Ves al contingut. | Salta a la navegació

Sou a: Inici / ca / Newsletters / Butlletí del Consell General / BCG 58/2017, 9 agost 2017

BCG 58/2017, 9 agost 2017

Facebook icon Twitter icon Forward icon

BCG 58/2017

 

Butlletí
del
Consell General
Núm. 58/2017

Casa de la Vall, 9 d’agost del 2017
SUMARI


4- IMPULS I CONTROL DE L'ACCIÓ POLÍTICA DEL GOVERN
4.4.2 Respostes escrites
Publicació de la resposta del Govern a les preguntes formulades per la M. I. Sra. Sílvia Eloïsa Bonet Perot, consellera general del Grup Parlamentari Mixt, relatives a les irregularitats que els monitors d'esquí han denunciat davant la inspecció de treball. 

 



4- IMPULS I CONTROL DE L'ACCIÓ POLÍTICA DEL GOVERN
4.4.2 Respostes escrites

Edicte
La subsíndica general, d’acord amb les previsions de l’article 90 del Reglament del Consell General,
Disposa
Publicar la resposta del Govern a les preguntes formulades per la M. I. Sra. Sílvia Eloïsa Bonet Perot, consellera general del Grup Parlamentari Mixt, relatives a les irregularitats que els monitors d'esquí han denunciat davant la inspecció de treball, publicada en el Butlletí del Consell General número 39/2017, de data 30 de maig.
Tot el que es fa públic per a general coneixement i efectes.
Casa de la Vall, 8 d’agost del 2017

Mònica Bonell Tuset
Subsíndica general

Ministeri d’Afers Socials, Justícia i Interior i Ministeri d’Educació i Ensenyament Superior
Pregunta escrita al Govern (Reg. Núm. 0667-17)

Pregunta escrita al Govern relatives a les irregularitats que els monitors d’esquí han denunciat davant de la inspecció de treball. Registre d’entrada número 0667-17, formulada per la M. I. Sra. Sílvia Eloïsa Bonet Perot, consellera general del Grup Parlamentari Mixt.

