Butlletí
del
Consell General
Núm. 66/2014
Casa de la Vall, 15 de setembre del 2014
SUMARI
3- PROCEDIMENTS ESPECIALS
3.2.1 Projectes de llei qualificada
Admissió a tràmit i publicació de l’esmena a la totalitat presentada pel M. I. Sr. Jaume Bartumeu Cassany, president del Grup Parlamentari Mixt, al Projecte de llei qualificada de creació i de regulació del pla de pensions de la funció pública.
Admissió a tràmit i publicació de l’esmena a la totalitat presentada per la M. I. Sra. Mariona González Reolit, presidenta suplent del Grup Parlamentari Socialdemòcrata, al Projecte de llei qualificada de creació i de regulació del pla de pensions de la funció pública.
4- IMPULS I CONTROL DE L'ACCIÓ POLÍTICA DEL GOVERN
4.4.2 Respostes escrites
Publicació de la resposta del Govern a les preguntes formulades per la M. I. Sra. Rosa Gili Casals, consellera general del Grup Parlamentari Socialdemòcrata, relatives a la implementació del Pla estratègic per a la renovació i millora del sistema educatiu andorrà.
5- ALTRA INFORMACIÓ
5.1 Acords, resolucions i comunicacions dels òrgans de la Cambra
Reducció del termini previst en l’article 58 a tres dies, als efectes de poder examinar i sotmetre a votació les esmenes a la totalitat presentades pel
M. I. Sr. Jaume Bartumeu Cassany, president del Grup Parlamentari Mixt i per la M. I. Sra. Mariona González Reolit, presidenta suplent del Grup Parlamentari Socialdemòcrata, al Projecte de llei qualificada de creació i de regulació del pla de pensions de la funció pública.
5.2 Convocatòries
Convocatòria d’una sessió ordinària del Consell General pel dia 18 de setembre del 2014.
3- PROCEDIMENTS ESPECIALS
3.2.1 Projectes de llei qualificada
Edicte
La Sindicatura, en la seva reunió del dia 15 de setembre del 2014, ha acordat:
Admetre a tràmit i publicar l’esmena a la totalitat presentada pel M. I. Sr. Jaume Bartumeu Cassany, president del Grup Parlamentari Mixt, al Projecte de llei qualificada de creació i de regulació del pla de pensions de la funció pública.
Tot el que es fa públic per a general coneixement i efectes.
Casa de la Vall, 15 de setembre del 2014
Vicenç Mateu Zamora
Síndic General
A la Sindicatura
Jaume Bartumeu Cassany, conseller general, actuant en aquest acte en qualitat de president del Grup Parlamentari Mixt, d’acord amb el que disposen els articles 92 i 93 del Reglament del Consell General, comparec per davant la Sindicatura i,
Dic
Que per la present, dins el termini establert en l’Edicte del dia 1 de setembre del 2014, publicat al Butlletí del Consell General núm. 63/2014, passo a formular al “Projecte de llei qualificada de creació i de regulació del pla de pensions de la funció pública”, la següent:
Esmena a la totalitat amb retorn del Projecte de llei al Govern
Motivació
El plantejament en el qual s’assenta el Projecte que esmenem no es correspon amb els criteris que defensa pel grup parlamentari.
En els termes precedents queda formulada l’esmena a la totalitat amb retorn al Govern del “Projecte de llei qualificada de creació i de regulació del pla de pensions de la funció pública”.
Consell General, 15 de setembre de 2014
Jaume Bartumeu Cassany
President
Edicte
La Sindicatura, en la seva reunió del dia 15 de setembre del 2014, ha acordat:
Admetre a tràmit i publicar l’esmena a la totalitat presentada per la M. I. Sra. Mariona González Reolit, presidenta suplent del Grup Parlamentari Socialdemòcrata, al Projecte de llei qualificada de creació i de regulació del pla de pensions de la funció pública.
Tot el que es fa públic per a general coneixement i efectes.
Casa de la Vall, 15 de setembre del 2014
Vicenç Mateu Zamora
Síndic Genera
A la M. I. Sindicatura
Mariona González Reolit, consellera general, actuant en aquest acte en qualitat de presidenta suplent del Grup Parlamentari Socialdemòcrata, d’acord amb el que disposen els articles 92 i 93 del Reglament del Consell General, comparec per davant la Sindicatura i,
Dic
Que per la present, dins el termini establert en l’Edicte de l’1 de setembre de 2014, publicat al Butlletí del Consell General núm. 63/14, passo a formular al “Projecte de llei qualificada de creació i de regulació del pla de pensions de la funció pública”, la següent:
Esmena a la totalitat amb retorn del Projecte de llei al Govern
En els termes precedents queda formulada l’esmena a la totalitat amb retorn al Govern del “Projecte de llei qualificada de creació i de regulació i del pla de pensions de la funció pública”.
