Ves al contingut. | Salta a la navegació

Sou a: Inici / ca / Newsletters / Butlletí del Consell General / BCG 49/2018, 1 juny 2018

BCG 49/2018, 1 juny 2018

Facebook icon Twitter icon Forward icon

BCG 49/2018

 

Butlletí
del
Consell General

Núm. 49/2018

Casa de la Vall, 1 de juny del 2018

SUMARI

 

 

2- PROCEDIMENT LEGISLATIU COMÚ

2.1 Projectes de llei

Tramesa del Projecte de llei de l’esport del Principat d’Andorra, així com les esmenes a l’articulat que han estat presentades a la Comissió Legislativa d’Educació, Recerca, Cultura i Esports.    

Tramesa del Projecte de llei d’impuls de la transició energètica i del canvi climàtic (Litecc), així com les esmenes a l’articulat que han estat presentades a la Comissió Legislativa de Sanitat i Medi Ambient. 

Pròrroga al termini per a la presentació d’esmenes al Projecte de llei de la funció pública.

Pròrroga al termini per a la presentació d’esmenes al Projecte de llei reguladora del Fons Andorrà de Garantia de Dipòsits i del Sistema andorrà de garantia d’inversions.         

2.2 Proposicions de llei

Obertura del termini de presentació d'esmenes a l'articulat a la Proposició de llei de modificació de la Llei 32/2017, del 20 de desembre, de col·laboració entre l'Administració general i els comuns, i entre els comuns.                

Pròrroga al termini per a la presentació de l’informe en relació a la Proposició de llei de suport als emprenedors, la seva internacionalització i el seu finançament.  

4- IMPULS I CONTROL DE L'ACCIÓ POLÍTICA DEL GOVERN

4.4.1 Preguntes

Publicació de la pregunta amb resposta oral del Govern, presentada pel M. I. Sr. Ferran Costa Marimon, conseller general del Grup Parlamentari Liberal, per escrit de data 31 de maig del 2018, relativa al tancament de infraestructures museístiques per falta de personal, (Reg. Núm. 794).  

Publicació de les preguntes amb resposta escrita del Govern, presentades pel M. I. Sr. Ferran Costa Marimon, conseller general del Grup Parlamentari Liberal, per escrit de data 31 de maig del 2018, relatives als carrils reversibles de la carretera general I, (Reg. Núm. 795).    

Publicació de les preguntes amb resposta escrita del Govern, presentades pel M. I. Sr. Ferran Costa Marimon, conseller general del Grup Parlamentari Liberal, per escrit de data 31 de maig del 2018, relatives al Nomenclàtor d'Andorra que recull la toponímia oficial del país, (Reg. Núm. 796).   

Publicació de les preguntes amb resposta escrita del Govern, presentades pel M. I. Sr. Ferran Costa Marimon, conseller general del Grup Parlamentari Liberal, per escrit de data 31 de maig del 2018, relatives als entorns de protecció, (Reg. Núm. 797).

Publicació de la preguntes amb resposta escrita del Govern, presentades pel M. I. Sr. Ferran Costa Marimon, conseller general del Grup Parlamentari Liberal, per escrit de data 31 de maig del 2018, relatives al servei de transport a Prada de Conflent per als alumnes del Liceu Comte de Foix d'Andorra, principalment, que van a estudiar a Prada de Conflent i a Perpinyà, (Reg. Núm. 798).

4.4.2 Respostes escrites

Publicació de la resposta del Govern a les preguntes formulades pel M. I. Sr. Carles Naudi d’Areny-Plandolit Balsells, conseller general del Grup Parlamentari Mixt, relatives al procés de transposició de l’acquis UE en l’ordenament jurídic andorrà.       

 

 

 

 

2- PROCEDIMENT LEGISLATIU COMÚ

2.1 Projectes de llei

Edicte

El síndic general, atès que el Consell General en la seva sessió del dia 31 de maig del 2018, no ha aprovat l’esmena a la totalitat presentada pels M. I. Srs. Gerard Alís Eroles, Rosa Gili Casals i Pere López Agràs, consellers generals del Grup Parlamentari Mixt, i l’esmena a la totalitat amb text alternatiu a Govern, presentada pel M. I. Sr. Jordi Gallardo Fernàndez, president del Grup Parlamentari Liberal, al Projecte de llei de l’esport del Principat d’Andorra, i vist l’acord de la Junta de Presidents de Grup Parlamentari,

Disposa

D’acord amb el que preveu l’article 45 del Reglament del Consell General, trametre l’esmentat Projecte de llei, així com les esmenes a l’articulat que han estat presentades a la Comissió Legislativa d’Educació, Recerca, Cultura i Esports.

Tot el que es fa públic per a general coneixement i efectes.

Casa de la Vall, 31 de maig del 2018

Vicenç Mateu Zamora                                                       
Síndic General

 

Edicte

El síndic general, vist l’acord de la Junta de Presidents de Grup Parlamentari del dia 1 de febrer del 2018, determinant la comissió competent per a conèixer del Projecte de llei d’impuls de la transició energètica i del canvi climàtic (Litecc),

Disposa

D’acord amb el que preveu l’article 45 del Reglament del Consell General, trametre l’esmentat Projecte de llei, així com les esmenes a l’articulat que han estat presentades a la Comissió Legislativa de Sanitat i Medi Ambient.

Tot el que es fa públic per a general coneixement i efectes.

