Sou a: Inici / ca / Espai premsa / Comunicats de premsa / Legislatura 2011-2015 / XXVI Assemblea Regional Europa de l’Assemblea Parlamentària de la Francofonia.

XXVI Assemblea Regional Europa de l’Assemblea Parlamentària de la Francofonia.

Chisinau (Moldàvia), del 18 al 21 de novembre del 2013.

Del 18 al 21 de novembre té lloc a Chisinau (Moldàvia) la XXVI Assemblea Regional Europa de l’Assemblea Parlamentària de la Francofonia (APF) que durant aquesta sessió acull una vintena de seccions procedents d’arreu d’Europa, entre les que es troba la secció andorrana, representada per la seva presidenta, la M.I. Sra. Patrícia Riberaygua Marme.

L'ordre del dia que té com a principal objectiu debatre sobre «El lloc i la promoció de la llengua francesa en la investigació, donant així per clausurat el cicle que es va encetar fa dues Assembles regionals anteriors sota el fil conductor de «La reactivació econòmica i social sostenible».

Per tal que el debat sigui el més enriquidor possible, aquesta sessió també compta amb la presència de diversos experts que compareixen davant l’Assemblea regional permetent així a les seccions presents a la sessió d’ampliar els coneixements sobre aquesta matèria. Alguns dels experts invitats que hi participen són els següents:

· Sr. Ion Gutu, encarregat del departament de filologia francesa de la Universitat de l’Estat de Moldàvia; que presenta un exposat sobre “Le dialogue interculturel en français à travers la francophonie en Europe centrale et orientale

· Sra. Rodica Sturza, professora de la Universitat Tècnica de Moldàvia; que presenta un exposat sobre “La francophonie universitaire – enjeu important de fédéralisation de la recherche et de l’enseignement supérieur face à la réfome Licence-Master-Doctorat

L’ordre del dia també preveu el nomenament d’un parlamentari per formar part del comitè directiu de la Xarxa de dones parlamentàries de l’APF, una resolució sobre “Recherche: consolidation du français comme langue d’accès au savoir en francophonie” i un altra resolució referent al “Partenariat oriental” han estat aprovades per unanimitat.

En aplicació del Reglament de l’APF, s’ha acordat que la Sra. Sanda-Maria Ardeleanu, diputada de la secció de la Romania, sigui designada membre del comitè directiu de la Xarxa de dones parlamentàries de l’APF.

Entre les personalitats que participen en aquesta sessió podem destacar el Sr. Igor Corman, president del parlament de la República de Moldàvia; la Sra. Andrée Champagne, presidenta de l’APF; el Sr. Jean-Paul Wahl, encarregat de la Missió Europa a l’APF; la Sra. Ana Gutu, presidenta de la secció de la República de Moldàvia; i el Sr. Pascal Terrasse, secretari general parlamentari de l’APF.

Una conferència a la Universitat Lliure Internacional de Moldàvia a càrrec de diversos professors sobre temes tan diversos com el dret internacional o la inserció laboral dels joves, servirà de cloenda als treballs de l’Assemblea regional Europa.

El Consell General forma part de l’Assemblea Parlamentària de la Francofonia (APF) com a secció observadora des de l’any 1983 i com a secció associada des de 1989, essent la primera organització internacional a la que pertany el nostre parlament. Les Assemblees regionals són responsables de la implementació dels objectius de l'APF en el context específic de les regions. Actualment hi ha quatre regions que s’organitzen en Assemblees regionals: Àfrica, Amèrica, Àsia - Oceà Pacífic i Europa. Aquestes assemblees són també un lloc de debat, on les conclusions adoptades i les recomanacions proposades són comunicades tant al Bureau com a l'Assemblea plenària pels representants regionals o encarregats de missió i pel secretari general parlamentari.

Per ampliar la informació, podeu consultar els següents enllaços: