercici 2017.

El pressupost general per a l’exercici 2017 i el marc pressupostari en què s’encabeix persegueixen el mateix objectiu dels pressupostos del mandat anterior de garantir la sostenibilitat financera de l’Administració general i les seves entitats dependents o vinculades i enfortir la confiança en l’estabilitat de l’economia andorrana. L’assoliment d’aquests objectius permet consolidar el marc d’una política econòmica orientada al creixement econòmic i al manteniment i a la creació de llocs de treball. En aquesta línia, el pressupost de l’Estat per a l’exercici 2017 i el marc pressupostari corresponent tenen com a objectiu prioritari continuar mantenint el percentatge d’endeutament respecte al producte interior brut (PIB) expressat en termes nominals, per sota del límit del 40%, en un context de consolidació fiscal i d’optimització i bona gestió de la despesa pública. Es fa palès que l’import de la despesa pública no financera s’ajusta i compleix al final del mandat els límits establerts en els termes que determina la disposició transitòria tercera de la Llei 32/2014, de constant referència.

La part essencial de la Llei del pressupost es recull en el capítol primer, “Els crèdits i les seves modificacions”, atès que s’hi defineix l’àmbit del pressupost de l’Estat i rang de Llei, i s’aprova la totalitat dels estats d’ingressos i despeses del sector públic estatal. Cal fer una menció especial a l’apartat segon de l’article primer d’aquest capítol, que consigna l’import màxim de les transferències als comuns per a l’exercici 2017 pel que fa a tots els conceptes inclosos.

Aquest apartat, que figura igual en les lleis de pressupost dels exercicis 2014, 2015 i 2016, té rang de llei qualificada per aplicació del que disposa l’article 57.3 de la Constitució del Principat i es manté per a l’exercici 2017 perquè garanteix la sostenibilitat de les finances públiques.

El capítol primer també conté les normes de modificació i ampliació dels crèdits pressupostaris que clarifiquen, matisen i complementen el que regula la Llei general de les finances públiques en aquest sentit.

El capítol segon de la Llei del pressupost, “Gestió pressupostària i despesa pública”, regula els aspectes en matèria de contractació pública, d’ajuts, de la funció pública i de les finances públiques que concreten i permeten aplicar i executar per a cada exercici pressupostari els preceptes aplicables. En particular, aquest capítol estableix les retribucions i el règim de la contractació de personal de l’Administració general, de l’Administració de justícia, de les societats públiques, de les entitats parapúbliques, de dret públic i altres organismes públics i de les entitats autònomes les despeses corrents de les quals es financen mitjançant transferència corrent del Govern.

En relació amb les retribucions del personal, atès que la Llei del pressupost anterior incloïa la derogació amb caràcter permanent, a partir de l’1 d’abril del 2016, de l’article 2 de la Llei 2/2012, del 15 de març, de mesures de contenció de la despesa pública en matèria de personal, i de l’apartat b) de la disposició addicional cinquena de la mateixa Llei, consigna els crèdits necessaris i adients per fer front a aquests conceptes, en el respectiu capítol de personal dels estats de despeses de l’Administració pública de l’Estat.

Quant al règim de contractació de personal, la Llei continua corregint les distorsions que s’han produït en l’aplicació de la Llei de la funció pública i de la Llei del contracte de relacions laborals –aplicable a les entitats dependents o vinculades a l’Administració general– i que s’han generat arran de les restriccions legals del període que va de l’any 2009 al 2015, ambdós inclosos, per contractar personal fix i també personal eventual. En aquest sentit, igual que l’any 2016, la Llei determina que les places vacants que estan ocupades per personal eventual o de durada determinada es poden cobrir amb personal fix, d’acord amb els principis de publicitat, igualtat i concurrència amb acord del Govern o del l’òrgan competent, i amb els informes previs preceptius.

La Llei del pressupost general de l’Estat, en línia amb l’anterior Llei del pressupost, determina també que amb els límits i requisits establerts en el mateix precepte, durant l’exercici 2017 es podrà cobrir amb personal fix o eventual les places vacants generades fins avui i que no es troben ocupades. S’estableix una taxa de reposició del 50% amb caràcter general i que afecta les places vacants no ocupades per personal eventual. Excepcionalment, també en l’exercici 2017 s’augmenta fins al 100% la taxa de reposició permesa a diversos sectors i administracions considerats prioritaris.

Igualment, la Llei autoritza amb caràcter rigorosament excepcional la creació de determinades places en llocs de treball concrets i vinculats a necessitats urgents i inajornables. La provisió d’aquestes places l’acorda el Govern amb el vistiplau de la Secretaria d’Estat de Funció Pública o dels òrgans competents de les administracions o entitats que integren el pressupost de l’Estat. Per a la provisió d’aquestes places, es requereix l’informe preceptiu de la Direcció sobre la seva idoneïtat i en què quedi evidenciada l’eficiència econòmica, d’acord amb la metodologia i les directrius aprovades prèviament pels òrgans competents.

El capítol tercer de la Llei del pressupost general, “Operacions financeres”, regula en un article, el règim de l’endeutament i la fixació, per a l’exercici 2017, de la quantitat màxima d’endeutament i de la prestació de garanties mitjançant aval, –dins del límit màxim del 40% del producte interior brut (PIB) expressat en termes nominals que esdevé preceptiu al final del mandat en virtut de la disposició transitòria tercera de la Llei 32/2014 ja esmentada–, que és una matèria que la mateixa norma de les finances públiques determina que cal aprovar per llei per a cada exercici pressupostari. I en un segon article, la Llei fixa aspectes dels dipòsits de reserves en garantia que concreten i permeten aplicar la norma que regula aquesta qüestió.

Després, els tres articles següents actualitzen preceptes, en virtut del Decret legislatiu del 16-09-2015 de publicació del text consolidat de la Llei 17/2008, del 3 d’octubre, de la seguretat social. El primer article determina l’actualització del preu de compra del punt de jubilació en el mateix percentatge que el preu de venda del punt de jubilació. El segon estableix la revaloració de les prestacions econòmiques inferiors al salari mínim pagades per la Caixa Andorrana de Seguretat Social d’acord amb l’índex de preus de consum (IPC); i el tercer fixa l’índex d’actualització de les cotitzacions que s’ha d’aplicar en el càlcul dels capitals de jubilació.

Els tres darrers articles d’aquest capítol tercer són els referents a la fixació de l’interès legal i, des de l’exercici 2015, de l’interès moratori; a les decisions que el Govern pot adoptar en situació de pròrroga pressupostària; i a la determinació com a valor de referència del 0% quan l’índex de preus de consum (IPC) sigui negatiu al final de l’any 2016.

La Llei del pressupost general per a l’exercici 2017 conté una disposició addicional, una disposició derogatòria i set disposicions finals.

Pel que fa a la disposició addicional, té com a objectiu matisar, complementar o addicionar el que s’estableix en el règim general. En concret, la disposició addicional adequa els coeficients d'actualització utilitzats en el càlcul de la base de tributació establerts en la Llei 21/2006, del 14 de desembre, de l'impost sobre les plusvàlues en les transmissions patrimonials immobiliàries, d’acord amb la disposició addicional segona de la mateixa Llei.

Quant a la disposició derogatòria, introdueix com a novetat la derogació de l’article 6 de la Llei 93/2010, del 16 de desembre, de mesures de promoció de l’activitat econòmica i social, i de racionalització i d’optimització dels recursos de l’Administració. Això comporta que a partir de l’entrada en vigor d’aquesta Llei, els límits que eximeixen els contractistes d’obres i de subministraments del fet de posseir la classificació administrativa de contractistes passen de 500.000 euros i de 150.000 euros a 120.203 euros i a 60.102 euros, respectivament, d’acord amb la Llei de contractació pública, del 9 de novembre del 2000.

La Llei es tanca amb un conjunt de disposicions finals que recullen les modificacions amb caràcter permanent realitzades de diverses normes legals i una disposició final, la setena, sobre l’entrada en vigor de la norma.

D’una banda, reprèn les modificacions següents en relació amb la Llei del pressupost de l’exercici anterior: de l’article 7 de la Llei 2/2012, del 15 de març, de mesures de contenció de la despesa pública en matèria de personal, quant a la suspensió de l’aplicació del sistema de gestió i avaluació de l’acompliment en l’etapa de gestió corresponent, tot matisant que aquesta suspensió és fins a l’aprovació del Projecte de la nova llei de la funció pública; de l’article 94.3 de la Llei 37/2014, de l’11 de desembre, de regulació dels jocs d’atzar, establint la mateixa quantitat fixa de les taxes segons la tipologia de la llicència que establia la Llei del pressupost anterior, amb la sola diferència que aquesta modificació passa de ser addicional, l’any 2016, a tenir caràcter permanent en la Llei del pressupost d’enguany.

D’altra banda, i com a novetat: la disposició final tercera modifica l’article 60 bis de la Llei 11/2012, del 21 de juny, de l’impost general indirecte, de manera que a partir de l’1 de juny del 2017 es restitueix l’aplicació del tipus de gravamen general del 4,5% a les operacions següents que des de l’1 de juliol del 2014 estan subjectes a un tipus de gravamen especial del 2,5%: transport per cable i la seva comercialització, i venda d’entrades que permeten l’accés a l’ús d’instal·lacions als parcs temàtics d’animals o als centres termolúdics.

La disposició final quarta modifica la lletra p) de l’article 2 de la Llei 6/2014, del 24 d’abril, de serveis socials i sociosanitaris, amb la finalitat de precisar i evitar dubtes interpretatius al voltant del concepte de la "unitat familiar de convivència".

La disposició final cinquena modifica l’article 32 de la Llei 6/2014, del 24 d’abril, de serveis socials i sociosanitaris, a l'efecte de simplificar el càlcul del barem de valoració patrimonial, tot conciliant la sostenibilitat de les pensions de solidaritat per a la gent gran i la disponibilitat d'uns ingressos mínims per a les persones grans que ho necessiten.

I per acabar, la disposició final sisena actualitza els tipus de gravamen de diverses taxes, algunes de les quals no s’han posat al dia d’ençà de l’any 2008, i que estan determinades per una quantitat fixa denominada quota, d’acord amb criteris d’homogeneïtat. Aquests criteris tenen en compte la variació acumulada de l’índex de preus de consum i/o el cost de tramitació dels serveis administratius prestats que corresponen al fets imposables dels tributs en qüestió. Aquesta mateixa disposició recopila també gairebé tots els tipus de gravàmens de les taxes que fixen la Llei 4/2016, del 10 de març, de foment del vehicle elèctric, la Llei 24/2014, de plaques de matrícula personalitzada de vehicles, i la Llei 25/2014 del 30 d’octubre del Butlletí Oficial del Principat d’Andorra, els quals es mantenen d’acord amb l’establert en les lleis respectives.

Capítol primer. Els crèdits i les seves modificacions

Article 1. Àmbit del pressupost de l’Estat i rang de la Llei

1. En el pressupost de l’Estat per a l’exercici 2017 s’hi integren:

a) El pressupost de l’Administració general.

b) Els pressupostos de les entitats parapúbliques, de dret públic i altres organismes:

- Caixa Andorrana de Seguretat Social

- Fons de Reserva de Jubilació

- Institut Nacional Andorrà de Finances

- Servei Andorrà d’Atenció Sanitària

- Forces Elèctriques d’Andorra

- Escola de Formació de Professions Esportives i de Muntanya

- Institut d’Estudis Andorrans

- Universitat d’Andorra

- Fòrum Nacional de la Joventut d’Andorra

- Societat de Gestió Col·lectiva de Drets d’Autor i Drets Veïns del Principat d’Andorra

- Consell Regulador Andorrà del Joc

- Agència Estatal de Resolució d’Entitats Bancàries

c) Els pressupostos de les societats públiques participades per l’Administració general:

- Andorra Telecom SAU

- Ràdio i Televisió d’Andorra SA

- Ramaders d’Andorra SA

- Andorra Turisme SAU

- Centre de Tractament de Residus d’Andorra SA

- Andorra Desenvolupament i Inversió SAU

2. L’import de les transferències als comuns per a l’exercici 2017 pel que fa a tots els conceptes inclosos es correspon amb el màxim de l’import dels crèdits, de 54.600.000 euros, consignats en el subconcepte 46220, anomenat “Transferències als comuns”.

Aquest apartat té rang de llei qualificada per aplicació del que disposa l’article 57.3 de la Constitució del Principat.

Article 2. Estat d'ingressos i despeses

1. En l’estat de despeses de l’Administració general s’atorguen crèdits per afrontar les despeses ordinàries per un import total de 440.729.881,87 euros i crèdits per fer front a l’exigibilitat dels actius i passius financers per un import de 469.062.128,92 euros.

El pressupost de despeses de l’Administració general es finança:

a) Amb els drets econòmics que es preveuen liquidar durant l’exercici, especificats en l’estat d’ingressos ordinaris, estimats 415.119.073,52 euros;

b) Amb l’import de les operacions d’endeutament que s’assenyalen a l’article 21.

2. Els pressupostos de les entitats parapúbliques i de dret públic a les quals es refereix l’apartat b) de l’article 1 s’aproven amb el desglossament següent:

En el pressupost de la Caixa Andorrana de Seguretat Social s’atorguen crèdits per atendre la totalitat de les seves obligacions per un import de 287.069.595,75 euros. Els recursos previstos durant l’exercici són de 287.069.595,75 euros.

En el pressupost del Fons de Reserva de Jubilació s’atorguen crèdits per atendre la totalitat de les seves obligacions per un import de 37.603.075,00 euros. Els recursos previstos durant l’exercici són de 37.603.075,00 euros.

En el pressupost de l’Institut Nacional Andorrà de Finances s’atorguen crèdits per atendre la totalitat de les seves obligacions per un import de 34.902.790,00 euros. Els recursos previstos durant l’exercici són de 34.902.790,00 euros.

En el pressupost del Servei Andorrà d’Atenció Sanitària s’atorguen crèdits per atendre la totalitat de les seves obligacions per un import de 61.531.405,00 euros. Els recursos previstos durant l’exercici sumen 61.531.405,00 euros.

En el pressupost de Forces Elèctriques d’Andorra s’atorguen crèdits per atendre la totalitat de les seves obligacions per un import de 70.911.665,44 euros. Els recursos previstos durant l’exercici sumen 70.911.665,44 euros.

En el pressupost de l’Escola de Formació de Professions Esportives i de Muntanya s’atorguen crèdits per atendre la totalitat de les seves obligacions per un import de 372.389,59 euros. Els recursos previstos durant l’exercici pugen a 372.389,59 euros.

En el pressupost de l’Institut d’Estudis Andorrans s’atorguen crèdits per atendre la totalitat de les seves obligacions per un import de 950.561,57 euros. Els recursos previstos durant l’exercici són de 950.561,57 euros.

En el pressupost de la Universitat d’Andorra s’atorguen crèdits per atendre la totalitat de les seves obligacions per un import de 3.125.375,00 euros. Els recursos previstos durant l’exercici són de 3.125.375,00 euros.

En el pressupost del Fòrum Nacional de la Joventut d’Andorra s’atorguen crèdits per atendre la totalitat de les seves obligacions per un import de 33.930,00 euros. Els recursos previstos durant l’exercici són de 33.930,00 euros.

En el pressupost de la Societat de Gestió Col·lectiva de Drets d’Autor i Drets Veïns del Principat d’Andorra s’atorguen crèdits per atendre la totalitat de les seves obligacions per un import de 166.111,69 euros. Els recursos previstos durant l’exercici són de 166.111,69 euros.

En el pressupost del Consell Regulador Andorrà del Joc s’atorguen crèdits per atendre la totalitat de les seves obligacions per un import de 384.781,82 euros. Els recursos previstos durant l’exercici són de 384.781,82 euros.

En el pressupost de l’Agència Estatal de Resolució d’Entitats Bancàries s’atorguen crèdits per atendre la totalitat de les seves obligacions per un import de 4.373.775,00 euros. Els recursos previstos durant l’exercici són de 4.373.775,00 euros.

En el pressupost de l’Agència Antidopatge Andorra s’atorguen crèdits per atendre la totalitat de les seves obligacions per un import de 81.281,74 euros. Els recursos previstos durant l’exercici són de 81.281,74 euros.

3. Els pressupostos de les societats públiques participades per l’Administració general a les quals es refereix l’apartat c) de l’article 1 s’aproven amb el desglossament següent:

En el pressupost d’Andorra Telecom SAU s’atorguen crèdits per atendre la totalitat de les seves obligacions per un import de 132.135.500,00 euros. Els recursos previstos durant l’exercici són de 132.135.500,00 euros.

En el pressupost de Ràdio i Televisió d’Andorra SA s’atorguen crèdits per atendre la totalitat de les seves obligacions per un import de 3.798.100,70 euros. Els recursos previstos durant l’exercici pugen a 3.798.100,70 euros.

En el pressupost de la societat Ramaders d’Andorra SA s’atorguen crèdits per atendre la totalitat de les seves obligacions per un import 1.548.415,00 d’euros. Els recursos previstos durant l’exercici són 1.548.415,00 d’euros.

En el pressupost de la societat Andorra Turisme SAU s’atorguen crèdits per atendre la totalitat de les seves obligacions per un import de 17.932.269,51 euros. Els recursos previstos durant l’exercici pugen a 17.932.269,51 euros.

En el pressupost de la societat Centre de Tractament de Residus d’Andorra SA s’atorguen crèdits per atendre la totalitat de les seves obligacions per un import de 10.028.911,00 euros. Els recursos previstos durant l’exercici ascendeixen a 10.028.911,00 euros.

En el pressupost de la societat Andorra Desenvolupament i Inversió SAU s’atorguen crèdits per atendre la totalitat de les seves obligacions per un import de 1.154.093,98 euros. Els recursos previstos durant l’exercici ascendeixen a 1.154.093,98 euros.

Article 3. Transferències de crèdit

1. D’acord amb els articles 23 i 24 de la Llei general de les finances públiques, no es consideren crèdits extraordinaris ni suplements de crèdit les transferències de crèdit de despeses corrents a partides també de despesa corrent no assignades inicialment en el pressupost, però previstes com a concepte en la secció pressupostària o el ministeri.

2. Per habilitar crèdits mitjançant la creació dels conceptes pressupostaris que siguin procedents, en cas que en l’execució del pressupost es plantegin necessitats que no s’hi hagin recollit expressament amb aquesta finalitat, s’han d’efectuar les transferències de crèdit necessàries per compensar la nova habilitació per un import igual a la dotació dels nous conceptes.

3. El ministre encarregat de les finances pot, a proposta del ministre que correspongui, autoritzar transferències entre crèdits dintre d’un mateix programa per a les despeses corrents.

4. El Govern pot aprovar transferències de crèdit de despeses d’inversió real fins a un límit màxim de l’1% dels crèdits per a despeses d’inversió real del pressupost de l’exercici.

5. El Govern pot, a proposta del ministre que correspongui, autoritzar transferències de crèdit dintre d’un mateix programa per a les despeses de capital i d’actius financers.

6. El Govern pot, a proposta del ministre corresponent, autoritzar transferències de crèdit, dintre d’un mateix programa, entre els capítols anomenats “Transferències corrents”, “Transferències de capital” i “Actius financers”.

7. Les limitacions de l’article 26 de la Llei general de les finances públiques no són aplicables als crèdits ampliables que es poden cancel·lar mitjançant transferència de crèdit provinent d’altres crèdits del pressupost de despesa que s’estimin reduïbles.

8. No es poden reduir crèdits per a despeses de capital que hagin estat augmentats per crèdits extraordinaris, suplements o transferències de crèdits.

9. El Govern ha de comunicar al Consell General les modificacions de crèdit efectuades sobre la base de qualsevol dels supòsits exposats anteriorment, en el decurs dels trenta dies hàbils que segueixen a la modificació esmentada.

