Ves al contingut. | Salta a la navegació

Sou a: Inici / ca / Newsletters / Butlletí del Consell General / BCG 21/2018, 26 març 2018

BCG 21/2018, 26 març 2018

Facebook icon Twitter icon Forward icon

BCG 21/2018

 

 

Butlletí
del
Consell General

Núm. 21/2018

Casa de la Vall, 26 de març del 2018

SUMARI

 

 2- PROCEDIMENT LEGISLATIU COMÚ

2.1 Projectes de llei

Publicació de l'informe de la Ponència i l’informe de la Comissió Legislativa d’Afers Socials en relació al Projecte de llei de modificació de la Llei 6/2014, del 24 d’abril, de serveis socials i sociosanitaris.      
                                                             

 

 

2- PROCEDIMENT LEGISLATIU COMÚ

2.1 Projectes de llei

Edicte

La subsíndica general, d’acord amb les previsions de l’article 100.2 del Reglament del Consell General,

Disposa

Publicar l’informe de la Ponència i l’informe de la Comissió Legislativa d’Afers Socials en relació al Projecte de llei de modificació de la Llei 6/2014, del 24 d’abril, de serveis socials i sociosanitaris.

Tot el que es fa públic per a general coneixement i efectes.

Casa dela Vall, 26 de març del 2018

Mònica Bonell Tuset                                                         
Subsíndica General

Informe de la Ponència de la Comissió Legislativa d’Afers Socials relativa al Projecte de llei de modificació de la Llei 6/2014, del 24 d’abril, de serveis socials i sociosanitaris

El M. I. Sr. Gerard Alís Eroles, del Grup Parlamentari Mixt-PS, nomenat ponent per la Comissió Legislativa d’Afers Socials el dia 12 de desembre del 2017, en relació al Projecte de llei de modificació de la Llei 6/2014, del 24 d’abril, de serveis socials i sociosanitaris, exposa el següent:

S’han presentat 4 esmenes a l’articulat:  3 esmenes per part del Grup Parlamentari Liberal i 1 esmena per part de la Consellera General del Grup Parlamentari Mixt, Sra. Sílvia Eloïsa Bonet.

La Sindicatura, els dies 17 d’octubre i 28 de novembre del 2017, i als efectes determinats per l’article 18.1.d) del Reglament del Consell General, va constatar que les esmenes formulades pels grups parlamentaris no eren contràries a les disposicions de l’article 112 del Reglament del Consell General, i les va admetre a tràmit.

El dia 30 de novembre del 2017 es va trametre el Projecte de llei esmentat i les esmenes a l’articulat presentades a la Comissió Legislativa d’Afers Socials, d’acord amb el que preveu l’article 45 del Reglament del Consell General.

Per aquests fets, el ponent de la Comissió Legislativa d’Afers Socials, en relació al Projecte de llei de modificació de la Llei 6/2014, del 24 d’abril, de serveis socials i sociosanitaris, proposa, segons el que disposa l'article 97 del Reglament del Consell General, l'informe següent:

Projecte de llei de modificació de la Llei 6/2014, del 24 d’abril, de serveis socials i sociosanitaris

Exposició de motius

El 24 d’abril del 2014, el Consell General va aprovar la Llei 6/2014, del 24 d’abril, de serveis socials i sociosanitaris. De llavors ençà, aquesta Llei ha estat modificada tres vegades, en virtut de la disposició final setena de la Llei 2/2016, del 10 de març, del pressupost per a l’exercici del 2016; de les disposicions finals quarta i cinquena de la Llei 3/2017, del 19 de febrer, del pressupost per a l’exercici del 2017, i dels articles 10 a 12 de la Llei 9/2017, del 25 de maig, de mesures per lluitar contra el tràfic d’éssers humans i protegir-ne les víctimes.

En concret, la Disposició final cinquena de la Llei 3/2017 va modificar l’article 32 de la Llei 6/2014, relatiu al barem de valoració patrimonial, amb l’objectiu d’establir-ne un sistema de càlcul més senzill, a través de llindars únics assignats als béns immobles, als actius financers i als béns mobles. Al mateix temps, també es van revisar aquests llindars per tal de garantir la sostenibilitat del sistema de pensions de solidaritat, sense deixar de garantir uns ingressos mínims a les persones que ho necessiten, atès que segons es desprèn de l’article 26, apartat 1, de la Llei 6/2014, aquestes pensions s’adrecen a les persones que no disposen de prou recursos per viure.

