Ves al contingut. | Salta a la navegació

Sou a: Inici / ca / Newsletters / Butlletí del Consell General / BCG 27/2016, 20 abril 2016

BCG 27/2016, 20 abril 2016

Facebook icon Twitter icon Forward icon

BCG 27/2016

 

 

Butlletí
del
Consell General

Núm. 27/2016

Casa de la Vall, 20 d’abril del 2016

SUMARI

 

 

4- IMPULS I CONTROL DE L'ACCIÓ POLÍTICA DEL GOVERN

4.4.2 Respostes escrites

Publicació de la resposta del Govern a la pregunta formulada pel M. I. Sr. Josep Pintat Forné, president del Grup Parlamentari Liberal, relativa als objectius de sostenibilitat financera i d'estabilitat pressupostària i fiscal establerts en la Llei 32/2014, del 27 de novembre, de sostenibilitat de les finances públiques i d'estabilitat pressupostària i fiscal.     

 

 

 

4- IMPULS I CONTROL DE L'ACCIÓ POLÍTICA DEL GOVERN

4.4.2 Respostes escrites

Edicte

El síndic general, d'acord amb les previsions de l’article 90 del Reglament del Consell General,

Disposa

Publicar la resposta del Govern a la pregunta formulada pel M. I. Sr. Josep Pintat Forné, president del Grup Parlamentari Liberal, relativa als objectius de sostenibilitat financera i d'estabilitat pressupostària i fiscal establerts en la Llei 32/2014, del 27 de novembre, de sostenibilitat de les finances públiques i d'estabilitat pressupostària i fiscal, publicada en el Butlletí del Consell General núm. 14/2016, de data 3 de març.

Tot el que es fa públic per a general coneixement i efectes.

Casa de la Vall, 20 d’abril del 2016

Vicenç Mateu Zamora                                                       
Síndic General

Ministeri de Finances                 
Resposta escrita del Govern a la pregunta (Reg. núm. 0288/16)

Resposta escrita del Govern a la pregunta, amb referència Reg. núm. 0288/16, presentada pel M. I. Sr. Josep Pintat Forné, president del Grup Parlamentari Liberal, sobre els objectius de sostenibilitat financera i d’estabilitat pressupostària i fiscal establerts en la Llei 32/2014, del 27 de novembre, de sostenibilitat de les finances públiques i d’estabilitat pressupostària i fiscal.

En concret es pregunta, literalment:

“Pot informar el Govern i el Tribunal de Comptes de les causes i/o motius pels quals els objectius de sostenibilitat financera i d’estabilitat pressupostària no han estat publicats a data d’avui?

Pot explicar el Tribunal de Comptes si l’elaboració del marc pressupostari sense la publicació dels objectius tal com fixa l’article 11.5 de la Llei 32/2014 s’ajusta a la legalitat?

Poden informar el Tribunal de Comptes i el Ministeri de Finances quins són els objectius de sostenibilitat financera i d’estabilitat pressupostària i fiscal?”

Resposta

El Govern entén que l’esperit de l’article 11 de la Llei 32/2014 és que els objectius anuals de sostenibilitat financera i d’estabilitat pressupostària i fiscal que s’han de fer públics anualment, tant pel que fa referència a l’Administració general com als comuns, perquè els considerin en l’elaboració i seguiment del seu marc pressupostari, han de ser valors objectivables i mesurables. Perquè això sigui possible, aquests objectius han de correspondre als imports en valor absolut que resulten d’aplicar allò que diu la Llei, dins dels límits regulats i sense perjudici del que determina la disposició transitòria primera.

En el supòsit que no s’interpretés l’esmentat article 11 com s’expressa en el paràgraf anterior, la publicació d’aquests objectius serà una mera translació dels límits continguts en l’articulat de la Llei, tal com es mostra a l’annex núm. 1, cosa que pensem que no és l’ànim o el principi que persegueix aquesta norma, la finalitat de la qual és assegurar la sostenibilitat de les finances públiques en un marc d’estabilitat pressupostària.

D’altra banda, el Tribunal de Comptes, d’acord amb el ministre encarregat de les finances, ha de poder acomplir l’apartat 11 de l’article 5 de la Llei sense que això pugui suposar un conflicte de competències entre els òrgans de govern (el Govern i els comuns) i l’òrgan de control (el Tribunal de Comptes).

Això comporta que prèviament a la publicació dels objectius anuals de sostenibilitat financera i d’estabilitat pressupostària i fiscal, d’acord amb l’esperit de la Llei, els òrgans de gestió i l’òrgan de control tractin conjuntament –cadascun amb l’àmbit de les seves competències– aquests objectius, a l’efecte que el Tribunal de Comptes, d’acord amb el ministre encarregat de les finances, pugui disposar de les dades objectivables perquè siguin publicades.

En conseqüència, atenent l’exposat anteriorment, que correspon a una transcripció de la resposta a la pregunta amb el núm. de registre Reg. 285, i responent en concret a les preguntes formulades, l’informo que:

Pel que fa a la primer pregunta, la resposta és que els objectius anuals de sostenibilitat financera i d’estabilitat pressupostària i fiscal per a l’exercici 2016 es troben pendents de publicació perquè els òrgans de gestió (Govern i comuns) i l’òrgan de control (Tribunal de Comptes) es troben en curs de tractar conjuntament –cadascun amb l’àmbit de les seves competències– aquests objectius, a l’efecte de vetllar per l’esperit de la Llei. En aquest sentit, no podem oblidar que estem davant el primer exercici d’aplicació de la Llei de referència i que aquest exercici coincideix amb el canvi de responsables al capdavant dels comuns. Sembla raonable que els objectius que es fixin per als anys d’aquest mandat siguin elaborats amb les noves corporacions.

Quant a la segona pregunta, a l’entendre del Govern la resposta hauria de ser afirmativa, és a dir, l’elaboració del marc pressupostari sense la publicació dels objectius, tal com fixa l’article 11.5 de la Llei 32/2014, s’ajusta a la legalitat. Això és així perquè l’article 11 de la Llei 32/2014 no diu que l’elaboració del marc pressupostari requereixi la publicació prèvia dels objectius. Endemés, els apartats d’aquest article no segueixen un ordre cronològic o lògic que permeti afirmar que per elaborar el marc pressupostari és preceptiva la publicació dels objectius.

En defecte d’aquest precepte –sobre l’ordre cronològic–, segons la menció següent, que se subratlla, de l’apartat 5 de l’article 11, literalment:

“El Tribunal de Comptes, d’acord amb el ministre encarregat de les finances, publicarà anualment els objectius de sostenibilitat financera i d’estabilitat pressupostària i fiscal establerts en la present Llei, tant pel que fa referència a l’Administració general com als comuns, perquè aquests els considerin en l’elaboració i seguiment del seu marc pressupostari”,
el Govern entén que escauria modificar el marc pressupostari d’acord amb els objectius publicats en el cas que l’elaboració del marc pressupostari s’hagués fet abans de publicar els objectius o que no els respectés.

Per acabar, en relació amb la tercera pregunta, sobre quins són els objectius de sostenibilitat financera i d’estabilitat pressupostària i fiscal, l’informo que les parts implicades estem col·laborant, en l’àmbit de les competències respectives, per: d’una banda, poder publicar al més aviat possible els objectius per a l’exercici 2016, amb el fons que persegueix la norma; i de l’altra, formalitzar el procediment més òptim per aplicar la norma els propers exercicis. En aquest darrer sentit, ja s’està treballant també amb els objectius per a l’any 2017, els quals seran publicats amb temps suficient per poder ser considerats en l’elaboració dels projectes de pressupost per a l’any 2017. Per tant, lamento informar-lo que no estem en disposició de facilitar a data d’avui els objectius de sostenibilitat financera i d’estabilitat pressupostària i fiscal per a l’any 2016 d’acord amb el fons que persegueix la norma.

Andorra la Vella, 19 d’abril del 2016

Jordi Cinca Mateos                                                            
Ministre de Finances

 

Annex

 

 

 

Butlletí del Consell General

Dipòsit legal: And. 262/94
ISSN 1024-9044