Ves al contingut. | Salta a la navegació

Sou a: Inici / ca / Newsletters / Butlletí del Consell General / BCG 44/2016, 27 juny 2016

BCG 44/2016, 27 juny 2016

Facebook icon Twitter icon Forward icon

BCG 44/2016

 

 

Butlletí
del
Consell General

Núm. 44/2016

Casa de la Vall, 27 de juny del 2016

SUMARI

 

 

4- IMPULS I CONTROL DE L'ACCIÓ POLÍTICA DEL GOVERN

4.4.2 Respostes escrites

Publicació de la resposta del Govern a les preguntes formulades pel M. I. Sr. Jordi Gallardo Fernàndez, conseller general del Grup Parlamentari Liberal, relatives a la notificació del retorn de l’Impost General Indirecte als beneficiaris.   

4.8 Propostes d'acord, propostes de resolució i mocions

Publicar l’esmena presentada per la M. I. Sra. Meritxell Mateu Pi, consellera general del Grup Parlamentari Demòcrata, a la Moció instant al Govern a què implementi els canvis necessaris per a comptabilitzar dins del termini dels 60 dies fixats per la Llei 22/2013 del 28 de novembre de mesures contra la morositat per a satisfer els pagaments als proveïdors, els dies que els departaments dels diferents ministeris del Govern utilitzen per a revisar les factures o certificacions dels projectes adjudicats abans del seu enviament al departament d’Intervenció del Ministeri de Finances, abans del 31 de desembre del 2016.       

 

 

 

 

 

4- IMPULS I CONTROL DE L'ACCIÓ POLÍTICA DEL GOVERN

4.4.2 Respostes escrites

Edicte

La subsíndica general, d'acord amb les previsions de l’article 90 del Reglament del Consell General,

Disposa

Publicar la resposta del Govern a les preguntes formulades pel M. I. Sr. Jordi Gallardo Fernàndez, conseller general del Grup Parlamentari Liberal, relatives a la notificació del retorn de l’Impost General Indirecte als beneficiaris, publicades en el Butlletí del Consell General núm. 33/2016, de data 13 de maig.

Tot el que es fa públic per a general coneixement i efectes.

Casa de la Vall, 27 de juny del 2016

Mònica Bonell Tuset                                                            
Subsíndica General

Ministeri de Finances                                        
Resposta escrita del Govern a la pregunta       
(Reg. Núm. 0707)

Resposta escrita del Govern a la pregunta, amb referència Reg. núm. 0707, presentada pel M. I. Sr. Jordi Gallardo Fernàndez, conseller general del Grup Parlamentari Liberal, relativa a la notificació del retorn de l’Impost General Indirecte als beneficiaris.

Motivació:

Vist que el Govern mitjançant la notificació als beneficiaris pel retorn de l’IGI per correu electrònic va adjuntar les adreces de totes les persones a qui se’ls notificaria l’esmentat retorn,

Vist que Govern en el tractament de dades personals d’aquesta notificació pot haver incorregut en una vulneració del dret que tota persona té a la seva intimitat, dret fonamental reconegut per la Constitució al seu article 14,

Vist que la Llei 15/2003, del 18 de desembre, qualificada de protecció de dades té per objectiu protegir i garantir el tractament i la utilització de dades personals, els drets fonamentals de les persones, i especialment els relatius a la intimitat,

Atès que la notificació del Govern per correu electrònic als beneficiaris del retorn de l’IGI pot haver incorregut en un incompliment dels següents articles del reglament de l’Agència Andorrana de Protecció de dades:

article 1 del reglament de l’Agència Andorrana relatiu a l’objecte del citat reglament,

article 5 del reglament de l’Agència Andorrana relatiu a les definicions del citat reglament a fi de regular la protecció de dades personals al Principat d’Andorra,

article 7 del reglament de l’Agència Andorrana sobre els principis relatius del tractament de les dades,

article 17 del reglament de l’Agència Andorrana relatiu a la confidencialitat,

article 18 del reglament de l’Agència Andorrana relatiu a la seguretat.

Atès l’exposat es pregunta

Pot informar Govern per quins motius es va adjuntar en l’enviament de cada correu les adreces de correu de totes les persones beneficiàries?

Pot informar Govern si aquesta acció es va realitzar amb el consentiment dels beneficiaris?

Pot informar Govern quants beneficiaris serien els afectats per aquests enviaments?

Pot informar i detallar Govern quin protocol utilitza per a la gestió de les dades que els administrats facilitem al Govern a fi de garantir la protecció d’aquestes?

Pot informar i detallar Govern quin protocol utilitza a fi de garantir la protecció de dades dels administrats al moment de realitzar notificacions per correu electrònic?

Pot informar Govern si va notificar a l’Agència de Protecció de Dades d’Andorra el succeït amb la notificació als beneficiaris pel retorn de l’IGI per correu electrònic en el moment que va detectar els fets? (En cas afirmatiu quan ho va fer i per quina via?)

En cas que el Govern no hagi informat a l’Agència de Protecció de Dades d’Andorra pot informar Govern si l’Agència de Protecció de Dades s’ha posat en contacte amb el Govern per aquest incident? (En cas afirmatiu quan ho va fer i per quina via?)

Pot informar Govern quines accions ha aplicat per a evitar que fets similars es reprodueixin?

Resposta

A la pregunta: “pot informar Govern per quins motius es va adjuntar en l’enviament de cada correu les adreces de correu de totes les persones beneficiàries?”

L’11 de maig del 2016, a les 15.34h, l’Àrea Atenció al Públic del Departament de Tributs i de Fronteres va enviar a 77 obligats tributaris de l’IGI que tenien saldos d’impost al seu favor, un missatge de correu electrònic amb el contingut següent:

Andorra la Vella, 11 de maig del 2016

Benvolgut/uda senyor/a,

L'informem que ja pot passar per les dependències del Departament de Tributs i de Fronteres a recollir el document acreditatiu (xec) de la devolució de IGI.

L'Administració tributària està a la vostra disposició per a qualsevol dubte als números de telèfons 147 o 885 005, al web www.impostos.ad, o bé a la nostra oficina de la Baixada del Molí, número 11, d'Andorra la Vella. 

Poc temps desprès un obligat tributari va contactar telefònicament amb l’Àrea Atenció al Públic, per advertir que el correu enviat mostrava les adreces de correu d’altres obligats tributaris

A les 16.23h de l’11 de maig del 2016, des de l’Àrea Atenció al Públic es va enviar un segon correu a aquests 77 obligats tributaris, amb adreça oculta, advertint de l’error i que no tinguessin en compte el contingut del primer correu i demanant disculpes. 

La persona que va enviar el correu de l’11 de maig del 2016, assegura que va copiar les adreces de correu a l’apartat CCo (que oculta les adreces dels altres destinataris) del gestor de correus, i no a l’apartat Cc (que mostra les adreces de tots els destinataris).

La còpia del missatge que ha quedat a la carpeta de missatges enviats mostra les adreces a  l’apartat Cc. S’han realitzat testos des del mateix gestor de correu, que han donat un comportament correcte de les funcions CCo i Cc. Si bé no es possible reproduir en aquests testos el comportament i les condicions de l’eina a les 15.34h de l’11 de maig del 2016, tot fa pensar que es va produir un error humà.

A la pregunta: “pot informar Govern si aquesta acció es va realitzar amb el consentiment dels beneficiaris?”

La notificació del retorn de l’impost general indirecte als beneficiaris es realitza en funció de les dades comunicades a aquest efecte per l’obligat tributari en el formulari de comunicació de domicilis de l’alta censal (formulari 001-B), per algun dels mitjans següents:

1) Correu electrònic (en el cas que l’obligat tributari hagi decidit comunicar una adreça electrònica de contacte);

2) En absència d’adreça de correu electrònic, mitjançant trucada telefònica (en el cas que l’obligat tributari hagi decidit comunicar un telèfon de contacte);

3) En absència de telèfon de contacte, mitjançant correu postal (al seu domicili fiscal o al seu domicili de notificació, que són dades d’obligada complementació en el moment de l’alta censal).

