Ves al contingut. | Salta a la navegació

Sou a: Inici / ca / Newsletters / Butlletí del Consell General / BCG 25/2015, 2 juliol 2015

BCG 25/2015, 2 juliol 2015

Facebook icon Twitter icon Forward icon

BCG 25/2015

 

 

Butlletí
del
Consell General

Núm. 25/2015

Casa de la Vall, 2 de juliol del 2015

SUMARI

 

 

3- PROCEDIMENTS ESPECIALS

3.2.2 Proposicions de llei qualificada

Admissió a tràmit i publicació de la Proposició de llei qualificada de modificació de la Llei 10/2007, del 17 de maig, qualificada de modificació de la Llei qualificada 11/2003, de modificació de l'article 7 i de supressió dels articles 8 i 9 de la Llei qualificada de transferències als comuns, del 27 de juny, i obertura del termini de presentació del criteri del Govern.  

4- IMPULS I CONTROL DE L'ACCIÓ POLÍTICA DEL GOVERN

4.4.1 Preguntes

Publicació de la pregunta amb resposta escrita del Govern presentada pel M. I. Sr. Jordi Gallardo Fernàndez, conseller general del Grup Parlamentari Liberal, per escrit de data 30 de juny del 2015, relativa al nombre de treballadors de la funció pública pròxims a la jubilació, (Reg. Núm. 713).
                                                                                          

 

 

 

 

 

3- PROCEDIMENTS ESPECIALS

3.2.2 Proposicions de llei qualificada

Edicte

La Sindicatura, en reunió tinguda el dia 2 de juliol del 2015, ha examinat el document que li han tramès els Hbles. Srs. Cònsols Majors i Menors, Josep Mandicó Calvó, Jordi Mas Torres, Bonaventura Espot Benazet, David Baró Riba, Jordi Ramon Minguillon Capdevila, Montserrat Gil Torné, Trinitat Marín González, David Palmitjavila Duedra, Jordi Torres Arauz, Consol Naudí Baixench, Raül Ferré Bonet, Eron Estany Vidal, Manel Torrentallé Cairó i Marc Calvet Sala, registrat en data 30 de juny del 2015, sota el títol Proposició de llei qualificada de modificació de la Llei 10/2007, del 17 de maig, qualificada de modificació de la Llei qualificada 11/2003, de modificació de l’article 7 i de supressió dels articles 8 i 9 de la Llei qualificada de transferències als comuns, del 27 de juny, i exercint les competències que li atribueix el Reglament del Consell General en els articles que es citaran, ha acordat:

1. D'acord amb l'article 18.1.d), admetre a tràmit aquest escrit sota la qualificació de Proposició de llei qualificada.

2. D'acord amb l'article 103.2, ordenar la seva publicació, i remetre-la al Govern perquè, en el termini de quinze dies, manifesti el seu criteri. El Govern haurà d'evacuar el seu informe per tot el dia 22 de setembre del 2015, a les 17.30h.

Tot el que es fa públic per a general coneixement i efectes.

Casa de la Vall, 2 de juliol del 2015

Vicenç Mateu Zamora                                                         
Síndic General

Proposició de llei qualificada de modificació de la Llei 10/2007, del 17 de maig, qualificada de modificació de la Llei qualificada 11/2003, de modificació de l’article 7 i de supressió dels articles 8 i 9 de la Llei qualificada de transferències als comuns, del 27 de juny

Exposició de motius

L’article 81 de la Constitució disposa que amb la finalitat d’assegurar la capacitat econòmica dels Comuns, una Llei Qualificada ha de determinar les transferències de capital del pressupost general als Comuns. Alhora, la pròpia Constitució proclama, en el seu article 79, el principi d’autogovern dels Comuns, del que en dimanen tant l’autonomia administrativa i financera garantides per l’article 80.1 del mateix text constitucional, com un mínim de potestats. Entre altres, la potestat financera, que atorga als Comuns la capacitat per elaborar, aprovar, executar i controlar els propis pressupostos.

La Llei 10/2007, del 17 de maig, qualificada de modificació de la Llei qualificada 11/2003 de modificació de l’article 7 de la Llei qualificada de transferències als Comuns, del 27 de juny, disposa que les transferències als Comuns contemplades en la Llei i objecte de la partida pressupostària corresponent estan destinades al finançament de despeses d’inversió a realitzar a les parròquies corresponents, d’acord amb la Llei qualificada de delimitació de competències als Comuns, i també a la reducció de l’endeutament. No obstant això, cada Comú podrà destinar com a màxim un 20% de l’import de la transferència a finançar despeses derivades d’activitats esportives, culturals, socials i de lleure.

La modificació legislativa operada per la Llei 10/2007 en que s’introduí la possibilitat que els Comuns puguin destinar l’import de les transferències a la reducció de l’endeutament, pretenia afavorir que els Comuns assolissin l’equilibri financer i poguessin reduir l’endeutament sense distingir si es tractava d’endeutament provinent d’inversió o de despesa corrent.

Tot i això, s'han produït determinades disfuncions per a la bona administració de les transferències tant pel que fa a l’ordre d'aconseguir l'equilibri financer i la reducció del deute com a l'exercici general de la potestat d'autonomia financera pròpia dels comuns.

En matèria d'assoliment de l'equilibri financer, l'article 7, tal com va quedar redactat per la Llei qualificada 10/2007, ofereix dubtes i dificultats d'interpretació ja que no és evident que només es puguin destinar a reduir deute les transferències destinades a la inversió i no a la despesa corrent. Amb això, sigui quina sigui la interpretació que s'atorgui, s'està dificultant un adequat tractament del dèficit i del deute per poder connectar amb les últimes modificacions legislatives.

