Ves al contingut. | Salta a la navegació

Sou a: Inici / ca / Newsletters / Butlletí del Consell General / BCG 39/2014, 27 maig 2014

BCG 39/2014, 27 maig 2014

Facebook icon Twitter icon Forward icon

BCG 39/2014

 

 

Butlletí
del
Consell General

Núm. 39/2014
Casa de la Vall, 27 de maig del 2014
SUMARI

 

 

 

2- PROCEDIMENT LEGISLATIU COMÚ
2.1 Projectes de llei
Publicació de l'informe de la Ponència i l’informe de la Comissió Legislativa d’Educació, Recerca, Cultura i Esports en relació al Projecte de llei d’ajuts a l’estudi.
Pròrroga al termini per a la presentació d’esmenes al Projecte de llei reguladora de la contractació electrònica i dels operadors que desenvolupen la seva activitat econòmica en un espai digital.

 


2- PROCEDIMENT LEGISLATIU COMÚ
2.1 Projectes de llei
Edicte
El síndic general, d'acord amb les previsions de l'article 100.2 del Reglament del Consell General,
Disposa
Publicar l'informe de la Ponència i l’informe de la Comissió Legislativa d’Educació, Recerca, Cultura i Esports en relació al Projecte de llei d’ajuts a l’estudi.

Tot el que es fa públic per a general coneixement i efectes.

Casa de la Vall, 27 de maig del 2014

Vicenç Mateu Zamora   
Síndic General

Informe de la Ponència de la Comissió legislativa d’Educació, Recerca, Cultura i Esports
La M. I. Sra. Roser Bastida Areny, del Grup Parlamentari Demòcrata, nomenada ponent per la Comissió Legislativa d’Educació, Recerca, Cultura i Esports  el dia 19 de maig del 2014, a la vista del Projecte de llei d’ajuts a l’estudi, proposa, segons el que disposa l'article 97 del Reglament del Consell General, l'informe següent:

Projecte de llei d’ajuts a l’estudi
Exposició de motius
La societat andorrana aspira a proporcionar la millor educació possible a les noves generacions. Una aspiració que es correspon amb la voluntat col•lectiva de fer d’Andorra un país pròsper, benestant i cohesionat, on totes les persones que hi viuen puguin lliurement desenvolupar la pròpia personalitat, formar-se com a ciutadans i participar del progrés col•lectiu.
L’educació fa possible la superació dels condicionants personals, socials, econòmics i culturals de partida; és la clau de les oportunitats per superar les desigualtats i per desvetllar i aprofitar tots els talents de la societat.
Per això el dret de tota persona a l’educació és un dret que la Constitució d’Andorra reconeix com a fonamental i que la Llei qualificada d’educació desenvolupa. Per garantir-lo de manera efectiva i oferir l’oportunitat de superar els obstacles de tota mena que puguin menyscabar-lo, els poders públics s’han dotat d’un sistema d’ajuts a l’estudi que compensa les desigualtats econòmiques i socials i, en els nivells d’ensenyament post obligatori, incentiva la continuïtat de l’estudi.
L’any 2002, el Govern va fer una reflexió important per actualitzar les mesures que calia adoptar per facilitar, en condicions d’equitat, l’accés als serveis escolars de l’ensenyament obligatori mitjançant l’atorgament de beques a fons perdut. Així mateix, va establir un sistema de crèdits per als estudiants de carreres universitàries superiors i per als ensenyaments de postgrau.
La Llei d’ajuts a l’estudi del 2002 ha donat una resposta efectiva i satisfactòria a les necessitats d’ajuts a l’ensenyament de la nostra societat. Les innovacions en el món educatiu i la nova estructura de l’Espai Europeu d’Ensenyament Superior, amb l’ampliació del sistema d’ajuts al segon cicle universitari, fan necessari l’establiment d’un marc legislatiu que inclogui la possibilitat de desenvolupar reglamentàriament aspectes que, per la seva idiosincràsia, estan subjectes a canvis i modificacions.
L’ampliació de l’abast dels ajuts a l’ensenyament superior, per incloure els ajuts al segon cicle, fa que la figura del crèdit d’estudi esdevingui innecessària en aquest context, perquè els ajuts al primer i al segon cicles universitaris queden coberts per aquesta Llei. Els ajuts al tercer cicle continuen gestionant-se pels principis rectors que són aplicables actualment.
Aquesta Llei s’estructura en tres capítols. El primer estableix els principis generals comuns i els nivells educatius susceptibles de percebre ajuts a l’estudi. El segon homogeneïtza les definicions del tipus de beca, amplia les prestacions destinades a l’educació i a l’educació especial i manté el Premi nacional a l’estudi, com a premi a l’excel•lència, fent-lo extensiu als ensenyaments de batxillerat professional de cadascun dels sistemes educatius presents a Andorra. El tercer tracta del procediment de presentació i tramitació de la sol•licitud d’ajuts i dels procediments de revisió, resolució i comprovació de les dades vinculades.
Finalment, la Llei presenta dos disposicions addicionals, dos disposicions transitòries, una derogatòria i dos disposicions finals.
La disposició addicional primera estableix que el Govern pot implantar programes d’ajuts específics per a joves que compaginin l’estudi amb la pràctica de l’esport de competició i preveu la possibilitat que en determinades circumstàncies es puguin presentar sol•licituds fora de termini.
La disposició addicional segona fa possible que el Govern estableixi reglamentàriament la compatibilitat dels ajuts estatals amb altres ajuts atorgats per tercers.
La disposició transitòria primera garanteix que als crèdits d’estudi acordats abans de l’entrada en vigor d’aquesta Llei s’hi continuï aplicant la norma que els regia, i faculta el Govern per crear un programa específic de crèdits a l’estudi.
La disposició transitòria segona determina que els alumnes que gaudeixen del Premi nacional a l’estudi puguin continuar gaudint-ne en els mateixos termes.
La disposició derogatòria deroga la Llei d’ajuts a l’estudi de l’any 2002.
Les disposicions finals primera i segona encomanen el desenvolupament reglamentari d’aquesta Llei en el termini de tres mesos i fixen l’entrada en vigor de la Llei.
Esmena 1    De modificació
Grup Mixt (1)
Es proposa modificar el redactat del paràgraf 7 de l’exposició de motius amb el redactat següent:
“Aquesta llei s’estructura en tres capítols. El primer estableix els principis generals comuns i els nivells educatius susceptibles de percebre ajuts a l’estudi. El segon homogeneïtza les definicions del tipus beca, amplia les prestacions destinades a l’educació i a l’educació especial i manté el Premi Nacional a l’Estudi, com a premi a l’excel•lència, fent-lo extensiu als ensenyaments de batxillerat de cadascun dels sistemes educatius presents a Andorra. El tercer tracta del procediment de presentació i tramitació de la sol•licitud d'ajuts i dels procediments de revisió, resolució i comprovació de les dades vinculades.”
Esmena  2    De modificació
Grup Mixt (2)
Es proposa modificar el redactat del paràgraf 8 de l’exposició de motius amb el redactat següent:
“Finalment, la Llei presenta tres disposicions addicionals, tres disposicions transitòries, una derogatòria i dos disposicions finals.”
Esmena 3    D'addició
Grup Mixt (3)
Es proposa afegir un nou paràgraf després del paràgraf 10 de l’exposició de motius amb el redactat següent:
“La disposició addicional tercera estableix els requisits per els alumnes amb necessitats educatives especials de nivells educatius preobligatoris, de batxillerat i de formació professional no superior que s’hagin d’escolaritzar a l’estranger.”
Esmena 4    D'addició
Grup Mixt (4)
Es proposa afegir un nou paràgraf després del paràgraf 12 de l’exposició de motius amb el redactat següent:
“La disposició transitòria tercera assegura als beneficiaris que amb la nova aplicació de la Llei no es veuran canviades les condicions dels ajuts obtinguts anteriorment.”
Capítol primer. Principis generals
Article 1. Objecte
L’objecte d’aquesta Llei és establir el règim jurídic del sistema d’ajuts a l’estudi per a alumnes dels diferents nivells educatius.
Article 2. Conceptes
1. El sistema d’ajuts a l’estudi per als nivells preobligatori, obligatori, de batxillerat, de formació professional no superior i d’ensenyament superior s’articula amb les beques per cursar ensenyaments reglats dels sistemes educatius públics presents a Andorra. Es poden atorgar beques per cursar ensenyaments reglats a l’estranger perquè no es poden cursar a Andorra. Els ensenyaments cursats tant a Andorra com a l’estranger han de permetre l’obtenció d’una titulació oficial amb validesa acadèmica i reconeguda per l’Estat.
2. Les beques són prestacions econòmiques a fons perdut, excepte en el supòsit previst a l’article 20 d’aquesta Llei.
3. En el marc d’aquesta Llei, s’entén per “nivell preobligatori” els ensenyaments de maternal; per “nivell obligatori”, els ensenyaments de primera i segona ensenyança; per “nivell de batxillerat”, els ensenyaments de batxillerat; per “nivell de formació professional no superior”, els nivells de formació professionals previs a qualsevol formació de l’àmbit de l’ensenyament superior, i per “nivell d’ensenyament superior” s’entén la formació professional superior i el primer i el segon cicles d’estudis d’ensenyament superior.
Esmena 5    De modificació
Grup Parlamentari Socialdemòcrata (1)
Es proposa modificar la redacció de l’article 2, amb el text següent:
“Article 2. Conceptes
1. El sistema d’ajuts a l’estudi per als nivells preobligatori, obligatori, de batxillerat, de formació professional no superior i d’ensenyament superior s’articula amb les beques per cursar ensenyaments reglats dels sistemes educatius públics presents a Andorra. Els ensenyaments cursats tant a Andorra com a l’estranger han de permetre l’obtenció d’una titulació oficial amb validesa acadèmica i reconeguda per l’Estat.
2. Les beques són prestacions econòmiques a fons perdut, excepte en el supòsit previst a l’article 20 d’aquesta Llei.
3. En el marc d’aquesta Llei, s’entén per “nivell preobligatori” els ensenyaments de maternal; per “nivell obligatori”, els ensenyaments de primera i segona ensenyança; per “nivell de batxillerat”, els ensenyaments de batxillerat; per “nivell de formació professional no superior”, els nivells de formació professionals previs a qualsevol formació de l’àmbit de l’ensenyament superior, i per “nivell d’ensenyament superior” s’entén la formació professional superior i el primer i el segon cicles d’estudis d’ensenyament superior.”
Motivació
Eliminem l’obligació d’haver de cursar els estudis a Andorra quan aquests existeixin al país.
Article 3. Requisits per sol•licitar una ajuda
1. Per obtenir una beca els alumnes han de complir, a més dels requisits acadèmics, econòmics i patrimonials que s’estableixen en aquesta Llei, un dels requisits següents:
a) Ser de nacionalitat andorrana i residents a Andorra.
b) Ser residents a Andorra, fills de pares estrangers legalment establerts al Principat d’Andorra.
c) Ser residents a Andorra, legalment establerts al Principat d’Andorra.
En qualsevol cas, la residència en territori andorrà ha de ser real i efectiva, i pel que fa referència als ajuts a l’estudi de l’ensenyament superior, el període mínim de residència efectiva requerida per poder gaudir d’un ajut és de tres anys consecutius just abans de la sol•licitud.
2. En general, correspon als pares o als tutors fer-se càrrec del sosteniment dels fills o pupils durant el període que cursin ensenyaments, inclosos els superiors. Quan un estudiant, en arribar a la majoria d’edat i si viu independentment dels pares o tutors, no pot assumir les responsabilitats econòmiques esmentades, pot sol•licitar l’atorgament d’un ajut a l’estudi.
Esmena 6    De modificació
Grup Parlamentari Socialdemòcrata (2)
Es proposa modificar la redacció de l’article 3, amb el text següent:
“Article 3. Requisits per sol•licitar una ajuda
1. A més dels requisits acadèmics, econòmics i patrimonials que s’estableixen en aquesta Llei, per obtenir una beca, els alumnes, de nacionalitat andorrana o estrangera, hauran de residir en territori andorrà de manera real i efectiva.
Pel que fa referència als ajuts a l’estudi de l’ensenyament superior, el període mínim de residència efectiva requerida per poder gaudir d’un ajut és de tres anys consecutius just abans de la sol•licitud.
2. En general, correspon als pares o als tutors fer-se càrrec del sosteniment dels fills o pupils durant el període que cursin ensenyaments, inclosos els superiors. Quan un estudiant, en arribar a la majoria d’edat i si viu independentment dels pares o tutors, no pot assumir les responsabilitats econòmiques esmentades, pot sol•licitar l’atorgament d’un ajut a l’estudi.”
Motivació
El redactat de l’apartat 1 era confús.
Esmena 7    De modificació
Grup Mixt (5)
Es proposa modificar l’article 3 amb el redactat següent:
“Article 3. Requisits per sol•licitar una ajuda
1. Per obtenir una beca els beneficiaris han de complir, a més dels criteris personals, familiars, econòmics i patrimonials, acadèmics i territorials que s'estableixen en aquesta Llei, un dels requisits següents:
 a) Ser de nacionalitat andorrana
 b) Ser residents a Andorra, fills de pares estrangers o pupils de tutors estrangers legalment establerts al Principat d'Andorra
 c) Ser residents a Andorra, legalment establerts al Principat d'Andorra
Pels punts b) i c), la residència en territori andorrà ha de ser real i efectiva, i pel que fa referència als ajuts a l'estudi en el nivell d'ensenyament superior, el període mínim de residència efectiva requerida per poder gaudir d'un ajut és de tres anys consecutius acomplerts abans de la data de finalització del termini de la convocatòria.”
Motivació:
Els nacionals andorrans han de poder accedir a una beca encara que no resideixin efectivament al Principat. No podem discriminar a nacionals andorrans per qüestions de residència efectiva.
S'afegeix el cas de pupils de tutors estrangers en el punt b. Es proposa també la supressió del punt 2 de l'article 3 ja que aquest punt no aporta cap requisit per sol•licitar una ajuda.
Article 4. Òrgans competents
1. Correspon al ministeri encarregat de l’educació determinar:
a) L’import dels ajuts per a cada modalitat de beca i nivell d’ensenyament.
b) Publicar la convocatòria anual per a l’atorgament de les beques.
Aquesta convocatòria, que es publica al Butlletí Oficial del Principat d’Andorra, ha de contenir els requisits específics per a l’obtenció de la beca, els imports màxims de cada tipus d’ajuts i el termini de presentació de sol•licituds.
c) Resoldre la convocatòria anual. La resolució de la sol•licitud d’ajut ha d’especificar el tipus d’ajut atorgat a cada beneficiari i l’import d’aquest ajut i, en els supòsits de denegació, ha de ser motivada. S’ha de publicar al Butlletí Oficial del Principat d’Andorra la relació dels ajuts atorgats i denegats. La relació d’ajuts atorgats ha d’indicar la quantia atorgada.
Article 5. Incompatibilitats
1. L’obtenció d’un ajut a l’estudi és incompatible amb l’obtenció d’un altre, ja sigui de la mateixa Administració andorrana, ja sigui d’una institució pública o privada, nacional o estrangera, excepte en els supòsits de compatibilitat expressament reconeguts en aquesta Llei.
2. A fi i efecte de complir els que s’expressa en el punt 1 anterior, el major d’edat ha d’adjuntar a la seva sol•licitud una declaració signada en la qual reconegui que no és beneficiari de cap altra mena d’ajuts especificats en el punt 1, sense perjudici dels supòsits de compatibilitat expressament reconeguts. En el cas d’un menor d’edat, els pares o tutors legals han de signar la declaració.
Article 6. Recurs
Contra la resolució de les convocatòries es pot interposar un recurs d’alçada davant del Govern.
Article 7. Disponibilitat de l’import
L’import de l’ajut ha de ser disponible, com a mínim el 30%, abans de finalitzar el primer trimestre del curs acadèmic, i la resta durant el període lectiu del curs. Correspon al Govern aprovar el règim de disponibilitat dels imports dels ajuts a l’estudi atorgats, en el moment de la publicació de la convocatòria.
Esmena 8    De modificació
Grup  Mixt (6)
Es proposa modificar l’article 7 amb el redactat següent:
“Article 7. Disponibilitat de l’import
Un mínim de 30% de l'import de l'ajut ha de ser disponible abans de finalitzar el primer trimestre del curs acadèmic. La resta de l'import ha de ser disponible durant el període lectiu i abans que finalitzi. Correspon al Govern aprovar el règim de disponibilitat dels imports dels ajuts a l'estudi atorgats, en el moment de la publicació de la convocatòria.”
Motivació:
Es millora el redactat.
Capítol segon. Beques
Article 8. Tipus de beques
1. La beca de material consisteix en un ajut econòmic d’un import màxim fix, determinat en funció del nivell educatiu.
2. La beca de transport escolar consisteix en un ajut econòmic d’un import igual al del carnet de transport escolar.
3. La beca de desplaçament, adreçada als estudiants d’ensenyaments obligatoris, de nivell de batxillerat i de formació professional no superior que no es poden cursar al país i als estudiants d’ensenyaments superior, consisteix en un ajut econòmic l’import del qual es determina en funció de la distància entre el domicili de l’estudiant  i el centre docent. Aquesta beca es determina per trams quilomètrics, amb un import màxim fix per a cada tram, segons el cost del transport públic.
4. La beca de menjador escolar consisteix en un ajut econòmic l’import del qual es determina en funció del preu acreditat d’aquest servei, al centre escolar de l’alumne.
5. La beca de manutenció per als estudiants de formació professional no superior i d’ensenyament superior que cursen estudis a Andorra o fora d’Andorra, però pernocten al Principat, consisteix en un ajut econòmic d’un import màxim fix que s’estableix tenint en compte diversos criteris, entre els quals l’horari lectiu de l’alumne i si el centre d’ensenyament té servei de menjador.
6. La beca d’esquí extraescolar, que només s’atorga a alumnes dels nivells obligatoris que es trobin en situacions econòmiques familiars precàries, consisteix en un ajut econòmic d’un import igual al cost del forfet extraescolar.
7. La beca de matrícula consisteix en un ajut econòmic que es determina segons els criteris següents:
a) Per a ensenyaments impartits per centres docents ubicats en territori andorrà o en la modalitat d’ensenyament a distància, l’ajut té un import màxim determinat en funció de la mitjana del preu de la matrícula dels centres docents públics que imparteixen cada ensenyament.
b) Per a ensenyaments impartits per centres ubicats a l’estranger, l’ajut té un import màxim fix determinat en funció de la mitjana del preu de les matrícules dels centres docents públics que imparteixin cada ensenyament en els països de destinació més habitual dels estudiants d’Andorra.
8. La beca de residència consisteix en un ajut econòmic d’un import màxim fix, determinat en funció de la mitjana del preu de les residències i els pisos d’estudiants emprats més habitualment pels alumnes d’Andorra. Aquesta beca, que inclou allotjament i manutenció, només s’atorga a estudiants que han de residir fora del Principat per poder cursar uns estudis determinats.
En el supòsit d’alumnes d’ensenyaments preobligatoris, obligatoris, de nivell de batxillerat, de formació professional no superior i d’ensenyament superior amb necessitats educatives especials escolaritzats a l’estranger, l’import d’aquesta beca es pot incrementar a fi de cobrir les despeses dels desplaçaments diaris entre el lloc de residència i el centre docent, i el concepte de residència d’estudiants es pot substituir pel de pis compartit; en ambdós casos sempre que ho recomani l’informe oficial corresponent, emès per una autoritat andorrana.
Esmena 9    De modificació
Grup Parlamentari Socialdemòcrata (3)
Es proposa modificar la redacció de l’apartat 3 de l’article 8, amb el text següent:
 “Article 8. Tipus de beques
3. La beca de desplaçament, adreçada als estudiants d’ensenyaments obligatoris, de nivell de batxillerat i de formació professional no superior i als estudiants d’ensenyaments superior, consisteix en un ajut econòmic l’import del qual es determina en funció de la distància entre el domicili de l’estudiant i el centre docent. Aquesta beca es determina per trams quilomètrics, amb un import màxim fix per a cada tram, segons el cost del transport públic.”
Motivació
Eliminem l’obligació d’haver de cursar els estudis a Andorra quan aquests existeixin al país.
Esmena 10    De modificació
Grup Mixt (7)
Es proposa modificar el punt 6 de l’article 8 amb el redactat següent:
“6. La beca d'esquí extraescolar, que només s'atorga a alumnes de nivells obligatoris, consisteix en un ajut econòmic d'un import igual al cost del forfet extraescolar.”
Motivació:
En el redactat original l'ajut d'esquí extraescolar sols és per alumnes dels nivells obligatoris en situacions econòmiques familiars precàries. Aquest criteri de precarietat no està definit en la llei, i doncs no correspon mencionar-lo. Els criteris i barems econòmics ja es defineixen igualment a l’article 17 i 18 d’aquesta llei.
Esmena 11    De modificació
Grup Mixt (8)
Es proposa modificar el redactat de l’apartat a) del punt 7 de l’article 8 amb el següent redactat:
“a) Per ensenyaments impartits a distància, l'ajut té un import màxim fix que no pot ser inferior a la mitjana del preu de les matrícules dels centres docents públics que imparteixen cada ensenyament. La convocatòria publicarà el llistat de centres d'ensenyament impartits a distància que entren en el càlcul de la mitjana del preu de les matrícules, la mitjana del preu de les matrícules per cada nivell d'ensenyament i l'import màxim de l'ajut per cada nivell d'ensenyament.”
Motivació:
S’eliminen els ensenyaments a Andorra d'aquest punt i es deixen sols els ensenyaments a distància. Determinar un import fix màxim no inferior a la mitjana calculada. Clarificar els elements de càlcul i fer-ne publicitat en la convocatòria.
Esmena 12    De modificació
Grup Mixt (9)
Es proposa modificar l’apartat b) del punt 7 de l’article 8 amb el redactat següent:
“b) Per a ensenyaments impartits per centres ubicats a l'estranger, l'ajut té un import màxim fix que no pot ser inferior a la mitjana del preu de les matrícules dels centres docents públics que imparteixen cada nivell d'ensenyament en els països de destinació més habitual dels estudiants Andorrans. La convocatòria publicarà el llistat de centres d'ensenyament ubicats a l'estranger que entren en el càlcul de la mitjana del preu de la matrícula, la mitjana del preu de la matrícula per cada nivell d'ensenyament i l'import màxim de l'ajut per cada nivell d'ensenyament.”
Motivació:
Determinar un import fix màxim no inferior a la mitjana calculada. Clarificar els elements de càlcul i fer-ne publicitat en la convocatòria.
Esmena 13    D'addició
Grup Mixt (10)
Es proposa afegir un nou apartat c) al punt 7 de l’article 8.
“c) Per a ensenyaments de nivell d'ensenyament superior impartit a Andorra, l'ajut té un import màxim fix que no pot ser inferior al preu de la matrícula de la Universitat d'Andorra per cada ensenyament.”
Motivació:
L'ajut de matrícula per ensenyaments impartits a Andorra sols es dóna per ensenyament superior. Vista la lògica emprada pel càlcul, i vist que per llei la UdA és el sol establiment públic d'ensenyament superior a Andorra, l'import màxim fix no pot ser inferior al preu de la matrícula (potser fins i tot transaccionable a posar igual al preu de la matrícula de l'UdA).
Esmena 14    De modificació
Grup  Mixt (11)
Es proposa modificar el redactat del primer paràgraf del punt 8 de l’article 8 amb el redactat següent:
“8. La beca de residència consisteix en un ajut econòmic d'un import màxim fix que no pot ser inferior a la mitjana del preu de les residències d'estudiants emprades més habitualment pels alumnes d'Andorra. La convocatòria publicarà el llistat de residències que entren en el càlcul de la mitjana del preu, la mitjana del preu de la residència per cada nivell d'ensenyament i l'import màxim de l'ajut per cada nivell d'ensenyament. Aquesta beca que inclou allotjament i manutenció, només s’atorga a estudiants que han de residir fora del Principat per poder cursar uns estudis determinats.”
Motivació:
S’elimina la menció de pisos d'estudiants ja que no queda clar a què es refereix. Clarificar els elements de càlcul i fer-ne publicitat.
Esmena 15    D’addició
Grup Parlamentari Socialdemòcrata (4)
Es proposa afegir un nou apartat a l’article 8.
“Article 8. Tipus de beques
9. La beca salari consisteix en un ajut econòmic d’un import màxim equivalent al salari mínim oficial anual. Aquesta beca té un caràcter extraordinari i només s’atorga a estudiants el possible sou dels quals sigui imprescindible per al manteniment de la seva família; per a l’obtenció d’aquest ajut s’ha d’acreditar la necessitat ineludible de l’aportació salarial de l’estudiant, que cal corroborar amb un informe del ministeri competent en matèria de benestar social; en aquest informe s’ha de proposar l’import de la beca, que es determina en funció del resultat de l’avaluació de les necessitats familiars.”
Motivació
Afegim de nou la beca salari present en la llei d’ajuts a l’estudi del 2002. Efectivament, no considerem que sigui el moment de suprimir aquesta beca vista la situació de crisi actual. Tot i que la memòria justificativa del projecte de llei en justifica l’eliminació considerant-la competència del ministeri encarregat de la salut i el benestar, la nova cartera de serveis socials i sociosanitaris no contempla aquesta ajuda.
Article 9. Educació maternal, primera i segona ensenyança, batxillerat i formació professional no superior i educació especial a Andorra
Per als nivells educatius d’educació maternal, primera i segona ensenyança, batxillerat i formació professional no superior i la seva equivalència en l’educació especial, així com per als nivells corresponents dels sistemes educatius espanyol i francès impartits en centres docents ubicats en territori andorrà, es poden sol•licitar les beques següents:
a) Beca de material.
b) Beca de transport escolar.
c) Beca de menjador escolar.
d) Beca de manutenció.
e) Beca d’esquí extraescolar.
Aquestes beques són compatibles entre si.
Article 10. Educació especial de maternal, primera i segona ensenyança, batxillerat, formació professional no superior a l’estranger
1. Per a l’escolarització a l’estranger d’alumnes amb necessitats educatives especials de nivells educatius preobligatoris, obligatoris, de batxillerat i de formació professional no superior quan aquesta escolarització hagi estat recomanada mitjançant dictamen oficial, es poden sol•licitar les beques següents:
a) Beca de material.
b) Beca de desplaçament.
c) Beca de manutenció.
d) Beca de residència.
Aquestes beques són compatibles entre si, llevat de les beques de manutenció i de residència, que, per la seva configuració i les seves finalitats, són incompatibles.
2. Tots els alumnes amb necessitats educatives especials de nivells educatius preobligatoris, obligatoris, de batxillerat i de formació professional no superior que s’hagin d’escolaritzar a l’estranger, per recomanació de l’informe oficial corresponent, emès per una autoritat andorrana, gaudeixen d’escolarització gratuïta, que es finança amb càrrec al pressupost de l’Estat. L’escolarització s’ha de dur a terme en centres degudament reconeguts per les autoritats competents del país on s’ubiquin, i els ministeris andorrans encarregats de l’educació i de la salut i el benestar han de reconèixer-los com a centres autoritzats.
Esmena 16    De supressió
Grup Mixt (12)
Es proposa suprimir el punt 2 de l’article 10.
Motivació:
Aquest punt no parla de cap ajut a l'estudi com s'entenen en aquesta llei. Hauria d'estar en la llei qualificada d'educació que actualment no hi és. En tot cas el proposarem com a disposició addicional on ja s'hi contemplen ajuts específics que no es corresponen als ajuts objectes propis de la llei, fins que estigui contemplat en una futura llei d'educació.
Article 11. Segona ensenyança, batxillerat, formació professional no superior a l’estranger
Per als ensenyaments de segona ensenyança, batxillerat, formació professional no superior que no puguin cursar-se a Andorra, impartits en centres docents ubicats a l’estranger, es poden sol•licitar les beques següents:
a) Beca de matrícula.
b) Beca de material.
c) Beca de desplaçament.
d) Beca de manutenció.
e) Beca de residència.
Aquestes beques són compatibles entre si, llevat de les beques de manutenció i de residència, que, per la seva configuració i les seves finalitats, són incompatibles.
Esmena 17    De modificació
Grup Parlamentari Socialdemòcrata (5)
Es proposa modificar la redacció de l’article 11, amb el text següent:
“Article 11. Segona ensenyança, batxillerat, formació professional no superior a l’estranger
Per als ensenyaments de segona ensenyança, batxillerat, formació professional no superior, impartits en centres docents ubicats a l’estranger, es poden sol•licitar les beques següents:
a) Beca de matrícula.
b) Beca de material.
c) Beca de desplaçament.
d) Beca de manutenció.
e) Beca de residència.
Aquestes beques són compatibles entre si, llevat de les beques de manutenció i de residència, que, per la seva configuració i les seves finalitats, són incompatibles.”
Motivació
Eliminem l’obligació d’haver de cursar els estudis a Andorra quan aquests existeixin al país.
Esmena 18    De modificació
Grup Mixt (13)
Es proposa modificar el redactat de l’article 11 amb el redactat següent:
“Article 11. Batxillerat, formació professional no superior a l’estranger
Per als ensenyaments de batxillerat, formació professional no superior que no puguin cursar-se a Andorra, impartits en centres docents ubicats a l'estranger, es poden sol•licitar les beques següents:
a)Beca de matrícula.
b)Beca de material.
c)Beca de desplaçament.
d)Beca de manutenció.
e)Beca de residència.
Aquestes beques són compatibles entre si, llevat de les beques de manutenció i de residència, que, per la seva configuració i les seves finalitats, són incompatibles.”
Motivació:
No veiem raons perquè els ensenyaments de segona ensenyança es facin a l'estranger i doncs s'ha de suprimir aquesta menció.
Article 12. Batxillerat, formació professional no superior i ensenyament superior a distància
Els estudiants de batxillerat, formació professional no superior i ensenyament superior  a distància poden sol•licitar les beques següents:
a) Beca de matrícula.
b) Beca de material.
Aquestes beques són compatibles entre si.
Article 13. Ensenyament superior a Andorra
Els estudiants que cursin ensenyament superior en centres docents ubicats al territori andorrà poden sol•licitar les beques següents:
a) Beca de matrícula.
b) Beca de material.
c) Beca de manutenció.
e) Beca de desplaçament.
Aquestes beques són compatibles entre si.
Esmena 19    De modificació
Grup Parlamentari Socialdemòcrata (6)
Es proposa modificar la redacció de l’article 13, amb el text següent:
“Article 13. Ensenyament superior a Andorra
Els estudiants que cursin ensenyament superior en centres docents ubicats al territori andorrà poden sol•licitar les beques següents:
a) Beca de matrícula.
b) Beca de material.
c) Beca de manutenció.
d) Beca de desplaçament.
e) Beca salari.
Aquestes beques són compatibles entre si.”
Motivació
Afegim la beca salari.
Article 14. Ensenyament superior a l’estranger
Els estudiants que cursin ensenyament superior en centres docents ubicats a l’estranger, perquè els estudis no s’imparteixen a Andorra, poden sol•licitar  les beques següents:
a) Beca de matrícula.
b) Beca de material.
c) Beca de manutenció.
d) Beca de desplaçament.
e) Beca de residència.
Aquestes beques són compatibles entre si, llevat de les beques de residència i de manutenció, que, per la seva configuració i les seves finalitats, són incompatibles.
Esmena 20    De modificació
Grup Parlamentari Socialdemòcrata (7)
Es proposa modificar la redacció de l’article 14, amb el text següent:
“Article 14. Ensenyament superior a l’estranger
Els estudiants que cursin ensenyament superior en centres docents ubicats a l’estranger, poden sol•licitar les beques següents:
a) Beca de matrícula.
b) Beca de material.
c) Beca de manutenció.
d) Beca de desplaçament.
e) Beca de residència.
f) Beca salari.
Aquestes beques són compatibles entre si, llevat de les beques de residència i de manutenció, que, per la seva configuració i les seves finalitats, són incompatibles.”
Motivació
Eliminem l’obligació d’haver de cursar els estudis a Andorra quan aquests existeixin al país. Afegim la beca salari.
Article 15. Import
1. L’import màxim de les beques es fixa per a cada curs acadèmic d’acord amb els criteris següents:
a) Consisteix en una quantitat, fixada d’acord amb l’article 8 d’aquesta Llei, amb la finalitat de compensar, en el nivell que correspongui, la família o l’estudiant de les despeses que ocasiona l’escolarització o la dedicació a l’estudi.
b) Per als ensenyaments de formació professional no superior i per a l’ensenyament superior, el Govern pot afegir, a l’import de les beques calculat segons el paràmetre esmentat al paràgraf anterior, una quantitat que serveixi d’estímul per a estudis que es considerin d’interès per a la situació del mercat laboral andorrà.
2. Les beques poden atribuir-se mitjançant l’atorgament total o parcial de l’import màxim establert per a cadascuna.
Esmena 21    De supressió
Grup Mixt (14)
Es proposa suprimir l’apartat b) de l’article 15.
Motivació:
El punt b) és completament subjectiu ja que no compleix cap criteri de transparència, objectivitat, igualtat i competitivitat que s'ha d'esperar d'una llei d'aquesta mena. S'han d'evitar comportaments fortament intervencionistes que sols poden portar a distorsionar el mercat laboral i introduir desigualtats entre estudiants.
Article 16. Procediment d’atribució
L’obtenció d’una beca es regeix per un conjunt de criteris relatius a les circumstàncies personals i familiars de l’alumne, a les seves circumstàncies econòmiques i patrimonials i, en els ensenyaments de batxillerat, de formació professional no superior i d’ensenyament superior, a l’expedient acadèmic.
Article 17. Criteris per a l’obtenció d’una beca
1. Són criteris personals els que es deriven de circumstàncies específiques i pròpies de la persona sol•licitant, amb independència del seu entorn familiar o de la seva situació acadèmica. Aquests criteris són els següents:
a) Ser orfe de pare i mare.
b) Haver estat declarada com a persona amb discapacitat.
2. Són criteris familiars els que fan referència a les circumstàncies de la família del sol•licitant. Aquests criteris són els següents:
a) El nombre de membres de la unitat familiar, entesa com el conjunt de persones que conviuen en un mateix domicili i estan casades, o formen part d’una unió estable de parella, o conviuen com a parella de forma estable durant un període superior a un any, així com els familiars fins a segon grau de consanguinitat, el tutor i el seu cònjuge, parella de fet o parella estable i els seus fills.
b) Tenir responsabilitats de manteniment de terceres persones: cònjuge en atur, ascendents sense recursos, fills menors d’edat i tota altra persona de l’entorn familiar que estigui a càrrec.
3. Són criteris econòmics i patrimonials els que permeten avaluar la situació socioeconòmica familiar o, en el cas de vida independent, del sol•licitant. Aquests criteris, sempre aplicats a la unitat familiar, són els següents:
a) El nombre de membres de la unitat familiar en edat laboral.
b) Les rendes del treball.
c) Les rendes de les activitats econòmiques.
d) Les rendes d’actius financers i similars.
e) Les rendes d’assegurances de vida, d’invalidesa i similars.
f) Les pensions d’aliments.
g) La propietat i les rendes de béns immobles.
h) La tinença d’accions o participacions en societats mercantils.
i) La tinença de vehicles.
j) Els estalvis.
k) Qualsevol altre ingrés provinent d’activitats econòmiques i altres ajuts.
4. Són criteris acadèmics els relatius a l’expedient acadèmic de la persona sol•licitant i, quan sigui el cas, a la possessió de la titulació acadèmica o altres requisits exigits per ser admès en un ensenyament determinat.
Els estudiants que ja han estat becats per cursar un nivell determinat d’estudis no poden percebre un segon ajut per cursar el mateix nivell d’estudis encara que l’àmbit d’estudi sigui diferent.
5. Són criteris territorials els que permeten determinar la distància, mesurada en quilòmetres, entre el domicili de la persona sol•licitant i el centre docent.
L’aplicació dels criteris personals, familiars, econòmics i patrimonials, acadèmics i territorials es desenvolupen reglamentàriament.
Esmena 22    De modificació
Grup Parlamentari Socialdemòcrata (8)
Es proposa modificar la redacció de l’article 17, amb el text següent:
“Article 17. Criteris per a l’obtenció d’una beca
1. Són criteris personals els que es deriven de circumstàncies específiques i pròpies de la persona sol•licitant, amb independència del seu entorn familiar o de la seva situació acadèmica. Aquests criteris són els següents:
a) Ser orfe de pare i mare.
b) Haver estat declarada com a persona amb discapacitat.
2. Són criteris familiars els que fan referència a les circumstàncies de la família del sol•licitant. Aquests criteris són els següents:
a) El nombre de membres de la unitat familiar, entesa com el conjunt de persones que conviuen en un mateix domicili i estan casades, o formen part d’una unió estable de parella, així com els familiars fins a segon grau de consanguinitat, el tutor i el seu cònjuge, parella de fet i els seus fills.
b) Tenir responsabilitats de manteniment de terceres persones: cònjuge en atur, ascendents sense recursos, fills menors d’edat i tota altra persona de l’entorn familiar que estigui a càrrec.
3. Són criteris econòmics i patrimonials els que permeten avaluar la situació socioeconòmica familiar o, en el cas de vida independent, del sol•licitant. Aquests criteris, sempre aplicats a la unitat familiar, són els següents:
a) El nombre de membres de la unitat familiar en edat laboral.
b) Les rendes del treball.
c) Les rendes de les activitats econòmiques.
d) Les rendes d’actius financers i similars.
e) Les rendes d’assegurances de vida, d’invalidesa i similars.
f) Les pensions d’aliments.
g) La propietat i les rendes de béns immobles.
h) La tinença d’accions o participacions en societats mercantils.
i) La tinença de vehicles.
j) Els estalvis.
k) Qualsevol altre ingrés provinent d’activitats econòmiques i altres ajuts.
4. Són criteris acadèmics els relatius a l’expedient acadèmic de la persona sol•licitant i, quan sigui el cas, a la possessió de la titulació acadèmica o altres requisits exigits per ser admès en un ensenyament determinat.
Els estudiants que ja han estat becats per cursar un nivell determinat d’estudis no poden percebre un segon ajut per cursar el mateix nivell d’estudis encara que l’àmbit d’estudi sigui diferent.
5. Són criteris territorials els que permeten determinar la distància, mesurada en quilòmetres, entre el domicili de la persona sol•licitant i el centre docent.
L’aplicació dels criteris personals, familiars, econòmics i patrimonials, acadèmics i territorials es desenvolupen reglamentàriament.”
Motivació
Eliminem en l’apartat 2.a) la figura de la parella de forma estable durant un període superior a un any.
Esmena 23    De modificació
Grup Mixt (15)
Es proposa modificar l’apartat a) del punt 1 de l’article 17 amb el redactat següent:
“a)Ser orfe de pare i/o mare”
Esmena 24    D'addició
Grup Mixt (16)
Es proposa addicionar un apartat b) al punt 1 de l’article 17 amb el redactat següent:
“b)Formar part d’una família monoparental o d’una família nombrosa”
(Si s’accepta l’esmena caldrà enumerar de nou els següents apartats)
Esmena 25    De modificació
Grup Mixt (17)
Es proposa modificar el redactat de l’apartat a) del punt 2 de l’article 17 amb el redactat següent:
“a)El nombre de membres de la unitat familiar, entesa com el conjunt de persones que conviuen en un mateix domicili i estan casades, o formen part d’una unió estable de parella, així com els familiars fins a primer grau de consanguinitat, el tutor i el seu cònjuge, parella de fet o parella estable i els seus fills.”
Motivació:
El redactat proposat s’adapta al que s’ha aprovat en la Llei de serveis socials i sociosanitaris, tot i que s’incorpora els familiars de primer grau en aquest supòsit.
Esmena 26    De modificació
Grup Mixt (18)
Es proposa modificar el redactat de l’apartat b) del punt 2 de l’article 17 amb el redactat següent:
“b)Tenir responsabilitats de manteniment de terceres persones: cònjuge en atur, ascendents sense recursos, fills menors d’edat o sota tutela, discapacitats i tota altra persona de l’entorn familiar que estigui a càrrec”
Motivació:
S’inclouen els menors tutelats i els discapacitats.
Article 18. Barems
1. En la convocatòria anual es fixen els nivells màxims de renda i de patrimoni per sota dels quals es prenen en consideració les sol•licituds de beques. A partir d’aquests nivells no és possible l’obtenció de cap mena de beca.
2. Per a la valoració de cada sol•licitud es tenen en compte les circumstàncies personals, familiars, econòmiques i patrimonials i, quan correspongui, de l’expedient acadèmic del sol•licitant.
3. Els barems i la fórmula per al còmput dels criteris econòmics i patrimonials de l’article 17 apartat 3, els determinarà el Govern reglamentàriament.
a) En aquesta fórmula es té en compte el nombre de membres de la unitat familiar de la persona sol•licitant. No obstant això, dins d’aquesta fórmula no computen els ingressos en concepte laboral dels estudiants, els ingressos dels discapacitats de segon i tercer graus i de les persones inhabilitades per a l’activitat laboral, circumstància que s’acredita mitjançat l’informe dels ministeris competents en matèria de benestar social o de salut, segons correspongui.
4. Els barems relatius als criteris acadèmics per accedir i renovar els ajuts a l’ensenyament de formació professional no superior, de batxillerat i d’ensenyament superior es desenvolupen reglamentàriament. Els criteris acadèmics aplicats a l’article 17 apartat 1, es tracten explícitament.
5. Els barems i la fórmula per al còmput dels criteris territorials de l’article 17 apartat 5, els determina reglamentàriament el Govern.
Article 19. Requisits per disposar de l’import
Perquè la persona beneficiària d’una beca pugui disposar del seu import, és un requisit indispensable que accepti expressament la beca atorgada i les seves condicions, sense perjudici de poder formular l’eventual recurs si la petició formulada mitjançant la sol•licitud corresponent no ha estat admesa en la seva totalitat.
Esmena 27    De modificació
Grup Mixt (19)
Es proposa modificar el redactat de l’article 19 amb el redactat següent:
“Article 19. Requisits per disposar de l’import
1.Perquè la persona beneficiària d’una beca pugui disposar del seu import, és un requisit indispensable que accepti expressament la beca atorgada i les seves condicions, sense perjudici de poder formular l’eventual recurs si la petició formulada mitjançant la sol•licitud corresponent no ha estat admesa en la seva totalitat.

2. Per als ensenyaments de batxillerat a l'estranger, ensenyament professional no superior a l'estranger, ensenyament a distància i ensenyament superior també és indispensable que la persona beneficiària acrediti que s'ha matriculat efectivament en el centre docent.”
Motivació:
L’acreditació de la matriculació ha d’esdevenir imprescindible.
Article 20. Abandonament dels estudis
En cas d’abandonament dels estudis durant el període acadèmic emparat per una beca, la persona beneficiària ha de retornar al Govern l’import percebut. En els supòsits d’incapacitat permanent o transitòria que impedeixi la continuació dels estudis, justificada documentalment, la persona beneficiària queda dispensada de la devolució de l’import percebut.
Article 21. Premi nacional a l’estudi
1. Els alumnes que excel•leixin en els estudis de batxillerat i batxillerat professional, en acabar aquest nivell educatiu, són mereixedors del Premi nacional a l’estudi. Aquest premi s’atorga a l’alumne de cada promoció, de cadascun dels tres sistemes educatius vigents a Andorra, que hagi obtingut el millor expedient acadèmic durant el batxillerat, a proposta justificada de l’organisme tutelar de cada sistema educatiu.
2. L’obtenció del Premi nacional a l’estudi comporta l’atorgament d’un import determinat per a cada estudiant per cursar el nivell d’estudis següent d’ensenyament superior.
3. El Premi nacional a l’estudi es desenvolupa reglamentàriament.
Esmena 28    De modificació
Grup Mixt (20)
Es proposa modificar el redactat del punt 1 de l’article 21 amb el redactat següent:
“1. Els alumnes que excel•leixin en els estudis de batxillerat, en acabar aquest nivell educatiu, són mereixedors del Premi Nacional a l'Estudi. Aquest premi s’atorga a l’alumne de cada promoció, de cadascun dels tres sistemes educatius vigents a Andorra, que hagi obtingut el millor expedient acadèmic durant el batxillerat, a proposta justificada de l’organisme tutelar de cada sistema educatiu.”
Motivació:
En la llei no es defineix en cap moment l'estudi de batxillerat professional. En tot cas, l'objectiu de l'ensenyament professional no superior no és accedir a l'ensenyament superior, però potser sí a l'ensenyament professional superior o al mercat de treball. Aquest és un premi a l'estudi i a l'excel•lència de l'estudi dins de l'educació acadèmica tradicional. Una solució podria ser crear un Premi Nacional a l'estudi Professional, el qual pot tenir incentius més interessants que una beca per l'ensenyament superior.
Capítol tercer. Procediment, verificació i control
Article 22. Presentació de la sol•licitud
Les sol•licituds d’ajuts a l’estudi s’han de formular, dins del període establert a la convocatòria, d’acord amb els models oficials que estableix el ministeri competent en matèria d’ensenyament. Les sol•licituds les ha de signar l’estudiant o, si és menor d’edat, els seus pares o tutors, i cal adjuntar-hi la documentació que defineix aquesta Llei i la que s’estableixi reglamentàriament.
Es consideren no presentades totes les sol•licituds entrades fora del termini previst a la convocatòria.
Article 23. Tramitació de la sol•licitud
1. Correspon al ministeri competent en matèria d’ensenyament tramitar les sol•licituds, verificar les dades aportades pels sol•licitants i controlar la gestió i el compliment dels requisits i les obligacions derivades de l’atorgament dels ajuts a l’estudi.
2. Si l’administració educativa constata algun error o mancança en la sol•licitud o en la documentació que l’hagi d’acompanyar, en requereix l’esmena a la persona sol•licitant, la qual disposa d’un termini de deu dies hàbils per efectuar-la.
Transcorregut aquest termini, la sol•licitud es tramita sense correccions ulteriors.
Article 24. Revisió i resolució de la sol•licitud
1. Les adjudicacions de qualsevol mena d’ajuts a l’estudi poden ser revisades mitjançant la instrucció de l’expedient corresponent, en el curs de la qual s’ha de donar audiència a la persona interessada.
2. La resolució de l’expedient comporta la revocació de l’ajut atorgat i la devolució total dels imports rebuts, si s’aprecia ocultament o falsejament de les dades. Aquesta resolució s’insta per la via judicial perquè l’ús de document inveraç per part d’un particular és un delicte major tipificat al Codi penal. La devolució s’ha de fer efectiva en el termini de tres mesos des del moment en què la resolució esdevingui ferma.
3. Correspon al ministre competent en matèria d’ensenyament la resolució dels expedients de revisió. Contra aquesta resolució es pot interposar un recurs d’alçada davant del Govern.
4. La devolució de les quantitat rebudes indegudament pot ser instada en via judicial i és competència dels tribunals andorrans.
5. La persona sancionada en aplicació d’aquest article no pot tornar a sol•licitar cap ajut a l’estudi dels previstos en aquesta Llei.
6. Les responsabilitats establertes en aquest article s’entenen sense perjudici de les de caràcter acadèmic, tributari o penal que puguin correspondre.
7. Les infraccions establertes en aquest article prescriuen al cap de tres anys.
Esmena 29    De modificació
Grup Parlamentari Socialdemòcrata (9)
Es proposa modificar el redactat de l’article 24 que quedaria redactat de la manera següent:
“Article 24. Revisió i resolució de la sol•licitud
1. Les adjudicacions de qualsevol mena d’ajuts a l’estudi poden ser revisades mitjançant la instrucció de l’expedient corresponent, en el curs de la qual s’ha de donar audiència a la persona interessada.
2. La resolució de l’expedient comporta la revocació de l’ajut atorgat i la devolució total dels imports rebuts, si s’aprecia ocultament o falsejament de les dades. Aquesta resolució s’insta per la via judicial perquè l’ús de document inveraç per part d’un particular és un delicte major tipificat al Codi penal. La devolució s’ha de fer efectiva en el termini de tres mesos des del moment en què la resolució esdevingui ferma.
3. Correspon al ministre competent en matèria d’ensenyament la resolució dels expedients de revisió. Contra aquesta resolució es pot interposar un recurs d’alçada davant del Govern.
4. La devolució de les quantitat rebudes indegudament pot ser instada en via judicial i és competència dels tribunals andorrans.
5. Les responsabilitats establertes en aquest article s’entenen sense perjudici de les de caràcter acadèmic, tributari o penal que puguin correspondre.
6. La persona sancionada en aplicació d’aquest article no pot tornar a sol•licitar cap ajut a l’estudi dels previstos en aquesta Llei.
7. Les infraccions establertes en aquest article prescriuen al cap de tres anys.”
Motivació
Reformulem l’antic apartat 5 que esdevé apartat 6.
Esmena 30    De modificació
Grup Mixt (21)
Es proposa modificar el redactat de l’apartat 2 de l’article 24 substituint-lo pel redactat següent:
“2. En el cas que la instrucció de l’expedient permeti establir que hi ha hagut ocultament o falsejament de les dades la resolució comporta la revocació de l’ajut.
La devolució de l’ajut revocat s’ha de dur a terme en les terminis establerts en el Codi de l’Administració per a l’execució de les resolucions administratives.
Si la instrucció de l’expedient ha fet aparèixer indicis de delicte el Govern ho comunica a la Fiscalia.”
Motivació:
La redacció que s’esmena no sembla jurídicament escaient en no destriar prou bé el procediment administratiu d’una eventual intervenció de la jurisdicció penal.
Article 25. Comprovació de les dades
L’Administració comprova la veracitat de les dades consignades en les sol•licituds presentades per les persones interessades, sense perjudici que es pugui demanar al sol•licitant informació addicional per qualsevol concepte que tingui relació amb els criteris que es tenen en compte per adjudicar un ajut a l’estudi, garantint-ne la protecció i la confidencialitat de les dades.
La presentació d’una sol•licitud d’ajut a l’estudi comporta atorgar a l’Administració el dret d’indagació, explicitat en l’imprès corresponent, que han de signar tots els membres de la unitat familiar majors de 18 anys.
Article 26. Fitxer de persones beneficiàries
El ministeri competent en matèria d’ensenyament ha d’elaborar un fitxer informatitzat de persones beneficiàries d’ajuts a l’estudi i mantenir-lo actualitzat.
Disposició addicional primera
1. El Govern pot establir programes d’ajuts a l’estudi específics per a joves que compaginin l’estudi amb la pràctica de l’esport de competició, sia en territori andorrà, sia a l’estranger. Aquests programes es desenvolupen reglamentàriament.
2. Els alumnes de nivell preobligatori, obligatori, de batxillerat, de formació professional no superior i d’ensenyament superior que requereixin suport econòmic públic per circumstàncies familiars sobrevingudes a partir del tancament del període de sol•licitud dels ajuts regulats per aquesta Llei, poden sol•licitar un ajut a l’estudi fora de termini. L’atorgament d’aquests ajuts, que mai no poden comprendre un període de cobertura superior al del curs escolar en què se sol•licitin, ha de ser avalada per un informe del ministeri competent en matèria de benestar social.
Disposició addicional segona
No obstant el que disposa l’article 5 d’aquesta Llei, el Govern pot establir, mitjançant reglament, la compatibilitat dels ajuts a l’estudi amb altres ajuts atorgats per tercers. En aquests supòsits, els ajuts que atorgui l’Administració andorrana tenen el caràcter de complementaris i, consegüentment, se n’ha de modular l’import a fi que la suma de tots els ajuts percebuts no sobrepassi els imports màxims que la persona beneficiària hauria de rebre en aplicació exclusiva dels regulats per aquesta Llei.
Esmena 31    D'addició
Grup Mixt (22)
Es proposa afegir una disposició addicional tercera amb el redactat següent:
“Disposició addicional tercera.
Tots els alumnes amb necessitats educatives especials de nivells educatius preobligatoris, obligatoris, de batxillerat i de formació professional no superior que s’hagin d’escolaritzar a l’estranger, per recomanació de l’informe oficial corresponent, emès per una autoritat andorrana, gaudeixen d’escolarització gratuïta, que es finança amb càrrec al pressupost de l’Estat. L’escolarització s’ha de dur a terme en centres degudament reconeguts per les autoritats competents del país on s’ubiquin, i els ministeris andorrans encarregats de l’educació i de la salut i el benestar han de reconèixer-los com a centres autoritzats.”
Motivació:
El contingut de l’apartat 2 de l’article 10 es deixa en aquesta disposició addicional.
Disposició transitòria primera
Als crèdits d’estudi atorgats abans de l’entrada en vigor d’aquesta Llei se’ls continua aplicant la normativa que els regia fins al moment d’entrada en vigor d’aquesta Llei. No obstant això, no es pot procedir a renovar-los.
Els crèdits a l’estudi no són ajuts que es regeixin per criteris socioeconòmics i, per tant, aquesta Llei no hi és aplicable. El Govern pot crear un programa específic de crèdits a l’estudi.
Disposició transitòria segona
Els alumnes que gaudeixen d’un Premi nacional a l’estudi atorgat abans de l’entrada en vigor d’aquesta Llei poden continuar gaudint-ne en els mateixos termes en què el van rebre.
Esmena 32    D'addició
Grup Mixt (23)
Es proposa afegir una disposició transitòria tercera amb el redactat següent:
“Disposició transitòria tercera
El beneficiaris que gaudeixen d'un ajut atorgat abans de l'entrada en vigor d'aquesta llei poden continuar gaudint-ne en els mateixos termes en què el van rebre.”
Disposició derogatòria
Es deroga la Llei d’ajuts a l’estudi, del 28 de juny del 2002.
Disposició final primera
S’encomana al Govern que desenvolupi reglamentàriament aquesta Llei, en el termini de tres mesos a comptar de l’entrada en vigor de la Llei.
Esmena 33    De modificació
Grup Mixt (24)
Es proposa modificar el redactat de la disposició final primera amb el següent redactat:
“Disposició final primera
S'encomana al Govern que desenvolupi reglamentàriament aquesta Llei, en el termini màxim de tres mesos a comptar de la publicació de la Llei al BOPA.”
Disposició final segona
Aquesta Llei entrarà en vigor l’endemà de ser publicada al Butlletí Oficial del Principat d’Andorra.
Esmena 34    De modificació
Grup Mixt (25)
Es proposa modificar el redactat de la disposició final segona amb el següent redactat:
“Disposició final segona
Aquesta Llei entrarà en vigor en el moment de la publicació al BOPA del reglament que la desenvolupa i s'aplicarà a les convocatòries d'ajuts a l'estudi posteriors a la seva data d'entrada en vigor.”
Motivació:
Vist que molts dels punts dels criteris es desenvolupen reglamentàriament i vist els canvis amb la llei anterior, aquesta llei no pot separar-se del seu reglament d'aplicació. Seria temerari fer una convocatòria amb aquesta llei sense que el reglament estigui llest (cosa que per terminis d'aprovació i de termini de desenvolupament podria passar). També seria temerari que a ajuts ja adjudicats se’ls canviés les condicions. En conseqüència proposem que mentre no hi hagi un reglament publicat segueixi vigent la llei del 2002, per la qual cosa cal afegir una transitòria i modificar les dos disposicions finals.
La Ponent
Sra. Roser Bastida Areny