Article 4. Crèdits ampliables

En qualsevol cas, en aplicació de l’article 25 de la Llei general de les finances públiques, tenen caràcter d’ampliables fins a una suma igual a les obligacions que calgui comprometre, amb el compliment previ de les normes vigents, els crèdits següents amb aplicació a totes les seccions o els ministeris del Govern i entitats parapúbliques i de dret públic:

1. Els crèdits que es destinin al pagament de comissions, al pagament de fiances, al pagament d’interessos i amortitzacions d’operacions d’endeutament i a la devolució de retencions de garantia.

2. Els crèdits destinats a satisfer, mitjançant una transacció judicial o sentència judicial ferma, les responsabilitats pecuniàries.

3. Els crèdits destinats a atendre altres despeses derivades de preceptes legals o d’obligacions contractuals directament lligades als ingressos de l’Estat.

4. Els crèdits corresponents a despeses derivades d’obligacions sobrevingudes a l’Administració i alienes a la seva actuació d’acord amb el procés administratiu pertinent als crèdits ampliables.

5. Els crèdits corresponents a despeses derivades de les actuacions encomanades al saig per a l’execució forçosa dels actes administratius executoris en el marc de la Llei 43/2014, del 18 de desembre, del saig i del Reglament regulador dels barems dels honoraris remuneradors dels serveis del saig.

6. Les partides de retribució del personal següents:

a) El concepte 100, anomenat “Retribucions bàsiques i altres remuneracions d’alts càrrecs”.

b) El concepte 110, anomenat “Remuneracions bàsiques i altres remuneracions de personal fix”, a excepció del subconcepte 11080, anomenat “Noves contractacions de personal fix”.

c) El concepte 130, anomenat “Remuneracions bàsiques i altres remuneracions de personal eventual”, del Departament d’Escola Andorrana i Formació Andorrana del Ministeri d’Educació i Ensenyament Superior.

d) El concepte 130, anomenat “Remuneracions bàsiques i altres remuneracions de personal eventual”, per fer front a les remuneracions del personal contractat en el marc del Programa de millora de l’ocupabilitat mitjançant el sector públic.

e) El concepte 160, anomenat “Quotes seguretat social”, a excepció del subconcepte 16050, anomenat “Quotes seguretat social, agent administratiu de caràcter eventual”, que només serà ampliable si correspon al Departament d’Escola Andorrana i Formació Andorrana del Ministeri d’Educació i Ensenyament Superior i si correspon a les cotitzacions del personal contractat en el marc del Programa de millora de l’ocupabilitat mitjançant el sector públic.

f) El concepte 161, anomenat “Prestacions socials”.

g) El concepte 163, anomenat “Despeses socials del personal”.

7. Les partides següents, dintre dels ministeris encarregats dels afers socials i de la salut:

a) El subconcepte 22160, anomenat “Productes farmacèutics i sanitaris”, per atendre les necessitats de l’aparició d’una pandèmia de grip.

b) El subconcepte 41112, anomenat “Caixa Andorrana de Seguretat Social”, per fer front a les despeses a càrrec del Govern del sistema de seguretat social, d’acord amb l’article 86.3 del Decret legislatiu del 19-09-2015 de publicació del text consolidat de la Llei 17/2008, del 3 d’octubre, de la seguretat social.

c) El subconcepte 48240, anomenat “Institucions sense finalitat de lucre, associacions col·laboradores”, del projecte anomenat “Model d’Atenció Integrada”, per fer front a les despeses derivades de les permanències mèdiques.

d) El subconcepte 48260, anomenat “Pensions adults discapacitats i de beneficència”.

e) El subconcepte 48263, anomenat “Pensions de solidaritat”.

f) El subconcepte 48265, anomenat “Ajudes inserció sociolaboral”, incloent-hi les prestacions per desocupació involuntària.

g) El subconcepte 48265, anomenat “Ajudes inserció sociolaboral”, del projecte del Servei d’Ocupació de l’Àrea d’Ocupació, per fer front a les prestacions per al foment de l’ocupació.

h) El subconcepte 48290, anomenat “A famílies”, per atendre les pensions de solidaritat per a la gent gran, les mesures urgents de les pensions d’atenció social a la gent gran, els ajuts per a l’assistència social, i els ajuts socials per a l’acolliment familiar d’infants, i per a les víctimes de violència domèstica.

i) El subconcepte 48290, anomenat “A famílies”, del Departament d’Afers Socials, per atendre les sol·licituds de subvenció periòdica a l’habitatge de lloguer.

j) El subconcepte 81010, anomenat “Concessió de crèdits”, per atendre les sol·licituds de crèdits a l’emancipació i crèdits per accedir a un habitatge de lloguer.

8. El subconcepte 22630, anomenat “Jurisdicció i contenciosos”, del projecte general del Gabinet Jurídic de la Secretaria General del Govern.

9. Les partides següents del ministeri encarregat de la justícia i interior:

a) El subconcepte 22630, anomenat “Jurisdicció i contenciosos”, per fer front a les despeses derivades de l’assistència lletrada per torn de guàrdia i d’ofici davant del Cos de Policia i dels batlles i tribunals.

b) El subconcepte 22790, anomenat “Altres treballs a l’exterior”, del projecte “Justícia juvenil i mesures penals alternatives” destinat a fer front a les despeses derivades de les condemnes de menors en aplicació de la Llei qualificada de la jurisdicció de menors, de modificació parcial del Codi penal i de la Llei qualificada de la Justícia, del 22 d’abril del 1999.

c) El subconcepte 22720, anomenat “Treballs realitzats per empreses de valoracions i peritatges”, per fer front a les despeses derivades de proves pericials, altres peritatges, autòpsies i reconeixements mèdics, del Departament de Justícia i Interior.

d) El subconcepte 22150, anomenat “Productes alimentaris”, per fer front a la manutenció dels interns del Centre Penitenciari; el subconcepte 22160, “Productes farmacèutics i sanitaris”, per fer front al subministrament de medicaments no proveïts pel Centre Hospitalari, i el subconcepte 22640, anomenat “Despeses serveis sanitaris”, per fer front a les visites mèdiques als interns del Centre Penitenciari, tots del Departament d’Institucions Penitenciàries.

e) El subconcepte 48290, anomenat “A famílies”, per realitzar les cotitzacions a la CASS dels interns del Centre Penitenciari, tal com preveu l’article 221 del Decret legislatiu del 16-09-2015 de publicació del text consolidat de la Llei 17/2008, del 3 d’octubre, de la seguretat social.

f) El subconcepte 22640, anomenat “Despeses serveis sanitaris”, del Departament d’Immigració, per fer front a les despeses de les revisions mèdiques del Servei d’Immigració.

g) El subconcepte 22900, anomenat “Imprevistos o insuficiències”, del Departament de Protecció Civil i Gestió d’Emergències, per fer front a despeses derivades de situacions d’emergència.

h) Els subconceptes següents del Departament de Prevenció i Extinció d’Incendis i Salvament, per fer front a despeses derivades de situacions d’emergència o imprevistos:

- 22660, anomenat “Reunions, conferències i cursets”, del projecte “ICAR- Congrés 2017”, per fer front a les despeses de l’organització i celebració del congrés denominat “International Comission for Alpine Rescue” (ICAR) de l’any 2017.

- 22900, anomenat “Imprevistos o insuficiències”

- 60380, anomenat “Maquinària i equipament industrial”

- 60390, anomenat “Altra maquinària i equipament”

- 60410, anomenat “Vehicles pesants”

- 60870, anomenat “Equipaments de seguretat”

10. El subconcepte 20400, anomenat “Lloguer de material de transport”, del projecte “Transport aeri”, per fer front a les despeses de contractació dels serveis d’helicòpter.

11. Les partides següents del Ministeri d’Educació i Ensenyament Superior:

a) Els subconceptes destinats al pagament dels ajuts atorgats en el marc de la Llei 9/2014, del 3 de juny, d’ajuts a l’estudi.

b) El subconcepte 22320, anomenat “Col·lectiu persones”, del Departament d’Ensenyament Superior, Recerca i Ajuts a l’Estudi, per fer front a les despeses derivades del projecte “AbonAndBus”.

c) El subconcepte 22684, anomenat “Promoció social”, per fer front a les despeses derivades de l’activitat d’esquí escolar.

d) El subconcepte 48238, anomenat “Beques esquí escolar”, per fer front al pagament de les beques d’esquí escolar, d’acord amb els articles 13, 14 i 16 del Reglament de modificació del Reglament de l’esquí escolar, del 24 d’octubre del 2012, respectivament.

e) Els subconceptes 22320, anomenat “Col·lectiu persones”, i 48231, anomenat “Subvencions bus lliure”, del Departament de Sistemes Educatius i Serveis Escolars, per fer front a les despeses derivades del bus lliure.

12. Els crèdits destinats al pagament de dividends que les entitats parapúbliques o de dret públic i les societats públiques han de fer efectius durant l’exercici pressupostari 2017.

13. El concepte 224, anomenat “Primes d’assegurances”, per fer front a les primes de responsabilitat civil, els accidents individuals, els vehicles i ginys, l’assistència a persones, el multirisc d’incendi i el robatori.

14. El subconcepte 22720, anomenat “Treballs realitzats per empreses de valoracions i peritatges”, per fer front a les despeses dels peritatges efectuats, en relació amb el cobrament de l’impost de transmissions patrimonials, d’acord amb l’article 14 de la Llei de l’impost sobre transmissions patrimonials immobiliàries, del 29 de desembre del 2000, i en relació amb el cobrament de l’impost general indirecte de transmissions patrimonials entre empresaris, d’acord amb l’article 48 de la Llei 11/2012, del 21 de juny, de l’impost general indirecte.