Casa de la Vall, 1 de juny del 2018

Vicenç Mateu Zamora                                                       
Síndic General

 

Edicte

La Sindicatura, en reunió tinguda el dia 1 de juny del 2018, exercint les atribucions que li confereix l’article 80 del Reglament del Consell General, ha acordat a demanda del M. I. Sr. Gerard Alís Eroles, conseller general del Grup Parlamentari Mixt i del M. I. Sr. Josep Pintat Forné, president del Grup Parlamentari Mixt, prorrogar el termini per a la presentació d’esmenes al Projecte de llei de la funció pública. El nou termini finalitza el dia 25 de juny del 2018, a les 17.30h.

Tot el que es fa públic per a general coneixement i efectes.

Casa de la Vall, 1 de juny del 2018

Vicenç Mateu Zamora                                                       
Síndic General

 

Edicte

La Sindicatura, en reunió tinguda el dia 1 de juny del 2018, exercint les atribucions que li confereix l’article 80 del Reglament del Consell General, ha acordat a demanda del M. I. Sr. Pere López Agràs, conseller general del Grup Parlamentari Mixt, prorrogar el termini per a la presentació d’esmenes al Projecte de llei reguladora del Fons Andorrà de Garantia de Dipòsits i del Sistema andorrà de garantia d’inversions. El nou termini finalitza el dia 11 de juny del 2018, a les 17.30h.

Tot el que es fa públic per a general coneixement i efectes.

Casa de la Vall, 1 de juny del 2018

Vicenç Mateu Zamora                                                       
Síndic General

 

2.2 Proposicions de llei

Edicte

El síndic general, atès que el Consell General en la seva sessió del dia 31 de maig del 2018, ha acordat prendre en consideració la Proposició de llei de modificació de la Llei 32/2017, del 20 de desembre, de col·laboració entre l’Administració general i els comuns, i entre els comuns, disposa:

Obrir un període de quinze dies per a la presentació d’esmenes, que no podran ésser a la totalitat, període que finalitza el dia 22 de juny del 2018, a les 17.30h, data a partir de la qual la Proposició seguirà la tramitació prevista pels projectes de llei.

Tot el que es fa públic per a general coneixement i efectes.

Casa de la Vall, 31 de maig del 2018

Vicenç Mateu Zamora                                                       
Síndic General

 

Edicte

La Sindicatura, en reunió tinguda el dia 1 de juny del 2018, exercint les atribucions que li confereix l’article 80 del Reglament del Consell General, ha acordat, a demanda del M. I. Sr. Josep Majoral Obiols, president de la Comissió Legislativa d’Economia, prorrogar el termini per a la presentació de l’informe en relació a la Proposició de llei de suport als emprenedors, la seva internacionalització i el seu finançament. El nou termini finalitza el dia 3 de setembre del 2018, a les 17.30h.

Tot el que es fa públic per a general coneixement i efectes.

Casa dela Vall, 1 de juny del 2018

Vicenç Mateu Zamora                                                       
Síndic General

 

4- IMPULS I CONTROL DE L'ACCIÓ POLÍTICA DEL GOVERN

4.4.1 Preguntes

Edicte

La Sindicatura, en reunió tinguda el dia 1 de juny del 2018, ha examinat la pregunta amb resposta oral del Govern presentada pel M. I. Sr. Ferran Costa Marimon, conseller general del Grup Parlamentari Liberal, per escrit de data 31 de maig del 2018, relativa al tancament d’infraestructures museístiques per falta de personal i d’acord amb els articles 18 i 129 del Reglament del Consell General ha acordat admetre-la a tràmit i ordenar la seva publicació, (Reg. Núm. 794).

Tot el que es fa públic per a general coneixement i efectes.

Casa de la Vall, 1 de juny del 2018

Vicenç Mateu Zamora                                                       
Síndic General

A la Sindicatura

El sotasignat, M. I. Ferran Costa Marimon, conseller general del Grup Parlamentari Liberal, d’acord amb el que disposa el capítol IV del reglament del Consell General, formulo la següent pregunta, perquè sigui resposta pel Govern, de forma oral, davant el Ple del Consell General.

Pregunta que es formula al Govern relativa al tancament de infraestructures museístiques per falta de personal.

Vist que recentment algunes estructures museístiques s’han tancat al públic i, pel que ha transcendit, ha estat per motius personals de falta de personal.

Atesos aquests antecedents, es pregunta:

Pot informar Govern si va informar pertinentment als diferents Departaments de Turisme del Comuns d’aquestes eventualitats?

31 de maig de 2018

Ferran Costa Marimon                                                     
Conseller General

 

Edicte

La Sindicatura, en reunió tinguda el dia 1 de juny del 2018, ha examinat les preguntes amb resposta escrita del Govern presentades pel M. I. Sr. Ferran Costa Marimon, conseller general del Grup Parlamentari Liberal, per escrit de data 31 de maig del 2018, relatives als carrils reversibles de la Carretera General I i d’acord amb els articles 18 i 129 del Reglament del Consell General ha acordat admetre-les a tràmit i ordenar la seva publicació, (Reg. Núm. 795).

Tot el que es fa públic per a general coneixement i efectes.

Casa dela Vall, 1 de juny del 2018

Vicenç Mateu Zamora                                                       
Síndic General

A la Sindicatura

El sotasignat, M.I. Ferran Costa Marimon, conseller general del Grup Parlamentari Liberal, per la present m’adreço a V.M.I.S., i d’acord amb el que disposa l’article 129 del capítol 4 del Reglament del Consell General, sol·licito una resposta escrita del Govern en el millor termini, a la pregunta relativa als carrils reversibles de la Carretera General I.

