Ves al contingut. | Salta a la navegació

Sou a: Inici / ca / Notícies / 44a Sessió anual de l'Assemblea Parlamentària de la Francofonia (APF)

44a Sessió anual de l'Assemblea Parlamentària de la Francofonia (APF)

Quebec (Canadà), del 5 al 10 de juliol del 2018

Del 5 al 10 de juliol, ha tingut lloc a Quebec (Canadà) la 44a Sessió anual de l’Assemblea Parlamentària de la Francofonia que s’ha centrat en el tema “les bonnes pratiques à l’ère du numérique” i ha comptat amb una assistència de prop de 350 participants. La representació del Consell General ha estat integrada en aquesta ocasió per la Sra. Patrícia Riberaygua Marme (GPD), presidenta de la delegació del Consell General a l’APF, i per la Sra. Sílvia Eloïsa Bonet Perot (GPM).

Cal recordar que l’APF és l’Assemblea consultiva de l’Organització Internacional de la Francofonia (OIF), fou creada l’any 1967 i reagrupa parlamentaris de 83 seccions (52 membres, 14 associades i 17 observadores) distribuïdes en 4 regions: Àfrica, Amèrica, Àsia-Pacífic i Europa.

Durant el treball previ a la sessió plenària les conselleres generals han assistit a les reunions de la xarxa de dones parlamentàries i de les comissions de Política i d’Afers Parlamentaris, on s’han tractat els punts següents:

 

  • Xarxa de dones Parlamentàries:

- L’anàlisi dels informes relatius a les necessitats en matèria de salut de les dones i de les nenes refugiades, la trata transnacional de dones i nenes en l’espai francòfon i les conseqüències de no enregistrar els naixements sobre els drets de les dones i les nenes;

- El seguiment de l’estat dels compromisos internacionals en matèria d’igualtat de gènere i de drets de les dones; i

- Un taller relatiu a les normes ISO sobre els reptes de l’acollida de les dones refugiades.

 

  • Comissió de Política:

- El seguiment de l’actualitat política de les diferent seccions, en el que la Sra. Patrícia Riberaygua ha volgut en primer lloc assenyalar que enguany la nostra Constitució ha celebrat el seu 25è aniversari. Seguidament ha destacat, d’entre les nombroses lleis adoptades pel Consell General durant l’últim any, la Llei general d’allotjaments turístics, la Llei de mediació i sobretot la important reforma de les lleis sobre competències i transferències dels comuns, sense oblidar la publicació del Llibre Blanc de la Igualtat, fruit de l’aprovació de l’acord assolit al Consell General, feina elaborada conjuntament amb el Govern i les aportacions del col·lectius susceptibles de patir discriminació. Finalment ha recordat que Andorra acollirà, del 21 al 24 d’octubre, l’Assemblea Regional Europa de l’APF;

- L’anàlisi dels informes sobre la situació política en l’espai francòfon, les missions de manteniment de la pau de l’Organització de les Nacions Unides (ONU), la governança numèrica i la protecció dels drets de les persones LGTBI; i

- La discussió sobre el paper dels parlamentaris en les migracions i la lluita contra el radicalisme religiós.

 

  • Comissió d’Afers Parlamentaris:

- L’examen dels informes en curs d’elaboració com la protecció de dades personals, la deontologia i els codis d’ètica dels parlaments, la representació parlamentària dels expatriats i el lloc del Parlament i dels parlamentaris en l’equilibri de poders amb el Govern;

- El seguiment dels programes de cooperació que s’estan duent a terme;

- El marc estratègic de l’APF relatiu a l’estudi de les necessitats dels parlaments francòfons en matèria de dret comparat; i

- El debat sobre la modificació proposada per la OIF relativa al desenvolupament de les missions d’observació electorals, on la Sra. Sílvia Eloïsa Bonet, ha indicat que tant a la Unió Europea com a l’Assemblea Parlamentària del Consell d’Europa (APCE) les missions d’observació electorals són dirigides per parlamentaris reforçant la voluntat de la Comissió en el reforçament del paper dels parlamentaris en aquestes missions.

La cerimònia d’obertura de la sessió plenària de l’APF ha comptat amb la intervenció del Sr. Jacques Chagnon, president de l’Assemblea Nacional de Quebec i president de l’Assemblea Parlamentària de la Francofonia, del Sr. Sébastien Proulx, ministre responsable de la regió de la Capital-Nacional, i de la Sra. Michaëlle Jean, secretària general de l’Organització Internacional de la Francofonia (OIF).

El Ple de l’Assemblea General, reunit els dies 9 i 10 de juliol, ha iniciat els seus treballs amb l’esperada intervenció de la Sra. Michaëlle Jean, secretària general de l’Organització Internacional de la Francofonia (OIF), la qual va respondre a les nombroses preguntes dels parlamentaris. També han comptat amb l’audició de la Sra. Emilia Monjowa Lifaka, presidenta de l’Associació Parlamentaria de la Commonwealth i vicepresidenta de l’Assemblea Nacional de Camerun.

D’altra banda, s’ha presentat l’opinió que l’APF exposarà en la 17a Cimera de la Francofonia, que tindrà lloc el proper mes d’octubre a Erevan (Armènia), sobre el tema “Vivre ensemble dans la solidarité, le partage des valeurs humanistes et le respect de la diversité: source de paix et de prospérité pour l’espace francophone” i s’han aprovat les 14 resolucions presentades per les 4 comissions i la xarxa de dones parlamentàries, així com una declaració sobre “les enjeux du numérique”.

