Ves al contingut. | Salta a la navegació

Sou a: Inici / ca / Newsletters / Butlletí del Consell General / BCG 112/2014, 18 desembre 2014

BCG 112/2014, 18 desembre 2014

Facebook icon Twitter icon Forward icon

BCG 112/2014

 

Butlletí
del
Consell General

Núm. 112/2014

Casa de la Vall, 18 de desembre del 2014

SUMARI

 

 

2- PROCEDIMENT LEGISLATIU COMÚ

2.2 Proposicions de llei

Publicació del criteri del Govern relatiu a la Proposició de llei per l’eradicació de la violència de gènere i de la violència domèstica.                                                                      

 

 

 

2- PROCEDIMENT LEGISLATIU COMÚ

2.2 Proposicions de llei

Edicte

El síndic general, d’acord amb les previsions de l’article 90 del Reglament del Consell General,

Disposa

Publicar el criteri del Govern relatiu a la Proposició de llei per l’eradicació de la violència de gènere i de la violència domèstica.

Tot el que es fa públic per a general coneixement i efectes.

Casa de la Vall, 18 de desembre del 2014

Vicenç Mateu Zamora                                                         
Síndic General


Criteri del Govern relatiu a la Proposició de llei per l’eradicació de la violència de gènere i la violència domèstica

El Govern ha examinat la Proposició de llei per l’eradicació de la violència de gènere i de la violència domèstica presentada conjuntament pels presidents del Grup Parlamentari Mixt, del Grup Parlamentari Socialdemòcrata i del Grup Parlamentari Demòcrata, publicada al Butlletí del Consell General núm. 103/2014, de 9 de desembre del 2014.

D’acord amb el que disposa l’article 103.2 del Reglament del Consell General, manifesta el seu criteri sobre la Proposició de llei esmentada basat en les següents

Consideracions:

El Govern comparteix amb els impulsors de la Proposició de llei la necessitat de legislar per l’eradicació de la violència de gènere i de la violència domèstica per un doble motiu: En primer lloc, per oferir garanties de drets de manera més efectiva i unificada a totes les persones que són víctimes de violència de gènere o de violència domèstica. I en segon lloc, per regular i resoldre de manera més eficaç, eficient i coordinada totes les accions i prestacions que s’ofereixen a les persones víctimes de violència de gènere o de violència domèstica.

Abans d’entrar al detall de la qüestió, cal destacar que la present Proposició de llei s’adapta al model de lluita contra la violència de gènere que preveu el conveni d’Istambul del Consell d’Europa sobre la prevenció i la lluita contra la violència envers les dones i la violència domèstica; conveni que va ser ratificat pel Principat d’Andorra en sessió de Consell General del passat 23 de gener.

D’acord amb el text presentat, l’objectiu de la Proposició de llei és ordenar i estructurar el conjunt d’activitats de detecció i preventives  de les situacions de risc, així com l’atenció integral, l’assistència i protecció a les persones víctimes de violència de gènere o de violència domèstica al nostre país amb la finalitat d’aconseguir una recuperació integral de la víctima per evitar la revictimització.

El Govern comparteix l’esperit de la Proposició de llei d’abordar la qüestió d’una manera transversal, tant pel que fa a la sensibilització i la prevenció, com pel que respecta a l’atenció a les víctimes. Especial menció mereixen les disposicions referides a la sensibilització en l’àmbit de l’Educació, ja que considerem que és precisament en aquesta àrea on les polítiques de prevenció i sensibilització poden ser més efectives.

D’altra banda, el Govern també considera destacable que la Proposició de llei ordeni l’assistència integral a les víctimes: Des de les vessants social, sanitària, psicològica i jurídica.

El text presentat ordena la distribució de funcions entre els diferents departaments del Govern i de l’Administració de Justícia, així com la coordinació de les mateixes i la seva necessària col·laboració amb la iniciativa privada.

Així mateix, es crea la Comissió Nacional de Prevenció de la Violència de Gènere i Domèstica per coordinar i cooperar dins de l’Administració els ministeris i els departaments implicats, a fi d’evitar duplicitats i assegurar també una gestió més eficient dels recursos disponibles. Tot i compartir la iniciativa en línies generals, el Govern fa notar que el funcionament d’un òrgan mixt, tècnic i polític, és sempre complex i que caldrà avaluar la implementació d’aquesta disposició legal.

