Ves al contingut. | Salta a la navegació

Sou a: Inici / ca / Newsletters / Butlletí del Consell General / BCG 34/2014, 12 maig 2014

BCG 34/2014, 12 maig 2014

Facebook icon Twitter icon Forward icon

BCG 34/2014

 

 
Butlletí
del
Consell General

Núm. 34/2014
Casa de la Vall, 12 de maig del 2014
SUMARI

 


6- ORGANISMES ADSCRITS AL CONSELL GENERAL
6.2 Tribunal de Comptes
Publicació de l'informe de la Comissió Legislativa de Finances i Pressupost en relació amb les fiscalitzacions dutes a terme pel Tribunal de Comptes corresponents a l’exercici 2012.


 
6- ORGANISMES ADSCRITS AL CONSELL GENERAL
6.2 Tribunal de Comptes
Edicte
El síndic general, d'acord amb les previsions de l'article 100.2 del Reglament del Consell General,
Disposa
Publicar l'informe de la Comissió Legislativa de Finances i Pressupost en relació a les fiscalitzacions dutes a terme pel Tribunal de Comptes corresponents a l’exercici 2012.

Tot el que es fa públic per a general coneixement i efectes.

Casa de la Vall, 12 de maig del 2014

Vicenç Mateu Zamora   
Síndic General


INFORME DE LA COMISSIÓ LEGISLATIVA DE FINANCES I PRESSUPOST EN RELACIÓ A LES FISCALITZACIONS DUTES A TERME PEL TRIBUNAL DE COMPTES CORRESPONENTS A L’EXERCICI 2012

El M. I. Sr. Daniel Armengol Bosch, nomenat ponent per la Comissió Legislativa de Finances i Pressupost el dia 3 d’abril del 2014, a la vista de l’Informe en relació a les fiscalitzacions dutes a terme pel Tribunal de Comptes corresponents a l’exercici 2012, presenta l'informe següent:

I. INFORME DE LA COMISSIÓ LEGISLATIVA DE FINANCES I PRESSUPOST SOBRE LES LIQUIDACIONS DELS PRESSUPOSTOS DEL CONSELL GENERAL I DELS ÒRGANS QUE HI ESTAN VINCULATS, DE L’ADMINISTRACIÓ GENERAL I DELS ÒRGANS QUE ESTAN SOTA LA SEVA DIRECCIÓ, AIXÍ COM D’ENTITAS SUBVENCIONADES, CORRESPONENTS A L’EXERCICI 2012

Després de la creació del Tribunal de Comptes l’any 2000, la Comissió Legislativa de Finances i Pressupost va rebre l’encàrrec de la Junta de Presidents d’elaborar i d’evacuar un informe al Consell General de la memòria anual i dels informes en relació a les fiscalitzacions dutes a terme pel Tribunal. Per tant s’ha procedit a l’elaboració sistemàtica d’un informe que posa de manifest la necessitat de que totes les entitats auditades regularitzin en el temps més breu possible la seva situació economicofinancera d’acord amb les observacions i recomanacions formulades pel Tribunal de Comptes.
La Comissió Legislativa de Finances i Pressupost constata amb preocupació a l’hora d’elaborar el seu informe que moltes de les entitats auditades segueixen sense donar compliment a les reserves formulades reiteradament pel Tribunal de Comptes, la qual cosa comporta que cada any s’ha de tornar a insistir en la necessitat de regularització d’aquestes situacions. Val a dir que tot i les al•legacions presentades per les entitats auditades, el Tribunal de Comptes entén que aquestes no modifiquen els plantejaments evocats en l’informe de fiscalització, ni aporten cap informació complementària que permeti modificar les observacions i les conclusions a les quals ha arribat el Tribunal desprès de l’examen de la documentació aportada durant els treballs efectuats.
Els informes de fiscalització elaborats pel Tribunal de Comptes durant aquest any, s’han abordat sota el prisma de la continuïtat amb els elaborats en exercicis anteriors. Així doncs, pel que fa a la liquidació anual dels pressupostos del Consell General i dels òrgans que hi estan vinculats, de l’Administració General, de les entitats parapúbliques, de les societats públiques i entitats subvencionades, la Comissió Legislativa de Finances i Pressupost,
Primer. Insta a tots i a cadascun dels organismes fiscalitzats que, en el termini més breu possible, regularitzin les seves situacions, d’acord amb les observacions i amb les recomanacions descrites en l’informe elaborat pel Tribunal de Comptes.
Més enllà de l’anàlisi de l’informe de fiscalització lliurat pel Tribunal de Comptes, la Comissió constata que,
- La majoria de les entitats auditades no efectuen un seguiment pressupostari ajustat estrictament a la Llei general de les finances públiques (LGFP) i al Pla general de comptabilitat pública (PGCP), atès que al llarg de l’exercici no s’enregistren les diferents fases d’execució dels pressupostos d’ingressos i despeses, tal com ho preveu l’article 31 de la LGFP. A més, algunes d’aquestes entitats efectuen un control ofimàtic i la liquidació pressupostària s’elabora a partir de la informació enregistrada en la comptabilitat financera. El no enregistrament de les fases d’execució pressupostària dificulta, i en alguns casos pot impedir, les verificacions en relació amb el compliment del principi d’anualitat regulat en l’article 14 de la LGFP.
La Comissió recorda que la Llei general de les finances públiques obliga a les entitats parapúbliques o de dret públic, els comuns i les societats públiques a la creació de totes les figures escaients per tal de garantir les funcions de control previstes a la mateixa, així com al fidel compliment de tots els procediments regulats per a l’execució del pressupost.
Tanmateix, la Comissió pren nota que a vegades la segregació de funcions, definida per la Llei general de les finances públiques, és de difícil aplicació a petites entitats. A tal efecte, proposa al Consell General que tingui a bé encomanar al Govern l’anàlisi i si escau la modificació de la Llei general de les finances públiques en aquest sentit.
- Algunes entitats han efectuat per l’exercici 2012, una presentació dels estats i comptes anuals segons preveu el Pla general de comptabilitat pública. Tanmateix, durant l’exercici, no utilitzen les parts segona i tercera del pla en la seva integritat, és a dir, la totalitat del quadre de comptes i les definicions i relacions comptables, previstes en el mateix.
La Comissió recorda que el Pla general de comptabilitat pública del Principat d'Andorra és d’obligat compliment, en els termes previstos per la Llei general de les finances públiques.
- La normativa bàsica en relació a la gestió economicofinancera dels ens públics d’àmbit estatal es recull en la LGFP, el PGCP i la Llei de pressupost per l’exercici corresponent. Cap d’aquests textos defineix una estructura pressupostària.
La Comissió recomana que s’aprovi una estructura pressupostària d’obligat compliment, que hauria de definir de forma clara els comptes pressupostaris que s’han d’utilitzar en l’elaboració del pressupost, tant per ingressos com per despeses, i la correlació amb els comptes definits en el PGCP.
- En algunes entitats s'han detectat pagaments realitzats amb tarja de crèdit o bé domiciliats que, si bé són objecte d'una regularització a posteriori, no han seguit en el moment d'efectuar-se el procediment i les fases previstes per la LGFP.
Conscient de la dificultat d’adaptació de l’operativa d’ús d’aquests mitjans de pagament al procediment establert la Comissió recomana l'adopció d'un procediment per la utilització d'aquests sistemes de pagament que sigui compatible amb les previsions de la LGFP.
- En diverses entitats auditades, les nòmines del personal al servei d’aquestes, es registren pressupostàriament acumulant en un sol acte les fases ACLOP (Autorització, Compromís, Liquidació, Ordenació del Pagament i Pagament). Aquesta pràctica, a més de ser contrària al disposat a l’article 31 de la LGFP, provoca que el pressupost no s’utilitzi com l’eina de gestió que garanteix l’acompliment del principi d’especialitat quantitativa.
La Comissió recorda que l’establert per la Llei general de les finances públiques és d’obligat compliment.
- D’acord amb l’article 18.1 de la Llei del pressupost per a l’exercici del 2012, els organismes beneficiaris de transferències nominatives han de retornar els ingressos obtinguts amb la transferència i no utilitzats durant l’exercici pressupostari, llevat que financin despeses compromeses i no liquidades a la data del tancament.
La Comissió insta a aquelles entitats beneficiàries de subvencions i transferències nominatives les quals no han estat aplicades en la seva totalitat, al compliment del que disposa la Llei del pressupost al respecte, minorant el resultat de l'exercici i el d'exercicis anteriors per les quanties que s'haurien de reconèixer a favor de Govern pels imports a reintegrar o, en el cas de ser-li autoritzat, aplicant-los al finançament de les activitats d’exercicis posteriors.
- Per decret de 28 de març de 2012 s’ha establert el programa de control per a l’exercici 2012 d’acord amb les entitats auditades han quedat subjecte a control pressupostari en les modalitats de control financer, control de legalitat i control d’oportunitat econòmica.
A data de finalització del treball de camp corresponent a aquesta fiscalització, el Tribunal no ha tingut accés a l’informe de control financer corresponent d’algunes d’aquestes entitats auditades.
- Excepte pels aspectes descrits en el cos de l’informe, la majoria de les entitats fiscalitzades han complert de forma raonable amb la legislació bàsica relativa a l’administració i control dels fons públics que li és aplicable per l’exercici anual acabat el 31 de desembre de 2012.
Segon. La Comissió Legislativa de Finances i Pressupost constata que no s’estan respectant els terminis fixats a l’apartat 1 de l’article 30 de la Llei del Tribunal de Comptes, del 13 d’abril del 2000. En aquest sentit, i una vegada escoltats els membres del Tribunal de Comptes, la Comissió recomana al Tribunal que prengui les iniciatives necessàries al respecte. Per tant, s’insta al Tribunal de Comptes a tenir en compte aquestes consideracions a l’hora d’elaborar els informes de fiscalització corresponents als exercicis 2013 i següents.
Tercer. Pel que fa a l’exercici 2012, prenent en consideració les observacions anotades pel Tribunal de Comptes de cada una de les entitats fiscalitzades, aprova per unanimitat les liquidacions de comptes del Consell General, del Raonador del Ciutadà i de l’Agència Andorrana de Protecció de Dades, del Govern, del Tribunal Constitucional, de la Caixa Andorrana de Seguretat Social (CASS), de les Forces Elèctriques d'Andorra (FEDA), del Centre de Tractament de Residus d’Andorra, SA (CTRA, SA), de la Ràdio i Televisió d’Andorra S.A. (RTVA,S.A.), de l’Institut Nacional Andorrà de Finances (INAF), de la Residència Solà d’Enclar, del Servei Andorrà d’Atenció Sanitària (SAAS), del Servei de Telecomunicacions d’Andorra (STA), de l’Escola de Formació de Professions Esportives i de Muntanya (EFPEM), de la Universitat d’Andorra, de la Fundació O.M.T. Themis, de l’Institut d'Estudis Andorrans (IEA), d’Andorra Turisme S.A.U., d’Andorra Desenvolupament i Inversió S.A.U., de Ramaders d’Andorra S.A., de l’Escola Especialitzada Nostra Senyora de Meritxell, del Col•legi Sant Ermengol, de l’Institut Janer i del Col•legi Sagrada Família.
D’altra banda, s’informa que les liquidacions de comptes de la Residència Solà d’Enclar corresponents al 2006 encara no han estat lliurades al Tribunal de Comptes.
Així mateix, tot hi haver rebut la liquidació dels comptes dels exercicis 2010, 2011 i 2012 del Fòrum Nacional de la Joventut d’Andorra, el Tribunal no ha pogut realitzar els treballs de fiscalització preceptius al no haver estat facilitada per l’entitat la informació necessària per la seva realització, i per tant la Comissió Legislativa de Finances i Pressupost no pot emetre l’aprovació dels comptes d’aquesta entitat.