El debat general s’ha iniciat amb un col·loqui sobre “le numérique et l’intelligence artificielle au service des législateurs et législatrices et de leur population” moderat per la Sra. Marie-Hélène Raymond, coordinadora de la estratègia numèrica del Museu Nacional de Belles Arts del Quebec, amb la participació la Sra. Edith Brou, emprenedora digital i Blogger, i del Sr. Marc-Étienne Ouimette, director de polítiques públiques i de relacions governamentals de l’element AI.

En el torn d’intervencions, la presidenta de la delegació andorrana ha posat de relleu que les noves tecnologies de la informació i la comunicació han permès optimitzar l’accessibilitat dels ciutadans a les institucions, millorant-ne la transparència (intervenció íntegra en adjunt).

Per finalitzar s’ha determinat que la propera sessió tindrà lloc a Abidjan (Costa d’Ivori) del 5 al 9 juliol de l’any vinent.

 

Per ampliar la informació sobre l’Assemblea Parlamentària de la Francofonia i la seva  44ª sessió podeu consultar el següent enllaç:

http://apf.francophonie.org/

  

Intervenció de la presidenta de la secció andorrana de l’Assemblea Parlamentària de la Francofonia (APF)

 

“Députée, Présidente de la section d’Andorre.

 

Monsieur le Président de l’Assemblée parlementaire de la Francophonie,

Monsieur le Secrétaire général parlementaire,

Chers Collègues,

 

Tout d’abord, permettez-moi de remercier, au nom de la Section d’Andorre, l’accueil en toutes normes offert par les autorités et par les membres de la Section du Québec. Nous voulons aussi remercier le secrétariat de l’APF pour son travail si précieux à nos travaux.

 

La place, sans cesse, croissante des technologies de l’information et de la communication dans le monde, transforme la manière dont les citoyens accèdent à l’information et la communication entre eux et leurs élus.

 

L’intégration des technologies numériques dans les fonctions essentielles des parlements constitue, depuis plusieurs années déjà, une importante réforme de l’interaction avec la population.

 

Comme l’a dit l’entrepreneure digitale et blogueuse Edith Brou ce matin, il nous faut anticiper les attentes des citoyens pour pouvoir agir plus vite. Tout cela avec une cyber sécurité nécessaire qui est une question importante et inquiétante dans ce monde des technologies.

 

Une réforme numérique offre la voie d’une ouverture, d’une accessibilité et d’une responsabilisation croissantes des parlements et représente un canal essentiel de la communication avec les citoyens. Ces derniers ne sont plus simplement les destinataires d’informations diffusées par le parlement, mais sont désormais des utilisateurs en mesure de participer au débat politique et à la prise de décision.

 

Le parlement numérique est une réalité dynamique qui relie directement l’institution aux citoyens. L’utilisation du site web et des réseaux sociaux ont d’ores et déjà été mis en place dans notre Parlement, permettant ainsi de faire connaître le travail parlementaire et de rendre plus disponibles les documents et les contenus.

 

Au cours des dernières années le Parlement d’Andorre a dédié des ressources financières et humaines à l’amélioration des outils numériques que je tiens à vous présenter brièvement pour votre connaissance :

 

- 1 Le site web du Parlement continue à être une valeur indispensable en tant que support d’information,

 

- 2 Les réseaux Wi-Fi gratuits sont à disposition des parlementaires, du personnel et des visiteurs ;

 

- 3 Parmi les nouveaux outils sociaux désormais utilisés figurent Twitter, Facebook, des plateformes de partage de vidéos, des outils de partage de photos comme Flickr et des messageries instantanées comme Whatsapp ;

 

- 4 La messagerie électronique reste le canal de communication le plus utilisé par les parlementaires ;

 

- 5 Des systèmes de gestion des documents à l’appui du processus législatif fournissant une plus grande capacité à diffuser des informations aux citoyens et transmettre des documents aux parlementaires, une livraison rapide de l'information, ainsi que faciliter la recherche des documents en ligne ;

 

- 6 La salle de plénière et celles des commissions sont équipées de systèmes audiovisuel et vidéo, ainsi que de matériel pour faire des présentations et des visioconférences ;

 

- 7 Le Parlement diffuse ses débats pléniers en direct sur la chaîne de télévision publique ainsi que la radio publique. Il propose également des diffusions en direct et en différé sur le site web du parlement.

 

Mesdames et messieurs, l’application des nouvelles technologies de l’information et de la communication dans les parlements suppose une amélioration de la transparence et une évolution des moyens matériels utilisés pour exercer la représentation politique. Néanmoins, la rapidité de l’évolution des outils numériques a un coût au niveau des ressources financières et humaines.

 

Les parlements doivent investir d’avantage dans de nouveaux outils et être disposés à modifier leur mode de travail et leurs habitudes pour devenir des Parlements plus transparents pour nos citoyens et « sans papier » pour la protection de l’environnement, tels doivent être nos objectifs.

 

Il s’agit d’une véritable réflexion sur l’organisation globale du travail interne. Pour se faire des modifications de textes législatifs sont nécessaire car souvent les procédures de nos Parlement sont réglées par lois.

 

Je suis sûre, comme on dit, ici, au Québec, que nous avons encore des « croutes à manger » mais il faut « être vite sur ses patins » car les technologies de l’information et de la communication évolue très rapidement.

 

Je vous remercie de votre attention.”

 

Galeria d'imatges