Posteriorment, d’acord amb l’apartat 2 de l’article 32 de la Llei 6/2014, segons el qual l’abast dels elements patrimonials considerats en el barem i la determinació de la seva valoració es regulen per reglament, el 26 d’abril del 2017 el Govern va aprovar la modificació del Reglament regulador de les prestacions econòmiques de serveis socials i sociosanitaris, amb la finalitat de desenvolupar l’article 32 esmentat. En efecte, per preservar l’equitat i la justícia social en l’aplicació d’aquest article, es va establir que per considerar superat el barem de valoració patrimonial, el càlcul del valor dels actius financers i dels béns mobles havia de ser cumulatiu. Al mateix temps, pel que fa a la determinació del valor dels béns mobles, es van fer constar els béns mobles d’ús personal com a no inclosos en el còmput corresponent. Finalment, es va incorporar la regulació del càlcul del valor dels béns immobles en el supòsit de propietats indivises.

Tanmateix, sens perjudici del desenvolupament reglamentari detallat anteriorment, s’ha considerat oportú, per preservar al màxim la seguretat jurídica en una matèria especialment sensible, de traslladar aquest desenvolupament en el contingut mateix de l’article 32 de la Llei 6/2014. És per aquest motiu que es promou aquesta Llei, que es divideix en un article únic que modifica l’article 32 esmentat, i en dos disposicions finals que encomanen al Govern la publicació del text consolidat de la Llei de serveis socials i sociosanitaris i estableixen la data de l’entrada en vigor de la Llei.

Esmena 1                               De modificació

Grup Parlamentari Liberal (1)

Es proposa la modificació de l’exposició de motius del “Projecte de llei de modificació de la Llei 6/2014, del 24 d’abril, de serveis socials i sociosanitaris”, quin text queda així:

Exposició de motius

El 24 d’abril del 2014, el Consell General va aprovar la Llei 6/2014, del 24 d’abril, de serveis socials i sociosanitaris. De llavors ençà, aquesta Llei ha estat modificada tres vegades, en virtut de la disposició final setena de la Llei 2/2016, del 10 de març, del pressupost per a l’exercici del 2016; de les disposicions finals quarta i cinquena de la Llei 3/2017, del 19 de febrer, del pressupost per a l’exercici del 2017, i dels articles 10 a 12 de la Llei 9/2017, del 25 de maig, de mesures per lluitar contra el tràfic d’éssers humans i protegir-ne les víctimes.

En concret, la disposició final cinquena de la Llei 3/2017 va modificar l’article 32 de la Llei 6/2014, relatiu al barem de valoració patrimonial, amb l’objectiu d’establir-ne un sistema de càlcul més senzill, a través de llindars únics assignats als béns immobles, als actius financers i als béns mobles. Al mateix temps, també es van revisar aquests llindars per tal de garantir la sostenibilitat del sistema de pensions de solidaritat, sense deixar de garantir uns ingressos mínims a les persones que ho necessiten, atès que segons es desprèn de l’article 26, apartat 1, de la Llei 6/2014, aquestes pensions s’adrecen a les persones que no disposen de prou recursos per viure.

Posteriorment, d’acord amb l’apartat 2 de l’article 32 de la Llei 6/2014, segons el qual l’abast dels elements patrimonials considerats en el barem i la determinació de la seva valoració es regulen per reglament, el 26 d’abril del 2017 el Govern va aprovar la modificació del Reglament regulador de les prestacions econòmiques de serveis socials i sociosanitaris, amb la finalitat de desenvolupar l’article 32 esmentat. En efecte, per preservar l’equitat i la justícia social en l’aplicació d’aquest article, es va establir que per considerar superat el barem de valoració patrimonial, el càlcul del valor dels actius financers i dels béns mobles havia de ser cumulatiu. Al mateix temps, pel que fa a la determinació del valor dels béns mobles, es van fer constar els béns mobles d’ús personal com a no inclosos en el còmput corresponent. Finalment, es va incorporar la regulació del càlcul del valor dels béns immobles en el supòsit de propietats indivises.

Tanmateix, sens perjudici del desenvolupament reglamentari detallat anteriorment, s’ha considerat oportú, per preservar al màxim la seguretat jurídica en una matèria especialment sensible, de traslladar aquest desenvolupament en el contingut mateix de l’article 32 de la Llei 6/2014.

Igualment, per evitar que les prestacions econòmiques previstes en la Llei 6/2014, i que van adreçades a cobrir situacions de necessitat bàsica de subsistència de persones i família, puguin ser embargades per part de les autoritats judicials o del Saig, es considera oportú modificar l’article 23 de la Llei 6/2014 per afegir la declaració d’inembargables d’aquestes prestacions.

És per aquests motius que es promou aquesta Llei, que es divideix en dos articles, que modifiquen els articles 23 i 32 abans esmentats, i en dos disposicions finals que encomanen al Govern la publicació del text consolidat de la Llei de serveis socials i sociosanitaris i estableixen la data de l’entrada en vigor de la Llei.

Motivació

En coherència amb l’esmena següent.

Esmena 2                                        D'addició

Grup parlamentari Liberal (2)

Es proposa l’addició d’un article 1 al projecte de llei, de modificació de l’article 23 de la Llei 6/2014, amb el següent text:

Article 1. Modificació de l’article 23 de la Llei 6/2014

Es modifica l’article 23 de la Llei 6/2014, del 24 d’abril, de serveis socials i sociosanitaris, el qual queda redactat de la manera següent:

Article 23.Declaració d’inembargables i classificació

Les prestacions econòmiques objecte de la present llei es declaren inembargables.

Les prestacions econòmiques són abonades pel Govern i poden ser pensions de solidaritat, prestacions familiars per fill a càrrecs i ajuts econòmics ocasionals.”

Motivació

Arrel de les darreres informacions i queixes fetes públiques, segons les quals, els saigs haurien arribat a embargar part de l’import de les ajudes socials rebudes per algunes persones, es considera convenient afegir al “Projecte de llei de modificació de la Llei 6/2014, del 24 d’abril, de serveis socials i sociosanitaris”, la declaració d’inembargables d’aquestes prestacions econòmiques.

Article únic. Modificació de l’article 32 de la Llei 6/2014

Es modifica l’article 32 de la Llei 6/2014, del 24 d’abril, de serveis socials i sociosanitaris, el qual queda redactat de la manera següent:

“Article 32. Barem de valoració patrimonial

1. Es considera superat el barem de valoració patrimonial si el valor de mercat dels béns immobles, en què no es computa l’habitatge habitual, és igual o superior a 10 vegades el LECS personal en còmput anual. En el supòsit de propietats indivises, es distribueix el valor de l’immoble a parts iguals entre els propietaris, llevat que hi hagi proves en contra sobre la quota dels uns i dels altres.

2. També es considera superat el barem de valoració patrimonial si de forma cumulativa el valor dels actius financers i el valor dels béns mobles, en què no es computen els béns mobles d’ús personal i els vehicles adaptats per a persones amb discapacitat, és igual o superior a 6,5 vegades el LECS personal en còmput anual.

3. L’abast dels elements patrimonials considerats en el barem de valoració patrimonial i la determinació de la seva valoració es regulen per reglament.”

Esmena 3                              De modificació

Grup parlamentari Liberal (3)

Es proposa modificar únicament el títol o denominació de l’article únic del projecte de llei, que passaria a ésser l’article 2, amb el següent text:

“Article 2. Modificació de l’article 32 de la Llei 6/2014

Motivació

En coherència amb l’esmena anterior.

Esmena 4                              De modificació

Grup Mixt- Sílvia Eloïsa Bonet (1)

Es proposa modificar Article únic que modifica l’article 32 de la Llei 6/2014, del 24 d’abril, de serveis socials i sociosanitaris, el qual queda redactat de la manera següent:

Article 32. Barem de valoració patrimonial

1. Es considera superat el barem de valoració patrimonial si el valor de mercat dels béns immobles, en què no es computa l’habitatge habitual, és igual o superior a 10 vegades el LECS personal en còmput anual. En el supòsit de propietats indivises, es distribueix el valor de l’immoble a parts iguals entre els propietaris, llevat que hi hagi proves en contra sobre la quota dels uns i dels altres.

2. També es considera superat el barem de valoració patrimonial quan si de forma cumulativa el valor dels actius financers i el valor dels béns mobles, en què no es computen els béns mobles d’ús personal i els vehicles adaptats per a persones amb discapacitat, és igual o superior a 10 6,5 vegades el LECS personal en còmput anual.

3. I també es considera superat el barem de valoració patrimonial quan el valor dels béns mobles, en què no es computen els béns mobles d’ús personal i els vehicles adaptats per a persones amb discapacitat, és igual o superior a 15 vegades el LECS personal en còmput anual.

4. Per considerar superat el barem de valoració patrimonial, el càlcul es fa considerant el valor dels apartats 2 i 3 de forma separada.

5 3. L’abast dels elements patrimonials considerats en el barem de valoració patrimonial i la determinació de la seva valoració es regulen per reglament.”

MOTIVACIÓ:

Es modifiquen les valoracions dels actius mobles i dels actius financers, i es deixen de forma separada de nou. Entenc que la situació econòmica de moltes persones continua sent molt fràgil, i crec que cal flexibilitzar l’accés a les ajudes socials.

Disposició final primera. Publicació del text consolidat

S’encomana al Govern que, en el termini màxim de sis mesos des de l’entrada en vigor d’aquesta Llei, publiqui al Butlletí Oficial del Principat d’Andorra el text consolidat de la Llei 6/2014, del 24 d’abril, de serveis socials i sociosanitaris, que inclogui les modificacions introduïdes fins a l’actualitat en aquesta Llei.

Disposició final segona. Entrada en vigor de la Llei

Aquesta Llei entrarà en vigor l’endemà de ser publicada al Butlletí Oficial del Principat d’Andorra.

El Ponent,

M. I. Sr. Gerard Alís Eroles

 

Informe de la Comissió Legislativa d’Afers Socials relativa al Projecte de llei de modificació de la Llei 6/2014, del 24 d’abril, de serveis socials i sociosanitaris

La Comissió Legislativa d’Afers Socials ha examinat, en el decurs de les reunions celebrades els dies 6 i 20  de març del 2018, l'informe del ponent relatiu al Projecte de llei de modificació de la Llei 6/2014, del 24 d’abril, de serveis socials i sociosanitaris, d'acord amb els articles 98 i 99 del Reglament del Consell General, del qual se'n desprèn el següent:

Esmenes no aprovades:

Esmena 1 (Grup parlamentari Liberal) de modificació a l’exposició de motius.

Esmena 2 (Grup parlamentari Liberal) d’addició d’un article 1.

Esmena 3(Grup parlamentari Liberal) de modificació a l’article únic.

Esmenes retirades:

Esmena 4 (Grup Mixt- Sílvia Eloïsa Bonet) de modificació a l’article únic.

Projecte de llei de modificació de la Llei 6/2014, del 24 d’abril, de serveis socials i sociosanitaris

Exposició de motius

El 24 d’abril del 2014, el Consell General va aprovar la Llei 6/2014, del 24 d’abril, de serveis socials i sociosanitaris. De llavors ençà, aquesta Llei ha estat modificada tres vegades, en virtut de la disposició final setena de la Llei 2/2016, del 10 de març, del pressupost per a l’exercici del 2016; de les disposicions finals quarta i cinquena de la Llei 3/2017, del 19 de febrer, del pressupost per a l’exercici del 2017, i dels articles 10 a 12 de la Llei 9/2017, del 25 de maig, de mesures per lluitar contra el tràfic d’éssers humans i protegir-ne les víctimes.

En concret, la Disposició final cinquena de la Llei 3/2017 va modificar l’article 32 de la Llei 6/2014, relatiu al barem de valoració patrimonial, amb l’objectiu d’establir-ne un sistema de càlcul més senzill, a través de llindars únics assignats als béns immobles, als actius financers i als béns mobles. Al mateix temps, també es van revisar aquests llindars per tal de garantir la sostenibilitat del sistema de pensions de solidaritat, sense deixar de garantir uns ingressos mínims a les persones que ho necessiten, atès que segons es desprèn de l’article 26, apartat 1, de la Llei 6/2014, aquestes pensions s’adrecen a les persones que no disposen de prou recursos per viure.

Posteriorment, d’acord amb l’apartat 2 de l’article 32 de la Llei 6/2014, segons el qual l’abast dels elements patrimonials considerats en el barem i la determinació de la seva valoració es regulen per reglament, el 26 d’abril del 2017 el Govern va aprovar la modificació del Reglament regulador de les prestacions econòmiques de serveis socials i sociosanitaris, amb la finalitat de desenvolupar l’article 32 esmentat. En efecte, per preservar l’equitat i la justícia social en l’aplicació d’aquest article, es va establir que per considerar superat el barem de valoració patrimonial, el càlcul del valor dels actius financers i dels béns mobles havia de ser cumulatiu. Al mateix temps, pel que fa a la determinació del valor dels béns mobles, es van fer constar els béns mobles d’ús personal com a no inclosos en el còmput corresponent. Finalment, es va incorporar la regulació del càlcul del valor dels béns immobles en el supòsit de propietats indivises.

Tanmateix, sens perjudici del desenvolupament reglamentari detallat anteriorment, s’ha considerat oportú, per preservar al màxim la seguretat jurídica en una matèria especialment sensible, de traslladar aquest desenvolupament en el contingut mateix de l’article 32 de la Llei 6/2014. És per aquest motiu que es promou aquesta Llei, que es divideix en un article únic que modifica l’article 32 esmentat, i en dos disposicions finals que encomanen al Govern la publicació del text consolidat de la Llei de serveis socials i sociosanitaris i estableixen la data de l’entrada en vigor de la Llei.

Article únic. Modificació de l’article 32 de la Llei 6/2014

Es modifica l’article 32 de la Llei 6/2014, del 24 d’abril, de serveis socials i sociosanitaris, el qual queda redactat de la manera següent:

“Article 32. Barem de valoració patrimonial

1. Es considera superat el barem de valoració patrimonial si el valor de mercat dels béns immobles, en què no es computa l’habitatge habitual, és igual o superior a 10 vegades el LECS personal en còmput anual. En el supòsit de propietats indivises, es distribueix el valor de l’immoble a parts iguals entre els propietaris, llevat que hi hagi proves en contra sobre la quota dels uns i dels altres.

2. També es considera superat el barem de valoració patrimonial si de forma cumulativa el valor dels actius financers i el valor dels béns mobles, en què no es computen els béns mobles d’ús personal i els vehicles adaptats per a persones amb discapacitat, és igual o superior a 6,5 vegades el LECS personal en còmput anual.

3. L’abast dels elements patrimonials considerats en el barem de valoració patrimonial i la determinació de la seva valoració es regulen per reglament.”

Disposició final primera. Publicació del text consolidat

S’encomana al Govern que, en el termini màxim de sis mesos des de l’entrada en vigor d’aquesta Llei, publiqui al Butlletí Oficial del Principat d’Andorra el text consolidat de la Llei 6/2014, del 24 d’abril, de serveis socials i sociosanitaris, que inclogui les modificacions introduïdes fins a l’actualitat en aquesta Llei.

Disposició final segona. Entrada en vigor de la Llei

Aquesta Llei entrarà en vigor l’endemà de ser publicada al Butlletí Oficial del Principat d’Andorra.

En els termes precedents es formula l’informe de la Comissió Legislativa de què, d’acord amb l’article 100.1 del Reglament del Consell General, es tramet al M.I. Sr. Síndic General, als efectes escaients.

M. I. Sra. Patrícia Riberaygua Marme                       
Vicepresidenta
de la Comissió Legislativa d’Afers Socials

M. I. Sra. Sílvia Eloïsa Bonet Perot                             
Presidenta                                                                             
de la Comissió Legislativa d’Afers Socials

 

 

 

 

 

 

 

 

Butlletí del Consell General

Dipòsit legal: And. 262/94
ISSN 1024-9044