Consell General, 15 de setembre de 2014
Mariona González Reolit
Presidenta suplent
4- IMPULS I CONTROL DE L'ACCIÓ POLÍTICA DEL GOVERN
4.4.2 Respostes escrites
Edicte
La subsíndica general, d'acord amb les previsions de l’article 90 del Reglament del Consell General,
Disposa
Publicar la resposta del Govern a les preguntes formulades per la M. I. Sra. Rosa Gili Casals, consellera general del Grup Parlamentari Socialdemòcrata, relatives a la implementació del Pla estratègic per a la renovació i millora del sistema educatiu andorrà, publicades en el Butlletí del Consell General núm. 46/2014, de data 11 de juny.
Tot el que es fa públic per a general coneixement i efectes.
Casa de la Vall, 15 de setembre del 2014
Mònica Bonell Tuset
Subsíndica General
Resposta a la pregunta que es formula al Govern relativa a la implementació del Pla estratègic per a la renovació i millora del sistema educatiu andorrà, per part de la Sra. Rosa Gili Casals, consellera general del Grup Parlamentari Socialdemòcrata
1. S’ha estat fent l’avaluació del procés d’implementació?
El curs escolar 2013-2014 s’inicia la implementació del Pla estratègic de renovació i millora del sistema educatiu andorrà -PERMSEA-, al primer curs del primer cicle de segona ensenyança. Durant el curs s’han posat en marxa dos dispositius complementaris de seguiment del projecte.
Per una banda, s’han establert mecanismes pel seguiment intern. Als tres centres de segona ensenyança s’ha creat una comissió de seguiment del procés d’implementació liderada pel cap d’estudis, amb l’encàrrec de realitzar les tasques de seguiment:
- Registre d’incidències relacionades amb les unitats temporals, amb el mapa d’unitats, amb els programes, amb els elements d’avaluació (criteris, indicadors), amb les activitats i el material curricular proposat.
- Recerca de solucions.
També setmanalment, s’ha establert una coordinació entre els caps d’estudis dels tres centres de segona ensenyança amb la coordinadora del Pla estratègic i la directora del departament d’Escola Andorrana per tal de detectar i donar solucions a problemàtiques, necessitats o aspectes a millorar. En algun cas s’han creat grups tècnics de treball per donar resposta i garantir la bona marxa de la implementació.
A més, pel curs vinent, els docents disposaran d’un fòrum en xarxa per tal de fer arribar dubtes, comentaris i observacions que permetran trobar respostes de millora des de la cooperació.
Per altra banda, l’Àrea d’innovació i avaluació educativa és l’encarregada de fer el seguiment extern de l’aplicació del PERMSEA: identificar els punts forts i febles del projecte, vetllar per l’aplicació del marc curricular, validar les propostes de millora en l’àmbit organitzatiu o metodològic, revisar els protocols d’avaluació dels alumnes i fer propostes d’actualització del marc legal vigent per adequar-lo als nous plantejaments.