Es demana:
1. Quines actuacions ha fet Inspecció de Treball per informar-se de la situació?
En data 3 de març del 2017 el Sr. Carles Iriarte Fraga, president de l’Associació Andorrana de Monitors d’Esquí va formalitzar quatre denúncies contra les societats explotadores de les pistes d’esquí -EMAP, SECNOA, SAETDE i ENSISA- per presumptes irregularitats a alguns preceptes de la Llei 35/2008, del 18 de desembre, del Codi de relacions laborals.
Posteriorment, en data 10 de maig del 2017, el Sr. Carles Iriarte Fraga va realitzar un complement de denúncia contra les quatre societats esmentades.
Per resoldre les denúncies, el Servei d’Inspecció de Treball ha realitzat diferents inspeccions i ha requerit a les diferents societats que presentessin diferent documentació laboral amb relació als fets denunciats. Concretament, fins a la data, s’han realitzat les següents inspeccions:
a) EMAP: primera inspecció el 5 d’abril del 2017, i segona inspecció el 24 de maig del 2017.
b) SECNOA: primera inspecció el 18 d’abril del 2017, i segona inspecció el 28 d’abril del 2017.
c) SAETDE: primera inspecció el 25 d’abril del 2017, i segona inspecció el data 7 de juny del 2017.
d) ENSISA: una inspecció el data 12 d’abril del 2017.
2. Quins resultats s’han obtingut de les inspeccions realitzades en quan a les condicions laborals dels monitors d’esquí?
Com a conseqüència d’aquestes inspeccions i de l’anàlisi de la documentació laboral presentada, el Servei d’Inspecció de Treball ha requerit a les diferents societats, en funció de les diferents circumstàncies concurrents en cada cas, que presentessin nova documentació i s’està a l’espera, un cop analitzada la documentació, de poder efectuar més inspeccions per acabar de determinar si s’ha pogut cometre alguna infracció a la normativa laboral vigent.
Per tant, actualment, els expedients iniciats es troben en fase d’informació reservada, mentre es revisa i analitza la documentació requerida als responsables de les empreses, amb la finalitat que, de conformitat amb el que disposa l’apartat 2 de l’article 123 quater del Codi de l’Administració, l’òrgan competent compti amb tots els elements necessaris per a prendre una decisió fonamentada sobre la incoació d’expedient sancionador o l’arxiu de les actuacions.
3. Quin seguiment es realitza per assegurar que els monitors contractats forans disposin de la corresponent titulació per dur a terme la formació?
Tots els monitors d'esquí forans que volen treballar a Andorra han de presentar la titulació que els acredita com a professionals del sector. L’Escola de Formació de Professions Esportives i de Muntanya (Efpem) s’encarrega d’examinar i validar la documentació presentada per cada candidat mitjançant el procés d’equivalència professional establert.
Les titulacions que prèviament han estat reconegudes i que figuren en el quadre d'equivalències professionals en esquí alpí o surf de neu reben un nivell d’equivalència relatiu a les competències professional d’aquests monitors d’esquí. Per exemple, un nivell 3 d'Argentina (AADIDES) té l'equivalència de nivell 2 Efpem, però  un nivell 2 d'Anglaterra (BASI) rep l'equivalència de nivell 1 Efpem. Per alguns països, l'Efpem demana a l'organisme formador de confirmar que els diplomes emesos són autèntics i que les competències per exercir estiguin al dia.
Per ser admeses, les sol·licituds d’equivalència professional en esquí alpí o surf de neu -que sempre tenen caràcter personal i intransferible- requereixen, també, la validació dels tècnics de  l'Àrea d'Exàmens Oficials i Reconeixement de Titulacions (Aeort) adscrita al Ministeri d’Educació i Ensenyament Superior. Al final del procés, les sol·licituds que han estat reconegudes i validades obtenen la signatura del director encarregat de la Formació Professional i del director de l’Efpem.
Només les sol·licituds que han estat admeses per aquest procediment arriben al Departament d’Immigració que atorgarà, si s’escau, el permís de treball.
Quan una titulació presentada no figura en quadre d'equivalències professionals en esquí alpí o surf de neu, el sol·licitant ha de lliurar a l’Efpem el pla d’estudis de la formació oficial que acredita. En aquest cas, el pla d’estudis és examinat per la Comissió d’equivalències de l’Efpem formada pel director o cap d’estudis de l’Efpem, el coordinador d'esquí alpí i disciplines associades de l'Efpem, dos membres de l'Aeort, un membre de l'Àrea d’Inspecció i Avaluació Educativa (Aiae). Aquesta comissió atorgarà, si s'escau, un nivell de competència professional.
Amb el vist i plau de la comissió, el sol·licitant encara haurà de superar el Test tècnic internacional d'esquí o surf de neu per confirmar que les seves competències són les descrites en el pla d'estudis. Aquest test consta de demostracions tècniques, de nivell d'esquí i d'elaboració de progressions didàctiques en la matèria. En aquest cas, la sol·licitud només serà admesa si el candidat supera el test tècnic.
4. Quin organisme de Govern s’ocupa del compliment de la llei que regula l’exercici de la professió de monitor d’esquí tant per part dels mateixos monitors, andorrans com forans, com per part de les escoles o estacions d’esquí?
La Llei reguladora de l’ensenyament de l’esquí i de l’exercici de la professió de monitor/a al Principat no determina els òrgans competents per sancionar les conductes d’intrusisme. Es diu que el Govern, via reglament, desenvoluparà les mesures oportunes i els mecanismes necessaris contra l’intrusisme empresarial.
Fins que no es faci efectiva aquesta regulació, és adient adreçar una sol·licitud d’inspecció davant del Departament de Comerç, per poder constatar si realment es comet una infracció (en aquest cas, treballar com a monitor d’esquí sense estar en possessió d’un títol vàlid, d’acord amb la Llei reguladora de l’ensenyament de l’esquí i de l’exercici de la professió de monitor/a al Principat).
A fi d’atendre la ciutadania de forma àgil, el Departament de Comerç ha habilitat un número de telèfon gratuït, el 18000180, i una adreça de correu electrònic intrusisme@andorra.ad, que funciona les 24 hores del dia i els set dies de la setmana.
El Servei d’Inspecció de Comerç i Consum desenvolupa les funcions de control del compliment de la normativa comercial, de conformitat amb el que preveuen el diferents textos normatius vigents en matèria de comerç i de consum; entre altres funcions, efectua les inspeccions escaients relatives als processos d’autorització administrativa en les tramitacions de les sol·licituds de comerç.
D’acord també amb les seves funcions, aquest servei assumeix un paper determinant en matèria de lluita contra l’intrusisme empresarial.
5. Quina quota general existeix d’immigració de les autoritzacions de treball pels monitors d’esquí forans?
De conformitat amb l’article 23 de la Llei 9/2012, de modificació de la Llei qualificada d’immigració, el Govern fixa per via reglamentària i per un període limitat, quotes especials d’immigració destinades a cobrir les necessitats de mà d’obra per al mercat de treball interior corresponents a activitats laborals que, per les seves pròpies característiques, només poden ser exercides a Andorra durant una temporada determinada de l’any.
És sobre la base d’aquesta disposició legal que, cada tardor, el Govern aprova una quota especial d’autoritzacions d’immigració temporals per les activitats de la temporada d’hivern en el sector de les estacions d’esquí.
Dins d’aquesta quota estan incloses totes les activitats pròpies de les estacions d’esquí, les activitats dutes a terme per persones autoritzades pel Ministeri de Salut a exercir la professió mèdica i d’infermeria als consultoris mèdics a les pistes d’esquí, i les activitats dels clubs d’esquí. S’exclouen expressament dins d’aquesta quota especial les activitats de bar i de restaurant de les estacions d’esquí que es regulen al Reglament de quota especial de les autoritzacions d’immigració temporals per les activitats de la temporada d’hivern en el sector hoteler.
En el cas específic de l’ocupació de monitor d’esquí, aquesta activitat laboral està inclosa en el Reglament de quota especial del sector de les estacions d’esquí atès que es tracta d’una activitat pròpia de les estacions d’esquí i dels clubs d’esquí.
En el moment d’atorgar les autoritzacions temporals de treball per a l’ocupació de monitor d’esquí en general (CNO: 3545026 -monitor d’esquí, en general-, 3545027 -monitor d’esquí alpí-, 3545028 -monitor de surf (de neu)-, 3545029 -monitor de telemarc- i 3545030 -monitor de telemarc-), el Servei d’Immigració exigeix que cada sol·licitant acrediti de manera fefaent la seva titulació per a l’exercici de l’activitat laboral en qüestió. Per aquest motiu, es demana que cada persona que vol obtenir una autorització temporal d’immigració per exercir l’ocupació de monitor d’esquí en general presenti juntament amb la sol·licitud d’autorització d’immigració el reconeixement de la titulació de la que és titular efectuat per l’Escola de Formació de Professions Esportives i de Muntanya (Efpem).
Aquest reconeixement s’ha de presentar cada any, a l’excepció de les persones que han cursat la formació i obtingut la titulació a l’Efpem.

 

 

 


Butlletí del Consell General
Dipòsit legal: And. 262/94
ISSN 1024-9044