Informe de la Comissió Legislativa d’Educació, Recerca, Cultura i Esports relatiu al Projecte de llei d’ajuts a l’estudi
La Comissió Legislativa d’Educació, Recerca, Cultura i Esports ha examinat, en el decurs de les reunions celebrades els dies 19 i 21 de maig, l'informe del ponent relatiu al Projecte de llei d’ajuts a l’estudi, d'acord amb els articles 98 i 99 del Reglament del Consell General, del qual se'n desprèn el següent:
Esmenes aprovades per unanimitat:
Esmena 10  (Grup Mixt) de modificació a l’article 8.
Esmena 15 (Grup Parlamentari Socialdemòcrata) d’addició a l’article 8.
Esmena 19 (Grup Parlamentari Socialdemòcrata) de modificació a l’article 13.
Esmena 20 (Grup Parlamentari Socialdemòcrata) de modificació a l’article 14.
Esmenes aprovades per majoria:
Esmena 22 (Grup Parlamentari Socialdemòcrata) de modificació a l’article 17.
Esmena 29 (Grup Parlamentari Socialdemòcrata) de modificació a l’article 24.
Esmenes no aprovades:
Esmena 1 (Grup Mixt.)de modificació a l’exposició de motius.
Esmena 2 (Grup Mixt) de modificació a l’exposició de motius.
Esmena 3 (Grup Mixt) d’addició a l’exposició de motius.
Esmena 4 (Grup Mixt) d’addició a l’exposició de motius.
Esmena 7  (Grup Mixt) de modificació a l’article 3.
Esmena 8  (Grup Mixt) de modificació a l’article 7.
Esmena 11 (Grup Mixt) de modificació a l’article 8.
Esmena 12 (Grup Mixt) de modificació a l’article 8.
Esmena 13 (Grup Mixt) d’addició a l’article 8.
Esmena 14  (Grup Mixt) de modificació a l’article 8.
Esmena 16 (Grup Mixt) de supressió a l’article 10.
Esmena 18 (Grup Mixt) de modificació a l’article 11.
Esmena 21 (Grup Mixt) de supressió a l’article 15.
Esmena 23 (Grup Mixt) de modificació a l’article 17.
Esmena 24 (Grup Mixt) d’addició a l’article 17.
Esmena 25 (Grup Mixt) de modificació a l’article 17.
Esmena 26 (Grup Mixt) de modificació a l’article 17.
Esmena 27 (Grup Mixt) de modificació a l’article 19.
Esmena 28 (Grup Mixt) de modificació a l’article 21.
Esmena 30 (Grup Mixt) de modificació a l’article 24.
Esmena 31 (Grup Mixt) d’addició d’una disposició addicional tercera.
Esmena 32 (Grup Mixt) d’addició d’una disposició transitòria tercera.
Esmenes retirades per transacció i aprovades per unanimitat:
Esmena 5  (Grup Parlamentari Socialdemòcrata) de modificació a l’article 2.
Esmena 33 (Grup Mixt) de modificació a la disposició final primera.
Esmenes retirades per transacció i aprovades per majoria:
Esmena 6 (Grup Parlamentari Socialdemòcrata) de modificació a l’article 3.
Esmenes retirades:
Esmena 9  (Grup Parlamentari Socialdemòcrata) de modificació a l’article 8.
Esmena 17 (Grup Parlamentari Socialdemòcrata)de modificació a l’article 11.
Esmena 34 (Grup Mixt) de modificació a la disposició final segona.
Nota de la comissió: Els membres de la Comissió han acordat, per unanimitat, adequar els aspectes gràfics i de presentació del Projecte de llei a l’Acord del Consell General sobre l’estructura, el contingut i la forma de les lleis, del 18 d’abril del 2002, així com corregir els errors ortogràfics i de referència detectats.