Especial anàlisi mereix el capítol quart de la Proposició de llei, dedicat a la defensa, la protecció i la tutela judicial dels drets de les víctimes. El text posa a disposició dels òrgans judicials que actuen en l’àmbit civil, eines de protecció concretes a favor de les persones que pateixen o han patit situacions de violència de gènere o domèstica. En aquest sentit, s’introdueixen un seguit de mesures que els tribunals poden adoptar, sigui amb caràcter cautelar, sigui en virtut de la resolució que posa fi al procediment el coneixement del qual tenen atribuït. Aquestes mesures es poden prendre no només en els procediments de família, sinó en qualsevol altre que conegui la jurisdicció civil i on es constati o existeixin proves raonables d’una situació de violència.

Es reforça també la protecció dels menors, del progenitor custodi i d’altres familiars, tot establint l’obligació dels òrgans judicials que enjudicien procediments de família, de prendre en consideració especial els conflictes o les situacions de violència en el moment de decidir en relació amb les mesures paternofilials. Al mateix temps s’introdueix un nou mecanisme d’obtenció de la tutela judicial efectiva, mitjançant la possibilitat d’accionar davant d’aquests òrgans per posar fi a la vulneració dels drets pròpia d’aquestes situacions de violència, s’estableixen mesures adequades amb aquesta finalitat i per evitar vulneracions posteriors, i, també, per obtenir una reparació o indemnització integral.

El Govern valora positivament les disposicions esmentades, que amplien significativament les potestats dels òrgans judicials en l’àmbit civil a l’efecte d’establir mesures concretes i adequades adreçades a la protecció de les víctimes de violència de gènere i domèstica. D’altra banda, si bé es podria considerar que l’àmbit d’aplicació de determinades d’aquestes mesures, especialment les ordres de protecció, hauria d’abastar també els procediments penals, és amb encert que la Proposició de llei no incideix en aquest àmbit jurisdiccional, atès que si ho fes col·lidiria amb les disposicions vigents del Codi de procediment penal, sense perjudici que aquesta extensió es pugui reservar per a una reflexió futura, en el marc d’una propera reforma de la norma processal penal.

Des d’un punt de vista global, el Govern constata que la Proposició de llei comporta un augment de l’import dedicat a les campanyes de sensibilització i de prevenció, en la tasca de coordinació transversal entre els diferents departaments, i probablement en algunes parcel·les de l’atenció integral a les víctimes, que la pràctica d’una atenció més intensiva  coordinada faci sortir a la llum en el futur. En cas d’aprovar-se, la implementació de la Llei servirà per determinar quin és el volum d’aquest import per fer les previsions pressupostàries escaients de cara al futur.


En definitiva des del Govern s’entén que aquesta Proposició de llei constitueix un pas important en el nostre sistema de protecció social, un pilar del tot necessari per a orientar-nos a desenvolupar un sistema d’atenció social, que més enllà de regular quines han de ser les mesures i actuacions que cal dur a terme en situacions de violència de gènere i violència domèstica, s’orienti també a poder evitar situacions de risc i prevenir futurs episodis de violència en el si de la nostra societat.

Finalment, el Govern també valora de manera molt especial el procés d’elaboració consensuada que s’ha fet per part dels tres grups parlamentaris al llarg del desenvolupament de la Proposició de llei, en el qual hi han participat tots els ministeris afectats per aquesta Proposició, així com les entitats i associacions de caràcter social legalment constituïdes que agrupen i representen a aquells col·lectius de persones afectades per aquesta problemàtica.

Per tot l’exposat, el criteri del Govern sobre la Proposició de llei per l’eradicació de la violència de gènere i de la violència domèstica és positiu.

Aquest és el criteri, que des del Govern, se sotmet a la consideració del Consell General.

Andorra la Vella, 17 de desembre del 2014

 

 

 

Butlletí del Consell General

Dipòsit legal: And. 262/94
ISSN 1024-9044