I en matèria de l'exercici general de l'autonomia financera comunal, el manteniment d'aquesta rigidesa en la predeterminació de finalitats amb percentatges previs, a més de dificultar els marges de maniobra per lluitar contra els desequilibris pressupostaris, disminueix l'àmbit natural d'autonomia i contradiu l'Acord institucional entre Govern i Comuns sobre la delimitació de competències i transferències, celebrat el 28 d'abril de 2014, en el qual es va convenir fer desaparèixer aquesta vinculació de les transferències a qualsevol finalitat predeterminada.

Tot amb el benentès que els Comuns es comprometen a dedicar una especial atenció a les despeses d’inversió, en funció de la situació financera en cada moment existent.

Per tant, amb la finalitat de garantir l'autonomia financera de els Comuns i eliminar algunes dificultats de procediment per fer front al dèficit públic, ha de procedir-se a la reforma de la Llei qualificada de transferències en els seus articles 7, 8 i 9.

Modificació que entronca amb la voluntat d’aclarir l’execució del marc competencial a dia d’avui existent, contemplada pel ja referit Acord institucional entre Govern i Comuns de data 28 d’abril de 2014, i que, un cop consolidat el nou model fiscal i tal i com disposa també el mencionat Acord institucional, culminarà amb la revisió de les transferències garantides per l’article 81 de la Constitució, normalment en el decurs de la present legislatura.

Es modifica, doncs, la redacció de l’article únic de la Llei qualificada 10/2007 de 17 de maig, de modificació de l’article 7 de la Llei qualificada de transferències als comuns, i se suprimeixen els articles 8 i 9 de la Llei qualificada de transferències als Comuns, aprovada pel Consell General el dia 4 de novembre de 1993.

Article 1. De modificació de l’Article 7

Es modifica l’article 7 de la Llei qualificada de transferències als comuns, que queda redactat de la manera següent:

Article 7.Destí de les transferències

Les transferències als Comuns contemplades en la present Llei i objecte de la corresponent partida pressupostària estan destinades al finançament de les despeses generades per a l’exercici de les seves competències i també a la reducció de l’endeutament.

Article 2. De supressió de l’article 8

Se suprimeix l’article 8 de la Llei qualificada de transferències als comuns.

Article 3. De supressió de l’article 9

Se suprimeix l’article 9 de la Llei qualificada de transferències als comuns.

Disposició addicional primera

A l’entrada en  vigor d’aquesta Llei, tots els romanents d’inversió pendents d’aplicar d’acord amb la normativa anterior, quedaran liquidats a tots els efectes.

Disposició final

Aquesta Llei entrarà en vigor l’endemà de la seva publicació al Butlletí Oficial del Principat d’Andorra.

 

4- IMPULS I CONTROL DE L'ACCIÓ POLÍTICA DEL GOVERN

4.4.1 Preguntes

Edicte

La Sindicatura, en reunió tinguda el dia 2 de juliol del 2015, ha examinat la pregunta amb resposta escrita del Govern presentada pel M. I. Sr. Jordi Gallardo Fernàndez, conseller general del Grup Parlamentari Liberal, per escrit de data 30 de juny del 2015, relativa al nombre de treballadors de la funció pública pròxims a la jubilació i d’acord amb els articles 18 i 129 del Reglament del Consell General ha acordat admetre-la a tràmit i ordenar la seva publicació, (Reg. Núm. 713).

Tot el que es fa públic per a general coneixement i efectes.

Casa dela Vall, 2 de juliol del 2015

Vicenç Mateu Zamora                                                         
Síndic General

A la Sindicatura

El sotasignat, M. I. Jordi Gallardo Fernàndez, conseller general del Grup Parlamentari Liberal, d’acord amb el que disposa el capítol IV del Reglament del Consell General, formulo la següent pregunta perquè sigui resposta pel M. I. Govern, de forma escrita com preveu l’article 129 de l’esmentat reglament en el millor termini.

Pregunta que es formula al Govern relativa al nombre de treballadors de la funció pública pròxims a la jubilació

Motivació:

Vist l’entrada en vigor l’1 de juny del 2015 de la Llei 23/2014, del 30 d’octubre, qualificada de creació i regulació del pla de pensions de la funció pública, i atès que les noves condicions de jubilació no han tingut en compte l’antiguitat del personal afectat proper a la jubilació es demana:

1. Quin és el nombre de treballadors que es troben a menys d’un any de la seva jubilació una vegada la llei ha entrat en vigor?

2. Pot Govern classificar el nombre del total d’aquests treballadors en funció dels mesos que els hi resten per a jubilar-se?

3. Quins d’aquests treballadors corresponen als cossos especials de l’Estat? Pot Govern detallar el nombre exacte de treballadors de cada cos?

4. Quin percentatge representen els treballadors que es troben a menys d’un any de la seva jubilació una vegada la llei ha entrat en vigor, respecte al total de treballadors de la funció pública?

5. Quin impacte econòmic hagués representat anualment retribuir als treballadors que es troben a menys d’un any de la seva jubilació una vegada la llei ha entrat en vigor, amb les condicions anteriors a la llei?

6. Quants treballadors públics han optat per una jubilació voluntària abans de l’entrada en vigor de la Llei 23/2014?

Data: 30 de juny de 2015

Jordi Gallardo Fernàndez                                                    
Conseller general

 

 

 

 

Butlletí del Consell General

Dipòsit legal: And. 262/94
ISSN 1024-9044