2. Quin és l’estat actual d’execució de l’esmentat projecte a l’ensenyament obligatori del sistema educatiu andorrà?
Actualment, el projecte s’ha desenvolupat a diferents nivells que es concreten seguidament;
Documents de desenvolupament del marc curricular:
Perfil social de l’alumne en acabar l’ensenyament obligatori |
Realitzat |
Competències generals: perfil tècnic |
Realitzada la versió1. Versió definitiva tardor 2014 |
Programes de 1a i 2a ensenyança de les àrees d’aprenentatge i de l’àrea transversal |
1a versió tancada aplicada el curs 13-14. S’inicia la revisió per tal de tenir la versió definitiva i publicar-los. |
Escales de progressió de les competències específiques d’àrea i transversals |
Realitzat. Aplicació curs 14-15 |
Plans d’estudis de 1a i 2a ensenyança |
1r i 2n cicle de 2a ensenyança: Realitzat 3r cicle de 1a ensenyança: Realitzat 1r i 2n cicle de 1a ensenyança: Pendent de realització |
Estructura del 2n cicle de la 2a ensenyança |
Realitzat |
Programa de l’Aula Oberta |
Elaboració tardor 2014 |
Programa del mòdul professionalitzador |
Elaboració tardor 2014 |
Mapes d’unitats de programació |
3r cicle de 1a ensenyança: Realitzat, en aplicació curs 13-14 2n cicle de 1a ensenyança: elaboració curs 14-15 1r cicle de 2a ensenyança: Realitzat, en aplicació curs 12-13 2n cicle de 2a ensenyança: Elaboració curs 14-15. Aplicació cursos 15-16 i 16-17 |
Documents de programació (3r nivell curricular)
Unitats de programació d’aula i materials curriculars |
3r cicle de 1a ensenyança, 1r i 2n curs: Realitzat, aplicació curs 14-15 |
1r cicle de 2a ensenyança, 1r i 2n curs: Realitzat, aplicat curs 13-14 1r curs de 2n cicle de 2a ensenyança: Realització curs 14-15, aplicació 15-16 |
Documents de referència:
Informe sobre el plantejament lingüístic |
1a versió tancada, cal una revisió per tal de tenir la versió definitiva el curs 14-15 |
Informe sobre el plantejament científic |
En procés d’elaboració, 1a versió el curs 14-15 |
Informe del marc curricular a l’ensenyament obligatori |
Realitzat |
Informe de l’avaluació a l’ensenyament obligatori |
Realitzat |
Informe dels àmbits de formació |
Realitzat |
Informe de l’estructura general de l’ensenyament obligatori |
2a ensenyança, realitzat 3r cicle de 1a ensenyança realitzat 1r i 2n cicle de 1a ensenyança en fase de tancament |
Pla d’atenció a la diversitat |
Parcialment realitzat, tancament curs 14-15 |
Pla d’acció tutorial |
Realitzat a 2a ensenyança, en curs de realització a 1a ensenyança |
El portfoli com a eina de seguiment i avaluació |
Realitzat |
El projecte integrador com a eina d’orientació i millora dels aprenentatges |
A elaborar el curs 14-15 |
Documents per la millora de la qualitat del cos d’ensenyament:
Perfil competencial del docent al SEA |
Realitzat |
Perfil competencial del col.laborador educatiu al SEA |
Realitzat |
Perfil competencial del psicopedagog al SEA |
Realitzat |
Perfil competencial del personal amb responsabilitat administrativa i pedagògica al SEA |
Realitzat |
Nivells de desenvolupament competencial en la carrera horitzontal del docent |
Realitzat |
Implementació
El curs 2013-14 s’ha implementat el 1r curs de 2a ensenyança.
El curs 2014-2015 s’implementa el Pla estratègic a 2n curs de 2a ensenyança i a 3r cicle de 1a ensenyança.
3. Quina valoració en fan els diferents agents implicats, alumnes, docents i pares?
Al llarg dels tres anys de legislatura s’han realitzat accions informatives i formatives per tal que tots els agents implicats tinguessin la informació necessària per garantir un bon coneixement del projecte.
Al final del primer curs d’implementació, era imprescindible tenir una valoració per part dels diferents agents. Al final del curs escolar es duen a terme 3 enquestes; als docents que han implementat a 1r curs de 2a ensenyança, als alumnes concernits per aquesta implementació i a les seves famílies.
Enquesta als docents
S’han valorat els aspectes que es detallen a continuació.
En relació al canvi metodològic i organitzatiu: × La implicació i autonomia dels alumnes. × La motivació dels alumnes. × El treball de recursos entre tallers i situacions globals. × L’atenció a la diversitat de l’aula / individualitzada × L’aprenentatge entre iguals (equips cooperatius). × La progressió dels aprenentatges dels alumnes. × El seguiment i l’avaluació dels indicadors d’avaluació.
En relació al material curricular: × Material dels alumnes / docents. × Ús de la tauleta digital. × Seguiment de l’ús de la tauleta digital.
En relació a la tutoria compartida: × Per seguiment individual. × Per seguiment de grup classe.
En relació a l’espai de tutoria: × Temps ajustat a les tasques previstes. × Seguiment individual dels alumnes. × Seguiment del grup classe. × Treball de dinàmiques de grup. × Treball de les relacions interpersonal i intrapersonal.
En relació a la comunicació amb les famílies: × Les famílies han tingut informació suficient del projecte. × Claredat de la informació tramesa en la fitxa de balanç. × Informació mensual del procés d’aprenentatge.
En relació a la formació en el marc del PERMSEA.
|
Els resultats obtinguts posen de manifest la satisfacció dels docents en relació a la majoria d’aspectes valorats i assenyalen aspectes a millorar pel que fa a l’atenció a la diversitat a l’aula, al temps de tutoria i a la formació. S’han dut a terme accions correctores en els tres àmbits:
En relació a millorar l’atenció a la diversitat i millorar la tutoria s’han dut a terme els següents seminaris: × Elaboració del mapa d’indicadors d’avaluació. × Ajustament de la intervenció dels professors de suport. × Establiment de les adequacions temporals. × Elaboració del Pla d’acció tutorial a 2a ensenyança.