II. INFORME DE LA COMISSIÓ SOBRE LES LIQUIDACIONS ANUALS DE LES DESPESES REALITZADES PELS COMUNS AMB CÀRREC A LES TRANSFERÈNCIES REBUDES DE L’ADMINISTRACIÓ GENERAL L’ANY 2012

L’abast material de l’informe és verificar, a través de les liquidacions de les despeses realitzades pels comuns a càrrec de les transferències rebudes de l’Administració general per l’exercici 2012, el compliment de les previsions de la Llei qualificada de transferències als comuns de 4 de novembre de 1993; de la Llei 7/2007, del 17 de maig, qualificada de modificació de l'article 9 de la Llei qualificada de transferències als comuns, de 4 de novembre de 1993; i de la Llei 10/2007, del 17 de maig, qualificada de modificació de la Llei 11/2003, del 27 de juny, qualificada de modificació de l'article 7 de la Llei qualificada de transferències als comuns.
Pel que fa a les despeses realitzades pels Comuns a càrrec de les transferències rebudes de l’Administració General l’any 2012, la Comissió Legislativa de Finances i Pressupost,
Primer. De l’anàlisi de l’informe de fiscalització elaborat pel Tribunal de Comptes constata:
a) Que en els Comuns de Canillo, d’Encamp, d’Ordino, de Sant Julià de Lòria i d’Escaldes-Engordany no es disposa d’una comptabilitat que permeti identificar amb claredat tots aquells comptes d’inversió, endeutament o despesa corrent relacionats amb la transferència rebuda.
Per conseqüent la Comissió Legislativa de Finances i Pressupost recorda el que disposa la Llei 7/2007, del 17 de maig, qualificada de modificació de l'article 9 de la Llei qualificada de transferències als comuns, de 4 de novembre de 1993, que estableix que “els Comuns al procedir a la confecció i aprovació del corresponent pressupost comunal per a cada exercici econòmic inclouran el capítol de la quota de la transferència rebuda que, a més del tractament habitual pressupostari, tindrà  una anàlisi interna detallada de tots els moviments que es produeixin en el mateix, amb una comptabilització que permeti identificar amb claredat les despeses efectuades a càrrec de la respectiva quota de participació en les transferències derivades del Pressupost de l'Administració general.”.
b) Que en alguns Comuns persisteixen alguns romanents de transferència no aplicats, que provenen de consolats anteriors.
Per conseqüent la Comissió Legislativa de Finances i Pressupost recorda que s’han d’iniciar els procediments establerts a l’article 8 de la Llei qualificada de transferències als comuns de 4 de novembre de 1993 per transferir-los a un consolat posterior.
c) Que la documentació que ha rebut el Tribunal de Comptes respecte a les transferències rebudes i a la seva aplicació es continua presentant de forma molt heterogènia, cosa que dificulta els treballs posteriors.
A fi d’unificar el criteri en relació amb la informació que hauria de rebre el Tribunal de Comptes, es recomana que, com a mínim, contingui l’import de la transferència rebuda, els imports regularitzant transferències d’exercicis anteriors, els imports aplicats en inversió amb identificació de les inversions concretes, els imports aplicats en endeutament, els imports aplicats en despesa corrent amb identificació de les despeses corrents concretes, i el seguiment de l’aplicació de romanents no aplicats en exercicis anteriors.
Segon. Insta a tots i a cadascun dels Comuns que, en el termini més breu possible, regularitzin, d’acord amb les observacions descrites en l’informe elaborat pel Tribunal de Comptes, les seves situacions.


III. NOTA DE LA COMISSIÓ SOBRE LES LIQUIDACIONS DE COMPTES DELS COMUNS CORRESPONENTS A L’EXERCICI 2012

Segons estableix la Llei 10/2003, del 27 de juny, de les finances comunals, l’aprovació del pressupost comunal correspon al Ple del Comú. Així doncs, no és competència del Consell General l’aprovació de dites liquidacions de comptes.
Per concloure, la Comissió Legislativa de Finances i Pressupost demana al Consell General que comuniqui a totes les entitats fiscalitzades que disposen fins a l’exercici 2013 per a donar compliment a les recomanacions i observacions descrites en el present informe així com en l’informe elaborat pel Tribunal de Comptes, donat que es considera imprescindible regularitzar el més aviat possible totes aquelles situacions que el Tribunal de Comptes ve denunciant des de fa varis exercicis. Tanmateix, la Comissió és conscient que algunes situacions només podran ser regularitzades amb la modificació legislativa corresponent, i per això encomana al Govern l’anàlisi i si escau la modificació de la legislació que s’escaigui d’acord amb aquest informe de fiscalització de l’exercici 2012.
Així mateix, la Comissió Legislativa de Finances i Pressupost proposa al Consell General que, fent seves les remarques formulades, aprovi els resultats i comuniqui al Govern i als Comuns, juntament amb les recomanacions proposades pel Tribunal de Comptes, l'opinió de la Comissió Legislativa i la del Consell General, expressada en el present document.
En els termes precedents es formula l’informe de la Comissió Legislativa de Finances i Pressupost que, d’acord amb l’article 100.1 del Reglament del Consell General, tramet al Sr. Síndic General, als efectes escaients.


M. I. Sr. Xavier Montané Atero   
Vicepresident de la Comissió Legislativa de Finances i Pressupost


M. I. Sr. Martí Salvans Abetlla   
President de la Comissió Legislativa de Finances i Pressupost



 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



 

Butlletí del Consell General
Dipòsit legal: And. 262/94
ISSN 1024-9044