Sou a: Inici / ca / Espai premsa / Comunicats de premsa / Legislatura 2011-2015 / El síndic general, Sr. Vicenç Mateu Zamora, assisteix a la Conferència europea de Presidents de parlaments.

Oslo, 11 de setembre del 2014

Els dies 11 i 12 de setembre, el Sr. Vicenç Mateu Zamora, síndic general, assisteix a la Conferència europea de Presidents de parlaments, organitzada per l’Assemblea Parlamentària del Consell d’Europa (APCE) conjuntament amb el Parlament de Noruega, i que tindrà lloc a Oslo. També forma part de la delegació andorrana la Sra. Meritxell Mateu Pi, presidenta de la delegació del Consell General a l’APCE.

Aquestes conferències venen celebrant-se des de fa més de 25 anys, amb una periodicitat bianual, i tenen com a finalitat compartir informació i experiències així com sensibilitzar als parlaments nacionals sobre els problemes que afecten Europa, especialment en l’àmbit de l’adaptació de la democràcia representativa a les condicions canviants de l’entorn geo-polític europeu i del món en general.

Havent entrat a formar part del Consell d’Europa a finals de l’any 1994, el Consell General ha participat en gairebé totes les conferències de presidents celebrades des d’ençà.

La conferència es desenvolupa al voltant de tres eixos d’actualitat que seran presentats pel Sr. M. Olemic Thommessen, President del Parlament de Noruega, i per la Sra. Mme Anne Brasseur, Presidenta de l’Assemblea Parlamentària del Consell d’Europa. També hi seran presents el Sr. Thorbjørn Jagland, Secretari General del Consell d’Europa, i el Sr. Vidar Helgessen, Ministre noruec de la Zona econòmica europea i de la Unió europea. Els temes a debatre són els següents:

1. Droits constitutionnels fondamentaux et libertés – participation, confiance et débats publics comme conditions à la démocratie. Aquest punt serà presentat conjuntament per la Sra. Assunção Esteves, Presidenta de l’Assemblea de la República de Portugal, i pel Sr. Jan Helgesen, Professor al Centre Noruec dels Drets Humans i Primer vicepresident de la Comissió de Venècia. El Síndic General ha participat en aquest debat amb un discurs destacant, entre altres aspectes, que “en un sistema democràtic, la participació i la representació són criteris complementaris per assolir la governança, doncs, no hi ha veritable representació sense la participació dels electors, ni tampoc hi ha participació col.lectiva sense un cert criteri representatiu.”
  2. Démocratie, Souveraineté et Sécurité en Europe. Aquest punt serà presentat pel Sr. Mogens Lykketoft, President del Parlament de Dinamarca.
  3. Majorité et opposition – trouver un équilibre en démocratie. Aquest punt serà presentat conjuntament pel Sr. David Usupashvili, President del Parlament de Geòrgia, i per la Sra. Mme Ankie Broekers-Knol, Presidenta del Senat dels Països Baixos.

Discurs del Síndic General