15. Les partides següents del Ministeri d’Afers Exteriors:

a) El subconcepte 22635, anomenat “Repatriació de nacionals”, del Departament d’Afers Bilaterals i Consulars.

b) El subconcepte 49206, anomenat “A organismes internacionals”, del Departament d’Afers Multilaterals i Cooperació, per atendre les quotes obligatòries derivades de possibles adhesions a organismes internacionals.

c) El subconcepte 49210, anomenat “Consell d’Europa”, del Departament d’Afers Multilaterals i Cooperació, per atendre les contribucions obligatòries al Consell d’Europa.

d) El subconcepte 49220, anomenat “ONU”, del Departament d’Afers Multilaterals i Cooperació, per atendre les contribucions obligatòries a les Nacions Unides.

e) El subconcepte 49245, anomenat “Retorn taxes diplomàtiques”, del Departament d’Afers Bilaterals i Consulars, destinat al retorn d’impostos al personal diplomàtic segons les disposicions de les convencions de Viena sobre relacions diplomàtiques i sobre relacions consulars.

f) El subconcepte 49270, anomenat “Cooperació per al desenvolupament i altres”, del Departament d’Afers Multilaterals i Cooperació, per prestar ajuda en casos de catàstrofes.

g) Els subconceptes del projecte “Cooperació Andorra-UE”, del Departament d’Afers Bilaterals i Consulars, destinats a finançar les despeses derivades de la negociació d’un acord d’associació amb la Unió Europea.

16. Les partides següents del Departament d’Agricultura:

a) El subconcepte 21300, anomenat “Reparació i conservació de maquinària, instal·lacions i equipament” per fer front a les despeses derivades d’eventuals intervencions d’urgència en qualsevol de les finques agràries de Casa Rossell que el Govern té arrendades a tercers.

b) El subconcepte 22160, anomenat “Productes farmacèutics i sanitaris”, per atendre les necessitats urgents de vacunació o tractament massiu de part o de la totalitat de la cabana ramadera nacional en cas d’alerta sanitària, en aplicació de les decisions preses pel Govern i les obligacions contretes per Andorra amb els organismes internacionals de salut animal.

c) El subconcepte 22700, anomenat “Treballs realitzats per empreses de neteja i sanejament”, per procedir al finançament de les despeses d’intervenció en cas d’alerta sanitària, en aplicació de les decisions preses pel Govern, la legislació vigent i les obligacions contretes per Andorra amb els organismes internacionals de salut animal.

d) El subconcepte 22760, anomenat “Treballs realitzats per empreses. Estudis i treballs tècnics”, per finançar les accions de desenvolupament del Programa d’ajuts indirectes en benefici de les produccions agroalimentàries locals o de les produccions alimentàries artesanes, en aplicació de les decisions preses pel Govern en matèria de foment de les produccions locals.

e) El subconcepte 47290, anomenat “Altres empreses privades”, del projecte “Sanitat animal”, per fer front a les indemnitzacions als titulars d’explotacions ramaderes en cas d’haver de sacrificar part o la totalitat dels animals d’una o diverses explotacions a causa de la detecció de malalties infeccioses o altres processos de risc per a la salut, en aplicació de la normativa vigent en matèria de vigilància sanitària del bestiar de renda.

17. El subconcepte 48210, anomenat “Federacions i clubs esportius”, de la Secretaria d’Estat d’Esports, per fer front al pagament dels ajuts als esportistes i als tècnics inclosos dins del programa d’alt rendiment (beques ARA), d’acord amb l’article 48.2.b de la Llei de l’esport, del 30 de juny del 1998.

18. Les partides següents del Departament d’Ordenament Territorial:

a) El subconcepte 22190, anomenat “Altres subministraments”, del projecte “Viabilitat hivernal”, per fer front al subministrament de sal de desgel per a la temporada d’hivern.

b) El subconcepte 21400, anomenat “Reparació i conservació. Material de transport”, del projecte “Obres públiques” per fer front a les despeses imprevistes de reparació de vehicles de la flota del Govern.

c) El subconcepte 47290, “A altres empreses privades”, per fer front a la subvenció en concepte de compensació a l’empresa concessionària per no cobrar peatge en cas de fortes nevades pel tancament del port d’Envalira.

19. El subconcepte 22760, anomenat “Treballs realitzats per empreses. Estudis i treballs tècnics”, destinat a assessoraments relacionats amb qüestions estratègiques del Govern en el marc de les relacions internacionals, en matèria de blanqueig i en matèria tributària, principalment, en concordança amb l’obertura econòmica i l’apropament a Europa; i els subconceptes del projecte anomenat “Iniciatives monetàries i econòmiques” del Departament de Finances, respectivament.

20. El subconcepte 41120, anomenat “Consell Regulador Andorrà del Joc”, destinat a fer front a la transferència corrent al Consell Regulador Andorrà del Joc per finançar les despeses en concepte de “treballs realitzats per empreses, estudis i treballs tècnics”, relacionats amb la redacció de la legislació en matèria del joc.

21. Les partides següents del Departament de Medi Ambient i Sostenibilitat:

a) El subconcepte 20100, anomenat “Centre de Tractament de Residus d’Andorra SA”, per fer front a la despesa de gestió de fang de les depuradores.

b) Els subconceptes 22700, anomenat “Treballs realitzats per empreses de neteja i sanejament”, i 22760, anomenat “Treballs realitzats per empreses. Estudis i treballs tècnics”, per fer front a treballs de descontaminació de sòls amb caràcter d’emergència, tal com preveu el Reglament de sòls contaminats, del 17 de febrer del 2010.

c) El subconcepte 20103, anomenat “Estacions depuradores d’aigües residuals”.

d) El subconcepte 48240, anomenat “Institucions sense finalitat de lucre, associacions col·laboradores”, per fer front al reemborsament de les quotes de caça i pesca de la Federació Andorrana de Caça i Pesca.

22. El subconcepte 47290, anomenat “A altres empreses privades”, del “Projecte d’administració del transport”, per fer front a l’eventual dèficit ocasionat per l’explotació de la concessió de les línies de transport (bus exprés).

23. Les partides següents dintre del pressupost de Forces Elèctriques d’Andorra, destinades a respondre a la demanda dels clients:

a) El subconcepte 21391, “Reparacions per avaries”.

b) El subconcepte 21392, “Modificacions a demanda”.

c) El subconcepte 22630, “Jurisdicció i contenciosos”.

d) El subconcepte 22810, “Compra d’energia”.

24. Les partides següents dintre del pressupost de la Caixa Andorrana de Seguretat Social:

a) El subconcepte 22630, “Jurídic i contenciós”, per fer front a les despeses d’assessoraments jurídics relacionats amb la implementació, modificacions i/o aplicacions de la normativa derivades del Decret legislatiu del 16-09-2015 de publicació del text consolidat de la Llei 17/2008, del 3 d’octubre, de la seguretat social.

b) El concepte 227, “Treballs realitzats per empreses”, per a estudis i treballs tècnics relacionats amb la implementació i modificacions normatives derivades de la Llei 5/2014, del 24 d’abril, de l’impost sobre la renda de las persones físiques, i del Decret legislatiu del 16-09-2015 de publicació del text consolidat de la Llei 17/2008, del 3 d’octubre, de la seguretat social, així com els que es derivin de la reforma sanitària.

c) El concepte 421, “Transferències corrents per prestacions de branca general”.

d) El concepte 423, “Transferències corrents per prestacions de branca jubilació”.

e) El concepte 711, “Transferències al Fons de reserva de jubilació”

f) El concepte 831, “Préstecs a mitjà i llarg termini”, per a despeses derivades dels convenis amb les seguretats socials espanyola, francesa i portuguesa i per a préstecs financers.

25. Les partides següents dintre del pressupost del Fons de Reserva de Jubilació:

a) El concepte 320, “Prestacions de serveis bancaris”

b) El concepte 349, “Altres despeses financeres”

c) El concepte 811, “Aportacions a fons de reserves”

26. Les partides següents dintre del pressupost del Servei Andorrà d’Atenció Sanitària:

a) El concepte 213, “Reparació i conservació. Maquinària, instal·lacions”.

b) El concepte 216, “Reparació i conservació d’equipaments informàtics”.

c) El concepte 218, “Reparació i conservació d’aparells i instruments mèdics”.

d) El concepte 227, “Treballs realitzats per altres empreses”.

Sempre que les despeses associades als conceptes esmentats afectin o puguin afectar el desenvolupament normal de l’activitat hospitalària.

e) El subconcepte 22160, “Productes farmacèutics i sanitaris”, per atendre les necessitats derivades de l’activitat hospitalària.

f) El subconcepte 47290, “Transferències corrents a empreses privades”, per fer front a la subvenció a l’explotació per garantir el servei de transport sociosanitari intern programat, individual i col·lectiu, que realitza la Creu Roja Andorrana.

g) El subconcepte 22140, “Vestuari”, per cobrir de forma adient les necessitats d’uniformitat del personal assistencial i sociosanitari.

27. Les partides següents dintre del pressupost de l’Institut Nacional Andorrà de Finances (INAF):

a) El subconcepte 10010, "Consell d'Administració", per fer front a les remuneracions derivades de la implementació de les modificacions legals en relació amb el Consell d'Administració de l'INAF.

b) El subconcepte 22760, “Treballs realitzats per empreses. Estudis i treballs tècnics”, per fer front a les despeses d’assessoraments legals per a defensa de l’INAF en el cas de litigis derivats de demandes no notificades en la data d’elaboració del pressupost, així com a les despeses per a estudis i treballs tècnics derivades de la implementació de l’Acord monetari. 

Les partides destinades a optimitzar els rendiments dels saldos de tresoreria:

c) El concepte 800, “Adquisició de deute del sector públic a curt termini”.

d) El concepte 801, “Adquisició de deute del sector públic a llarg termini”.

28. Els crèdits destinats al pagament de l’impost de societats que les entitats públiques i parapúbliques i de dret públic han de fer efectius durant l’exercici pressupostari 2017, d’acord amb el que preveu la Llei 95/2010, del 29 de desembre, de l’impost sobre societats, modificada per la Llei 17/2011, de l'1 de desembre.

29. El concepte 841, d’actius financers per fer front al pagament de la prestació de garanties mitjançant un aval en el marc dels programes següents:

a) Programa destinat al finançament privilegiat d’empreses i negocis de nova creació, innovació, reconversió i projectes emprenedors, d’acord amb el Decret del 10 de març del 2010. Programa de crèdits destinat al finançament privilegiat d’empreses de valor afegit i/o de caràcter innovador, i programa de microcrèdits destinat al finançament privilegiat d’empreses o negocis de nova creació o establerts al país, d’acord amb el Decret del 13 de març del 2013, respectivament.

b) Programa de finançament preferent d’acord amb la Llei 21/2013, del 10 d’octubre, per al foment de la rehabilitació del parc immobiliari, la millora de l’eficiència energètica dels edificis i l’ús de les energies renovables, amb el Reglament regulador d’aquest programa, anomenat “Renova”, i amb el Decret del 16 de març del 2011.

30. La tramitació dels crèdits ampliables ha d’incloure la determinació dels ingressos concrets destinats a finançar-los, que poden ser: recaptació d’ingressos més gran del que s’ha previst, transferència d’altres crèdits que s’estimin reduïbles o disminució de tresoreria.

31. El Govern ha de comunicar al Consell General qualsevol ampliació efectuada sobre la base de qualsevol dels supòsits exposats anteriorment, en el decurs dels trenta dies hàbils que segueixen a l’ampliació esmentada.

Article 5. Competències del cap de Govern

El cap de Govern, a proposta dels ministeris afectats, pot autoritzar les transferències de crèdits pressupostaris que resultin necessàries a conseqüència de possibles reorganitzacions administratives que afectin un o més ministeris.

Aquestes operacions no poden comportar, en cap cas, un increment de crèdit dins el pressupost i s’han de comunicar al Consell General en el decurs dels trenta dies hàbils que segueixen l’autorització.

Capítol segon. Gestió pressupostària i despesa pública

Article 6. Contractació d’obres

L’Administració pot contractar, mitjançant la forma d’adjudicació de contractació directa, les despeses corresponents a obres d’urgència reconeguda, per un import màxim de 24.000 euros.

En el cas de despeses per obres ordinàries, l’import màxim de les despeses que pot contractar directament l’Administració és de 12.000 euros.

L’Administració pot disposar la realització directa d’obres de petita conservació per un import màxim de 7.500 euros.

En tot cas, per a les contractacions compreses entre 7.500 euros i 12.000 euros cal fer una consulta, sempre que sigui possible, per tenir tres pressupostos diferents.

Article 7. Contractes de subministrament

No es poden desagregar els subministraments que, sent de la mateixa naturalesa, s’adquireixen en el mateix mes de cada exercici pressupostari.

Els contractes de subministrament no poden tenir un termini de vigència superior a dos anys. Excepcionalment, els contractes de subministrament relatius a l’equipament tècnic i a la vestimenta dels cossos especials, la uniformitat de la qual hagi estat declarada necessària per l’administració contractant, i els productes farmacèutics es poden renovar per un període de dos anys.

Article 8. Contractes menors

S’entén per “contractes menors” els contractes que tenen un import igual o inferior a 7.500 euros. En els contractes menors, la tramitació de l’expedient solament exigeix la incorporació de la factura a la liquidació.

En aquests contractes la factura corresponent ha de substituir el document contractual i l’acta de conformitat del subministrament, la recepció de les obres o dels treballs tècnics i serveis, i d’altres, segons correspongui.

Aquests contractes no poden tenir una durada superior a un any, ni ser objecte de pròrroga ni de revisió de preus.

Article 9. Convenis entre entitats del sector públic

Quan l’Administració utilitza els seus propis mitjans per obtenir prestacions que constitueixen l’objecte dels contractes públics, aquesta actuació suposa una operació interna en el marc de les normes i el règim de funcionament de l’organisme públic corresponent.

D’acord amb aquesta Llei, es consideren “mitjans propis de l’Administració” les societats o les entitats amb la totalitat del capital social de titularitat pública, i que efectuïn la part essencial de la seva activitat amb l’entitat adjudicatària.

Article 10. Contingut dels projectes

Els projectes d’obres d’un import superior a 600.000 euros han d’incloure un programa de desenvolupament dels treballs en temps i cost òptims. I en el cas d’obres objecte d’explotació retribuïda, els projectes han d’incloure els estudis econòmics i administratius respecte al règim d’utilització i les tarifes aplicables.

Article 11. Publicació de les licitacions i adjudicacions definitives

Les licitacions i les adjudicacions definitives acordades pel Govern o pels consells d’administració de les entitats parapúbliques i de dret públic, corresponents a tots els contractes inclosos en la Llei de contractació pública, quan l’import del contracte o de les seves modificacions sigui superior a 7.500 euros, es fan públiques al Butlletí Oficial del Principat d’Andorra. En el cas de les adjudicacions definitives s’hi ha d’especificar l’òrgan contractant, la forma d’adjudicació, la modalitat de contractació, la identitat de l’adjudicatari, la denominació i la localització del contracte, la partida pressupostària, el preu del contracte –que correspon a l’import d’adjudicació del contracte o al preu unitari d’adjudicació pels contractes l’objecte dels quals ho determini, i s’entén en tots els supòsits amb impostos inclosos– i el termini d’execució.

Article 12. Autorització de la despesa

L’autorització de la despesa és competència:

a) Del Govern o els consells d’administració o, si escau, els òrgans de govern previstos en les lleis de creació corresponents, de les entitats parapúbliques i de dret públic, per a les despeses superiors a 7.500 euros.

b) Del cap de Govern i els ministres del Govern, segons la secció pressupostària o el ministeri respectiu pel que fa al pressupost de l’Administració general, i dels directors de les entitats parapúbliques o de dret públic pel que fa als pressupostos respectius, per a les despeses inferiors o iguals a 7.500 euros.

Article 13. Compromisos de despesa amb càrrec a futurs pressupostos

El Govern pot decretar despeses plurianuals corrents per a subministraments, prestació de serveis, assistència tècnica, gestió de serveis públics, arrendaments i altres negocis jurídics anàlegs i ajuts. L’import dels compromisos corresponents a cada un dels exercicis futurs no pot superar els límits següents, que s’han d’aplicar a l’import de cada un dels capítols econòmics de l’estat de despeses aprovat inicialment pel Consell General:

- En l’exercici immediatament següent, el 30% dels ingressos reals de l’exercici 2017.

- En el segon exercici, el 30% dels ingressos reals de l’exercici 2017.

- En el tercer exercici, el 40% dels ingressos reals de l’exercici 2017.

Article 14. Obres subjectes a noves formes de contractació

D’acord amb la disposició addicional sisena de la Llei 5/2008, a continuació es detallen els quadres on figura l’inventari dels contractes d’obra pública finançats mitjançant el procediment establert en la Llei de referència que precisa les modalitats contractuals escollides, el règim jurídic dels contractes formalitzats corresponents a les obres acabades els anys 2012 i 2013 i dels nous contractes proposats, i els terminis previstos per al finançament de les obres.

Article 15. Excepcions al tràmit de fiscalització

D’acord amb els articles 33.1 i 37.3 de la Llei general de les finances públiques i amb l’article 27 de la Llei 93/2010, del 16 de desembre, de mesures de promoció de l’activitat econòmica i social, i de racionalització i d’optimització dels recursos de l’Administració, s’exceptuen del tràmit de fiscalització prèvia o crítica els expedients relatius a les despeses següents:

1. Les despeses corrents de consum de béns corrents i de serveis, i les despeses de personal dels subconceptes de formació i perfeccionament del personal i de dietes per formació i perfeccionament del personal, inferiors a 600 euros, respectivament, d’acord amb el Decret del 09-02-2011 d’aprovació del Reglament relatiu a la simplificació de procediments de pagament d’una quantitat escassa.

2. Les despeses d’un import igual o superior a 600 euros i no superiors a 7.500 euros del capítol 2, “Consum de béns corrents”, les quals s’han de fiscalitzar en la fase de liquidació sense perjudici del que estableix l’apartat 9.

3. Les despeses no superiors a 7.500 euros del capítol 6, “Inversions reals”; del capítol 3, “Despeses financeres”, i del capítol 4, “Transferències corrents”, les quals també s’han de fiscalitzar en la fase de liquidació.

4. Les despeses d’un import igual o superior a 600 euros i no superiors a 7.500 euros del subconcepte 16300, anomenat “Formació i perfeccionament de personal”, i del subconcepte anomenat “Dietes per formació i perfeccionament de personal”, respectivament, les quals també s’han de fiscalitzar en la fase de liquidació.

5. Les despeses del capítol 1, “Despeses de personal”, en concepte de retribucions del personal previstes en el pressupost inicial, les quals es comptabilitzen en el moment del pagament, en un sol acte que agrupa les diverses fases d’execució pressupostària anomenat ACLOP (autorització, compromís, liquidació, ordenament del pagament i pagament efectiu), i estan sotmeses a les comprovacions de control oportunes prèvies als pagaments.

6. Les despeses del capítol 4, “Transferències corrents”, en concepte de prestacions de branca general, de prestacions de branca jubilació i de prestacions familiars, respectivament; i les despeses del capítol 8, “Actius financers”, en concepte de préstecs i bestretes a mitjà i llarg termini fora del sector públic, les quals es comptabilitzen en el moment del pagament en un sol acte que agrupa les diverses fases d’execució pressupostària anomenat ACLOP (autorització, compromís, liquidació, ordenament del pagament i pagament efectiu) i estan sotmeses a les comprovacions de control oportunes prèvies als pagaments.

7. Les despeses que originen ordres de pagament per justificar, que s’han de fiscalitzar en la fase d’autorització i en la justificació preceptiva posterior.

8. Pel que fa a les despeses considerades als apartats 1, 2, 3 i 4, no se’n poden desagregar les factures que corresponguin a despeses de la mateixa naturalesa i s’adquireixin el mateix mes de cada exercici pressupostari.

9. Pel que fa a les despeses considerades a l’apartat 5, els complements retributius de qualsevol naturalesa no previstos o previstos de manera insuficient en el pressupost inicial del capítol 1, així com la contractació de personal tant per cobrir vacants com per prestar serveis, requereixen l’existència de disponibilitat pressupostària suficient per donar-hi la conformitat i estan subjectes a fiscalització prèvia.