En relació a ampliar la formació s’han dut a terme els següents seminaris: × L’avaluació competencial de l’alumne. × L’atenció a la diversitat en l’organització per projectes. × El treball cooperatiu a l’aula. × L’enfocament plurilingüe. × Aplicacions per a l’aprenentatge. × Lideratge, treball en equip i resolució de conflictes.
També s’han dut a terme les accions següents: × Modificar la fitxa de balanç per clarificar la informació. × Revisar el calendari de comunicació. × Revisió de les programacions inicials: recursos, comentaris per a l’aplicació, reducció o ampliació d’activitats. × Revisió d’alguns aspectes de les situacions globals.
|
Enquesta als alumnes
Les valoracions han estat globalment molt positives. S’han valorat els aspectes que es detallen a continuació.
En relació al treball en equip cooperatiu: × Rol que més els ha costat (secretari / coordinador / portaveu / responsable material). × Rol que més els ha agradat. × Grau de millora en el treball de grup al llarg del curs. × Aprenentatges lligats al treball en equip (respectar opinions / prendre decisions / valorar feina altres / compartir tasques/gestionar conflictes).
En relació al treball en situacions globals: × El treball per situacions globals com ajuda a l’aprenentatge. × Aspectes millor valorats del treball per situacions globals (Producte final / treball en equip / treball global / recerca d’informació).
En relació a l’ús de la tauleta digital: × Utilitat de la tauleta a l’escola. × Eficàcia de la tauleta en relació a recerca / produccions audiovisuals / muntatges foto / produccions musicals / Produccions de textos / produccions plàstiques / produccions orals. × Facilitat a l’hora de guardar documents al drive. × Constància a l’endreçar els documents al drive.
|
Enquesta als pares
L’enquesta de valoració es va fer arribar a les famílies a finals de curs 13-14. Es recolliran i analitzaran els resultats a finals de setembre del 2014.
Es demana de valorar els aspectes que es detallen a continuació.
En relació a la comunicació: × S’ha informat suficientment del projecte? × S’ha informat suficientment del procés d’aprenentatge del fill? × La informació continguda a la fitxa de balanç ha estat útil per fer un seguiment del procés d’aprenentatge del fill? × La informació continguda a la fitxa de balanç ha estat clara i entenedora? × La informació continguda a l’informe de progressió ha estat clara i entenedora? × La informació continguda a l’informe de progressió ha estat suficient?
En relació al procés d’aprenentatge: × Quin ha estat el nivell de motivació del fill davant de les situacions d’aprenentatge? × Quina valoració es fa del fet que per al treball en situació global, els alumnes treballin sovint en equip cooperatiu? × De quina manera la nova metodologia i les eines emprades han facilitat el seguiment: de l’agenda, dels deures, del procés de treball en situació global, del procés de treball en els diferents tallers?
En relació a l’ús de la tauleta digital: × Utilitat de la tauleta en el procés d’aprenentatge del fill. × Contribució de la tauleta en el desenvolupament de les competències digitals del fill.
|
4. Està prevista una anàlisi sistemàtica ex-post?
L’avaluació ex-post del Pla estratègic ha d’estar lligada a un projecte més ampli, el de l’avaluació del sistema educatiu.
En una propera etapa, cal replantejar l’avaluació de centre per garantir la qualitat educativa i analitzar els resultats de la implementació del PERMSEA.
En aquest sentit, cal desenvolupar accions per garantir l’avaluació interna dels centres educatius des de la perspectiva de l’autonomia i la responsabilització. Cal també preparar els elements necessaris per una avaluació realitzada des d’un òrgan extern -Àrea d’inspecció, CADE, agència de qualitat...- que garanteixi una mirada exògena sobre el centre educatiu i sobre el sistema.
A aquest efecte, s’han dut a terme contactes amb l’OCDE per establir línies de col.laboració que permetin desenvolupar les línies estratègiques d’aquest projecte.
5. Pel que fa als estudis per a la seva implantació a la segona ensenyança, quants i quins recursos, materials i tècnics s’hi estan esmerçant?
Els treballs tècnics que s’han dut a terme per permetre la implementació del PERMSEA a la segona ensenyança s’han desenvolupat a diferents nivells en funció de la seva complexitat i naturalesa.