A la pregunta: “pot informar Govern quants beneficiaris serien els afectats per aquests enviaments?”

El missatge de correu electrònic de l’11 de maig del 2016 es va enviar a 77 obligats tributaris de l’impost general indirecte.

A la pregunta: “pot informar i detallar Govern quin protocol utilitza per a la gestió de les dades que els administrats facilitem al Govern a fi de garantir la protecció d’aquestes?”

Totes les dades tributàries què dipositen els administrats (presencialment o en línia) estan dins un sistema d’informació unificat. Aquest sistema d’informació únic suporta tots els processos (tasques) necessaris pel funcionament propi del Departament de Tributs i de Fronteres. Així doncs aquest sistema té creats tots els perfils d’usuari necessaris per aquest funcionament i, per cada perfil, hi ha els diferents usuaris autoritzats que en realitzen les tasques que tenen encomanades.

Cadascun d’aquests usuaris disposa d’un accés nominal al sistema i, d’acord al perfil associat, té accés a les dades necessàries per poder desenvolupar les seves tasques.

El sistema traça, per a cada usuari autoritzat, les diferents accions que pot realitzar sobre el sistema per disposar de tota la informació, si escau, davant de qualsevol possible incidència que pugui aparèixer.

A la pregunta: “pot informar i detallar Govern quin protocol utilitza a fi de garantir la protecció de dades dels administrats al moment de realitzar notificacions per correu electrònic?”

La notificació del retorn de l’impost general indirecte als beneficiaris es realitza enviant un correu electrònic per usuaris autoritzats del Departament de Tributs i de Fronteres. Per fer possible un enviament precís als destinataris afectats es fa una extracció de dades del sistema tributari únic per l’obtenció automàtica de les adreces de correu electrònic d’aquests. Aquesta extracció només la pot realitzar personal autoritzat amb els drets necessaris sobre les dades del sistema d’informació. És en el darrer pas del procés (enviament del correu electrònic) on es realitza de forma manual la inserció d’aquests destinataris en el camp de còpia oculta juntament amb el text del cos del missatge el qual es personalitza en funció de l’acció a comunicar.

D’altra banda, cal afegir que d’acord amb la política interna del Departament, el contacte per via de correu electrònic (massiu o no) es limita a missatges informatius no individualitzats ni personalitzats, i que mai contenen cap dada de tipus econòmic ni personal, sinó que comuniquen una situació d’interès general (pagaments de campanya, finalització de terminis, o modificacions normatives,...).

A les preguntes: “pot informar Govern si va notificar a l’Agència de Protecció de Dades d’Andorra el succeït amb la notificació als beneficiaris pel retorn de l’IGI per correu electrònic en el moment que va detectar els fets? (En cas afirmatiu quan ho va fer i per quina via?); en cas que el Govern no hagi informat a l’Agència de Protecció de Dades d’Andorra pot informar Govern si l’Agència de Protecció de Dades s’ha posat en contacte amb el Govern per aquest incident? (En cas afirmatiu quan ho va fer i per quina via?)”

D’entrada el Departament de Tributs i de Fronteres es va posar en contacte per via telefònica amb l’Agència Andorrana de Protecció de Dades per informar de la incidència ocorreguda. Posteriorment, el 14 de juny del 2016, una vegada es va disposar de les evidències suficients sobre els motius que van originar la incidència, el Departament de Tributs i de Fronteres va enviar una comunicació escrita a l’Agència Andorrana de Protecció de Dades exposant els fets ocorreguts, així com les mesures correctores implementades.

A la pregunta: “pot informar Govern quines accions ha aplicat per a evitar que fets similars es reprodueixin?”