Es pregunta

Quan s’inhabilita al trànsit el carril central reversible de la carretera general I? Per què els diumenges al vespre, quan hi ha força afluència de trànsit d’entrada al país des de la frontera del riu Runer, aquest carril reversible de la CGI està la majoria de vegades tancat al trànsit en ambdós sentits de circulació?

Aprofito l’avinentesa per testimoniar a la V.M.I.S la meva més distingida consideració.

31 de maig de 2018

Ferran Costa Marimon                                                     
Conseller General

 

Edicte

La Sindicatura, en reunió tinguda el dia 1 de juny del 2018, ha examinat les preguntes amb resposta escrita del Govern presentades pel M. I. Sr. Ferran Costa Marimon, conseller general del Grup Parlamentari Liberal, per escrit de data 31 de maig del 2018, relatives al Nomenclàtor d’Andorra que recull la toponímia oficial del país i d’acord amb els articles 18 i 129 del Reglament del Consell General ha acordat admetre-les a tràmit i ordenar la seva publicació, (Reg. Núm. 796).

Tot el que es fa públic per a general coneixement i efectes.

Casa dela Vall, 1 de juny del 2018

Vicenç Mateu Zamora                                                       
Síndic General

A la Sindicatura

El sotasignat, M.I. Ferran Costa Marimon, conseller general del Grup Parlamentari Liberal, per la present m’adreço a V.M.I.S., i d’acord amb el que disposa l’article 129 del capítol 4 del Reglament del Consell General, sol·licito una resposta escrita del Govern en el millor termini, a la pregunta relativa al Nomenclàtor d’Andorra que recull la toponímia oficial del país.

Es pregunta

Quants cops s’ha reunit la Ministra de Cultura amb la Comissió de Toponímia des que va accedir al seu càrrec? Quan va expirar el darrer mandat de la Comissió de Toponímia? Quan van renovar-se per darrer cop els càrrecs de la Comissió de Toponímia? Té intenció Govern d’aprovar i publicar la proposta definitiva del Nomenclàtor?

Aprofito l’avinentesa per testimoniar a la V.M.I.S la meva més distingida consideració.

31 de maig de 2018

Ferran Costa Marimon                                                     
Conseller General

 

Edicte

La Sindicatura, en reunió tinguda el dia 1 de juny del 2018, ha examinat les preguntes amb resposta escrita del Govern presentades pel M. I. Sr. Ferran Costa Marimon, conseller general del Grup Parlamentari Liberal, per escrit de data 31 de maig del 2018, relatives als entorn de protecció i d’acord amb els articles 18 i 129 del Reglament del Consell General ha acordat admetre-les a tràmit i ordenar la seva publicació, (Reg. Núm. 797).

Tot el que es fa públic per a general coneixement i efectes.

Casa dela Vall, 1 de juny del 2018

Vicenç Mateu Zamora                                                       
Síndic General

A la Sindicatura

El sotasignat, M.I. Ferran Costa Marimon, conseller general del Grup Parlamentari Liberal, per la present m’adreço a V.M.I.S., i d’acord amb el que disposa l’article 129 del capítol 4 del Reglament del Consell General, sol·licito una resposta escrita del Govern en el millor termini, a la pregunta relativa als entorns de protecció.

Es pregunta

Té la intenció el Ministeri de Cultura de revisar les distàncies els perímetres cautelars dels entorns de protecció al voltant dels monuments? En cas afirmatiu, què és el que motiva aquesta revisió i en quin sentit es vol revisar? En quin estat actual es troba aquesta revisió? Quants i quins nous entorns de protecció pretén el Ministeri concloure durant el 2018?

Aprofito l’avinentesa per testimoniar a la V.M.I.S la meva més distingida consideració.

31 de maig de 2018

Ferran Costa Marimon                                                     
Conseller General

 

Edicte

La Sindicatura, en reunió tinguda el dia 1 de juny del 2018, ha examinat les preguntes amb resposta escrita del Govern presentades pel M. I. Sr. Ferran Costa Marimon, conseller general del Grup Parlamentari Liberal, per escrit de data 31 de maig del 2018, relatives al servei de transport a Prada de Conflent per als alumnes del Liceu Comte de Foix d’Andorra, principalment, que van a estudiar a Prada de Conflent i a Perpinyà i d’acord amb els articles 18 i 129 del Reglament del Consell General ha acordat admetre-les a tràmit i ordenar la seva publicació, (Reg. Núm. 798).

Tot el que es fa públic per a general coneixement i efectes.

Casa dela Vall, 1 de juny del 2018

Vicenç Mateu Zamora                                                       
Síndic General

A la Sindicatura

El sotasignat, M.I. Ferran Costa Marimon, conseller general del Grup Parlamentari Liberal, per la present m’adreço a V.M.I.S., i d’acord amb el que disposa l’article 129 del capítol 4 del Reglament del Consell General, sol·licito una resposta escrita del Govern en el millor termini, a la pregunta relativa al servei de transport a Prada de Conflent per als alumnes del Liceu Comte de Foix d’Andorra, principalment, que van a estudiar a Prada de Conflent i a Perpinyà.

Es pregunta

Què motiva el concurs aparegut al BOPA relatiu al servei de transport a Prada de Conflent per als alumnes del Liceu Comte de Foix d’Andorra, principalment, que van a estudiar a Prada de Conflent i a Perpinyà? Té intenció el Ministeri de destinar recursos pel servei de transport a altres ciutats estrangeres on estudien els nostres estudiants? Quins criteris se segueixen per establir les prioritats en aquesta matèria?