Les àrees que han intervingut en la planificació, execució i seguiment del projecte han estat coordinades per l’Equip de coordinació del PERMSEA, sota la direcció del Departament de les àrees de suport, innovació i avaluació educativa. Durant aquesta fase de treball s’ha comptat també amb la col·laboració tècnica dels equips directius de les escoles –directors i caps d’estudis- sota la direcció del Departament d’Escola Andorrana.
En relació a la programació de les unitats temporals i els seus elements, s’ha comptat, a més, amb la dedicació de professors de les escoles que han elaborat les seqüències didàctiques, amb tots els seus elements així com el material curricular.
Al llarg del procés s’ha comptat amb l’assessorament de l’empresa IRIF -Institut de Recursos i Investigació per a la Formació-. Aquest organisme també ha dut a terme la revisió dels programes de les àrees d’aprenentatge, ha realitzat la revisió de les programacions d’aula i ha contribuït a la formació dels diferents col·lectius implicats.
6. Coneixem la darrera adjudicació, el 9 d’octubre de 2011, a IRIF, SL, Institut de Recursos i Investigació per a la Formació, amb l’encàrrec d’elaborar el disseny curricular base i del seu desplegament per la segona ensenyança del sistema educatiu andorrà i de la segona fase del desenvolupament del pla docent (70.341,12€). En quin estadi es troben aquests encàrrecs?
Els encàrrecs formulats a IRIF el 9 d’octubre de 2011 s’han dut a terme i van ser lliurats al Ministeri d’Educació en el seu moment. Han servit per ajudar a la presa de decisions en relació als elements de base de construcció del nou model, així com a complementar la feina realitzada per les àrees tècniques del Ministeri.
7. Quan es preveu la implementació a primera ensenyança i a batxillerat?
El calendari d’implementació previst és el següent:
Curs escolar |
13-14 |
14-15 |
15-16 |
16-17 |
17-18 |
18-19 |
1a ensenyança |
|
3r cicle -5è i 6è- |
|
2n cicle -3r i 4t- |
|
1r cicle -1r i 2n- |
2a ensenyança |
1r curs del 1r cicle -1r- |
2n curs del 1r cicle -2n- |
1r curs del 2n cicle -3r- |
2n curs del 2n cicle -4t- |
|
|
Batxillerat |
|
|
|
|
1r curs |
2n curs |
5- ALTRA INFORMACIÓ
5.1 Acords, resolucions i comunicacions dels òrgans de la Cambra
Edicte
La Sindicatura, en la seva reunió del dia 15 de setembre del 2014, exercint les competències que li atribueix el Reglament del Consell General, ha acordat, reduir el termini previst en l’article 58 a tres dies, als efectes de poder examinar i sotmetre a votació les esmenes a la totalitat presentades pel
M. I. Sr. Jaume Bartume Cassany, president del Grup Parlamentari Mixt i per la M. I. Sra. Mariona González Reolit, presidenta suplent del Grup Parlamentari Socialdemòcrata, al Projecte de llei qualificada de creació i de regulació del pla de pensions de la funció pública, en la sessió del Consell General que se celebrarà el dia 18 de setembre del 2014, a les 16.00h.
Tot el que es fa públic per a general coneixement i efectes.
Casa de la Vall, 15 de setembre del 2014
Vicenç Mateu Zamora
Síndic General
5.2 Convocatòries
Avís
El proper dia 18 de setembre del 2014, dijous, a les 16.00h, se celebrarà una sessió ordinària del Consell General, amb l'ordre del dia següent:
1- Informe de la Comissió Permanent sobre els afers tractats fora període de sessions.
2- Examen i votació de la presa en consideració de la Proposició de llei d’arbitratge del Principat d’Andorra.
3- Examen i votació de la presa en consideració de la Proposició de llei de sostenibilitat de les finances públiques i d'estabilitat pressupostària i fiscal.
4- Examen i votació de la Proposició de llei qualificada de partits polítics i finançament electoral.
5- Examen i votació de les esmenes a la totalitat presentades pel M. I. Sr. Jaume Bartumeu Cassany, president del Grup Parlamentari Mixt i per la M. I. Sra. Mariona González Reolit, presidenta suplent del Grup Parlamentari Socialdemòcrata, al Projecte de llei qualificada de creació i de regulació del pla de pensions de la funció pública.
Tot el que es fa públic per a general coneixement i efectes.
Casa de la Vall, 15 de setembre del 2014
Vicenç Mateu Zamora
Síndic General
Butlletí del Consell General Dipòsit legal: And. 262/94
|