Les mesures que s’han emprès pel Govern per garantir que aquest fet no es torni a repetir són, en primer lloc, no utilitzar directament l’eina de correu electrònic per a fer enviaments massius de missatges de correu electrònic fins que es disposi d’un nou mòdul informàtic de difusió.

En aquest sentit, aquest nou mòdul de difusió (que entre altres canals inclou el correu electrònic), no permetrà fer accions de comunicació massives en clar (a/c) ja que s’encarregarà de posar tots els destinataris en còpia oculta (c/o). Aquest mòdul realitzarà la connexió de forma automàtica amb l’eina de correu electrònic per fer-ne l’enviament.

Andorra la Vella, 27 de juny del 2016

Jordi Cinca Mateos                                                               
Ministre de Finances

 

4.8 Propostes d'acord, propostes de resolució i mocions

Edicte

La subsíndica general, d'acord amb les previsions de l'article 90 del Reglament del Consell General,

Disposa

Publicar l’esmena presentada per la M. I. Sra. Meritxell Mateu Pi, consellera general del Grup Parlamentari Demòcrata, a la Moció instant al Govern a què implementi els canvis necessaris per a comptabilitzar dins del termini dels 60 dies fixats per la Llei 22/2013 del 28 de novembre de mesures contra la morositat per a satisfer els pagaments als proveïdors, els dies que els departaments dels diferents ministeris del Govern utilitzen per a revisar les factures o certificacions dels projectes adjudicats abans del seu enviament al departament d’Intervenció del Ministeri de Finances, abans del 31 de desembre del 2016, publicada per edicte de data 20 de juny del 2016.

Tot el que es fa públic per a general coneixement i efectes.

Casa de la Vall, 27 de juny del 2016

Mònica Bonell Tuset                                                            
Subsíndica General

 

A la Sindicatura

Meritxell Mateu Pi, en representació del Grup Parlamentari Demòcrata, d’acord amb el que disposen els articles 132.2 i 138 del Reglament del Consell General, presenta en forma, l’esmena següent la Moció presentada pels consellers generals Jordi Gallardo Fernàndez, Carine Montaner Raynaud i Judith Pallarès Cortès, consellers del Grup Parlamentari Liberal que insta al Govern a que implementi els canvis necessaris per a comptabilitzar dins del termini dels 60 dies fixats per la Llei 22/2013 del 28 de novembre de mesures contra la morositat per a satisfer els pagaments als proveïdors, els dies que els departaments dels diferents ministeris del Govern utilitzen per a revisar les factures o certificacions dels projectes adjudicats abans del seu enviament al departament d’intervenció del Ministeri de Finances abans del 31 de desembre del 2016, publicat al Butlletí del Consell General número 42/2016 del 20 de juny del 2016.

Esmena 1.- De modificació.

Es proposa modificar la Moció que insta a Govern a que implementi els canvis necessaris per a comptabilitzar dins del termini dels 60 dies fixats per la Llei 22/2013 del 28 de novembre de mesures contra la morositat per a satisfer els pagaments als proveïdors amb el redactat següent:

“Acord

S’insta al Govern a que implementi els canvis necessaris per a comptabilitzar dins del termini dels 60 dies fixats per la Llei 22/2013 del 28 de novembre de mesures contra la morositat per a satisfer els pagaments als proveïdors, els dies que els departaments  dels diferents ministeris del Govern incloent el departament d’Intervenció del Ministeri de Finances, utilitzen per a revisar les factures o certificacions dels projectes adjudicats sempre hi quan les factures no siguin objecte de rectificació.”

Motivació:

Adaptar el redactat a la realitat del funcionament intern de l’Administració.

Andorra la Vella, 27 de juny de 2016

Meritxell Mateu Pi                                                               
Consellera general del Grup Parlamentari Demòcrata

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Butlletí del Consell General

Dipòsit legal: And. 262/94
ISSN 1024-9044