10. El Govern pot determinar reglamentàriament les despeses referides a l’apartat 2 que són de caràcter periòdic o repetitiu i que no s’han de fiscalitzar en la fase de liquidació un cop ja s’ha fiscalitzat de manera prèvia la despesa inicial de l’acte o el contracte de què deriven o les seves modificacions.

Article 16. Règim de concessió de transferències

1. Les transferències corrents nominatives en l’àmbit de subconcepte segons la classificació econòmica del pressupost es lliuren a mesura que les entitats afectades les demanin.

De manera mensual, el Govern comunica al Consell General la informació referent tant a les transferències lliurades com a les demandes denegades.

Un cop aprovada la liquidació de comptes de les entitats beneficiàries de transferències nominatives per part dels òrgans competents de les dites entitats, i sempre que no s’hagi compromès el total de la despesa pressupostada, aquests organismes han de retornar al Govern els ingressos obtinguts amb la transferència i no utilitzats durant l’exercici pressupostari. El Govern, amb sol·licitud prèvia de l’entitat beneficiària, pot autoritzar la dita entitat a mantenir els ingressos obtinguts amb la transferència i no utilitzats durant l’exercici pressupostari perquè no està afectada per finançar diferències de venciment entre els drets i les obligacions durant l’exercici, sempre que l’entitat acrediti al Govern aquestes necessitats de tresoreria i per finançar romanents de tresoreria negatius.

2. Les ajudes i les subvencions amb càrrec als crèdits pressupostaris inicials que no tenen assignació nominativa i que superen l’import de 7.500 euros s’han d’atorgar d’acord amb criteris de publicitat, concurrència i objectivitat, llevat de les ajudes acordades pel Govern en concepte de contribucions voluntàries per motiu de desastres naturals i de les ajudes en què, de forma raonada, no es pugui promoure la concurrència i que superin l’import de 7.500 euros, les quals es fan públiques en el moment de l’adjudicació.

Aquestes subvencions poden ser:

a) Subvencions corrents: El ministeri que atorga la subvenció ha d’establir, abans d’adoptar els acords d’atorgament, les bases reguladores d’aquest atorgament; com a mínim s’ha de fixar quina és l’activitat o el programa objecte de la subvenció i quina és la forma de justificació que els beneficiaris han de presentar per demostrar el compliment de la finalitat per a la qual s’ha atorgat la subvenció.

Aquestes subvencions són per fer front a despeses de funcionament que comportin un pagament.

b) Subvencions de capital: El ministeri que atorga la subvenció ha d’aprovar prèviament les inversions que cal fer. La liquidació d’aquesta subvenció només es fa efectiva amb la presentació de la factura o els documents justificatius corresponents. Queda exempt d’aquesta justificació el Consell General.

Els crèdits per a despeses de subvencions de capital, amb caràcter plurianual o no, compromeses fins al 31 de desembre i que no s’hagin pogut liquidar durant l’exercici en no haver pogut l’entitat beneficiària de la subvenció presentar la factura o els documents justificatius corresponents, s’incorporen al pressupost de l’exercici següent.

3. Les transferències de capital als comuns es fan d’acord amb els terminis establerts per la Llei qualificada de transferències als comuns.

4. El Govern publica cada mes al Butlletí Oficial del Principat d’Andorra totes les subvencions atorgades. No cal la publicitat en el cas de subvencions nominatives en el pressupost inicial i de les subvencions corresponents als departaments i als conceptes pressupostaris següents: Departament d’Afers Socials, conceptes pressupostaris 482-50, 482-55, 482-60, 482-63, 482-65 i 482-90; Departament de Salut, concepte pressupostari 482-40; i Departament d’Ocupació, concepte pressupostari 482-65.

5. En aplicació de l’article 14.1 de la Llei de creació de la Cambra de Comerç, Indústria i Serveis d’Andorra, del 3 de setembre de 1993, i de les disposicions addicionals segona i tercera de la Llei de la taxa sobre el Registre de Titulars d’Activitats Econòmiques, del 20 de desembre de 1995, s’estableix que el 9,60% de la recaptació que genera la taxa sobre el Registre de Titulars d’Activitats Econòmiques es transfereix a la Cambra de Comerç, Indústria i Serveis d’Andorra per finançar les seves activitats.

Els pagaments de les quotes s’efectuen trimestralment, per quartes parts, i es calculen aplicant el 9,60% als ingressos efectivament recaptats en concepte de taxa sobre el Registre de Titulars d’Activitats Econòmiques, durant l’exercici pressupostari corresponent a l’any 2016, i fins al màxim de l’import dels crèdits de despesa pressupostats per a l’exercici 2017 en el subconcepte 41214, “Cambra de Comerç”.

Article 17. Ajuts per a l’accés a l'habitatge

Les partides del Departament d’Afers Socials destinades al pagament d’ajuts a l’arrendament s’atorguen sobre la base dels criteris i barems establerts en el Reglament regulador de les prestacions econòmiques de serveis socials i sociosanitaris, que ha de tenir en compte de manera prioritària la situació econòmica de la llar que n’és beneficiària. Tota demanda denegada ho és de manera raonada d’acord amb criteris preestablerts.

Article 18. Finançament de les despeses sanitàries, a càrrec de la seguretat social, derivades dels programes d’atenció social i sociosanitària previstos en la Llei de garantia dels drets de les persones amb discapacitat

El finançament de les despeses estrictament sanitàries derivades de les prestacions socials i sociosanitàries de suport a l’autonomia, a càrrec de la seguretat social, establertes en els articles 16 i 17 de la Llei de garantia dels drets de les persones amb discapacitat, del 17 de novembre del 2002, es du a terme d’acord amb el seu règim d’afiliació al sistema de seguretat social.

Article 19. Retribucions del personal

1. D'acord amb el que disposa l'apartat 4 de la disposició addicional sisena de la Llei de la funció pública, es fixen els augments de tots els conceptes retributius inclosos en l'estructura salarial establerta a l'article 63 de la mateixa Llei, només amb l'índex de preus de consum (IPC) de l'any 2016. Aquest increment s'aplica a les retribucions dels funcionaris i agents de l'Administració de caràcter indefinit.

Per a l'exercici 2017, les retribucions íntegres dels agents de l'Administració de caràcter eventual, i del personal en actiu no sotmès a la legislació laboral s'incrementen amb l'índex de preus de consum (IPC) de l'any 2016.

2. Les retribucions del cap de Govern, dels ministres, del cap del Gabinet del Cap de Govern, del secretari general del Govern, dels secretaris d’Estat, d’altres alts càrrecs del Govern, dels ambaixadors, dels càrrecs directius dels organismes públics, dels de les entitats parapúbliques, dels de les societats públiques, i del personal de relació especial de l’Administració general només poden incrementar durant l’exercici 2017 amb l'índex de preus de consum (IPC) de l'any 2016.

Igualment, les retribucions del president i els altres membres del Consell Superior de la Justícia, dels magistrats, dels batlles, del fiscal general i dels fiscals adjunts només poden augmentar durant l’exercici 2016 amb l'índex de preus de consum (IPC) de l'any 2016.

3. Als criteris relatius al complement d'absorció, als quals fa referència la disposició transitòria primera de la Llei de la funció pública, no se'ls aplica cap increment.

4. Es faculta el Govern per actualitzar i publicar els annexos 1, 2, 3, 4, 5, 6 i 7 que figuren en la Llei de la funció pública, segons l'increment de l'índex de preus de consum (IPC).

5. Les prestacions complementàries per jubilació anticipada i jubilació obligatòria (aquesta última entesa com la suma de la pensió a càrrec de l’Administració general i de la pensió a càrrec de la Caixa Andorrana de Seguretat Social) dels empleats de l’Administració general s’incrementen amb l’índex de preus de consum (IPC). Amb la finalitat de determinar l’aplicació correcta de l’increment de l’IPC, la Caixa Andorrana de Seguretat Social ha d’informar el Govern de l’import de la pensió de jubilació que satisfà al personal en situació de jubilació obligatòria en el termini de 30 dies des de l’entrada en vigor d’aquesta Llei.

6. Els apartats 1, 2, 3, 4 i 5 són aplicables a les societats públiques, a les entitats parapúbliques, de dret públic i altres organismes públics, i a les entitats autònomes les despeses corrents de les quals es financen mitjançant transferència corrent del Govern.

Article 20. Contractació de personal

1. Durant l’exercici 2017 es poden crear noves places de funcionaris i d’agents de l’Administració de caràcter indefinit, dins dels límits previstos al pressupost per a l’exercici 2017.

La provisió d’aquestes places l’acorda el Govern amb el vistiplau de la Secretaria d’Estat de Funció Pública. Per a la provisió d’aquestes places, cal l’informe preceptiu de la Direcció sobre l’estructura organitzativa del ministeri, departament, servei corresponent, amb la quantificació de les càrregues de treball del personal que ocupa les places adscrites al departament i al servei, i on quedi evidenciada l’eficiència econòmica, d’acord amb la metodologia i les directrius aprovades prèviament pel Govern a proposta de la Secretaria d’Estat de Funció Pública.

2. Durant l’exercici 2017 la meitat de les places vacants no ocupades per personal eventual que es generin o que s’hagin generat en anys anteriors, incloses les jubilacions, es poden cobrir amb personal fix (intern o extern) o personal de caràcter eventual, per a projectes estratègicament prioritaris acordats pel Govern, a excepció de les places de l’Administració general i de les entitats de dret públic i societats públiques que s’indiquen a continuació i que es poden cobrir totalment:

a) Administració general:

- Cossos especials de Policia, d’Institucions Penitenciàries, Banders, Educació, Prevenció i Extinció d’Incendis i Salvament, i del Departament de Tributs i Fronteres.

