Ves al contingut. | Salta a la navegació

Sou a: Inici / ca / Newsletters / Butlletí del Consell General / BCG 44/2015, 23 octubre 2015

BCG 44/2015, 23 octubre 2015

Facebook icon Twitter icon Forward icon

BCG 44/2015

 

 

 

Butlletí
del
Consell General

Núm. 44/2015

Casa de la Vall, 23 d’octubre del 2015

SUMARI

 

 

2- PROCEDIMENT LEGISLATIU COMÚ

2.1 Projectes de llei

Pròrroga al termini per a la presentació d’esmenes al Projecte de llei de modificació dels estatuts de la societat Ramaders d’Andorra, SA.                                                 

4- IMPULS I CONTROL DE L'ACCIÓ POLÍTICA DEL GOVERN

4.4.2 Respostes escrites

Publicació de la resposta del Govern a la pregunta formulada pel M. I. Sr. Jordi Gallardo Fernàndez, conseller general del Grup Parlamentari Liberal, relativa al protocol previst en els casos que es declara la incapacitat mental d'una persona.     

Publicació de la resposta del Govern a la pregunta formulada pel M. I. Sr. Jordi Gallardo Fernàndez, conseller general del Grup Parlamentari Liberal, relativa al nombre d’empreses que van declarar beneficis durant l’any 2014.             

5- ALTRA INFORMACIÓ

5.2 Convocatòries

Convocatòria d’una sessió informativa pública de la M. I. Sra. Olga Gelabert Fàbrega, ministra de Cultura, Joventut i Esports, davant de la Comissió Legislativa d’Educació, Recerca, Cultura i Esports, pel dia 12 de novembre del 2015.               

6- ORGANISMES ADSCRITS AL CONSELL GENERAL

6.2 Tribunal de Comptes

Designació del president i dels membres del Tribunal de Comptes.          

 

 

 

 

 

 

 

 

2- PROCEDIMENT LEGISLATIU COMÚ

2.1 Projectes de llei

Edicte

La Sindicatura, en reunió tinguda el dia 23 d’octubre del 2015, exercint les atribucions que li confereix l'article 80 del Reglament del Consell General, ha acordat a demanda del M. I. Sr. Pere López Agràs, president del Grup Parlamentari Mixt, prorrogar el termini per a la presentació d’esmenes al Projecte de llei de modificació dels estatuts de la societat Ramaders d’Andorra, SA. El nou termini finalitza el dia 29 d’octubre del 2015, a les 13.30h.

Tot el que es fa públic per a general coneixement i efectes.

Casa de la Vall, 23 d’octubre del 2015

Vicenç Mateu Zamora                                                         
Síndic General

 

4- IMPULS I CONTROL DE L'ACCIÓ POLÍTICA DEL GOVERN

4.4.2 Respostes escrites

Edicte

El síndic general, d'acord amb les previsions de l’article 90 del Reglament del Consell General,

Disposa

Publicar la resposta del Govern a la pregunta formulada pel M. I. Sr. Jordi Gallardo Fernàndez, conseller general del Grup Parlamentari Liberal, relativa al protocol previst en els casos que es declara la incapacitat mental d’una persona, publicada en el Butlletí del Consell General núm. 31/2015, de data 10 de setembre.

Tot el que es fa públic per a general coneixement i efectes.

Casa de la Vall, 22 d’octubre del 2015

Vicenç Mateu Zamora                                                         
Síndic General

Molt Il·lustre Senyor,

En relació a la pregunta formulada pel M. I. Conseller General , Sr. Jordi Gallardo del Grup Parlamentari Liberal, amb data 9 de setembre, sobre:

- Quin protocol d’actuació té previst l’Administració en el cas que una persona sigui declarada incapaç?

- Qui assumeix la tutela en el cas que el declarat incapaç no disposi de familiars?

- Quantes persones s’han declarat incapacitades durant els darrers quatre anys?

Passo a informar-vos, en temps i forma, el següent:

Pel que fa a Quin protocol d’actuació té previst l’administració en el cas que una persona sigui declarada incapaç?

El protocol d’actuació que té previst l’Administració és el que estableix la legalitat vigent. Així, l’ordenament jurídic andorrà preveu en la seva Llei 15/2004 del 3 de novembre, qualificada d’incapacitació i organismes tutelars, modificada per la Llei 27/2013, del 19 de desembre, la regulació de la figura del tutor (art.25 i 31) i la de les institucions tutelars (art.16).

Com no podia ser d’altra manera una figura de la importància de la tutela ha d’estar regulada per una Llei qualificada i gaudir de totes les garanties i controls que les persones sotmeses a tutela mereixen. La tutela és una protecció deguda a l’infant i a l’incapaç i una obligació pública. Per aquest motiu, la Llei de garantia dels drets de les persones amb discapacitat,  aprovada el 17 d'octubre del 2002, en el capítol IV dedicat a la protecció i garantia dels drets, regula a l'article 22 la incapacitació i tutela amb caràcter provisional i estableix a la disposició final segona que el Govern, en el termini d'un any, havia de sotmetre al Consell General un projecte de llei regulador de la incapacitat i el sistema tutelar amb caràcter general. Per tal de donar compliment a aquest mandat, es va adoptar la Llei 15/2004 del 3 de novembre, qualificada d’incapacitació i organismes tutelars, modificada per la Llei 27/2013, del 19 de desembre  que, primer, es refereix a la incapacitació i a l'internament en situacions determinades i, després, regula de forma completa i sistemàtica les institucions tutelars que permeten conferir a determinades persones la guarda i protecció d'aquelles que no tenen una capacitat plena d'autogovern.

Entre els aspectes que conformen aquesta Llei s'ha d'assenyalar, en primer lloc, que el règim jurídic de la incapacitat s'ajusta plenament als principis emanats de la Constitució del Principat d'Andorra i a l'interès públic que informa totes les qüestions relacionades amb els drets i les llibertats de la persona. En els aspectes processals interessa destacar la necessitat que es facin determinades proves, així com les concessions que es fan al principi de la investigació oficial amb la finalitat d'obtenir el coneixement de la veritat real en un tema tan delicat. S'imposa també que la sentència que decreta la incapacitat determini el grau i les limitacions.

Pel que fa a les institucions tutelars, es regulen d'acord amb uns criteris que en part ja es troben a la legalitat fins ara vigent, però que es desenvolupen, se sistematitzen i s'adapten als principis que informen la societat i la família del Principat d'Andorra en els temps actuals.

D'altra banda, s'ha de remarcar que la Llei opta clarament per un sistema de tutela judicial o d'autoritat, el qual ja informava la darrera normativa vigent al Principat sobre la matèria. Interessa precisar que no s'instaura un sistema únic, sinó bàsicament una dualitat de sistemes de guarda legal, que són la tutela per a la protecció dels interessos personals i patrimonials de la persona incapacitada i la curatela per a la protecció únicament del patrimoni d'aquestes persones incapacitades, però també dels declarats pròdigs i absents. No obstant això, es preveu la figura del defensor judicial, que és també un òrgan tutelar, que ha de substituir el tutor i el curador en els casos que preveu la Llei.

Les institucions tutelars poden recaure tant en persones físiques que estiguin en el ple exercici dels seus drets civils i que no incorrin en les causes d'incapacitat o inhabilitat establertes per la llei, com en persones jurídiques que tinguin per objecte la protecció dels menors i de les persones incapacitades, que no tinguin afany de lucre i que estiguin acreditades pel Govern. Pel que fa a les obligacions que s'imposen al tutor interessa recordar aquí l'actualització que s'efectua de les garanties que es poden imposar al titular del càrrec en funció dels interessos que predominen en la família i la societat andorrana dels temps actuals.

La persona jurídica acreditada per Govern com a institució tutelar és la Fundació Privada Tutelar.

Per que fa a la pregunta : Qui assumeix la tutela en el cas que el declarat incapaç no disposi de familiars?

Aquesta decisió correspon a l’autoritat judicial. El batlle mitjançant resolució judicial nomena la persona, persones o bé els organismes tutelars  que consideri més adients per fer-se càrrec de la persona incapacitada. .

Article 30.2

Nomenament per l’autoritat judicial

2. L’organisme jurisdiccional nomena tutor la persona que per la seva situació personal i patrimonial i per altres circumstàncies concurrents consideri més apte per a l’exercici de la tutela.

Cal tenir en compte que la persona a la que és refereix l’article pot ser física o jurídica.

Article 18

Capacitat

1. Únicament poden ser titulars de les institucions tutelars les persones físiques que estiguin en ple exercici dels seus drets civils i que no incorrin en cap de les causes d’incapacitat o d’inhabilitat que preveuen els articles següents.

2. També poden assumir el càrrec de tutor les persones jurídiques sense ànim de lucre que tinguin per objecte la protecció dels menors i dels incapacitats i estiguin acreditades pel Govern.

Pel que fa a la titularitat del càrrec cal estar al que disposa l’article 25:

Titularitat del càrrec

1. La tutela l’exerceix una o més persones físiques o una sola persona jurídica. En el cas que hi hagi més d’un tutor, tots actuen de forma conjunta, llevat que s’estableixi expressament el contrari en la sentència que decreta la incapacitació. Els desacords entre els tutors s’han de resoldre en el tràmit d’execució de sentència d’incapacitació o en el procediment de jurisdicció voluntària que correspongui i amb l’audiència prèvia dels tutors, del menor si té almenys dotze anys o de la persona incapacitada si té prou coneixement.

