Ves al contingut. | Salta a la navegació

Sou a: Inici / ca / Newsletters / Butlletí del Consell General / BCG 75/2014, 8 octubre 2014

BCG 75/2014, 8 octubre 2014

Facebook icon Twitter icon Forward icon

BCG 75/2014

 

Butlletí
del
Consell General

Núm. 75/2014

Casa de la Vall, 8 d’octubre del 2014

SUMARI

 

 

2- PROCEDIMENT LEGISLATIU COMÚ

2.2 Proposicions de llei

Admissió a tràmit i publicació de la Proposició de llei de reactivació del comerç, i obertura del termini de presentació del criteri del Govern.                                                       

 

 

 

 

2- PROCEDIMENT LEGISLATIU COMÚ

2.2 Proposicions de llei

Edicte

La Sindicatura, en reunió tinguda el dia 8 d’octubre del 2014, ha examinat el document que li ha tramès el M. I. Sr. David Rios Rius, president del Grup Parlamentari Socialdemòcrata, registrat en data 8 d’octubre del 2014, sota el títol Proposició de llei de reactivació del comerç i exercint les competències que li atribueix el Reglament del Consell General en els articles que es citaran, ha acordat:

1. D'acord amb l'article 18.1.d), admetre a tràmit aquest escrit sota la qualificació de Proposició de llei.

2. D'acord amb l'article 103.2, ordenar la seva publicació, i remetre-la al Govern perquè, en el termini de quinze dies, manifesti el seu criteri. El Govern haurà d'evacuar el seu informe per tot el dia 29 d’octubre del 2014, a les 17.30h.

Tot el que es fa públic per a general coneixement i efectes.

Casa de la Vall, 8 d’octubre del 2014

Mònica Bonell Tuset                                                            
Subsíndica General

Proposició de llei de reactivació del comerç

Exposició de motius

L’activitat comercial a casa nostra ha marcat en bona part la història econòmica del nostre país. El desenvolupament del comerç a partir dels anys 60 i 70 van representar l’inici de l’Andorra moderna que avui gaudim.

La qualitat del treball, la professionalitat, l’esforç i les hores dedicades per part de milers de ciutadanes i ciutadans ens han permès assolir els nivells de prosperitat i benestar als que hem arribat.

L’activitat comercial i l’oferta d’oci turístic continua sent la principal activitat econòmica a Andorra ja que representa al voltant d’un 35% del nostre PIB i és alhora la principal font d’ingressos per a la nostra administració.

Durant els anys 2012 i 2013 el sector comercial es va adaptar al nou marc fiscal sense que aquesta transició hagi tingut impacte (de forma global) en la seva competitivitat mantenint un diferencial tributari important principalment amb els països veïns.

Contràriament, la diferència entre determinades pràctiques vigents avui en dia en el nostre país i les existents en els països europeus (especialment els veïns) després dels canvis legislatius que s’estan implantant, ha tingut una afectació molt negativa a l’activitat comercial del nostre país.

L’import en concepte de comissions bancàries cobrada per part de les entitats de crèdit en els pagaments telemàtics s’ha incrementat de forma  important els darrers anys. Aquest augment ha coincidit amb la tramitació de directives comunitàries i l’aprovació de legislació en diferents països veïns i particularment a Espanya i França amb l’objectiu justament contrari de reduir el percentatge cobrat per les entitats financeres de forma significativa.

Cal tenir també present la rellevància que té el pagament telemàtic com a principal mitjà de pagament per les operacions del comerç electrònic.

L’impacte de les esmentades comissions suposa avui en dia un volum que ofega l’estret marge comercial que, en un entorn enormement competitiu, poden assolir els nostres comerciants.

Es fa imprescindible doncs en aquest moment establir per Llei (com s’està fent en l’entorn europeu) una limitació del percentatge màxim de comissió que les entitats de crèdit poden cobrar.

Per altra banda, es pretén legislar una disminució dels costos que s’han de suportar en la importació per a petits volums de mercaderia degut al gran impacte que poden tenir sobre l’import total de l’expedició comercial.

Un altre aspecte que afecta de forma negativa a la rendibilitat de les activitats comercials i turístiques és el preu del lloguer dels locals comercials. En aquest sentit, sembla necessari recuperar una mesura que havia estat important per afavorir la creació de negocis, la mobilitat i alhora una contenció i fins i tot una reducció dels preus dels locals comercials mitjançant l’establiment d’un termini de preavís per a la rescissió de contractes de lloguer en el període de dos mesos.

Finalment, sembla escaient recuperar mecanismes de concertació entre el sector comercial i l’Administració tant per a la promoció a l’exterior com per a la implantació de plans de formació, capacitació i millora de la competitivitat destinats a les persones que treballen en el sector que cal recordar és el més important del nostre país.

La Proposició de llei conté 4 articles, una disposició transitòria i una disposició final.

Article 1. Limitació de l’import de les comissions bancàries

El límit per a les comissions cobrades per les entitats de crèdit s’estableix en un import de màxim del 0,3% per a les targetes de crèdit i del 0,2% per a les targetes de dèbit.

Article 2. Establiment d’un procés simplificat per a les petites expedicions comercials

S’encomana al Govern perquè en un termini de 2 mesos estableixi reglamentàriament un procés d’importació simplificat per a petites expedicions comercials que permeti que aquestes no requereixin de la intervenció de transitaris.

S’entén per petita expedició comercial tota importació que es realitzi de forma conjunta per un import global inferior a 1.000 euros efectuada per un professional dins l’àmbit de les activitats que figurin en el seu registre de comerç.

Article 3. Reducció del termini de preavís i de la corresponent indemnització dels contractes d’arrendament de locals comercials

Se suprimeix la indemnització a càrrec de l’arrendatari per a la resolució anticipada dels contractes d’arrendament de locals comercials. Es redueix el termini de preavís a dos mesos, en tots els casos.

Article 4. Creació de les taules de Turisme i de Comerç

En el termini de dos mesos de l’entrada en vigor d’aquesta Llei, el Govern ha de crear les “Taules de Turisme i de Comerç” destinades a assolir la necessària concertació del sector comercial i l’Administració tant per a la promoció a l’exterior del comerç d’Andorra com per a la implantació de plans de formació, capacitació i millora de la competitivitat destinat a les persones que treballen en els sectors turístic i comercial.

Disposició transitòria

En el cas de pagaments amb targetes de crèdit i de dèbit andorranes les comissions establertes a l’article 1 seran del 0% durant dos anys a partir de l’entrada en vigor de la Llei.

Disposició final

Aquesta Llei entrarà en vigor l’endemà de ser publicada al Butlletí Oficial del Principat d’Andorra.

 

 

 

 

 

Butlletí del Consell General

Dipòsit legal: And. 262/94
ISSN 1024-9044