- I les places adscrites al Cos General en el llocs de treball que tenen assignat un nivell de classificació que correspon als grup funcionals A i B del sistema de classificació professional que fixa la Llei de la funció pública, del 15 de desembre del 2000.

b) Les places adscrites al Servei Andorrà d’Atenció Sanitària per donar resposta a les necessitats de personal assistencial que es puguin considerar prioritàries per raons sanitàries o sociosanitàries i que estan ocupades per personal amb contractes d’interinitat (ocupen una plaça vacant que encara no s’ha convocat per concurs públic) i que no siguin substitucions.

Per a la cobertura de personal assistencial, s’autoritza cobrir una vacant amb més d’una persona sempre que no s’excedeixi el nombre d’hores treballades pel lloc de treball que s’està cobrint.

c) Les places adscrites a la Caixa Andorrana de Seguretat Social que es puguin considerar prioritàries per donar resposta a les necessitats relatives a la implantació de la Reforma sanitària, així com per donar resposta a les necessitats dels assegurats i les empreses.

d) Una plaça de tècnic júnior adscrita al Fons de reserva de jubilació, considerada prioritària per donar resposta a les funcions de seguiment i control de la gestió de les inversions.

e) Les places vacants de personal fix de la Universitat d’Andorra, en considerar-se llocs prioritaris i estratègics de l’entitat per poder donar resposta al desenvolupament de les activitats relacionades amb la prestació dels serveis d’ensenyament superior.

3. La provisió de les places vacants s’ha d’efectuar d’acord amb els principis de publicitat, igualtat i concurrència, primerament mitjançant concurs intern i, si escau, posteriorment, mitjançant concurs extern.

4. Les places vacants ocupades per personal no fix es poden cobrir amb personal fix d’acord amb els principis de publicitat, igualtat i concurrència, amb acord del Govern, amb l’informe previ preceptiu de la Direcció i el vistiplau de la Secretaria d’Estat de Funció Pública.

5. Durant l’exercici 2017, la provisió de places en situació d’adscripció i de comissió de serveis s’ha de fer garantint els principis de publicitat, igualtat i concurrència, a excepció de les situacions suficientment justificades i aprovades per la Secretaria d’Estat de Funció Pública que es podran proveir directament.

6. Durant l’exercici 2017 les baixes mèdiques de fins a trenta dies no es poden cobrir amb personal eventual extern. El ministre encarregat de les finances, amb l’informe previ de la Secretaria d’Estat de Funció Pública i amb el vistiplau del Govern, pot autoritzar la cobertura de baixes mèdiques d’una durada superior a trenta dies.

De manera excepcional, es poden cobrir baixes amb una durada inferior a trenta dies per donar resposta a les necessitats de personal en els llocs de treball següents:

a) Administració general: de mestre, professor, psicopedagog, tècnic especialitzat en l’àmbit social, tècnic especialitzat en educació social, tècnic pedagògic en l’àmbit de la biblioteca escolar i col·laborador educatiu del Ministeri d’Educació i Joventut, que es deriven d’aplicar la legislació que regula el sistema educatiu andorrà; i educadors, monitors i personal de suport operatiu del Centre d’Acolliment d’Infants i Joves La Gavernera.

b) Servei Andorrà d’Atenció Sanitària: personal assistencial: per motius d’urgència sanitària o sociosanitària, el director general del Servei Andorrà d’Atenció Sanitària pot autoritzar la cobertura de baixes mèdiques dels col·lectius de personal assistencial, amb l’informe previ del Servei de Recursos Humans. Posteriorment, ha d’informar el Consell Directiu del Servei Andorrà d’Atenció Sanitària d’aquestes contractacions, amb la justificació corresponent.

7. Dels contractes amb personal eventual de prestació per obra o servei que estiguin vigents, se’n limita el nombre per a l’exercici 2017 al que hi ha previst al pressupost per a l’exercici 2017. Tanmateix, per la creació de nous serveis o per serveis estratègics o imprescindibles es poden crear prestacions per obra o servei, amb el vist i plau de la Secretaria d’Estat de Funció Pública.

8. Els apartats 1, 2, 3, 4, 5, 6 i 7 són aplicables a l’Administració de justícia i a les entitats parapúbliques o de dret públic; i a les societats públiques, i altres organismes públics i a les entitats autònomes les despeses corrents de les quals es financen mitjançant transferència corrent del Govern. En aquests casos, les referències als òrgans de l’Administració general s’entenen substituïdes pels òrgans competents de les administracions o entitats esmentades que integren el pressupost de l’Estat.

9. El Consell Superior de la Justícia, pel que fa al personal de l’Administració de justícia que es troba integrat dins del pressupost del ministeri que tingui atribuïdes les competències en matèria de justícia, les entitats parapúbliques, de dret públic, i altres organismes públics i les societats públiques les despeses corrents de les quals es financen mitjançant transferència corrent del Govern, han d’acordar un procediment per contractar personal eventual similar al que estableixen els apartats 2 i 3.

10. Les noves contractacions de personal de relació especial s’han de publicar al Butlletí Oficial del Principat d’Andorra.

Capítol tercer. Operacions financeres

Article 21. Operacions d’endeutament

1. S’autoritza el Govern perquè, a proposta del ministre encarregat de les finances, afronti les operacions d’endeutament següents:

a) Emetre deute públic o concertar operacions de crèdit per refinançar o substituir l’endeutament autoritzat, formalitzat, disposat i no disposat el 31 de desembre de l’exercici anterior a l’any en què la Llei es fa vigent.

b) Concertar operacions de crèdit en concepte de prestació de garanties mitjançant un aval en el marc del Programa destinat al finançament privilegiat d’empreses i negocis de nova creació, innovació, reconversió i projectes emprenedors, d’acord amb el Decret del 10 de març del 2010; del Programa de crèdits destinat al finançament privilegiat d’empreses de valor afegit i/o de caràcter innovador, i del Programa de microcrèdits destinat al finançament privilegiat d’empreses o negocis de nova creació o establerts al país, d’acord amb el Decret del 13 de març del 2013, respectivament, per un import total màxim de 12.500.000 euros.

c) Concertar operacions de crèdit en concepte de prestació de garanties mitjançant un aval en el marc del Programa de finançament preferent per al foment de la rehabilitació del parc immobiliari, la millora de l’eficiència energètica dels edificis i l’ús de les energies renovables, d’un import màxim de 24.000.000 d’euros, d’acord amb la disposició addicional de la Llei 93/2010, del 16 de desembre, de mesures de promoció de l’activitat econòmica i social, i de racionalització i d’optimització dels recursos de l’Administració; el Decret del 16 de març del 2011, i la Llei 21/2013, del 10 d’octubre, per al foment de la rehabilitació del parc immobiliari, la millora de l’eficiència energètica dels edificis i l’ús de les energies renovables, i el Reglament regulador del Programa esmentat.

d) Concertar noves operacions d’endeutament amb un venciment no superior a la data del 31 desembre del 2017, fins a un import màxim igual al 5% de les despeses corrents del pressupost de l’exercici en què la Llei es fa vigent, d’acord amb l’article 12, punt 8, de la Llei 32/2014, del 27 de novembre, de sostenibilitat de les finances públiques i d’estabilitat pressupostària i fiscal.

e) Emetre deute públic o concertar operacions de crèdit d’un import de 31.065.512,21 euros per finançar el dèficit previst en l’exercici 2017.

f) Concertar noves operacions d’endeutament per a l’exercici 2017 per fer front als crèdits aprovats en exercicis anteriors i reconduïts a l’exercici 2017.

g) Concertar operacions d’endeutament per refinançar préstecs, crèdits o qualsevol altra operació d’endeutament, per un import de 16.822.376,10 euros, per fer front a les despeses derivades del procés de resolució de l’entitat Banca Privada d’Andorra, SA.

Aquest endeutament es destina al refinançament d’un préstec per part del Govern a l’Agència Estatal de Resolució d’Entitats Bancàries.

2. S’autoritza l’entitat parapública Forces Elèctriques d’Andorra perquè pugui concertar operacions de crèdit per refinançar o substituir l’endeutament autoritzat, formalitzat, disposat i no disposat el 31 de desembre de l’exercici anterior a l’any en què la Llei es fa vigent, per fer front al pla d’inversió previst.

3. L’endeutament autoritzat l’any 2016 i no formalitzat el 31 de desembre d’aquest any es pot instrumentalitzar el 2017, per finançar els crèdits de les despeses compromeses que no s’hagin pogut efectuar durant el mateix exercici i que s’hagin d’incorporar al pressupost de l’any 2017, en aplicació de l’article 15.4 de la Llei general de les finances públiques.

Article 22. Dipòsits de reserves en garantia

S’autoritza el Govern perquè, a proposta del ministre encarregat de les finances i amb l’informe previ de l’Institut Nacional Andorrà de Finances, determini la forma de remuneració i les altres condicions aplicables als dipòsits de reserves en garantia constituïts per les entitats financeres d’inversió i les societats gestores d’organismes d’inversió col·lectiva.

Article 23. Preu de compra del punt de jubilació

El preu de compra del punt de jubilació per a l’exercici 2017 s’ha d’actualitzar en el mateix percentatge que el preu de venda del punt de jubilació.

Article 24. Revaloració de les prestacions econòmiques pagades per la Caixa Andorrana de Seguretat Social

Les prestacions econòmiques pagades per la Caixa Andorrana de Seguretat Social l’import de les quals, un cop deduïdes les cotitzacions de la persona assegurada, sigui igual o superior al salari mínim oficial establert per a l’any 2017, no es revaloren durant l’any 2017. La resta de prestacions econòmiques es revalora d’acord amb l’índex de preus de consum (IPC).

Article 25. Càlcul dels capitals de jubilació

L’índex d’actualització de les cotitzacions per a l’any 2017 que s’ha d’aplicar en el càlcul dels capitals de jubilació establerts en l’article 197 del Decret legislatiu del 16-09-2015 de publicació del text consolidat de la Llei 17/2008, del 3 d’octubre, de la seguretat social, és l’índex de preus de consum (IPC) per a l’any 2016.

Article 26. Interès legal i interès moratori

1. L’interès legal per a l’exercici 2016 queda establert en el 0,846%. En cas que el Govern no pagui als seus proveïdors en els terminis establerts legalment, ha d’incorporar al seu pagament els interessos legals de demora corresponents de forma automàtica.

2. L’interès moratori per a l’exercici 2016, previst a l’article 23 de la Llei 21/2014, del 16 d’octubre, de bases de l’ordenament tributari queda establert en l’1,692%.

Article 27. Pròrroga pressupostària

Les despeses autoritzades amb càrrec als crèdits del pressupost prorrogat s’han d’imputar als crèdits autoritzats per aquesta Llei. Si en el pressupost prorrogat no consta el mateix concepte que en el pressupost per al 2016, el ministeri encarregat de les finances ha de determinar el concepte pressupostari a què s’ha d’imputar la despesa autoritzada. En aquest cas el Govern informa el Consell General de la decisió adoptada.

Article 28. Índex de preus de consum

En cas que, al final de l’any 2016, l’índex de preus de consum (IPC) fos negatiu, s’hauria de prendre com a valor de referència per a l’any 2016 el 0%.

Disposició addicional

Es modifica la disposició addicional primera de la Llei 21/2006 de 14 de desembre de l’impost sobre les plusvàlues en els transmissions patrimonials i immobiliàries, que queda redactada de la manera següent:

“Disposició addicional primera

El valor d’adquisició previst a l’apartat 5 de l’article 8 s’ha d’actualitzar multiplicant-lo pels coeficients d’actualització següents, determinats en funció dels anys en què el bé immoble hagi estat en propietat de l’obligat tributari:

a) 1,00 per a l’any 2016

b) 1,00 per a l’any 2015

c) 1,00 per a l’any 2014

d) 1,00 per a l’any 2013

e) 1,01 per a l’any 2012

f) 1,04 per a l’any 2011

g) 1,05 per a l’any 2010

h) 1,05 per a l’any 2009

i) 1,07 per a l’any 2008

j) 1,11 per a l’any 2007”

 

Disposició derogatòria

Es deroga l’article 6 de la Llei 93/2010, del 16 de desembre, de mesures de promoció de l’activitat econòmica i social, i de racionalització i d’optimització dels recursos de l’Administració.

Disposició final primera

Es modifica l’article 7 de la Llei 2/2012, del 15 de març, de mesures de contenció de la despesa pública en matèria de personal, que queda redactat com segueix:

“Article 7. Sistema de gestió i avaluació de l’acompliment

L’aplicació del Sistema de gestió i avaluació de l’acompliment (GAdA) al personal de l’Administració general i de l’Administració de justícia en les etapes de gestió 2011-2012, 2013-2014, 2014-2015 i 2015-2016 queda totalment suspesa, tant pel que fa a la gestió com a la retribució, fins a l’aprovació del Projecte de la nova llei de la funció pública.”

Disposició final segona

Es modifica l’article 94.3 de la Llei 37/2014, de l’11 de desembre, de regulació dels jocs d’atzar, que queda redactat de la manera següent:

“3. Les taxes establertes estan determinades per una quantitat fixa segons la tipologia de la llicència d’acord amb la relació següent:

 

Descripció

Taxa d'atorgament /

Taxa de renovació

Taxa de manteniment

- Llicència de classe A

350.000,00 €

150.000,00 €

- Llicència de classe A

200.000,00 €

100.000,00 €

- Llicència de classe B

50.000,00 €

25.000,00 €

- Llicència de classe C i C@ 

50.000,00 €

25.000,00 €

- Llicència de classe D@

200.000,00 €

100.000,00 €

- Llicència de classe E (*) (**) (^)

30 € a 500,00 €

 - 

- Llicència de classe G

5.000,00 €

2.500,00 €

- Llicència de classe H (***)

100,00 €

100,00 €

- Llicència de classe I

250,00 €

-

- Llicència de classe J

2.000,00 €

-

(*) A excepció de les rifes itinerants, que han de satisfer una única taxa de 25 € per dia amb un màxim de 250 €.

(**) A excepció de les entitats o associacions amb caràcter benèfic i sense ànim de lucre que sol·licitin la llicència de la classe E per a la pràctica d’alguna de les modalitats previstes; en aquests casos la taxa serà de 0 €.

(^) L’import establert establer obeeix al preu de venda al públic del total dels premis oferts per llicència.

Fins a 1.000 € (^) correspon una taxa de 30 €

De 1.001 a 10.000 € (^) correspon una taxa de 180 €

A partir de 10.001 € (^) correspon una taxa de 500 €

(***) A excepció de les entitats o associacions amb caràcter benèfic i sense ànim de lucre que sol·licitin la llicència de la classe H per distribuir loteria; en aquests casos la taxa d’atorgament serà de 0 € i la taxa de renovació serà de 0 €.”

Disposició final tercera

Es modifica l’article 60 bis de la Llei 11/2012, del 21 de juny, de l’impost general indirecte, que queda redactat de la manera següent:

“Article 60 bis. Tipus de gravamen especial

El tipus de gravamen especial és del 2,5% i s’aplica només a les operacions següents:

1. El transport de persones i la seva comercialització, excepte el transport per cable.

2. Les prestacions de serveis relacionades a continuació quan no són efectuades per administracions públiques o parapúbliques, entitats de dret públic o entitats o establiments culturals o socials de caràcter no lucratiu:

a) Les pròpies de biblioteques, arxius i centres de documentació.

b) Les visites a fires, museus, galeries d’art, pinacoteques, monuments, indrets històrics, jardins botànics, parcs zoològics i parcs naturals i altres espais naturals protegits de característiques similars.

c) Les representacions teatrals, musicals, coreogràfiques, audiovisuals i cinematogràfiques.

d) L’organització d’exposicions i manifestacions similars d’àmbit educatiu, cultural o social.

3. Els béns d’objectes d’art, de col·lecció o d’antiguitat, segons la Nomenclatura general de productes i d’acord amb el que es preveu reglamentàriament.”

Disposició final quarta

Es modifica la lletra p) de l’article 2 de la Llei 6/2014, del 24 d’abril, de serveis socials i sociosanitaris, la qual queda redactada com segueix:

“Article 2. Definicions

[...]

p) Unitat familiar de convivència. És la formada per persones que conviuen en un mateix domicili i estan casades, formen part d’una unió estable de parella o mantenen una situació de convivència anàloga, així com els familiars fins al segon grau de consanguinitat, afinitat o adopció.

[...]”

Disposició final cinquena

Es modifica l’article 32 de la Llei 6/2014, del 24 d’abril, de serveis socials i sociosanitaris, el qual queda redactat com segueix:

“Article 32. Barem de valoració patrimonial

1. Es considera superat el barem de valoració patrimonial en els casos següents:

a) Propietat immobiliària (no computa l’habitatge habitual): si el valor de mercat dels immobles és igual o superior a 10 vegades el LECS personal en còmput anual.

b) Actius financers: si el valor dels actius financers és igual o superior a 1,5 vegades el LECS personal en còmput anual.

c) Béns mobles (no computen els vehicles adaptats per a persones amb discapacitat): si el valor dels béns mobles és igual o superior a 5 vegades el LECS personal en còmput anual.

2. L’abast dels elements patrimonials considerats en el barem i la determinació de la seva valoració es regulen per reglament.”

Disposició final sisena

Es modifiquen i s'actualitzen, o es recopilen els tipus de gravamen de les taxes que s’indiquen a continuació, que estan determinats per una quantitat fixa denominada quota.

(veure PDF)

Disposició final setena

Aquesta Llei entra en vigor l’endemà de ser publicada al Butlletí Oficial del Principat d’Andorra,  excepte la disposició final tercera que entra en vigor l’1 de juny del 2017.

QUADRE RESUM PROJECTE DE PRESSUPOST 2017

GOVERN D'ANDORRA

Pressupost d'ingressos 2017

Classificació econòmica - Conceptes (euros)

(veure PDF)


4- IMPULS I CONTROL DE L'ACCIÓ POLÍTICA DEL GOVERN

4.4.1 Preguntes

Edicte

La Sindicatura, en reunió tinguda el dia 7 de novembre del 2016, ha examinat les preguntes amb resposta escrita del Govern presentades pel M. I. Sr. Carles Naudi d’Areny-Plandolit Balsells, conseller general del Grup Parlamentari Liberal, per escrit de data 2 de novembre del 2016, relatives a l’adquisició d’armilles antibala i altres adquisicions i d’acord amb els articles 18 i 129 del Reglament del Consell General ha acordat admetre-les a tràmit i ordenar la seva publicació, (Reg. Núm. 1466).

Tot el que es fa públic per a general coneixement i efectes.

Casa dela Vall, 7 de novembre del 2016

Vicenç Mateu Zamora                                                       
Síndic General

A la Sindicatura

El sotasignant, Carles Naudi d’Areny-Plandolit Balsells, conseller general del Grup Parlamentari Liberal, d’acord amb el que disposen els articles 129 i següents del Reglament del Consell General, formulo la preguntes següents al M.I. Govern a fi de que, se'm contestin de forma escrita en el més breu termini.

Antecedents:

Convençuts de la importància dels cossos de seguretat per a tots als ciutadans d’Andorra, i que els seu òptim funcionament, preparació i equipament significa un gran valor no només pels ciutadans si no també pels turistes, residents passius i inversors estrangers, el sotasignat va presentar una pregunta al Govern amb resposta escrita, registrada amb el número 1099.

pregunto a Govern:

- Es van adquirir les 250 armilles antibales amb les seves corresponents plaques de material antibala que aquest any 2016 caducaven?

- Pot Govern facilitar un inventari escrit d’armilles antibales ?

- S’han fet totes les adquisicions que va exposar el Govern en la seva resposta?

- Quines altres adquisicions rellevants s’han fet?

- Quines previsions té d’adquisició, compra o lloguer de material per a garantir el bon funcionament del cos?

A Casa de la Vall, 2 de novembre del 2016

Carles Naudi D’Areny-Plandolit Balsells                  
Conseller general del Grup Liberal

 

 

 

 

 

 

 

Butlletí del Consell General

Dipòsit legal: And. 262/94
ISSN 1024-9044