Projecte de llei d’ajuts a l’estudi
Exposició de motius
La societat andorrana aspira a proporcionar la millor educació possible a les noves generacions. Una aspiració que es correspon amb la voluntat col•lectiva de fer d’Andorra un país pròsper, benestant i cohesionat, on totes les persones que hi viuen puguin lliurement desenvolupar la pròpia personalitat, formar-se com a ciutadans i participar del progrés col•lectiu.
L’educació fa possible la superació dels condicionants personals, socials, econòmics i culturals de partida; és la clau de les oportunitats per superar les desigualtats i per desvetllar i aprofitar tots els talents de la societat.
Per això el dret de tota persona a l’educació és un dret que la Constitució d’Andorra reconeix com a fonamental i que la Llei qualificada d’educació desenvolupa. Per garantir-lo de manera efectiva i oferir l’oportunitat de superar els obstacles de tota mena que puguin menyscabar-lo, els poders públics s’han dotat d’un sistema d’ajuts a l’estudi que compensa les desigualtats econòmiques i socials i, en els nivells d’ensenyament post obligatori, incentiva la continuïtat de l’estudi.
L’any 2002, el Govern va fer una reflexió important per actualitzar les mesures que calia adoptar per facilitar, en condicions d’equitat, l’accés als serveis escolars de l’ensenyament obligatori mitjançant l’atorgament de beques a fons perdut. Així mateix, va establir un sistema de crèdits per als estudiants de carreres universitàries superiors i per als ensenyaments de postgrau.
La Llei d’ajuts a l’estudi del 2002 ha donat una resposta efectiva i satisfactòria a les necessitats d’ajuts a l’ensenyament de la nostra societat. Les innovacions en el món educatiu i la nova estructura de l’Espai Europeu d’Ensenyament Superior, amb l’ampliació del sistema d’ajuts al segon cicle universitari, fan necessari l’establiment d’un marc legislatiu que inclogui la possibilitat de desenvolupar reglamentàriament aspectes que, per la seva idiosincràsia, estan subjectes a canvis i modificacions.
L’ampliació de l’abast dels ajuts a l’ensenyament superior, per incloure els ajuts al segon cicle, fa que la figura del crèdit d’estudi esdevingui innecessària en aquest context, perquè els ajuts al primer i al segon cicles universitaris queden coberts per aquesta Llei. Els ajuts al tercer cicle continuen gestionant-se pels principis rectors que són aplicables actualment.
Aquesta Llei s’estructura en tres capítols. El primer estableix els principis generals comuns i els nivells educatius susceptibles de percebre ajuts a l’estudi. El segon homogeneïtza les definicions del tipus de beca, amplia les prestacions destinades a l’educació i a l’educació especial i manté el Premi nacional a l’estudi, com a premi a l’excel•lència, fent-lo extensiu als ensenyaments de batxillerat professional de cadascun dels sistemes educatius presents a Andorra. El tercer tracta del procediment de presentació i tramitació de la sol•licitud d’ajuts i dels procediments de revisió, resolució i comprovació de les dades vinculades.
Finalment, la Llei presenta dos disposicions addicionals, dos disposicions transitòries, una derogatòria i dos disposicions finals.
La disposició addicional primera estableix que el Govern pot implantar programes d’ajuts específics per a joves que compaginin l’estudi amb la pràctica de l’esport de competició i preveu la possibilitat que en determinades circumstàncies es puguin presentar sol•licituds fora de termini.
La disposició addicional segona fa possible que el Govern estableixi reglamentàriament la compatibilitat dels ajuts estatals amb altres ajuts atorgats per tercers.
La disposició transitòria primera garanteix que als crèdits d’estudi acordats abans de l’entrada en vigor d’aquesta Llei s’hi continuï aplicant la norma que els regia, i faculta el Govern per crear un programa específic de crèdits a l’estudi.
La disposició transitòria segona determina que els alumnes que gaudeixen del Premi nacional a l’estudi puguin continuar gaudint-ne en els mateixos termes.
La disposició derogatòria deroga la Llei d’ajuts a l’estudi de l’any 2002.
Les disposicions finals primera i segona encomanen el desenvolupament reglamentari d’aquesta Llei en el termini màxim de 45 dies i fixen l’entrada en vigor de la Llei.
Capítol primer. Principis generals
Article 1. Objecte
L’objecte d’aquesta Llei és establir el règim jurídic del sistema d’ajuts a l’estudi per a alumnes dels diferents nivells educatius.
Article 2. Conceptes
1. El sistema d’ajuts a l’estudi per als nivells preobligatori, obligatori, de batxillerat, de formació professional no superior i d’ensenyament superior s’articula amb les beques per cursar ensenyaments reglats dels sistemes educatius públics presents a Andorra. Es poden atorgar beques per cursar ensenyaments reglats a l’estranger, sempre que els mateixos ensenyaments no es cursin a Andorra pels nivells preobligatori, obligatori, de batxillerat i de formació professional no superior. Els ensenyaments cursats tant a Andorra com a l’estranger han de permetre l’obtenció d’una titulació oficial amb validesa acadèmica i reconeguda per l’Estat.
2. Les beques són prestacions econòmiques a fons perdut, excepte en el supòsit previst a l’article 20.
3. En el marc d’aquesta Llei, s’entén per “nivell preobligatori” els ensenyaments de maternal; per “nivell obligatori”, els ensenyaments de primera i segona ensenyança; per “nivell de batxillerat”, els ensenyaments de batxillerat; per “nivell de formació professional no superior”, els nivells de formació professionals previs a qualsevol formació de l’àmbit de l’ensenyament superior, i per “nivell d’ensenyament superior” s’entén la formació professional superior i el primer i el segon cicles d’estudis d’ensenyament superior.
Article 3. Requisits per sol•licitar una ajuda
1. A més dels requisits acadèmics, econòmics i patrimonials que s’estableixen en aquesta Llei, per obtenir una beca, els alumnes, de nacionalitat andorrana o estrangera, han de residir al Principat d’Andorra de manera permanent i efectiva.
Pel que fa referència als ajuts a l’estudi de l’ensenyament superior, el període mínim de residència efectiva requerida per poder gaudir d’un ajut és de tres anys consecutius just abans de la sol•licitud.
2. En general, correspon als pares o als tutors fer-se càrrec del sosteniment dels fills o pupils durant el període que cursin ensenyaments, inclosos els superiors. Quan un estudiant, en arribar a la majoria d’edat i si viu independentment dels pares o tutors, no pot assumir les responsabilitats econòmiques esmentades, pot sol•licitar l’atorgament d’un ajut a l’estudi.
Article 4. Òrgans competents
1. Correspon al ministeri encarregat de l’educació determinar:
a) L’import dels ajuts per a cada modalitat de beca i nivell d’ensenyament.
b) Publicar la convocatòria anual per a l’atorgament de les beques.
Aquesta convocatòria, que es publica al Butlletí Oficial del Principat d’Andorra, ha de contenir els requisits específics per a l’obtenció de la beca, els imports màxims de cada tipus d’ajuts i el termini de presentació de sol•licituds.
c) Resoldre la convocatòria anual. La resolució de la sol•licitud d’ajut ha d’especificar el tipus d’ajut atorgat a cada beneficiari i l’import d’aquest ajut i, en els supòsits de denegació, ha de ser motivada. S’ha de publicar al Butlletí Oficial del Principat d’Andorra la relació dels ajuts atorgats i denegats. La relació d’ajuts atorgats ha d’indicar la quantia atorgada.
Article 5. Incompatibilitats
1. L’obtenció d’un ajut a l’estudi és incompatible amb l’obtenció d’un altre, ja sigui de la mateixa administració andorrana, ja sigui d’una institució pública o privada, nacional o estrangera, excepte en els supòsits de compatibilitat expressament reconeguts en aquesta Llei.
2. A fi i efecte de complir el que s’expressa en el punt 1 anterior, el major d’edat ha d’adjuntar a la seva sol•licitud una declaració signada en la qual reconegui que no és beneficiari de cap altra mena d’ajuts especificats en el punt 1, sense perjudici dels supòsits de compatibilitat expressament reconeguts. En el cas d’un menor d’edat, els pares o tutors legals han de signar la declaració.
Article 6. Recurs
Contra la resolució de les convocatòries es pot interposar un recurs d’alçada davant del Govern.
Article 7. Disponibilitat de l’import
L’import de l’ajut ha de ser disponible, com a mínim el 30%, abans de finalitzar el primer trimestre del curs acadèmic, i la resta durant el període lectiu del curs. Correspon al Govern aprovar el règim de disponibilitat dels imports dels ajuts a l’estudi atorgats, en el moment de la publicació de la convocatòria.
Capítol segon. Beques
Article 8. Tipus de beques
1. La beca de material consisteix en un ajut econòmic d’un import màxim fix, determinat en funció del nivell educatiu.
2. La beca de transport escolar consisteix en un ajut econòmic d’un import igual al del carnet de transport escolar.
3. La beca de desplaçament, adreçada als estudiants d’ensenyaments obligatoris, de nivell de batxillerat i de formació professional no superior que no es poden cursar al país i als estudiants d’ensenyaments superiors, consisteix en un ajut econòmic l’import del qual es determina en funció de la distància entre el domicili de l’estudiant  i el centre docent. Aquesta beca es determina per trams quilomètrics, amb un import màxim fix per a cada tram, segons el cost del transport públic.
4. La beca de menjador escolar consisteix en un ajut econòmic l’import del qual es determina en funció del preu acreditat d’aquest servei, al centre escolar de l’alumne.
5. La beca de manutenció per als estudiants de formació professional no superior i d’ensenyament superior que cursen estudis a Andorra o fora d’Andorra, però pernocten al Principat, consisteix en un ajut econòmic d’un import màxim fix que s’estableix tenint en compte diversos criteris, entre els quals l’horari lectiu de l’alumne i si el centre d’ensenyament té servei de menjador.
6. La beca d'esquí extraescolar, que només s'atorga a alumnes de nivells obligatoris, consisteix en un ajut econòmic d'un import igual al cost del forfet extraescolar.
7. La beca de matrícula consisteix en un ajut econòmic que es determina segons els criteris següents:
a) Per a ensenyaments impartits per centres docents ubicats en territori andorrà o en la modalitat d’ensenyament a distància, l’ajut té un import màxim determinat en funció de la mitjana del preu de la matrícula dels centres docents públics que imparteixen cada ensenyament.
b) Per a ensenyaments impartits per centres ubicats a l’estranger, l’ajut té un import màxim fix determinat en funció de la mitjana del preu de les matrícules dels centres docents públics que imparteixin cada ensenyament en els països de destinació més habitual dels estudiants d’Andorra.
8. La beca de residència consisteix en un ajut econòmic d’un import màxim fix, determinat en funció de la mitjana del preu de les residències i els pisos d’estudiants emprats més habitualment pels alumnes d’Andorra. Aquesta beca, que inclou allotjament i manutenció, només s’atorga a estudiants que han de residir fora del Principat per poder cursar uns estudis determinats.
En el supòsit d’alumnes d’ensenyaments preobligatoris, obligatoris, de nivell de batxillerat, de formació professional no superior i d’ensenyament superior amb necessitats educatives especials escolaritzats a l’estranger, l’import d’aquesta beca es pot incrementar a fi de cobrir les despeses dels desplaçaments diaris entre el lloc de residència i el centre docent, i el concepte de residència d’estudiants es pot substituir pel de pis compartit; en ambdós casos sempre que ho recomani l’informe oficial corresponent, emès per una autoritat andorrana.
9. La beca salari consisteix en un ajut econòmic d’un import màxim equivalent al salari mínim oficial anual. Aquesta beca té un caràcter extraordinari i només s’atorga a estudiants el possible sou dels quals sigui imprescindible per al manteniment de la seva família; per a l’obtenció d’aquest ajut s’ha d’acreditar la necessitat ineludible de l’aportació salarial de l’estudiant, que cal corroborar amb un informe del ministeri competent en matèria de benestar social; en aquest informe s’ha de proposar l’import de la beca, que es determina en funció del resultat de l’avaluació de les necessitats familiars.
Article 9. Educació maternal, primera i segona ensenyança, batxillerat i formació professional no superior i educació especial a Andorra
Per als nivells educatius d’educació maternal, primera i segona ensenyança, batxillerat i formació professional no superior i la seva equivalència en l’educació especial, així com per als nivells corresponents dels sistemes educatius espanyol i francès impartits en centres docents ubicats en territori andorrà, es poden sol•licitar les beques següents:
a) Beca de material.
b) Beca de transport escolar.
c) Beca de menjador escolar.
d) Beca de manutenció.
e) Beca d’esquí extraescolar.
Aquestes beques són compatibles entre si.
Article 10. Educació especial de maternal, primera i segona ensenyança, batxillerat, formació professional no superior a l’estranger
1. Per a l’escolarització a l’estranger d’alumnes amb necessitats educatives especials de nivells educatius preobligatoris, obligatoris, de batxillerat i de formació professional no superior quan aquesta escolarització hagi estat recomanada mitjançant dictamen oficial, es poden sol•licitar les beques següents:
a) Beca de material.
b) Beca de desplaçament.
c) Beca de manutenció.
d) Beca de residència.
Aquestes beques són compatibles entre si, llevat de les beques de manutenció i de residència, que, per la seva configuració i les seves finalitats, són incompatibles.
2. Tots els alumnes amb necessitats educatives especials de nivells educatius preobligatoris, obligatoris, de batxillerat i de formació professional no superior que s’hagin d’escolaritzar a l’estranger, per recomanació de l’informe oficial corresponent, emès per una autoritat andorrana, gaudeixen d’escolarització gratuïta, que es finança amb càrrec al pressupost de l’Estat. L’escolarització s’ha de dur a terme en centres degudament reconeguts per les autoritats competents del país on s’ubiquin, i els ministeris andorrans encarregats de l’educació i de la salut i el benestar han de reconèixer-los com a centres autoritzats.
Article 11. Segona ensenyança, batxillerat, formació professional no superior a l’estranger
Per als ensenyaments de segona ensenyança, batxillerat, formació professional no superior que no puguin cursar-se a Andorra, impartits en centres docents ubicats a l’estranger, es poden sol•licitar les beques següents:
a) Beca de matrícula.
b) Beca de material.
c) Beca de desplaçament.
d) Beca de manutenció.
e) Beca de residència.
Aquestes beques són compatibles entre si, llevat de les beques de manutenció i de residència, que, per la seva configuració i les seves finalitats, són incompatibles.
Article 12. Batxillerat, formació professional no superior i ensenyament superior a distància
Els estudiants de batxillerat, formació professional no superior i ensenyament superior  a distància poden sol•licitar les beques següents:
a) Beca de matrícula.
b) Beca de material.
Aquestes beques són compatibles entre si.
Article 13. Ensenyament superior a Andorra
Els estudiants que cursin ensenyament superior en centres docents ubicats al territori andorrà poden sol•licitar les beques següents:
a) Beca de matrícula.
b) Beca de material.
c) Beca de manutenció.
d) Beca de desplaçament.
e) Beca salari.
Aquestes beques són compatibles entre si.
Article 14. Ensenyament superior a l’estranger
Els estudiants que cursin ensenyament superior en centres docents ubicats a l’estranger, poden sol•licitar  les beques següents:
a) Beca de matrícula.
b) Beca de material.
c) Beca de manutenció.
d) Beca de desplaçament.
e) Beca de residència.
f) Beca salari.
Aquestes beques són compatibles entre si, llevat de les beques de residència i de manutenció, que, per la seva configuració i les seves finalitats, són incompatibles.
Article 15. Import
1. L’import màxim de les beques es fixa per a cada curs acadèmic d’acord amb els criteris següents:
a) Consisteix en una quantitat, fixada d’acord amb l’article 8, amb la finalitat de compensar, en el nivell que correspongui, la família o l’estudiant de les despeses que ocasiona l’escolarització o la dedicació a l’estudi.
b) Per als ensenyaments de formació professional no superior i per a l’ensenyament superior, el Govern pot afegir, a l’import de les beques calculat segons el paràmetre esmentat al paràgraf anterior, una quantitat que serveixi d’estímul per a estudis que es considerin d’interès per a la situació del mercat laboral andorrà.
2. Les beques poden atribuir-se mitjançant l’atorgament total o parcial de l’import màxim establert per a cadascuna.
Article 16. Procediment d’atribució
L’obtenció d’una beca es regeix per un conjunt de criteris relatius a les circumstàncies personals i familiars de l’alumne, a les seves circumstàncies econòmiques i patrimonials i, en els ensenyaments de batxillerat, de formació professional no superior i d’ensenyament superior, a l’expedient acadèmic.
Article 17. Criteris per a l’obtenció d’una beca
1. Són criteris personals els que es deriven de circumstàncies específiques i pròpies de la persona sol•licitant, amb independència del seu entorn familiar o de la seva situació acadèmica. Aquests criteris són els següents:
a) Ser orfe de pare i mare.
b) Haver estat declarada com a persona amb discapacitat.
2. Són criteris familiars els que fan referència a les circumstàncies de la família del sol•licitant. Aquests criteris són els següents:
a) El nombre de membres de la unitat familiar, entesa com el conjunt de persones que conviuen en un mateix domicili i estan casades, o formen part d’una unió estable de parella, així com els familiars fins a segon grau de consanguinitat, el tutor i el seu cònjuge, parella de fet i els seus fills.
b) Tenir responsabilitats de manteniment de terceres persones: cònjuge en atur, ascendents sense recursos, fills menors d’edat i tota altra persona de l’entorn familiar que estigui a càrrec.
3. Són criteris econòmics i patrimonials els que permeten avaluar la situació socioeconòmica familiar o, en el cas de vida independent, del sol•licitant. Aquests criteris, sempre aplicats a la unitat familiar, són els següents:
a) El nombre de membres de la unitat familiar en edat laboral.
b) Les rendes del treball.
c) Les rendes de les activitats econòmiques.
d) Les rendes d’actius financers i similars.
e) Les rendes d’assegurances de vida, d’invalidesa i similars.
f) Les pensions d’aliments.
g) La propietat i les rendes de béns immobles.
h) La tinença d’accions o participacions en societats mercantils.
i) La tinença de vehicles.
j) Els estalvis.
k) Qualsevol altre ingrés provinent d’activitats econòmiques i altres ajuts.
4. Són criteris acadèmics els relatius a l’expedient acadèmic de la persona sol•licitant i, quan sigui el cas, a la possessió de la titulació acadèmica o altres requisits exigits per ser admès en un ensenyament determinat.
Els estudiants que ja han estat becats per cursar un nivell determinat d’estudis no poden percebre un segon ajut per cursar el mateix nivell d’estudis encara que l’àmbit d’estudi sigui diferent.
5. Són criteris territorials els que permeten determinar la distància, mesurada en quilòmetres, entre el domicili de la persona sol•licitant i el centre docent.
L’aplicació dels criteris personals, familiars, econòmics i patrimonials, acadèmics i territorials es desenvolupen reglamentàriament.
Article 18. Barems
1. En la convocatòria anual es fixen els nivells màxims de renda i de patrimoni per sota dels quals es prenen en consideració les sol•licituds de beques. A partir d’aquests nivells no és possible l’obtenció de cap mena de beca.
2. Per a la valoració de cada sol•licitud es tenen en compte les circumstàncies personals, familiars, econòmiques i patrimonials i, quan correspongui, de l’expedient acadèmic del sol•licitant.
3. Els barems i la fórmula per al còmput dels criteris econòmics i patrimonials de l’article 17 apartat 3, els determinarà el Govern reglamentàriament.
a) En aquesta fórmula es té en compte el nombre de membres de la unitat familiar de la persona sol•licitant. No obstant això, dins d’aquesta fórmula no computen els ingressos en concepte laboral dels estudiants, els ingressos dels discapacitats de segon i tercer graus i de les persones inhabilitades per a l’activitat laboral, circumstància que s’acredita mitjançat l’informe dels ministeris competents en matèria de benestar social o de salut, segons correspongui.
4. Els barems relatius als criteris acadèmics per accedir i renovar els ajuts a l’ensenyament de formació professional no superior, de batxillerat i d’ensenyament superior es desenvolupen reglamentàriament. Els criteris acadèmics aplicats a l’article 17 apartat 1, es tracten explícitament.
5. Els barems i la fórmula per al còmput dels criteris territorials de l’article 17 apartat 5, els determina reglamentàriament el Govern.
Article 19. Requisits per disposar de l’import
Perquè la persona beneficiària d’una beca pugui disposar del seu import, és un requisit indispensable que accepti expressament la beca atorgada i les seves condicions, sense perjudici de poder formular l’eventual recurs si la petició formulada mitjançant la sol•licitud corresponent no ha estat admesa en la seva totalitat.
Article 20. Abandonament dels estudis
En cas d’abandonament dels estudis durant el període acadèmic emparat per una beca, la persona beneficiària ha de retornar al Govern l’import percebut. En els supòsits d’incapacitat permanent o transitòria que impedeixi la continuació dels estudis, justificada documentalment, la persona beneficiària queda dispensada de la devolució de l’import percebut.
Article 21. Premi nacional a l’estudi
1. Els alumnes que excel•leixin en els estudis de batxillerat i batxillerat professional, en acabar aquest nivell educatiu, són mereixedors del Premi nacional a l’estudi. Aquest premi s’atorga a l’alumne de cada promoció, de cadascun dels tres sistemes educatius vigents a Andorra, que hagi obtingut el millor expedient acadèmic durant el batxillerat, a proposta justificada de l’organisme tutelar de cada sistema educatiu.
2. L’obtenció del Premi nacional a l’estudi comporta l’atorgament d’un import determinat per a cada estudiant per cursar el nivell d’estudis següent d’ensenyament superior.
3. El Premi nacional a l’estudi es desenvolupa reglamentàriament.
Capítol tercer. Procediment, verificació i control
Article 22. Presentació de la sol•licitud
Les sol•licituds d’ajuts a l’estudi s’han de formular, dins del període establert a la convocatòria, d’acord amb els models oficials que estableix el ministeri competent en matèria d’ensenyament. Les sol•licituds les ha de signar l’estudiant o, si és menor d’edat, els seus pares o tutors, i cal adjuntar-hi la documentació que defineix aquesta Llei i la que s’estableixi reglamentàriament.
Es consideren no presentades totes les sol•licituds entrades fora del termini previst a la convocatòria.
Article 23. Tramitació de la sol•licitud
1. Correspon al ministeri competent en matèria d’ensenyament tramitar les sol•licituds, verificar les dades aportades pels sol•licitants i controlar la gestió i el compliment dels requisits i les obligacions derivades de l’atorgament dels ajuts a l’estudi.
2. Si l’administració educativa constata algun error o mancança en la sol•licitud o en la documentació que l’hagi d’acompanyar, en requereix l’esmena a la persona sol•licitant, la qual disposa d’un termini de deu dies hàbils per efectuar-la.
Transcorregut aquest termini, la sol•licitud es tramita sense correccions ulteriors.
Article 24. Revisió i resolució de la sol•licitud
1. Les adjudicacions de qualsevol mena d’ajuts a l’estudi poden ser revisades mitjançant la instrucció de l’expedient corresponent, en el curs de la qual s’ha de donar audiència a la persona interessada.
2. La resolució de l’expedient comporta la revocació de l’ajut atorgat i la devolució total dels imports rebuts, si s’aprecia ocultament o falsejament de les dades. Aquesta resolució s’insta per la via judicial perquè l’ús de document inveraç per part d’un particular és un delicte major tipificat al Codi penal. La devolució s’ha de fer efectiva en el termini de tres mesos des del moment en què la resolució esdevingui ferma.
3. Correspon al ministre competent en matèria d’ensenyament la resolució dels expedients de revisió. Contra aquesta resolució es pot interposar un recurs d’alçada davant del Govern.
4. La devolució de les quantitat rebudes indegudament pot ser instada en via judicial i és competència dels tribunals andorrans.
5. Les responsabilitats establertes en aquest article s’entenen sense perjudici de les de caràcter acadèmic, tributari o penal que puguin correspondre.
6. La persona sancionada en aplicació d’aquest article no pot tornar a sol•licitar cap ajut a l’estudi dels previstos en aquesta Llei.
7. Les infraccions establertes en aquest article prescriuen al cap de tres anys.
Article 25. Comprovació de les dades
L’Administració comprova la veracitat de les dades consignades en les sol•licituds presentades per les persones interessades, sense perjudici que es pugui demanar al sol•licitant informació addicional per qualsevol concepte que tingui relació amb els criteris que es tenen en compte per adjudicar un ajut a l’estudi, garantint-ne la protecció i la confidencialitat de les dades.
La presentació d’una sol•licitud d’ajut a l’estudi comporta atorgar a l’Administració el dret d’indagació, explicitat en l’imprès corresponent, que han de signar tots els membres de la unitat familiar majors de 18 anys.
Article 26. Fitxer de persones beneficiàries
El ministeri competent en matèria d’ensenyament ha d’elaborar un fitxer informatitzat de persones beneficiàries d’ajuts a l’estudi i mantenir-lo actualitzat.
Disposició addicional primera
1. El Govern pot establir programes d’ajuts a l’estudi específics per a joves que compaginin l’estudi amb la pràctica de l’esport de competició, sia en territori andorrà, sia a l’estranger. Aquests programes es desenvolupen reglamentàriament.
2. Els alumnes de nivell preobligatori, obligatori, de batxillerat, de formació professional no superior i d’ensenyament superior que requereixin suport econòmic públic per circumstàncies familiars sobrevingudes a partir del tancament del període de sol•licitud dels ajuts regulats per aquesta Llei, poden sol•licitar un ajut a l’estudi fora de termini. L’atorgament d’aquests ajuts, que mai no poden comprendre un període de cobertura superior al del curs escolar en què se sol•licitin, ha de ser avalada per un informe del ministeri competent en matèria de benestar social.
Disposició addicional segona
No obstant el que disposa l’article 5, el Govern pot establir, mitjançant reglament, la compatibilitat dels ajuts a l’estudi amb altres ajuts atorgats per tercers. En aquests supòsits, els ajuts que atorgui l’Administració andorrana tenen el caràcter de complementaris i, consegüentment, se n’ha de modular l’import a fi que la suma de tots els ajuts percebuts no sobrepassi els imports màxims que la persona beneficiària hauria de rebre en aplicació exclusiva dels regulats per aquesta Llei.
Disposició transitòria primera
Als crèdits d’estudi atorgats abans de l’entrada en vigor d’aquesta Llei se’ls continua aplicant la normativa que els regia fins al moment d’entrada en vigor d’aquesta Llei. No obstant això, no es pot procedir a renovar-los.
Els crèdits a l’estudi no són ajuts que es regeixin per criteris socioeconòmics i, per tant, aquesta Llei no hi és aplicable. El Govern pot crear un programa específic de crèdits a l’estudi.
Disposició transitòria segona
Els alumnes que gaudeixen d’un Premi nacional a l’estudi atorgat abans de l’entrada en vigor d’aquesta Llei poden continuar gaudint-ne en els mateixos termes en què el van rebre.
Disposició derogatòria
Es deroga la Llei d’ajuts a l’estudi, del 28 de juny del 2002.
Disposició final primera
S’encomana al Govern que desenvolupi reglamentàriament aquesta Llei, en el termini màxim de 45 dies a comptar de l’entrada en vigor de la Llei.
Disposició final segona
Aquesta Llei entrarà en vigor l’endemà de ser publicada al Butlletí Oficial del Principat d’Andorra.
En els termes precedents es formula l’informe de la Comissió Legislativa d’Educació, Recerca, Cultura i Esports que, d’acord amb l’article 100.1 del Reglament del Consell General, es tramet al M.I. Sr. Síndic General, als efectes escaients.

Josep Anton Bardina Pau   
Vicepresident
de la Comissió Legislativa d’Educació, Recerca, Cultura i Esports

Roser Bastida Areny   
Presidenta   
de la Comissió Legislativa d’Educació, Recerca, Cultura i Esports


Edicte
La Sindicatura, en reunió tinguda el dia 27 de maig del 2014, exercint les atribucions que li confereix l'article 80 del Reglament del Consell General, ha acordat a demanda del M. I. Sr. David Rios Rius, president del Grup Parlamentari Socialdemòcrata, i de la M. I. Sra. Sílvia Eloïsa Bonet Perot, consellera general del Grup Parlamentari Mixt, prorrogar el termini per a la presentació d’esmenes al Projecte de llei reguladora de la contractació electrònica i dels operadors que desenvolupen la seva activitat econòmica en un espai digital. El nou termini finalitza el dia 11 de juny del 2014, a les 13.30h.

Tot el que es fa públic per a general coneixement i efectes.

Casa de la Vall, 27 de maig del 2014

Vicenç Mateu Zamora   
Síndic General

 

 

 

 

 

 

 

 



Butlletí del Consell General
Dipòsit legal: And. 262/94
ISSN 1024-9044