Sou a: Inici / ca / Espai premsa / Comunicats de premsa / Legislatura 2011-2015 / Reunió de la Xarxa de Dones Parlamentàries de l'Assemblea Parlamentària de la Francofonia (APF).

Quebec, 21 de gener del 2014.

Una reunió de la Xarxa de Dones Parlamentàries de la Francofonia es va dur a terme a l'Assemblea Nacional del Quebec, els dies 19 i 20 de gener de 2014, a invitació del Sr. Jacques Chagnon, president de l’Assemblea Nacional del Quebec, i presidida per la Sra. Françoise Bertieaux (diputada, de la Comunitat Francesa de Bèlgica / Valònia - Brussel les). Aquesta trobada va reunir uns trenta parlamentaris que representen a més de vint seccions de l'APF, entre les que es troba la secció andorrana, representada per les M.I. Sres. Patrícia Riberaygua Marme, presidenta de la secció andorrana de l’APF, i Sílvia Eloïsa Bonet Perot.

La Sra. Lise Thériault (diputada, Quebec), segona vicepresidenta de la Xarxa, va presentar el seguiment de l'aplicació de la CEDAW en el món francòfon. Aquesta intervenció va ser enriquida amb les contribucions dels parlamentaris d’Andorra, de Benín, de Gabon, de Burkina Faso, de Senegal, del Txad, de França, de Suïssa i del Marroc sobre la situació dels drets de les dones en els seus respectius països. Arrel de la intervenció de la M.I. Sra. Patrícia Riberaygua Marme que va presentar les conclusions de la seva participació com a observadora parlamentària a la darrera reunió que tècnics de Govern van mantenir amb el Comitè de la CEDAW, que va tenir lloc a Ginebra el passat mes d’octubre, els membres de la Xarxa van insistir sobre la importància de l'assistència dels parlamentaris a les avaluacions que el Comitè de la CEDAW fa sobre els països. A aquest efecte, la Xarxa ha adoptat una Declaració que recomana que els Estats francòfons incloguin dones parlamentàries a les delegacions entrevistades pel Comitè de la CEDAW.

Aquesta reunió va ser també la oportunitat per presentar els informes en curs d’elaboració de la xarxa i identificar els temes dels informes que es presentaran a la propera Assemblea General de l'APF. La Sra. Chantal Guittet (diputada, França), va presentar el tema de la representació política de les dones i especialment de les quotes i aquesta reflexió continuarà en la propera reunió. La Sra. Anne- Marie Day (diputada , Canadà) també va presentar un informe sobre les dones i el moviment cooperatiu en l’espai francòfon.

En la pròxima Assemblea General de l’APF, la Sra. Gisèle Guigma (diputada, Burkina Faso), tractarà la temàtica de l'accés de les dones als nous mitjans de comunicació. D’altra banda la Sra. Pascale Boistard (diputada, França) i la Sra. Anne -Marie Day (diputada, Canadà) tractaran el tema de l’evolució de l'accés de les nenes a l'educació secundària i superior.

La Xarxa també va prendre nota sobre el comunicat de la seva presidenta referent a la la preparació de l’Avis de l’APF per a la Cimera de la Francofonia que e farà a Dakar al novembre del 2014. La Xarxa ha identificat les temàtiques que li semblen prioritàries, assenyalant que s’hauria de posar èmfasi en el tema de l'educació.

Finalment, els membres de la Xarxa assistiran al seminari sobre el 20è aniversari de la Declaració i del programa d'acció de Beijing, el dies 21 i el 22 de gener del 2014. A iniciativa de l'Assemblea Nacional del Quebec, aquest seminari és el primer que reunirà, a la vegada, membres de les xarxes de dones parlamentàries de l'Assemblea Parlamentària de la Francofonia (APF), de l'Associació Parlamentària de la Commonwealth (APC), de la Confederació Parlamentària de les Amèriques (COPA) i membres del Fòrum interparlamentari americà Nacional Conference of State Legislatures (NCSL). Aquest seminari permetrà a les xarxes de preparar-se en vista dels importants intercanvis futurs en l'escena internacional el 2015 .

Per ampliar la informació, podeu consultar els següents enllaços: