Ves al contingut. | Salta a la navegació

Sou a: Inici / ca / Newsletters / Butlletí del Consell General / BCG 42/2015, 19 octubre 2015

BCG 42/2015, 19 octubre 2015

Facebook icon Twitter icon Forward icon

BCG 42/2015

 

 

Butlletí
del
Consell General

Núm. 42/2015

Casa de la Vall, 19 d’octubre del 2015

SUMARI

 

 

4- IMPULS I CONTROL DE L'ACCIÓ POLÍTICA DEL GOVERN

4.4.2 Respostes escrites

Publicació de la resposta del Govern a les preguntes formulades per la M. I. Sra. Rosa Gili Casals, consellera general del Grup Parlamentari Mixt, relatives a les motivacions del Projecte de llei de modificació dels estatuts de la societat Ramaders d'Andorra, SA i a l'anunci de la venta d'accions de Govern de la dita societat.           

5- ALTRA INFORMACIÓ

5.2 Convocatòries

Convocatòria d’una sessió informativa pública del M. I. Sr. Gilbert Saboya Sunyé, ministre d’Afers Exteriors, davant de la Comissió Legislativa de Política Exterior, pel dia 20 d’octubre del 2015.    

 

 

 

4- IMPULS I CONTROL DE L'ACCIÓ POLÍTICA DEL GOVERN

4.4.2 Respostes escrites

Edicte

El síndic general, d'acord amb les previsions de l’article 90 del Reglament del Consell General,

Disposa

Publicar la resposta del Govern a les preguntes formulades per la M. I. Sra. Rosa Gili Casals, consellera general del Grup Parlamentari Mixt, relatives a les motivacions del Projecte de llei de modificació dels estatuts de la societat Ramaders d'Andorra, SA i a l'anunci de la venta d'accions de Govern de la dita societat, publicades en el Butlletí del Consell General núm. 37/2015, de data 2 d’octubre.

Tot el que es fa públic per a general coneixement i efectes.

Casa de la Vall, 19 d’octubre del 2015

Vicenç Mateu Zamora                                                         
Síndic General

Pregunta: Ens pot explicar el Govern quines són les raons que han motivat la venda de 439 accions públiques de la societat Ramaders d’Andorra S.A.?

En la sessió del dia 10 de desembre de 1998 el Consell General va aprovar la Llei de creació de la societat Ramaders d’Andorra SA, que es va publicar al Butlletí Oficial del Principat d’Andorra número 1, del 7 de gener de 1999. En l’article 1 d’aquesta Llei es va aprovar la creació de la societat mercantil pública Ramaders d’Andorra S.A. d’acord amb els Estatuts corresponents, i es va facultar el Govern perquè participés, mitjançant el procediment de fundació successiva, en la constitució d’aquesta societat, que havia de tenir per objecte principal la comercialització de bestiar criat i engreixat pels socis en explotacions ramaderes situades al Principat d’Andorra d’acord amb les regles de producció que havia d’elaborar la societat i la normativa vigent.

Així mateix es va disposar que el capital fundacional de la societat seria, com a mínim, el fixat en el Reglament de societats mercantils i com a màxim l’import de vint-i-cinc milions de pessetes (25.000.000 ptes.), i el Govern havia de subscriure i desembossar un percentatge de capital superior al cinquanta per cent i acomplir les formalitats necessàries per a la constitució de la societat.

Mitjançant una escriptura pública atorgada davant del notari Sr. Isidre Bartumeu Martínez, el dia 30 de juliol de 1999, amb el número de protocol 2.078, es va constituir la societat anònima Ramaders d’Andorra S.A. amb un capital fundacional de setze milions de pessetes (16.000.000 ptes.) dividit en 1.600 accions nominatives d’un valor nominal de deu mil pessetes (10.000 ptes.). Cal remarcar que el funcionament de Ramaders d’Andorra S.A. estableix que els socis-ramaders han de disposar de tantes accions com vaques o euques adultes reproductores tinguin inscrites en el Padral o, en el cas del bestiar oví, de una acció per cada deu ovelles adultes reproductores. El Govern va subscriure en aquell moment  1.206 accions, disposant de la majoria del capital social i permetent la incorporació progressiva de nous socis que podien accedir a l’accionariat mitjançant la compra de les accions sobrants del Govern (405 accions en aquell moment).

L’èxit del projecte “Carn d’Andorra” va despertar l’interès progressiu dels ramaders i va afavorir les demandes successives d’accés a la societat de nous socis, o bé d’increment del nombre d’accions degut a un increment del nombre de caps de bestiar a les explotacions. Així, mitjançant una altra escriptura pública d’ampliació de capital social, subscripció d’accions i modificació d’estatuts, atorgada davant del notari Sr. Isidre Bartumeu Martínez, el dia 25 de setembre del 2003, amb el número de protocol 3.200, la societat Ramaders d’Andorra S.A. va augmentar el capital social en cinquanta-quatre mil noranta-un euros amb nou cèntims (54.091,09 €). En conseqüència el capital social va quedar fixat en cent cinquanta mil dos-cents cinquanta-tres euros amb tres cèntims (150.253,03 €), contravalor dels 25 milions de pessetes (25.000.000 ptes.) que la Llei de creació de la societat Ramaders d’Andorra S.A. va establir com a import màxim del capital social de la societat. Les accions de nova creació van ser subscrites i desembossades íntegrament pel Govern i posteriorment venudes als nous socis o als socis que havien incrementat el seu ramat fins al límit del 51% de les accions a favor del Govern i del 49% en mans dels socis-ramaders.

El Consell General, per Llei 1/2004, del 15 de gener, del pressupost per a l’exercici 2004 en l’article 25 va autoritzar l’ampliació de capital de la societat mercantil pública Ramaders d’Andorra S.A., en una o més operacions, fins a un màxim de dos-cents setanta mil quatre-cents cinquanta-cinc euros amb quaranta-cinc cèntims (270.455,45 €), i va establir que en l’operació o les operacions d’ampliació el Govern havia de subscriure i desembossar la part de capital que escaigués per assegurar que, en tot moment, la seva participació fos superior al cinquanta per cent.

En la sessió del 18 d’octubre del 2007, el Consell General va aprovar la Llei 20/2007, del 18 d’octubre, de societats anònimes i de responsabilitat limitada. Aquesta Llei preveu en la disposició primera que en el termini d’un any a partir de l’entrada en vigor les societats adaptin els seus estatuts a aquesta Llei quan contradiguin els seus preceptes.

No va ser fins al 2011, en la sessió del 13 d’octubre, que el Consell General va aprovar la Llei 13/2011, d’adaptació dels estatuts de la societat Ramaders d’Andorra S.A. a la Llei 20/2007, del 18 d’octubre, de societats anònimes i de responsabilitat limitada regularitzant així la situació de la societat Ramaders d’Andorra S.A. davant de les obligacions fixades per la legislació vigent en matèria de societats anònimes i precisant que el capital social de la societat quedava fixat en l’import de dos-cents setanta mil quatre-cents cinquanta-cinc euros amb quaranta cèntims (270.455,40 €), dividit en 4.500 accions nominatives numerades de la 1 a la 4.500, ambdues incloses, d'un valor nominal de seixanta euros amb mil dotze mil·lèsims (60,1012 €). Les accions de nova creació van ser novament subscrites i desembossades íntegrament pel Govern.

Durant l’any 2012 es va procedir a calcular la distribució d’accions necessària per regularitzar les accions dels socis-ramaders (nous o ja existents) en funció de les dades registrades en el Padral i a informar-los dels resultats dels càlculs amb la finalitat de que poguessin fer la sol·licitud de compra escaient. Aquest procés va quedar interromput a finals de l’any 2012 a l’espera de saber si Ramaders d’Andorra S.A. obriria una nova línia comercial amb la carn de pollí en base a la prova pilot d’engreix i comercialització de pollins realitzada des de l’Associació de Pagesos i Ramaders d’Andorra. Aquesta prova pilot es va conduir durant dues temporades seguides i finalment, a inicis de l’any 2015, Ramaders d’Andorra S.A. va incorporar la carn de cavall dins de les seves línies comercials, tenint com a fet resultant, un nou càlcul de distribució de les accions que havien de prendre en compte el nombre d’euques registrades al Padral pels diferents socis-ramaders.