Aprofito l’avinentesa per testimoniar a la V.M.I.S la meva més distingida consideració.

31 de maig de 2018

Ferran Costa Marimon                                                     
Conseller General

 

4.4.2 Respostes escrites

Edicte

El síndic general, d’acord amb les previsions de l’article 90 del Reglament del Consell General,

Disposa

Publicar la resposta del Govern a les preguntes formulades pel M. I. Sr. Carles Naudi d’Areny-Plandolit Balsells, conseller general del Grup Parlamentari Mixt, relatives al procés de transposició de l’acquis UE en l’ordenament jurídic andorrà, publicades en el Butlletí del Consell General número 24/2018, de data 12 d’abril.

Tot el que es fa públic per a general coneixement i efectes.

Casa de la Vall, 29 de maig del 2018

Vicenç Mateu Zamora                                                       
Síndic General

M. I. Sr. Carles Naudi d’Areny-Plandolit Balsells

Conseller general del Grup Parlamentari Mixt

Andorra la Vella, 28 de maig del 2018

Objecte: resposta a les seves preguntes de data 12 d’abril del 2018 relatives “al procés de transposició de l’acquis UE en l’ordenament jurídic andorrà” (Reg. Núm. 432).

Molt il·lustre senyor,

En resposta a les seves preguntes, em plau informar-vos del següent:

1. Identificació dels òrgans / departaments competents per realitzar la incorporació i l’aplicació del acquis UE.

El febrer del 2015, abans de l’inici de les negociacions per a un Acord d’Associació (AA), el Ministeri d’Afers Exteriors dissenya i implementa un “Pla de treball intern d’estudis sectorials” amb l’objecte que els diferents Departaments de l’Administració general i de les Parapúbliques iniciïn, segons la metodologia establerta, un estudi comparatiu detallat de la legislació de l’Acord EEE (annexes) i de la legislació andorrana. Les conclusions d’aquests estudis sectorials han de permetre identificar les adaptacions (períodes transitoris, exempcions, etc.) que siguin necessàries en el marc de la represa del cabal de l’AA i que Andorra haurà de negociar. A tal efecte, cada Direcció identifica els experts encarregats de dur a terme aquest anàlisi i se’ls lliura els documents pertinents (plantilles de treball – Global Comparative Chart, Detailed Comparative Chart, DAFO, etc. – i annexes de l’Acord EEE). El treball efectuat doncs pels diferents experts, reunits al sí de l’anomenada “Comissió Interministerial” permet d’una banda determinar quina és la posició andorrana en cadascun dels capítols de l’Acord d’associació, com d’altra banda treballar posteriorment en la represa del cabal UE relatiu al Mercat Interior. Concretament, aquesta Comissió està formada per 85 experts. Es fan reunions de tota la Comissió i a més, segons l’àmbit que es tracti a les negociacions a Brussel·les, es conformen grups de treball (ex: Grup de treball Lliure Circulació de Mercaderies) amb els experts corresponents, que alhora formen part de la delegació que es desplaça a la capital belga per tal de defensar la posició andorrana.

Durant la ronda de negociacions del mes de gener 2018, el SEAE comunica als AMS que aquests rebran un total de 25 Annexes que recopilaran tot el cabal de la UE en l’àmbit del Mercat Interior. Arran d’aquest  anunci, la ministra Ubach proposa, en la sessió del Consell de Ministres del 14 de febrer, la designació per part del Ministeri competent d’una persona responsable per a cada annex. Aquesta persona,  anomenada Chef de file és responsable de:

- coordinar el treball dels diferents departaments concernits pels actes llistats en l’annex del quan és responsable;

- supervisar i garantir que es compleixi el calendari de treball pactat amb la UE;

- actuar com a interlocutor expert en la matèria corresponent durant les sessions de negociació a Brussel·les.

Els Chefs de file i els experts tècnics tenen a la seva disposició els assessors del Ministeri d’Afers exteriors.

El Ministeri d’Afers Exteriors és l’encarregat de coordinar el treball d’anàlisi i de represa del cabal UE.

2. Identificació i enumeració de la legislació que haurà de transposar Andorra com a conseqüència de la incorporació del acquis UE.

La normativa UE pertinent pel que fa l’Acord d’associació és la que regula el funcionament i el contingut del Mercat Interior de la UE és a dir els actes relatius:

- a les quatre Llibertats de circulació (Mercaderies, Serveis, Capitals i Persones),

- a les normes comunes en matèria de Competència i Ajudes d’Estat, Contractació pública i Propietat intel·lectual, i

- les Polítiques horitzontals (Política social, Protecció de consumidors, Medi ambient, Dret de societats, etc.).

Com indicat anteriorment, tota la normativa aplicable pel que fa a l’Acord d’associació ha estat recopilada (a la imatge de l’Acord de l’Espai Econòmic Europeu) en 25 Annexes:

- Annex I -  Veterinary and Phytosanitarymatters

- Annex II - Technical Regulations, Standards, Testing and Certification

- Annex III - Product Liability

- Annex IV - Energy

- Annex V - Free Movement of Workers

- Annex VI - Social Security

- Annex VII - Recognition of professional qualifications

- Annex VIII - Right of establishment

- Annex IX - Financial Services

- Annex X - Services in general

- Annex XI - Electronic Communications, Audiovisual Services and Information Society

- Annex XII - Free Movement of Capital

- Annex XIII - Transports

- Annex XIV - Competition

- Annex XV - State Aid

- Annex XVI - Procurement

- Annex XVII -  Intellectual Property

- Annex XVIII - Health and safety at work, Labour law, Equal treatment for men and women

- Annex XIX - Consumer protection:

- Annex XX - Environment

- Annex XXI - Statistics

- Annex XXII - Company law

-Annex XXIII - Customs

- Annex XXIV - Agriculture

- Annex XXV - Trade

Cal destacar que tot el treball d’anàlisi efectuat pels experts de l’Administració i de les Parapúbliques des del 2015 en el marc del “Pla de treball intern d’estudis sectorials” està sent de molta utilitat per a l’anàlisi dels 25 Annexes dels AMS, ja que aquests repliquen pràcticament a l’idèntic, tant en forma com en fons, els Annexes de l’Acord EEE, que varen ser utilitzats com a base de treball en el Pla.

3. Contingut del programa i els terminis de la transposició del acquis:

Pel que fa al programa de treball amb relació al cabal de la UE pertinent en relació amb l’Acord d’associació, i tal com indicat anteriorment, durant la ronda de negociacions del mes de gener 2018, el SEAE comunica als AMS que aquests rebran un total de 25 Annexes que recopilaran tot el cabal de la UE pertinent en matèria de Mercat Interior.

La proposta de la UE consisteix en mantenir al llarg del 2018 i en el marc de cada sessió de negociació, reunions d’intercanvi i de negociació del cabal de la UE en format multilateral i bilateral segons s’escaigui. A tal efecte, la UE i els AMS han acordat un calendari de negociació dels diferents annexes seguint les sessions de negociació marcades pel 2018.

Així, per a cadascun dels Annexes, té lloc una primera reunió a Brussel·les en format multilateral durant la qual Andorra, Mònaco i San Marino fan part dels principals resultats de la seva anàlisi. En el cas d’Andorra, aquest retorn consisteix en :

- una presentació general sobre la situació a Andorra en la matèria.

- una exposició dels resultats estadístics de l’anàlisi de classificació dels actes segons la seva pertinència (o no), la necessitat d’adaptacions (o no) i les corresponents justificacions (en cas d’adaptacions), en base a la informació entrada a la base de dades de represa pels experts corresponents.

Posteriorment té lloc una segona reunió, aquest cop en format bilateral, durant la qual la Delegació andorrana negocia les adaptacions que els experts de l’Administració i de les Parapúbliques han identificat com a necessàries.

A data d’avui s’han mantingut ja intercanvis sobre els Annexes I, IV, VII, VIII, X, XIII, XXIII i XXIV.

L’Acord d’associació permetrà la participació d’Andorra al Mercat Interior. Aquesta participació comportarà per part d’Andorra (Mònaco i San Marino) la represa del cabal comunitari en base a les disposicions negociades. Pel que fa als terminis de transposició del cabal, cal prèviament tenir presents diferents elements:

- un dels principi negociadors de la UE és el de garantir el manteniment de la homogeneïtat del Mercat Interior.

- la UE desitja que, en el moment de l’entrada en vigor de l’Acord d’associació, s’hagi reprès el màxim de legislació possible.

- el Govern d’Andorra desitja que l’Acord d’associació sigui de fàcil i de màxima aplicabilitat a la seva entrada en vigor.

Així doncs la represa del cabal consisteix, prèviament a l’entrada en vigor de l’Acord, en l’anàlisi dels actes llistats en els diferents Annexes, així com en el treball preparatori per a la seva implementació en l’ordenament jurídic andorrà amb l’entrada en vigor de l’Acord (redacció o esmena d’actes legals; desplegament d’estructures administratives necessàries; etc.). Queda ben entès que això no elimina la possibilitat per part dels AMS de negociar les adaptacions que creguin necessàries (períodes transitoris, adaptacions tècniques, aplicacions parcials, exempcions fins a l’existència del sector en qüestió, etc.). Es important tenir enllestida la feina per tal que el màxim nombre d’actes possibles siguin aplicables amb l’entrada en vigor de l’Acord d’associació i segons les disposicions negociades. Seran únicament d’aplicació abans de l’entrada en vigor de l’Acord d’associació, aquells actes que els propis departaments de l’Administració hagin volgut anticipar per raons d’interès en la matèria (ex: normativa  comunitària en matèria de producció ecològica i de règims de qualitat).

4. Detall dels procediments a seguir per les autoritats nacionals de transposició

El procediment a seguir per a la transposició del cabal europeu, una vegada l’Acord d’Associació hagi entrat en vigor, es subdivideix en dues parts.

En primer lloc cal definir el procediment a emprar per a l’adopció de les Decisions del Comitè Mixt, que actualitzaran els 25 annexos de l'Acord. Les Parts Associades negocien en el sí del Comitè Mixt, l’actualització dels annexes de l’Acord. El Comitè Mixt pren una decisió de comú acord a tal efecte, i aquesta decisió esdevé vinculant per les Parts Associades des de la seva signatura. A partir d’aquest moment, les Parts Associades han de prendre les mesures necessàries per assegurar l’entrada en vigor i aplicació efectiva de la Decisió adoptada, en el seu ordre jurídic.

El procediment intern a seguir per part d’Andorra, serà el procediment previst a l'article 25 de la Llei qualificada reguladora de l'activitat de l'Estat en matèria de Tractats, de 19 de desembre del 1996. Aquest procediment s'utilitza actualment en el context de l'adopció dels annexos actualitzats de l’Acord Monetari. L'article 25 estableix que correspon al Govern, a proposta del Ministre d'Afers Exteriors, prendre la decisió sobre els actes de l'Estat amb rellevància jurídica internacional que interessin a un Tractat del qual Andorra sigui part contractant, així com de tots els actes que depenguin d'un Tractat i dels que puguin derivar-se drets i obligacions per a les Parts. El Govern informa aleshores als Coprínceps i al Consell General de les decisions preses en aplicació del paràgraf anterior. La seva autorització serà necessària quan afectin a un Tractat la conclusió del qual va necessitar aprovació parlamentària i la manifestació del consentiment, a menys que en aquests actes es disposés una altra cosa. El Consell General publica aquestes decisions en el Butlletí Oficial del Consell General.

S'entendrà que l'autorització ha estat atorgada si en el termini de quinze dies des de la comunicació no s’ha expressat oposició. A partir d’aquest moment, el Ministeri d'Afers Exteriors publicarà al BOPA aquesta Decisió, i comunicarà la data de l’entrada en vigor de la Decisió al comitè Mixt.

La segona part comença amb l’entrada en vigor de la Decisió del Comitè mixt a Andorra. A partir de la publicació de la Decisió al BOPA, caldrà implementar a Andorra els actes de la Unió europea llistats als annexes tenint en compte les adaptacions tècniques o substancials, períodes transitoris, aplicacions parcials així com exempcions que les dos parts han negociat en el sí del Comitè Mixt.

Finalment tal com esmentat anteriorment, els departaments de Govern concernits per l’aplicació de cada norma hauran d’adoptar d’acord amb els procediments legals interns, les disposicions legislatives, reglamentàries i administratives necessàries per a conformar-se al cabal de la UE i facilitar-ne la seva aplicació a Andorra (redacció o esmena d’actes legals; desplegament d’estructures administratives necessàries; etc.).

5. Projectes de coordinació interministerial de la transposició

Veure resposta a la pregunta 1.

6. Quina formació s’ha dut a terme i es té prevista dur a terme per als equips implicats

Anticipant la necessitat de formar els diferents interlocutors (Administració general, col·lectius empresarials, etc.) en els Afers europeus, el Govern inicia el 2013 tot un seguit de formacions que han anat evolucionant des d’aleshores des d’una vessant més general a una vessant més tècnica, segons han anat apareixen necessitats formatives específiques. Per al detall de les formacions dutes a terme, veure el document en annex (“Llistat de formacions sobre UE).

A més, el cap de Govern en la seva intervenció en el Debat d’orientació política del 15 de setembre, recorda la importància de promoure la formació continuada en el si de l’Administració pública especialment en els Afers Europeus tenint en compte la negociació en curs per a un Acord d’associació.

En aquest sentit, el cap de Govern va fer referència a l’acord que el Govern d’Andorra va signar amb el Collège d’Europe per a formar treballadors públics en qüestions europees.

Endemés, en el marc de la Initiative francophone nationale (IFN) quadriennal 2019-2022, el Govern i l'Organització Internacional per a la Francofonia estableixen un Pla Anual de Formació (PAF) que inclou seminaris temàtics proposats per Andorra segons les seves necessitats. Aquests seminaris són impartits pels Partenaires officiels de l’OIF (com l’ENA, l’IEAP o el Collège d’Europe) i versen segons s’acorda en temàtiques europees.

Alhora, des del Departament d’Afers Europeus del Ministeri d’Afers Exteriors també s’ha participat en altres formacions com és el cas dels seminaris sobre l’EFTA i l’Acord de l’Espai Econòmic Europeu organitzats per aquesta Associació de forma regular a Brussel·les.

Finalment, representants del Ministeri d’Afers exteriors acompanyats pels experts dels departaments de l’Administració i Parapúbliques mantenen intercanvis d’experiències, oferts en particular pels països veïns i els Estats EFTA de l’EEE, amb les seves administracions pertinents (secretaries d’Estat o unitats encarregades dels Afers europeus).

7. Previsió de nomenament d’alts funcionaris o càrrecs de confiança a càrrec de la transposició:

Tal com indicat en la resposta a la pregunta 1, els encarregats del treball de represa del cabal de la UE són els 14 Chefs de file que han estat designats pel Govern (majoritàriament directors de l’Administració general).

8. Projecte d’informació apropiada cap els sectors econòmics i socials afectats per la transposició

En el marc del treball de represa del cabal de la UE descrit anteriorment (veure resposta a pregunta 3), els AMS han d’identificar aquella normativa per la qual necessitaran adaptacions. Per tal d’identificar aquestes adaptacions, el Govern ha decidit implicar als actors econòmics i socials en el treball d’anàlisi, replicant així la metodologia de treball que va ser utilitzada per a l’estudi dels capítols 1 a 23 del SH en el marc de la seva possible inclusió en règim d’Unió Duanera. L’estudi del capítol 24 SH s’ha realitzat també de forma conjunta amb els actors concernits (en aquest cas l’APRA i l’AFPTA).

Adoptant aquesta metodologia de treball, el Govern respon al neguit de tenir en compte a l’hora d’establir la posició negociadora d’Andorra, la realitat de l’activitat econòmica d’aquest país que només pot aportar el sector.

Aquesta metodologia consisteix en l’establiment de taules de treball formades pels departaments de l’Administració competents en la matèria, pels col·lectius empresarials (CCIS, CEA, EFA i PIME) i pels agents econòmics i socials corresponents (associacions, sector privat al detall, etc.).

Segons s’ha acordat amb la CCIS, l’objectiu ara és que els col·lectius empresarials i els agents econòmics i socials puguin valorar l’anàlisi del cabal feta pels experts de l’Administració i en facin el corresponent retorn, per tal de preparar la posició negociadora en cada matèria per a les reunions de negociació bilaterals dels Annexes.

Finalment, cal recordar que el cap de Govern i els successius ministres d’Afers exteriors han mantingut a més, des del juliol del 2016, reunions regulars amb els col·lectius empresarials i amb els agents econòmics i socials en el marc del Pacte d’Estat per a l’Acord d’associació.

9. Modalitats d’informació / cooperació amb la Comissió Europea, els Estats Membres de la UE, i els països tercers concernits per la incorporació del acquis a Andorra

A nivell de la cooperació amb la Comissió Europea, les seves diferents direccions estan a disposició d’Andorra per organitzar reunions bilaterals o fins i tot conference calls per aclarir dubtes o plantejar preguntes.

A més, al març del 2017, el Servei d’Acció Exterior (SEAE)  va presentar als AMS TAIEX (Technical assistance and information Exchange Instrument), un instrument creat per assistir a estats tercers en qüestions de represa del cabal, de la seva correcta implementació i també en la ’introducció de normativa nacional conforme amb la legislació europea.

Existeixen tres formes d’assistència, workshop (funcionaris es desplacen al país que ho sol·licita durant 2 o 3 dies); missió d’experts (experts UE es desplacen al país que ho sol·licita durant 2-5 dies amb un objectiu molt precís per treballar amb un grup de persones determinat de forma pràctica. Està recolzat per un o varis Estats membre) i, finalment, vistes d’estudi, en les quals els funcionaris dels estats tercers es desplacen a administracions d’Estats membres durant 2 o tres dies.

Andorra va presentar el 25 de gener una sol·licitud TAIEX per tal que un grup d’experts d’Espanya, França i Luxemburg es desplacin a Andorra per assistir als tècnics de Seguretat Industrial en qüestions d’acreditació, certificació i vigilància del mercat. Aquest desplaçament tindrà lloc la setmana del 12 de juny.

Per altra banda, el Govern també està estudiant la possibilitat de tancar acords de col·laboració amb França i Espanya per tal que funcionaris de tots dos estats puguin fer estades de varis mesos a l’administració andorrana per formar els funcionaris en la represa del cabal UE.

Per últim, des del 2014, Andorra desitja negociar la conclusió d’un acord de col·laboració amb el Secretariat de l’EFTA, per tal de poder beneficiar de la seva experiència en aspectes relatius a la represa del cabal i al decision shapping. Des d’aleshores, Andorra ha tractat aquesta qüestió en totes les trobades mantingudes a nivell bilateral amb diferents autoritats (Noruega, Suïssa, Islàndia i Liechtenstein).

Annex :

Relació de les formacions sobre UE

- Maig 2012: Visita de treball a Liechtenstein d’una delegació formada per personal del Ministeri d’Afers Exteriors i del Ministeri de Finances:

Ÿ Reunió amb la Unitat de coordinació de l’EEE

Ÿ Reunió en el marc de la Lliure Circulació de Capitals amb la Liechtenstein Banking Association

- 13-24/05/13:

Ÿ Visita de treball d’un diplomàtic de l’Ambaixada d’Andorra a la UE al Ministeri d’Afers Exteriors de Croàcia per descobrir el procés de negociació d’adhesió a la UE de Croàcia i tenir coneixement dels principals reptes i problemes als quals han hagut de fer front al llarg de tot el procés.

- 09/10/13:

Ÿ Formació a càrrec del professor Jo Vandercappellen del Collège d’Europe

Ÿ La Unió europea (Història, Institucions, Funcionament – nivell bàsic)

Ÿ Grup de treball UE (33 pax)

- 16/12/13:

Ÿ Formació a càrrec del professor Marc Maresceau

Ÿ  “Les relations extérieures de l’UE avec étude de cas : Espace Economique Européen (EEE), relations avec la Suisse, relations avec l’Andorre, Saint-Marin et Monaco” – 1a part (2a part el 13/10/14)

Ÿ Grup de treball UE (60 pax aprox)

- 23 i 24/01/14:

Ÿ Desplaçament d’una delegació andorrana (4 pax) al Ministeri d’Afers Exteriors i al Secretariat General d’Afers Europeus de França – SGAE – (Paris)

- 26/05/14:

Ÿ Formació a càrrec del Sr. Matthieu Laurent, responsable de la cèl·lula precontenciosa del SGAE (París)

Ÿ  “Comprendre les mécanismes de transposition  et prévenir les procédures de contentieux”

Ÿ Grup de treball UE (60 pax aprox)

- 13/10/14:

Ÿ Formació a càrrec del professor Marc Maresceau

Ÿ  “Les relations extérieures de l’UE avec étude de cas : Espace Economique Européen (EEE), relations avec la Suisse, relations avec l’Andorre, Saint-Marin et Monaco” – 2a part

Ÿ Personal de l’Administració general i de les parapúbliques (60 pax aprox)

- Novembre 2014:

Ÿ Seminari a càrrec del Sr. Joaquim Llimona Balcells, professor de dret de la UE a la Universitat de Barcelona

Ÿ  “El Mercat Interior de la UE: elements de base de la UE i les relacions amb Andorra” (6 sessions)

Ÿ Grup de treball UE, Col·lectius empresarials, sectors privats

- 06/07/15:

Ÿ Formació a càrrec del Collège d’Europe

Ÿ  “Intensive Seminar on the EU”

Ÿ Hi participa 1 diplomàtic de l’Ambaixada d’Andorra a Brussel·les

- 09/09/15:

Ÿ Presentació a càrrec del Professor Jordi Fabregat

Ÿ Mètode DAFO

Ÿ Comissió Legislativa de Política Exterior i Col·lectius empresarials (40 aprox)

- 28/09 a 02/10/15:

Ÿ Formació a càrrec de l’ENA-OIF (París)

Ÿ  “Trajectoire d’una norme européenne: de la genèse au contentieux”

Ÿ Grup de treball UE (15 pax)

- 16/02/16:

Ÿ Conferència formativa a càrrec del Professor Joaquim Llimona amb la participació del Sr. G. Baur, el Sr. F. Tarradellas i el M.I. Sr. Gilbert Saboya entre d’altres

Ÿ  “Jornada de presentació dels Programes de la Unió Europea per període 2014-2020”

Ÿ Personal de l’Administració general i de les parapúbliques, col·lectius empresarials i sector privat

- 14 a 16/06/16:

Ÿ Formació a càrrec de l’ENA-OIF

Ÿ  “Ordre jurídique de l’UE”

Ÿ Grup de treball UE (33 pax)

- 21/11/16:

Ÿ Formació a càrrec del professor Joaquim Llimona

Ÿ Lliure Circulació de Serveis i Llibertat d’Establiment

Ÿ Grup de treball UE, Col·lectius empresarials, membres de la Comissió Legislativa de Política Exterior

- 28-29/11/16:

Ÿ Seminari EEE (George Baur – Secretariat EFTA; Sabine Monauni – Ambaixada; Simon Tribelhorn – Bancs; Stefan Ritter – Advocats)

Ÿ  “Liechtenstein: Un model d’èxit de participació al Mercat Interior de la UE des de la perspectiva dels actors econòmics”

Ÿ Grup de treball UE, Col·lectius empresarials, sector privat i consellers generals (100 pax aprox)

- 12/12/16:

Ÿ Seminari (Joaquim Llimona, Cristina Mota, Elisabet Fiñana)

Ÿ “La Relació d’Andorra amb la UE i la negociació”

Ÿ Associació de Professionals de la Comunicació d’Andorra (APCA) – 20 pax aprox

- 08/03 – 10/03/17:

Ÿ Formació a càrrec del Collège d’Europe

Ÿ  “Understanding the EU Legal System. A practical approach.”

Ÿ Grup de treball UE (30 pax)

- 10/07 - 21/07/17:

Ÿ Formació a càrrec del Collège d’Europe

Ÿ  “Intensive Seminar on the EU. Compact programme on the european commission priorities: your way through the current initiatives”

Ÿ “Intensive Seminar on the EU. Advanced programme: the main EU policies at a glance”

Ÿ 4 persones de l’Administració

- 25-29/09/17:

Ÿ Formació a càrrec de ENA-OIF

Ÿ  “Trajectoire d’une norme européenne : de la genèse au contentieux”

Ÿ Grup de treball UE (9 pax)

- 06/02/18:

Ÿ Seminari a càrrec de l’EFTA a Brussel·les

Ÿ “EFTA Introductory Seminar on the EEA”

Ÿ 2 tècnics del Departament d’Afers Europeus del Ministeri d’Afers Exteriors

- 11/04/18 - 12/04/18:

Ÿ Visita de treball d’una delegació encapçalada per la ministra Ubach a Noruega 

Ÿ Presentació per part de les diferents autoritats noruegues de la seva experiència en el marc de l’Acord de l’EEE. En particular es van tractar qüestions relatives a la Lliure Circulació de Persones i represa del cabal

Ÿ Delegació formada per tècnics del Departament d’Afers Exteriors,  el Departament d’Immigració i la CASS

- 24/05/18:

Ÿ Visita de treball a la Secretaria d’Estat d’Afers Europeus d’Espanya, a Madrid

Ÿ Es van tractar temes de metodologia i represa del cabal, estructura de la Secretaria i qüestions judicials relatives al dret europeu 

Ÿ 2 persones del Ministeri d’Afers Exteriors i 1 persona de Gabinet Jurídic

- 28-05-18 – 29/05/18:

Ÿ Visita de treball d’una delegació encapçalada per la ministra Ubach a Liechtenstein

Ÿ Delegació formada per tècnics del Departament d’Afers Exteriors,  del Ministeri de Finances, del Departament de Transports, del Servei d’Estadística i del Departament d’Immigració

- 12/06/18:

Ÿ Formació de l’Agència Andorrana de Protecció de Dades en col·laboració amb el Govern d’Andorra i el Collège d’Europe

Ÿ “El nou Reglament europeu sobre protecció de dades i el seu impacte per a Andorra”

Ÿ Grup de treball UE, Col·lectius empresarials, sector privat i membres de la Comissió Legislativa de Política Exterior

- 02/07/18 – 13/07/18:

Ÿ Formació a càrrec del Collège d’Europe a Bruixes

Ÿ  “ Seminar on the Energy Union”

Ÿ 1 persona de l’Administració

- 09/07/18 – 13/07/18:

Ÿ Formació a càrrec del Collège d’Europe a Bruixes

Ÿ “Intensive Seminar on the EU. Compact programme on the european commission priorities: your way through the current initiatives”

Ÿ 1 o 2 persones de l’Administració

- 08/10/18 – 10/10/18:

Ÿ Formació a càrrec del Collège d’Europe a Bruges

Ÿ “EU Diplomacy & Diplomatic Skills: How to communicate, negotiate and report”

Ÿ 1 tècnic del Departament d’Afers Europeus

 

 

 

 

 

 

 

Butlletí del Consell General

Dipòsit legal: And. 262/94
ISSN 1024-9044