Ves al contingut. | Salta a la navegació

Sou a: Inici / ca / Activitat parlamentària / Control i impuls de l'acció política i de Govern / Debat sobre l’orientació política de Govern / VII Legislatura 2015-2019 / Any 2015 / Resolucions aprovades en sessió del Consell General del dia 9 d’octubre del 2015

Resolucions aprovades en sessió del Consell General del dia 9 d’octubre del 2015

Acords, resolucions i comunicacions dels òrgans de la Cambra
09/10/2015
  • Resolució

Atès que l’Organització de les Nacions Unides a la IV Conferència Mundial de 1995 ja va reconèixer que la violència de gènere és un obstacle per aconseguir els objectius d’igualtat, desenvolupament i pau, i que viola i menyscaba el gaudi dels drets humans i les llibertats fonamentals.

Atès que parlar de violència de gènere i de violència domèstica suposa situar-nos davant d’un problema de gran magnitud que engloba múltiples perspectives que requereixen igualment múltiples respostes pluridisciplinàries.

Atès que la prevenció implica donar suport a la implementació de les conclusions convingudes en el 57è període de sessions de la Comissió de la Condició Jurídica i Social de la Dona, a on es va fer un fort èmfasi en la prevenció a través de la promoció de la igualtat de gènere, l’apoderament de les dones i el respecte dels drets humans.

Atès que el Conveni sobre la prevenció i la lluita contra la violència envers les dones i la violència domèstica, Conveni d’Istanbul, ratificat per aquesta Cambra el gener del 2014, determina que cal implantar les mesures legislatives i preventives per combatre aquest tipus de violència.

Atès que el Consell General en la seva sessió del dia 15 de gener del 2015 va aprovar la Llei 1/2015, del 15 de gener, per l’eradicació de la violència de gènere i de la violència domèstica.

Vist que l’article 20 de dita Llei estableix la creació de la Comissió Nacional de Prevenció de la Violència de Gènere i Domèstica com a òrgan de caràcter polític i tècnic per coordinar i cooperar dins de l’Administració els ministeris i els departaments implicats.

Atès que es considera indispensable la creació de la comissió per assegurar el compliment de la Llei i establir les estratègies necessàries per potenciar la prevenció, la sensibilització i la detecció de la violència de gènere, i totes les altres funcions que la pròpia Llei li encomana.

Atès l’exposat, el Consell General, en la sessió de Debat d’Orientació Política del Govern d’octubre de 2015,

Acorda

Encomanar al Govern:

- Que desenvolupi les accions necessàries per a la creació de la Comissió Nacional de Prevenció de la Violència de Gènere i Domèstica durant l’any 2016.

Tot el que es fa públic per a general coneixement i efectes.

Casa de la Vall, 9 d’octubre del 2015

Mònica Bonell Tuset                                                            
Subsíndica General

 

  • Resolució

Atès que la biotecnologia és el conjunt de disciplines o ciències que tenen per objectiu l'estudi dels éssers vius o parts dels éssers vius per tal d'obtenir-ne béns i serveis.

Atès que l’aparició d’empreses en el camp de la biotecnologia ha augmentat a nivell mundial de forma molt considerable, i l’interès per establir-se a Andorra també.

Atès que a Andorra l’obertura econòmica ha facilitat l’establiment dels bancs de sang i de teixits, i que la sang de cordó umbilical ofereix moltes possibilitats en la recerca terapèutica.

Atès que les aplicacions del progrés cientificotecnològic i les conseqüències que genera el desenvolupament de la seva activitat ens situen en una nova esfera no exempta de riscs.

Vist que la memòria d’activitat del Comitè  Nacional de Bioètica d’Andorra de l’any 2014 es destaca que s’ha redactat un document de “Proposta urgent d’actuació”, adreçat al Govern, proposant l’adhesió al tractat del Conveni Europeu sobre Biomedicina i Drets Humans del Consell d’Europa, Conveni d’Oviedo, i als seus protocols addicionals sobre Clonatge Reproductiu i sobre Recerca Biomèdica.

Vist que la legislació a Andorra ha d’establir quins són els límits d’actuació en temes tant sensibles com els assajos clínics o els testos genètics amb les màximes garanties.

Atès que es considera indispensable la regulació de la matèria per oferir seguretat jurídica a les empreses que es dediquin a la biotecnologia.

Atès l’exposat, el Consell General, en la Sessió de Debat d’Orientació Política del Govern d’octubre de 2015,

Acorda:

Encomanar al Govern:

- Que es signi el Conveni Europeu sobre Biomedicina i Drets Humans del Consell d’Europa (altrament anomenat Conveni d’Oviedo) i dels seus Protocols addicionals que cregui convenient sense obviar especialment el que tracta del Clonatge Reproductiu.

Tot el que es fa públic per a general coneixement i efectes.

Casa de la Vall, 9 d’octubre del 2015

Mònica Bonell Tuset                                                            
Subsíndica General

 

  • Resolució

La crisi financera i bancària generada per la nota del FinCEN americà amb BPA va posar de relleu el risc de contagi de la plaça financera andorrana així com d’un possible aïllament internacional d’aquesta.

El fet que el Principat d’Andorra no tingui un banc central, tot i tenir l’Acord monetari amb la UE, situa al país amb un grau superior de risc.

Alhora, el nostre país està lligat al compliment de Basilea III, el que l’obliga a establir les eines necessàries per una millor supervisió i control.

Per tot l’esmentat i perquè tot plegat fa necessari un replantejament del nostre sistema de protecció i de control, i coneixedors que existeixen organismes internacionals financers i bancaris especialitzats,

El Consell General, en la Sessió de Debat d’Orientació Política del Govern d’octubre de 2015,

Acorda

S’encomana al Govern que estudiï la conveniència, d’una banda, de creació d’un banc central andorrà i, d’altra banda, de l’adhesió del Principat d’Andorra a l’FMI (Fons Monetari Internacional) i al BPI (Banc de pagaments internacional) per tal de donar una cobertura de riscos financera a nivell internacional i gaudir d’una supervisió bancària internacional, a fi d’aportar una major seguretat i reduir els riscos sistèmics.

Tot el que es fa públic per a general coneixement i efectes.

Casa de la Vall, 9 d’octubre del 2015

Mònica Bonell Tuset                                                            
Subsíndica General

 

  • Resolució

El nostre país s’ha caracteritzat per un sistema sanitari públic de qualitat per a satisfer les necessitats assistencials bàsiques i d’especialitat, vetllant per la qualitat del servei.

No obstant això, el constant creixement del SAAS (Servei Andorrà d’Atenció Sanitària) i del dèficit descontrolat que en deriva fa del tot necessària la reforma d’aquest ens.

Així, una major optimització dels recursos humans i econòmics permetria la sostenibilitat del sistema sanitari al Principat.

Per tot l’esmentat i perquè estem convençuts que la sanitat pública ha de mantenir la seva eficiència sense alterar la sostenibilitat econòmica del país

El Consell General, en la Sessió de Debat d’Orientació Política del Govern d’octubre de 2015,

Acorda

S’encomana al Govern que treballi amb caràcter prioritari per introduir la necessària reforma del SAAS (Servei Andorrà d’Atenció Sanitària), modificant la seva llei de creació i funcionament i reforçant que el Ministeri de Salut exerceixi el seu rol com a màxima autoritat sanitària del país, en benefici de la sostenibilitat i de la qualitat del sistema.

Tot el que es fa públic per a general coneixement i efectes.

Casa de la Vall, 9 d’octubre del 2015

Mònica Bonell Tuset                                                            
Subsíndica General

 

  • Resolució

Vivim en una economia globalitzada on malauradament la criminalitat i especialment la criminalitat organitzada és cada cop més sofisticada, interrelacionada i internacionalitzada.

Així són necessaris recursos adients i cada cop més especialitzats per fer-hi front i poder dotar els estats de les eines tecnològiques i humanes necessàries per assegurar la prevenció i la protecció enfront d’aquests delictes que tot sovint fa necessària la cooperació internacional amb òrgans homònims a fi d’assegurar-ne la màxima transparència i eficiència.

Per tot l’esmentat i perquè estem convençuts que un augment dels recursos humans i materials atorgaran una major protecció i probitat del sistema de prevenció i de control de la criminalitat, en concret de l’organitzada,

El Consell General, en la Sessió de Debat d’Orientació Política del Govern d’octubre de 2015,

Acorda

S'encomana al Govern que segueixi endegant les accions necessàries per dotar el Cos de Policia dels mitjans humans i materials necessaris per fer front als nous reptes en matèria de criminalitat i, en concret, en matèria de lluita contra el blanqueig, per seguir mantenint les altes cotes de seguretat ciutadana que ens caracteritzen com a país i garantir l'efectivitat de les reformes normatives ja acomplertes per lluitar contra la criminalitat organitzada.

Tot el que es fa públic per a general coneixement i efectes.