En l’Assemblea General de socis celebrada el 28 de maig del 2015 es va acordar procedir a regularitzar les accions corresponents als socis privats en funció del nombre de caps de bestiar (mares de cria de les espècies bovina, ovina i equina) dels que disposen segons les dades del Padral i els productes resultants dels quals es comercialitzen mitjançant Ramaders d’Andorra S.A.

Així, 24 socis han de comprar ara un total de 439 accions, actualment propietat del Govern, per un valor total  de 26.384,43 euros i que un cop formalitzada íntegrament la venda deixarà el Govern en possessió de 2837 accions, corresponents al 63% del capital social i els socis-ramaders en possessió de 1663 accions, corresponents al 37% del capital social.

Pregunta: Ens pot desenvolupar més ampliament el Govern quins són exactament els problemes amb l’escorxador que motiven aquest canvi d’estatuts?

Des de la seva posada en funcionament l’any 1999, l’escorxador nacional d’Andorra (ENA) ha estat gestionat mitjançant l’adjudicació per part del Govern de contractes de gestió de servei públic. Els successius contractes, signats els anys 1999, 2005 i 2010, ho han estat amb el mateix operador, l’empresa March & Segarra, guanyadora i única licitadora dels diferents concursos públics realitzats i que des de fa nombrosos anys, dedica la seva activitat, endemés de la gestió dels serveis públics de l’ENA a l’especejament i a la venda de carn.

El contracte actual de gestió dels serveis públics de l’ENA, preveu entre altres termes que es pot produir un cessament de la prestació de servei per diferents motius, entre els quals destaca la interrupció de prestació del servei públic per part de l’adjudicatari.

Aquest contracte finalitzava el passat 10 de juliol i ha estat prorrogat, tal i com ho preveu el mateix contracte, fins al 31 de desembre d’aquest any, amb la finalitat de poder preparar el concurs públic escaient, que ha incorporat un seguit de canvis respecte dels concursos anteriors, així com per poder iniciar el nou contracte en base a anys naturals, facilitant la gestió administrativa del mateix. Així, durant aquest passat estiu s’ha convocat un nou concurs públic que ha rebut les ofertes de dos empreses licitadores. Actualment, el Departament d’Agricultura es troba en fase d’avaluació de les ofertes presentades i de sol·licitud d’informació complementària.

Cal remarcar que la relació entre el Govern i l’adjudicatari del contracte d’ençà de la posada en funcionament de l’ENA ha estat sempre cordial i ha permès complir amb el contingut del contracte. Durant els darrers dos anys però, l’adjudicatari del servei públic, que alhora també és client de la societat Ramaders d’Andorra S.A. a la que compra carn dels seus ramaders per comercialitzar-la al mercat andorrà, va contraure un deute suficientment important amb aquesta societat pública per motivar l’inici per part de Ramaders d’Andorra del procediment judicial de reclamació d’aquest deute. Aquest procés es troba actualment en curs, havent-hi una sentència ferma que obliga al pagament del deute. Així mateix, les dificultats financeres viscudes per l’operador van provocar un deute amb el mateix Govern per l’impagament de les liquidacions corresponents a les maquiles del bestiar sacrificat durant els anys 2012 i 2013, havent-se resolt la situació mitjançant un procediment de compensació de deute contra els pagaments mensuals que el Govern fa a l’adjudicatari del contracte fins a compensar el deute existent. Actualment, el deute amb el Govern per els anys 2012 i 2013 ha estat compensat i s’ha compensat igualment fa poques setmanes un nou deute que l’operador de l’ENA havia contret en relació a les maquiles de l’any 2014.

Aquesta situació, va fer témer en reiterades ocasions que l’adjudicatari no pogués fer front a les obligacions inherents al contracte de gestió de l’ENA i, com no podia ser d’altra forma, va provocar una reflexió sobre les possibilitats de manteniment del servei públic de la instal·lació en cas de cessament sobtat de l’activitat de l’operador o altres extrems que poguessin ocórrer en el futur. Així, s’ha evidenciat que el contracte actual no preveu aquesta situació i que en cas de trobar-se en aquest extrem, el Govern hauria d’assegurar el manteniment del servei públic, mitjançant l’estructura del Departament d’Agricultura, amb la dificultat de que aquest Departament no disposa del personal qualificat necessari per realitzar les tasques diàries pròpies de l’ENA.

D’altra banda, el fet de que els concursos convocats fins a l’actualitat sempre hagin tingut un únic licitador posava de manifest el risc de poder trobar-se en una situació de manca de concurrència privada per al proper contracte de gestió dels serveis públics de l’ENA.

La solució més viable, a criteri del Govern i en cas de donar-se un supòsit d’interrupció manifesta del servei o bé de manca de concurrència privada en els concursos públics de gestió, passa per poder encomanar la gestió del servei públic de l’ENA a l’empresa pública Ramaders d’Andorra S.A. , tal i com preveu l’article 36 c) de la Llei de contractació pública, ja que aquesta societat disposa del coneixement de la instal·lació, del sector càrnic i de la normativa en matèria de salut animal i seguretat alimentària necessària per poder prestar el servei públic amb les garanties necessàries. Alhora, el seu estatus d’empresa subjecta al dret privat, li permet realitzar els procediments de contractació escaients de forma immediata i garantir la prestació del servei públic entretant no es convoca un nou concurs públic o bé si el Govern decideix encarregar-li la gestió de la instal·lació per manca de candidats privats.

De forma paral·lela, el Consell d’Administració de Ramaders d’Andorra S.A. ja havia encarregat a la gerència de la societat una proposta de modificació dels estatuts per tal de concretar de forma detallada quins processos tècnics podien ser realitzats per la societat amb la finalitat de donar resposta a les demandes dels clients i que no quedaven recollides 

de forma específica en el Estatuts vigents on es menciona únicament la “comercialització de bestiar de renda”. Així, la nova proposta d’objecte social contempla entre altres, les fases d’especejament, transformació, condicionament de carns fresques i congelades. En el transcurs d’aquest treball, es va observar que la possibilitat d’encàrrec de la gestió de l’ENA a Ramaders d’Andorra S.A. en cas de necessitat, no podia fer-se sense una modificació del Estatuts que incorporessin en l’objecte social la possibilitat de gestionar escorxadors i sales de desfer.

Així, la modificació de l’objecte social proposada obeeix d’una part a la necessitat de prevenir una possible situació d’interrupció dels serveis públics de l’ENA en el marc dels futurs contractes de gestió de la instal·lació o bé en el cas de que les convocatòries de concurs públic no tinguessin concurrència o es declaressin deserts i també, i com a motivació principal, a la necessitat de recollir en la descripció de l’objecte social, tots els processos tècnics realitzats per la societat de forma a poder desenvolupar les activitats necessàries per adaptar-se a les exigències del mercat càrnic andorrà.

 

5- ALTRA INFORMACIÓ

5.2 Convocatòries

Avís

El proper dia 20 d’octubre del 2015, dimarts, a les 17.30h, se celebrarà a la sala de reunions públiques de la planta -3 del nou edifici del Consell General, una sessió informativa pública del M. I. Sr. Gilbert Saboya Sunyé, ministre d’Afers Exteriors, davant de la Comissió Legislativa de Política Exterior, amb l'ordre del dia següent:

Punt Únic: Compareixença, per iniciativa pròpia, del M. I. Sr. Gilbert Saboya Sunyé, ministre d’Afers Exteriors, per presentar: el balanç dels dos anys de presidència del Consorci de la CTP que finalitzen el proper 29 d’octubre; i el nou programa europeu de cooperació transfronterera POCTEFA 2014-2020.

Tot el que es fa públic per a general coneixement i efectes.

Casa de la Vall, 19 d’octubre del 2015

Vicenç Mateu Zamora                                                         
Síndic General