En l’actualitat la Fundació Privada Tutelar, constituïda el dia 12 de setembre de l’any 2007, és la persona jurídica que exerceix la tutela quan la resolució judicial ho determina, d’acord amb l’article 18.2 de la Llei. La Fundació Privada Tutelar és una organització privada, de naturalesa fundacional, de nacionalitat andorrana, sense afany de lucre, i amb la voluntat de prestar un servei d’interès general. La composició del patronat és el següent: el 17 de febrer de 2009 es constitueix el Patronat d’Honor de la Fundació que està compost pel M.I. Síndic General i pels M.I. Representants dels Coprínceps. Quant al Patronat, el president n’és un membre de la Cambra de Notaris i la vicepresidència correspon a la Ministra de Salut, Afers Socials i Ocupació. Com a patrons hi ha membres del Ministeri de Salut, Afers Socials i Ocupació, un representant dels Hbles. Cònsols d’Andorra i representants de la societat civil. Compta també amb un Secretariat i la gerència i el seu finançament és  públic (Govern/comuns) i privat.

Per finalitzar i com a resposta a Quantes persones s’han declarat incapacitades durant els darrers quatre anys?

La dada sol·licitada no pot ser resposta atès que les declaracions d’incapacitat corresponen a l’òrgan judicial i no al Govern. L’única dada que es disposa és aquelles tuteles, pretuteles, curateles, administració judicial o patrimonial en les quals s’és present a través de la Fundació Privada Tutelar.

En l’actualitat el Govern no compta amb cap persona tutelada directament. Les tuteles, pretuteles i curateles s’efectuen mitjançant la Fundació Privada Tutelar. A dia d’avui la fundació compta amb 19 tuteles, 4 pretuteles i 2 curateles.

L’evolució d’ençà la creació de la Fundació Privada Tutelar, és la següent:

QUADRE D'EVOLUCIÓ DE LES PERSONES ATESES PER LA FUNDACIÓ

2008

2009

2010

2011

2012

2013

2014

set-15

Tuteles

4

6

7

7

9

11

17

19

Pretuteles

4

5

5

5

3

4

Curateles

1

1

1

2

1

1

2

Administració judicial

2

1

1

Administració patrimonial

1

1

1

1

4

7

13

14

18

19

23

25

Rosa Ferrer Obiols                                                                
Ministra de Salut, Afers Socials i Ocupació

 

Edicte

El síndic general, d'acord amb les previsions de l’article 90 del Reglament del Consell General,

Disposa

Publicar la resposta del Govern a la pregunta formulada pel M. I. Sr. Jordi Gallardo Fernàndez, conseller general del Grup Parlamentari Liberal, relativa al nombre d’empreses que van declarar beneficis durant l’any 2014, publicada en el Butlletí del Consell General núm. 31/2015, de data 10 de setembre.

Tot el que es fa públic per a general coneixement i efectes.

Casa de la Vall, 23 d’octubre del 2015

Vicenç Mateu Zamora                                                         
Síndic General

Resposta escrita a la pregunta número 833

Les dades que conté la resposta a la pregunta formulada pel M.I. Sr. Jordi Gallardo Fernàndez s’han extret de les declaracions de l’Impost sobre societats i de l’Impost sobre la renda de les activitats econòmiques corresponents a l’exercici fiscal 2014 presentades pels obligats tributaris fins a la data de la resposta. En aquest sentit, cal tenir en compte que aquestes dades poden patir alteracions per dos motius principals: pel fet de que el període voluntari per a presentar les declaracions de l’Impost sobre societats de l’exercici 2014 encara no ha finalitzat, atès que resten pendents les societats que tenen un exercici fiscal diferent de l’any natural; i pel fet de que les declaracions que suporten aquestes dades poden ser sotmeses als procediments de comprovació i inspecció tributària.

 

 

Pregunta 1:

Quantes empreses han declarat beneficis durant l’exercici fiscal 2014?

 

 

Tipus

Nombre

IS

2.065

IAE

3.069

Total

5.134

 

 

 

Resultat Positiu

Impost

OT'S

Tipus OT

Resultat Comptable

IAE

150

DN (Xifra Ingressos >600.000€)

32.737.491,26

IS

569

DN (Xifra Ingressos >600.000€)

390.508.651,03

Resultat Positiu

719

DN (Xifra Ingressos >600.000)

423.246.142,29

IAE

2790

DS  (Xifra Ingressos <= 600.000€) DD

94.021.196,62

ISS

1482

DS  (Xifra Ingressos <= 600.000€) DD

46.468.483,41

Resultat Positiu

4272

DS  (Xifra Ingressos <= 600.000) DD

140.489.680,03

IAE

129

DS  (Xifra Ingressos <= 600.000€) DO

5.451.821,74

ISS

14

DS  (Xifra Ingressos <= 600.000€) DO

214.515,31

Resultat Positiu

143

DS  (Xifra Ingressos <= 600.000) DO

5.666.337,05

 

 

Pregunta 2:

Quin percentatge representen respecte del total d’empreses existents?

 

 

Tipus

Nombre

Totes

8.523

Resultat Positiu

60,24%

 

Pregunta 4:

Quina és la xifra total de beneficis declarats?

 

Descripció

Import

Total Resultats Positius

569.402.159,37

 

Pregunta 6:

Quina variació hi ha entre els beneficis declarats el 2013 i el 2014?

Amb anterioritat a l’1 de juny del 2015, data en la que el Departament de Tributs i de Fronteres va posar en producció un nou sistema d’informació integrat de gestió dels tributs, el sistema d’informació del qual disposava el Departament de Tributs i de Fronteres no recollia com a camp obligatori l’enregistrament de la dada del resultat comptable dels obligats tributaris. Es per aquest motiu de que el Departament de Tributs i de Fronteres només disposa d’aquesta dada en format paper de l'exercici fiscal 2013. Actualment s’estan digitalitzant les dades disponibles en format paper per a poder disposar d’aquesta d’informació.

És per aquest motiu que actualment, el Departament de Tributs i de Fronteres no està en disposició de poder respondre a aquesta pregunta.

 

Pregunta 3, 5 i 7:

Pot Govern classificar les dades per sectors?

A dia d'avui l'única manera de poder classificar les dades per sectors és mitjançant la Classificació d’Activitats Econòmiques d’Andorra (CAEA) que figura en les activitats comercials declarades al Registre de Comerç. En aquest sentit es plantegen diverses situacions que impossibiliten poder classificar els beneficis per sectors d’activitat i que s’exposen a continuació: no totes les persones
físiques o jurídiques que realitzen activitats econòmiques subjectes a l’Impost sobre societats o a l’Impost sobre la renda de les activitats econòmiques han d’estar inscrites al Registre de Comerç, com per exemple les societats patrimonials o els professionals liberals; una persona física o jurídica pot disposar de més d’un comerç inscrit en el Registre de Comerç amb activitats comercials diferents però l’obligat tributari és únic a l’hora d’acomplir amb les seves obligacions fiscals; i finalment un persona física o jurídica pot ser titular d’un comerç amb múltiples activitats econòmiques. Les dues darreres situacions impossibiliten poder determinar a quina activitat cal atribuir el benefici.

Actualment el Departament de Tributs i de Fronteres, conjuntament amb el Departament d’Economia i el Departament d’Estadística col·laboren en un grup de treball per determinar els mecanismes que ens permetin classificar el resultat de les empreses per sectors d’activitat.

5- ALTRA INFORMACIÓ

5.2 Convocatòries

Edicte

El proper dia 12 de novembre del 2015, dijous, a les 16.00h, se celebrarà a la sala de reunions públiques de la planta -3 del nou edifici del Consell General, una sessió informativa pública de la M. I. Sra. Olga Gelabert Fàbrega, ministra de Cultura, Joventut i Esports, davant de la Comissió Legislativa d’Educació, Recerca, Cultura i Esports, amb l'ordre del dia següent:

Punt Únic: Compareixença, a iniciativa pròpia, de la M. I. Sra. Olga Gelabert Fàbrega, ministra de Cultura, Joventut i Esports, per presentar les principals línies d’actuació per la present legislatura del Ministeri de Cultura, Joventut i Esports.

Tot el que es fa públic per a general coneixement i efectes.

Casa de la Vall, 23 d’octubre del 2015

Vicenç Mateu Zamora                                                         
Síndic General

 

6- ORGANISMES ADSCRITS AL CONSELL GENERAL

6.2 Tribunal de Comptes

Edicte

El síndic general, d'acord amb el que disposa l'article 90 del Reglament del Consell General fa públic el següent:

Que el Consell General en la seva sessió del dia 22 d'octubre del 2015, i d'acord amb el que disposa la Llei del Tribunal de Comptes, ha designat el Sr. Francesc d’Assís Pons Tomàs pel càrrec de president del Tribunal de Comptes, i la Sra. Montserrat Montes Echevarría i el Sr. Carles Sansa Torm com a membres del Tribunal de Comptes.

Tot el que es fa públic per a general coneixement i efectes.

Casa de la Vall, 22 d’octubre del 2015

Vicenç Mateu Zamora                                                         
Síndic General

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Butlletí del Consell General

Dipòsit legal: And. 262/94
ISSN 1024-9044