Casa de la Vall, 9 d’octubre del 2015

Mònica Bonell Tuset                                                            
Subsíndica General

 

  • Resolució

Els treballadors de l’Administració pública tenen una vocació de servei al ciutadà.

Ara bé, tenint en compte la dimensió territorial i de població del nostre país, es fa necessària una adequació de la funció pública a la realitat vigent per una millor sostenibilitat.

Així, una major mobilitat i flexibilitat dels llocs de treball de la funció pública permetrien una optimització dels recursos.

Per tot l’esmentat i perquè estem convençuts de la vocació de servei dels treballadors de l’Administració pública,

El Consell General, en la Sessió de Debat d’Orientació Política del Govern d’octubre de 2015,

Acorda

S’encomana al Govern, tenint en compte la disposició final cinquena de la Llei 23/2014, del 30 d’octubre, qualificada de creació i de regulació del pla de pensions de la funció pública que diu “S’encomana al Govern per a què promogui la reforma integral de la funció pública en el termini màxim de dos anys a partir de l’entrada en vigor d’aquesta Llei”, treballi per assolir dita reforma en el termini màxim d’un any, per tal de complir amb aquest mandat.

Tot el que es fa públic per a general coneixement i efectes.

Casa de la Vall, 9 d’octubre del 2015

Mònica Bonell Tuset                                                            
Subsíndica General

 

  • Resolució

La Llei general d'ordenació del territori i urbanisme, del 29 de desembre del 2000 ha estat una eina molt útil de regulació i d’ordenament del nostre territori.

No obstant això, la complexitat dels tràmits a assolir per elaborar els plans parcials i els plans especials, dificulta i alenteix la concreció dels projectes.

L’excessiva burocràcia implica voluminosos actes administratius tant per l’administrat com per l’administració.

Per tot l’esmentat i perquè estem convençuts que una simplificació administrativa atorgarà una major eficàcia dels procediments,

El Consell General, en la Sessió de Debat d’Orientació Política del Govern d’octubre de 2015,

Acorda

S’encomana al Govern que treballi per introduir les modificacions escaients, derivades de l’aplicació de la Llei general d'ordenació del territori i urbanisme del 29 de desembre del 2000, per tal de simplificar els procediments i agilitzar els tràmits administratius i posar l’administració més al servei del ciutadà, així com elaborar els reglaments pendents que s’escaiguin.

Tot el que es fa públic per a general coneixement i efectes.

Casa de la Vall, 9 d’octubre del 2015

Mònica Bonell Tuset                                                            
Subsíndica General

 

  • Resolució

El Consell General, en la Sessió de debat d’orientació política del Govern de 9 d’octubre de 2015,

L’article 72.3, la Constitució recull el principi de transparència com a pilar de l’acció de l’Administració pública.

Per tal de garantir aquest principi i convertir-lo en motor democràtic de participació política i d’eficiència econòmica es fa necessària la creació d’una llei de transparència i d’un servei públic que la faci efectiva.

Una llei de transparència que en garanteixi l’aplicació d’aquest principi al conjunt de l’activitat pública; és a dir, a tots els cossos de l’Administració general, comunal i les societats parapúbliques i participades, inclosos els prestadors de serveis o agents privats implicats en la realització de polítiques públiques, partits polítics i associacions subvencionades.

Aquesta Llei ha de regular la publicitat de l’activitat pública i el dret d’accés dels ciutadans a la informació pública.

Dins del primer àmbit la llei ha d’establir què és la informació pública, de manera que s’esvaeixen dubtes respecte el caràcter d’aquesta informació. En segon lloc es garanteix que aquesta informació, pel seu caràcter públic, s’ha de conèixer. I en tercer lloc es regula la creació de l’òrgan que l’ha de fer conèixer: en aquest cas, el Portal de Transparència, un entorn d’accés a la informació pública.

La Llei haurà de comptar també amb un règim sancionador que s’aplicaria en cas d’incompliment de les obligacions establertes.

El Consell General, en la Sessió de Debat d’Orientació Política del Govern d’octubre de 2015,

Acorda

S’encomana al Govern i als grups parlamentaris l’elaboració d’una Llei de transparència que garanteixi el dret d’accés dels ciutadans a la informació pública definint la informació que ha de ser pública per una banda i creant un entorn de consulta per part dels ciutadans de l’altra.

Tot el que es fa públic per a general coneixement i efectes.

Casa de la Vall, 9 d’octubre del 2015

Mònica Bonell Tuset                                                            
Subsíndica General

Resolucions aprovades en sessió del Consell General del dia 9 d’octubre del 2015